Gå til innhold

Dette er Apples nye MacBook


Anbefalte innlegg

Forslaget mitt var å ha minijack på telefonen, de som vil ha kompabilitet kan da bruke minijack, de som vil ha trådløst kan bruke det, og de som har et lightingsett til sin telefon er i samme situasjon som i dag. Lurer på om jeg skal selge ideen til Apple :)

 

AtW

Du er nok klar over det selv, men hele grunnen til at Apple gjør dette er jo å tvinge folk over på ny og bedre teknologi. Enig eller uenig med selve løsningen, så ville det jo drept hele motivasjonen om man da faktisk ikke hadde tvunget folk over.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er nok klar over det selv, men hele grunnen til at Apple gjør dette er jo å tvinge folk over på ny og bedre teknologi. Enig eller uenig med selve løsningen, så ville det jo drept hele motivasjonen om man da faktisk ikke hadde tvunget folk over.

 

 

Bedre og Apple-kontrollert. Apple er flinke, men spesielt snille er de ikke. Alt de gjør er for å tjene mer. Men skal virkelig de vanlige folka klare å snu også denne tråden til å handle om minijack? 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Forslaget mitt var å ha minijack på telefonen, de som vil ha kompabilitet kan da bruke minijack, de som vil ha trådløst kan bruke det, og de som har et lightingsett til sin telefon er i samme situasjon som i dag. Lurer på om jeg skal selge ideen til Apple :)

 

AtW

Du er nok klar over det selv, men hele grunnen til at Apple gjør dette er jo å tvinge folk over på ny og bedre teknologi. Enig eller uenig med selve løsningen, så ville det jo drept hele motivasjonen om man da faktisk ikke hadde tvunget folk over.

 

En ting er å tvinge folk over på en teknologi, det er greit nok. Som Ramguy sa derimot så er de i en litt merkelig posisjon nå.

 

En Mac kan lades med USB-C, du kan få headsett til USB-C, du kan få stort sett alt til USB-C. Derfor den er eneste port på Macbook, du får mye ut av den. Problemet er at Apple har Lightning på iPhone. Det gir bare ikke mening. Tenk om den hadde USB type-C. Da hadde vi alle kunne gått over til å bruke Type-C. Ingen flere iPhone ladere, alle telefoner kan bli ladet av alle ladere! Og om en bytter ut minijack, så byttes hvertfal alt ut mot en annen standard som alle har, USB Type-C.

 

Enig med Audun_K derimot. Dette handler om nye rMBP, ikke minijack.  Artikkelen sier 1 minijack og 4 USB Type-C. Høres veldig bra ut med tanke på porter spør du meg. Ikke mye å klage over der. rMBP har alltid vært et bra produkt, med godt utvalg av porter, og denne generasjonen ser ikke ut til å endre det. Så skjønner ikke at det er en så stor diskusjon. Er ikke andre aspekter med Pcen litt mer spennende en en enkel port?

Lenke til kommentar

Spent på denne lanseringen. Om MacBook Pro 13-tommer blir portabel nok så tror jeg fort den kan erstatte min MacBook 12-tommer. Ikke fordi jeg trenger mer enn 1x USB-C port, men fordi Intel Core M er helt på kanten av hva jeg føler jeg trenger av ytelse. Det er flott at den er såpass strømgjerrig og klarer seg uten vifte/aktiv kjøleløsning osv.. Men det er sånn at det smålugger litt innimellom, noe jeg ikke er noen videre stor fan av.

 

 

Videre så er det jo spennende å se hva slags maskinvare Apple går for, og batteritid om de skal gjøre den såpass tynn og slank. Er jo begrenset hvor gode SKU's du kan putte inn i et såpass tynt skall om det ikke skal throttle i øst og vest.

Hvis Y-serien er på kanten av det du trenger, så vil det jo si U-serien er perfekt. 

