Luske_Ludvig Skrevet 6. november 2016 Rapporter Del Skrevet 6. november 2016 Nederste meteren på furu/gran alltid seig gummi 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 11. november 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. november 2016 Furukubbene har fått noen frostnetter og jeg tok en kløyvetest idag. Kubbene er noe enklere å dele nå i forhold til når de var nyhogd, men jeg må fremdeles jobbe en del. Henger nok sammen med at det er store kubber med en del kvister. Uansett avventer jeg med jobben til våren...pga snøproblemer. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 11. november 2016 Rapporter Del Skrevet 11. november 2016 Æ villa brukt sprengstoff. 3 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 18. november 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. november 2016 En oppdatering. Furukubbene mine er nå kløyvet ferdig, det ble gjort med traktorkløyve. En del av kubbene var så seige at selv traktorkløyven slet og noen kubber ble most i stykker. Så det hadde nærmest vært umulig å gjort jobben med kløyveøks Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 18. november 2016 Rapporter Del Skrevet 18. november 2016 Føler med deg. Kløvd en del furu for hånd selv. Vi lot den tørke en del før det blei kløyva. Det hjalp veldig. Husk at det beste med ved er at den varmer flere ganger. Først når du feller den, så når du kløyver den, når du bærer den inn og når du brenner den. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 18. november 2016 Rapporter Del Skrevet 18. november 2016 Du bør også la de ligge å tørke endel, da blir de sprø og deler seg lettere... Furu er jo litt vanskelig uansett da. Hva!? Ligger de å tørker blir de heeelt umulige å kløyve. Kløyving bør skje så fort som mulig, mens fukten fortsatt sitter i. Har kløyvd mye furu og den er stort sett grei (gran er et mareritt i forhold), men noen ganger er de vanskelige. Det er sant at slike små vedkløyvere er tregere med små kubber,men når de blir store går det raskere å kløyve de første kuttene. Uansett er jo øks det morsomste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå