Gå til innhold

ANNONSE: Kjedelige plikter kan bli morsomme med smarttelefonen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er klassiske tilfeller hvor man drømmer om hva teknologien kan gjøre uten at det er relatert til et faktisk BEHOV.

 

1: Skru på ovnen når du kommer hjem. Les på pakken og still alarm til rett tid. Tar ca. 10 sekunder. Alternativet er altså at du må fortelle en eller annen app hvilken matrett du har tenkt å lage (for du handler jo gjerne mer enn én ting på butikken?), og så må du fortelle når ovnen skal være ferdig oppvarmet (for den bør jo ikke sløse energi).

 

2. Et kamera vil ikke kunne gi nok oversikt over kjøleskapet. I praksis er det for mye rot, dugg, is og skitt til at du ser "alt" og da er man jo like langt. Temperatur- og dør-alarm har man allerede. Å lese om korrekt oppbevaring av mat gjøres best på PC eller nettbrett, ikke via en dårlig skjerm på kjøleskapsdøra.

 

4. Hva i alle dager er poenget med å fjernstyre en oppvaskmaskin? Du må uansett fylle den, og da tar det bare 5 sekund ekstra å sette på forsinkelse slik at den starter til ønsket tid.

 

5. Greit med avanserte funksjoner, men hva har det med netttilkobling å gjøre? Slikt kan (og bør) jo like gjerne være forhåndsprogrammert fra fabrikken? Og det er av null praktsk betydning å vite at maskinen er ferdig hvis du ikke er hjemme. Og er jeg hjemme, så holder det fint med en enkel lyd-alarm.

 

Noe av dette er antakelig "gøy" på en litt sånn teknonerd-måte, men slett ikke nyttig nok i forhold til pris og kompleksitet som er nødvendig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hei Simens.

Jeg kan ikke annet enn å mistenke dette for å være markedsavdelingen i Simens sitt påfunn. Her blir det snakket om hvor elegant det er å "bestille" en kopp kaffe fra mobilen, til tross for at vi uansett må bort å hente den i maskinen selvfølgelig. Når vi da tar med i regnestykket at jeg må finne frem mobilen, låse opp, starte app, finne rett innstilling, velge kaffe osv. så MÅ jo det være uendelig mer tungvint enn å bare "trykke på knappen" på selve maskinen?

Jeg vil anta at denne kaffemaskinen også vil sende "anonym statistikk" tilbake til dere?

Det blir ikke snakket noe om, men jeg vedder på at det er noe som blir snakket om på internmøtene i Simens om dagen? Dere gleder dere til å få realtime brukerdata som kan benyttes i markedsføringen videre på bekostning av en knotete brukeropplevelse som blir markedsført som sexy.

 

Beklager Simens, blir fortsatt kaffekvern og presskanne på denne karen, men godt forsøk da, for hva kan vel toppe fargeskjerm på komfyren. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her blir det snakket om hvor elegant det er å "bestille" en kopp kaffe fra mobilen, til tross for at vi uansett må bort å hente den i maskinen selvfølgelig. Når vi da tar med i regnestykket at jeg må finne frem mobilen, låse opp, starte app, finne rett innstilling, velge kaffe osv. så MÅ jo det være uendelig mer tungvint enn å bare "trykke på knappen" på selve maskinen?

 

Akkurat dette​ gir mye mening for meg, som er over snittet interessert i smarte hus. Det har ingenting med at det er "mer praktisk" å bruke mobilen enn å trykke på knappen, for det er det ikke. Men når du kan gjøre kaffemaskinen smart, så må man også kunne bruke omgivelsene som trigger. For eksempel "Lag en kopp kaffe når jeg står opp av senga" istedenfor den mer upraktiske "Lag en kopp kaffe kl. 06:45".

 

Men Samsung lar oss nok ikke få de riktige tilgangene til at dette blir en realitet... :(

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gøy frem til noen hacker ovnen din og setter den til 300 grader. Ikke bare din, men alle i hele byen sine! Plutselig er det bybrann, om ikke strømnettet har blitt heftig overbelastet. Da er det total blackout.

 

Blir neppe brann om du griller aldri så hardt i stekeovnen. Om du klarer å få noe til å falle over kokeplatene derimot.. (synd du ikke kan være der og legge en haug med papir oppå stekeplatene)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...