 

Macbook er ikke så kraftig, men liten og lett. Det betyr og bra batteritid, men ikke marathon batteritid.

rMBP har mye batteri, men den har og mye mer strømkrevende komponenter, som igjen betyr bra batteritid, men igjen ikke marathon batteritid.

 

MBA hadde jo beste batteritid veldig lenge. Den har ytelsen for de som synes Core M er litt på kanten. Med nye komponenter, som ikke er fra 2011 liksom, så hadde MBA igjen vært på toppen og kjempet for beste batteritid.

 

Hvis du ser på XPS 13 så er den ca 30% tyngre(ca 300 g), med 30% større areal. Kommer med U-serie med vifte, og lengre keytravel (sier ikke som en pro/con, men bare påpeker at det tar mer plass). Du trenger altså ikke å gå veldig mye opp i størrelse før du har 3 ganger kraftigere CPU etter at Core M når 80 grader, og langt bedre batteritid. Er jo og en forskjell i skjermstørrelse her.

 

Ellers er vel SKUen i rMBP 13" en oppgradering av den de har i dag. Så ingen U-serie, men M-serie? Så noe rundt 35W gjerne. Sannsynligvis en slik "spesialversjon" som den nylige HP Enyen kom med, med oppgradert GPU. Altså i7 6510 eksempelvis, der betyr en Irirs GPU eller lignende, der den vanlige versjonen har vanlig HD graphics.

Lenke til kommentar

Syns det er stas at jeg får samme kontakt på telefonen og laptoppen om jeg oppgraderer. Hyggelig at Apple bruker åpne porter på de produktene jeg bruker :)

Det som og er bra med Type-C er at Thunderbolt kommer i samme kontakt. Så plutselig blir det mye lettere å gå over fra USB til Thunderbolt, som er mye bedre. Thunderbolt som tilfeldigvis og har Displayport, som er mye bedre enn HDMI. Rundtomkring på skoler og bedrifter vil det nok ta lang tid, men i det minste vil alle bruke samme USB Type-C(altså DP) til VGA/HDMI/noe annet. Akkurat som DP -> VGA er vanlig for de fleste Macer i dag.

 

Definitivt og gøy at nesten alle mobiler kommer med type-C også. Det er en port som kan bruker til veldig mye.

Lenke til kommentar

 

Du er nok klar over det selv, men hele grunnen til at Apple gjør dette er jo å tvinge folk over på ny og bedre teknologi. Enig eller uenig med selve løsningen, så ville det jo drept hele motivasjonen om man da faktisk ikke hadde tvunget folk over.

 

 

Bedre og Apple-kontrollert. Apple er flinke, men spesielt snille er de ikke. Alt de gjør er for å tjene mer. Men skal virkelig de vanlige folka klare å snu også denne tråden til å handle om minijack? 

 

 

Det var vel strengt tatt ikke "de vanlige folka" som tok opp minijacken denne gangen, men muligens de "vanlige folka", synes denne situasjonen er litt morsom :)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er litt gira på å selge min MacBook Pro 15R (Sent 2013-modell), i forvente av at dette blir en sykt bra maskin. Om jeg får 10 000 kr eller mer for den, er det en verdig investering. Derfor det er lurt å kjøpe Mac disse dager. Forventet returpris ved videresalg, er såpass deilig høy. ^^

 

Tror nok du må være forberedt på å få mindre for MacBooken din enn du ønsker. Har merket at mange heller kjøper nye maskiner i stedet grunnet hvor stor konkurranse det er i toppsjiktet mellom mange av produsentene. Det er ingen grunn til å kjøpe en overpriset, gammel MacBook Pro når man kan få en mer elegant og kraftig maskin fra ASUS, Dell eller Lenovo med minst like godt kvalitetsinntrykk for en mye rimeligere penge enn hva Apple (og mange brukere som vil selge for å oppgradere) selger maskinene sine for.

 

De holdt seg godt i pris den gangen konkurransen ikke kunne måle seg. Nå er det Apple som henger etter, og det merkes på bruktprisene.

