Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kupevarmer - hvordan montere?


kans

Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Nå er vinteren på anmarsj, og siden jeg har flyttet et sted hvor jeg har tilgang til strøm siden forrige sesong har jeg lyst på litt varmere bil når de blå gradene kommer. 

 

Mitt spørsmål er, hvordan skal det kobles? Så vidt jeg har sett så har kupevarmer/vifte kun vanlig støpsel, og jeg har ikke lyst til å ha en strø,kabel hengende igjennom feks vinduet. 
Tenker derfor å trekke kabel igjennom torpedovegg og ut i motorrommet, men kan jo ikke trekke en vanlig skjøteledning(for ute bruk, selvsagt) på 10/15 meter som bare blir liggende i motorrommet? 

Ny på detta, og lurer derfor på om noen har noen gode tips? Håper på å havne på en grov 1000-lapp om mulig. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kupévarmer er ganske middelmådig, den varmen forsvinner relativt kjapt når du er nedi et par blå. Motorvarmer er veien å gå.

 

Det sagt, om du ikke allerede har et hull stort nok til å trekke en hel strømkabel gjennom så ville jeg unngått å gjøre dette, i verstefall kan du miste EU godkjenning på å tukle med brannveggen.

 

Skal bilen stå ute?

Lenke til kommentar

Kupévarmer er ganske middelmådig, den varmen forsvinner relativt kjapt når du er nedi et par blå. Motorvarmer er veien å gå.

 

Det sagt, om du ikke allerede har et hull stort nok til å trekke en hel strømkabel gjennom så ville jeg unngått å gjøre dette, i verstefall kan du miste EU godkjenning på å tukle med brannveggen.

 

Skal bilen stå ute?

Trenger egentlig bare at bilen er lunken og relativt isfri om morgningen, da bilen står ute. 

 

Det er en gummi "propp" som er ment for å trekke kabler igjennom, og å eventuelt skru av og koble på igjen "hodet" på en skjøteledning er en smal sak. Blir løsningen da og ha en hunkjønn del på begge sider med lokk på ene enden som jeg kan montere i front? 

 

Hvordan er det eventuelt å montere en motorvarmer? Og blir ikke det en del dyrere? 

Lenke til kommentar

Er nok en del dyrerer med motorvarmer, men det er tilsvarende mer behagelig å kunne starte bilen varm, tar jo ikke mange minuttene å varme opp kupé når motor er varm. 

 

Du kan vel bare prøve-trekke en kabel, unngå steder som blir for varm selvsagt og fest den bak grillen eller under fremfanger så du enkelt kan koble inn og ut. Kanskje greit å ha en hette på koblingen også så du ikke får mye skit og lort i den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt spørsmål er, hvordan skal det kobles?

 

Du finner sikkert en del tips hos DEFA: http://www.defa.com/no/automotive/warmup/

De selger både komplette kit og kabler & koblinger av ulike slag, også for føring gjennom torpedovegg.

 

Det er sikkert mange som har en ubrukt kupevarmer liggende på ei hylle i garasjen, så med litt flaks kan du få tak i en rimelig på den måten. Resten av kablingen, inkl. montering av motorvarmer og kabelinntak i grillen, ville jeg vurdere å få gjort av noen som har gjort det før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kupevarmer krever disse to komponentene:

http://www.defa.com/no/automotive/warmup/accessories/cables/tilkoblingssett/

http://www.defa.com/no/automotive/warmup/accessories/kontakter/plugin_kupekontakt/

 

Skal du ha motorvarmer i tillegg erstatter du kupekontakten med et forgreningssett, pluss varmeelement som passer din motor.

http://www.defa.com/no/automotive/warmup/accessories/cables/forgreningssett/

 

Motorvarmerelementet bør monteres av noen som kan det; resten er forsåvidt enkelt, så lenge man ikke borer gjennom andre kabler og rør når man skal gjennom torpedoveggen, og beskytter kabelen mot skarpe kanter.

Lenke til kommentar

Her er kittet jeg monterte i min 200sx i fjor ( ikke med motorvarmer )

Fungerer knallbra for min, bilen er god å varm når jeg skal bruke den, har timer som går på et par timer før jeg reiser på jobb på kveldene og satt opp noen intervaller på dagtid.

Strømkontakten fra motorrom til coupe er det bare å borre et hull til igjennom torpedoveggen til å passe kabelen og gummipluggen som følger med.

https://bilradiospes.no/produkter/bilvarme/defa-warm-up-pakker/comfortkit-ii-1400w

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

For å montere en kupevarmer, bør du først sørge for at alle komponenter er oppe og klare. Vanligvis bør det være en kupévarmer, en strømforsyning, en stikkontakt, to skruer og to muttere. Først må du finne et egnet sted å montere kupevarmeren, som bør være en plass som er godt ventilert og ikke for tett på varmeobjekter. Fest deretter kupevarmeren med de to skruene og mutterne som følger med. Til slutt, kontroller at strømforsyningen har riktig spenning og koble den til stikkontakten. Når det er gjort, er kupevarmeren klar til å brukes.

Endret av SeenSl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...