Gå til innhold

Må ha ny Mellomtone/Midrange i 3-veis høyttaler! Anbefalinger?


Anbefalte innlegg

Hei mennesker!

 

Har en kasse fra en Bose Bravura 1976-modell som jeg har brukt de siste årene.

Fikk disse, med ødelagt sub og diskant av en kar som har drevet med lyd i 30år.

 

------

 

Fikk med nye diskanter:

 

VIFA TC 26 TG-05-06

 

Kjøpte nye bass-elementer:

 

Pioneer Championship Series TS-W260D4

 

------

 

Ja, jeg vet denne bassen egentlig er ment for bil - men jeg liker lyden veldig godt, og er veldig fornøyd!

 

Det som nå må byttes ut, er mellomtonen!

 

Disse er fortsatt originale fra Bose, men begynner å gå opp i sømmene - samtidig som lyden har blitt veldig gjørmete i det siste.

 

Så da er spørsmålet - hvilke elementer skal jeg kjøpe?

 

Tenkte ikke å bruke mer enn 1000-1500kr for et sett.

 

Høyttalerne brukes primært med en platespiller, bassen dunker mer enn nok - så forslagene behøver ikke være basstunge.

 

Har sett noe fra Visaton, og norske Seas. Noen med noe erfaring?

 

Hva høyttalerne er koblet til:

 

Cambridge Azur 540R v2

 

I denne står det også en Cambridge 651P RIAA, hvor platespilleren er koblet til.

 

Spent på å se om det kommer noe forslag/anbefalinger :)

 

Takk!

Endret av Buckzie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan også gå veien om reversed engineering og tegne filter ut i fra det du finner inni høytalerene. Delefrekvenser og impedanse på enkelt elementer er essensielt. 

 

Generelt, så er følsomheten på så gammelt utstyr lavt. Her snakker vi om 86 dB. Nye elementer har langt høyere følsomhet. 

 

Dersom du vil ta det helt ut, så kan du rett og slett bytte alt og bytte filter og. Dynabel som selger Seas er dessverre blitt så kostbart nå at jeg ville letet etter andre leverandører for et sånt prosjekt. Uansett tapsprosjekt og ombygde høytalere er stort sett 0 Zero verdt på finn.no

Lenke til kommentar

Står det noen betegnelser på mellomtone-elementet som sitter i høyttaleren?

 

Bose og andre merkevare-produsenter bruker av og til sine egenproduserte elementer, men ofte kan det også være fra Scanspeak, Seas, Visaton eller andre av de store produsentene av høyttalerelementer. 

 

Du går ikke feil ift kvalitet med noen av disse - MEN - skal det være et element som er "drop-in" i forhold til det som sitter der fra før, så må det ha samme karakteristikker - ellers blir det som nevnt over feil i forhold til eksisterende delefilter.  F.eks. kan det allerede være feil ift delefrekvensen mellom nytt basselement og eksisterende mellomtoneelement => kan fort gi "gjørmete" lyd hvis det nye basselementet spiller opp i frekvensområdet til mellomtonen.

 

En vei utenom problematikken ift passivt delefilter som er designet for spesifikke høyttalerelement kan være aktivt delefilter.  (F.eks. fra Behringer)  Men da er vi over budsjett...

Lenke til kommentar

+ til alt som Rune_says og Luske_Ludvig sier. Å bruke 1000-1500 på å reparere disse har jeg vanskelig å se nytten i :-) Men om du liker å mekke og reparere selv kan du skru ut mellomtonen for å se modell info på baksida og sjekke om du finner nytt skum på http://speakerrepairshop.nl eller lignende.

 

Woofers fra 70/80 tallet hadde kanskje en tendens til å bli brukt lengre opp i frekvensene enn de 250hz som Pioneeren (som er mer en moderne subwoofer enn woofer) anbefales å toppe på? Det kan og forklare gjørmete lyd. 

 

Et annet problem med 40 år gamle høytalere er at delefilteret begynner å slite da deler rett og slett tørker ut. Men om du har bytta til en 6ohms Vifa diskant og en 2*4ohms dual-coil bil-bass (serie 8ohm, parallel 2ohm) og gitt en lang f.... i om følsomhet, motstand & frekvensrespons matchet det som originalt sto der så ville du sansynligvis fått gjørmete lyd om det var rett fra fabrikken og. Luft-volumet i kassa skal helst matche det bil-bassen helst vil ha (mellom 18 og 35 liter såvidt jeg kan se) for best lyd og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...