Endret av f1zzy
Lenke til kommentar

 

Jeg er litt gira på å selge min MacBook Pro 15R (Sent 2013-modell), i forvente av at dette blir en sykt bra maskin. Om jeg får 10 000 kr eller mer for den, er det en verdig investering. Derfor det er lurt å kjøpe Mac disse dager. Forventet returpris ved videresalg, er såpass deilig høy. ^^

 

Tror nok du må være forberedt på å få mindre for MacBooken din enn du ønsker. Har merket at mange heller kjøper nye maskiner i stedet grunnet hvor stor konkurranse det er i toppsjiktet mellom mange av produsentene. Det er ingen grunn til å kjøpe en overpriset, gammel MacBook Pro når man kan få en mer elegant og kraftig maskin fra ASUS, Dell eller Lenovo med minst like godt kvalitetsinntrykk for en mye rimeligere penge enn hva Apple (og mange brukere som vil selge for å oppgradere) selger maskinene sine for.

 

De holdt seg godt i pris den gangen konkurransen ikke kunne måle seg. Nå er det Apple som henger etter, og det merkes på bruktprisene.

 

Jeg ser ingen kandidater som kan true min MacBook Pro 15R fra sent 2013 enda. Den har Haswell, 16GB RAM, Retina-skjerm, PCIe-basert SSD som overgår de aller fleste PCIe-baserte SSDer i bærbare selv i dag, knallbra høyttalere, tastatur og byggekvalitet. Og det i en 15-tommer. Nevn en til 10 000 kr, og jeg skal finne mangelen! :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig med Audun_K derimot. Dette handler om nye rMBP, ikke minijack.  Artikkelen sier 1 minijack og 4 USB Type-C. Høres veldig bra ut med tanke på porter spør du meg. Ikke mye å klage over der. rMBP har alltid vært et bra produkt, med godt utvalg av porter, og denne generasjonen ser ikke ut til å endre det. Så skjønner ikke at det er en så stor diskusjon. Er ikke andre aspekter med Pcen litt mer spennende en en enkel port?

Tja, jo, men mini-jack og USB høres ikke bra ut i mine øyne. At de kutter ut både HDMI og minnekortleser er å kutte i Pro-features som jeg bruker ofte.

 

Bruker nok både HDMI og minnekortleser mer enn mini-jack faktisk :)

Lenke til kommentar

 

Å fjerne MagSafe må være noe av det dummeste Apple har gjort på lenge. Beste ladekontakt noensinne.

Magsafe er flott den, men med USB-C-porter på begge sider vil man kunne lade fra begge sider. Tipper dessuten at det dukker opp en Magsafe-USB-C -adapter.

 

 

 

Vil heller ha redde-laptop-funksjonaliteten til MagSafe enn å kunne lade på andre siden av maskinen :) Og denne adaptergenerasjonen Apple forsøker å pushe på oss er jeg ganske skeptisk til.

 

 

 

Å fjerne MagSafe må være noe av det dummeste Apple har gjort på lenge. Beste ladekontakt noensinne.

 

Denne karen tror det vil være snakk om et slags adapter så funksjonaliteten ikke forsvinner helt.

 

 

Om de skal lage en MagSafeUSB-C må de lage en custom USB-C som er mye grunnere, og som dras ut uten problem. 

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Nå har jeg hatt maskina i et døgns tid og har foreløpig et godt inntrykk. Tror nesten jeg foretrakk tastaturet på Macbooken, men det er nok en tilvenningssak. Ellers er det i det store og hele en Macbook Pro på samme måte som de som kom før. 

 

Touch bar funker knall I de programmene der den er godt støttet, og er mer gimmick i de andre. Regner med det går seg til. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Gratulerer med ny maskin! Hvordan er batterilevetida? Har hørt den er dårligere enn tidligere versjoner, både i oppgitt batteritid og mer i testet batteritid.

 

Og hvordan er touchbaren når du ikke ser på den? Ser for meg det blir verre å treffe riktig når det ikke er fysiske taster.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...