Gå til innhold

Ble ikke sikkerhetsklarert, hva skjer nå?


4Money

Anbefalte innlegg

Hei

 

Er i førstegangstjeneste. Fikk brev idag om at jeg ikke ble sikkerhetsklarert. Jeg har allerede tjenestegjort 6 måneder. Ganske sikker på stillingen min krever klarering. Er det slik at jeg nå blir dimmitert helt uten videre etter et halvt år?

Endret av Hårek
Gjenoppretter slettet innhold
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+921324

Var jeg deg, ville jeg bedt om en salig begrunnelse for dette. Om du har en uklanderlig bakgrunn, oppgitt alt som er å oppgi, er det mest sannsynlig ikke noe med deg å gjøre. F. eks kan du risikere å ikke bli sikkerhetsklarert dersom halvsøstra di pusher dop for Hells' angels, og du ikke visste noe om det. Banalt eksempel, men slik kan det gå!

Om tjenesten avhenger av at personell blir sikkerhetsklarert, vil du kunne bli overført til en enhet som ikke krever en slik klarering. Vet ikke hvor langt Forsvaret vil strekke seg for en eventuell overføring, men har hørt at slikt skjer. 

Om du vil tjenestegjøre videre etter førstegangstjenesten er du nesten nødt til å følge dette opp. Uten sikkerhetsklarering er det ikke mye av stillinger i forsvaret du kan søke på.

Snakk med befal om dette! Luft dine bekymringer rundt dette, hold øra oppe for dine muligheter.

Lenke til kommentar

Hva har du gjort til nå da? Det arbeidet du har gjort skal ikke være nødvendig å være sikkerhetsklarert for, så da kan du vel bare fortsette med det. Du trenger ikke å bli dimittert av dette :)

 

Håper dette er tilfelle. Er på ferie nå og dette var en dårlig start.

Lenke til kommentar

 

Hva har du gjort til nå da? Det arbeidet du har gjort skal ikke være nødvendig å være sikkerhetsklarert for, så da kan du vel bare fortsette med det. Du trenger ikke å bli dimittert av dette :)

 

Håper dette er tilfelle. Er på ferie nå og dette var en dårlig start.

 

 

Skjønner godt at du blir fortvilet, spesielt hvis du har en god tjeneste!

 

Snakk med befalet ditt. Du har vært inne såpass lenge at dette går nok bra.

Lenke til kommentar

Var jeg deg, ville jeg bedt om en salig begrunnelse for dette. Om du har en uklanderlig bakgrunn, oppgitt alt som er å oppgi, er det mest sannsynlig ikke noe med deg å gjøre. F. eks kan du risikere å ikke bli sikkerhetsklarert dersom halvsøstra di pusher dop for Hells' angels, og du ikke visste noe om det. Banalt eksempel, men slik kan det gå!

 

............

 

Ved en sikkerhetsklarering sjekker FSA/NSM alle registre.  Din underskrift på blanketten er hjemmel for innsyn, også i registre du ikke har rett til innsyn i selv. Som f eks halvsøstra di sitt strafferegister.  Om det er årsaker som ligger utenfor egen person kan man ikke regne med å få noen begrunnelse.

Hei

 

Er i førstegangstjeneste. Fikk brev idag om at jeg ikke ble sikkerhetsklarert. Jeg har allerede tjenestegjort 6 måneder. Ganske sikker på stillingen min krever klarering. Er det slik at jeg nå blir dimmitert helt uten videre etter et halvt år?

 

Takk for svar. Stresser  :(

 

Du kan påregne å bli satt til tjeneste hvor det ikke er risiko for å komme i kontakt med gradert materiale.

Lenke til kommentar

Det som skjer er vell berre at du ikkje blir overflytta til tjeneste som krever sikkerheitsklarering. Med mindre det har skjedd ein feil så skal du ikkje være satt til ei tjeneste som krever sikkerheitsklarering.

 

Det skal nok mykje til for at du blir dimmitert, vanligvis er det mange tilgjengelige tjenester som ikkje krever klarering, som f.eks felttjeneste, transporttjeneste, osv.

Lenke til kommentar

F. eks kan du risikere å ikke bli sikkerhetsklarert dersom halvsøstra di pusher dop for Hells' angels, og du ikke visste noe om det. Banalt eksempel, men slik kan det gå!

Nei, slik kan det stort sett ikke gå. Vernepliktige i førstegangstjeneste klareres vanligvis ikke for strengt hemmelig, og det er så vidt jeg kjenner til den eneste klareringen hvor andre nærstående enn evt. ektefelle/samboer/partner blir vandelssjekket.

 

(Konfidensielt, kun personen selv; Hemmelig, +ektefelle/samboer/partner; Strengt Hemmelig, +andre nærstående)

Lenke til kommentar

Begynner å bli noen år siden, men da jeg var inne var det en som ikke ble sikkerhetsklarert. Det skjedde også etter ca 6mnd, og han måtte dessverre bytte tjeneste. Bare så du er forberedt på det. Forsvaret kan noen ganger være vanskelig å ha med å gjøre.

 

Det avhenger sikkert av hvilken avdeling du tjenestegjør på, men prøv å lag en god sak hos befalet ditt.

Endret av WiRe
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis stillingen krever sikkrehetsklarering så ville du vel ikke fått lov å være der før du fikk klarering.

 

Ikke nødvendigvis. På forrige repetisjonsøvelse skulle de plutselig ha meg til å fylle ut en erklæring for å kunne bli sikkerhetsklarert. Grunnen til dette var at stillingen min som befal, som jeg forøvrig har hatt ganske lenge, krever at man er sikkerhetsklarert som hemmelig. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

2012

 

 

I min førstegangstjeneste var det en på troppen som ikke ble klarert. Når han fikk denne beskjeden hadde han allerede vært inne 3/4 av tjenesten. Vedkommende fikk fortsette. Dette var i NiS-troppen på Rygge.

Når var du der? Var der selv i 2012-2013

 

Jeg var der i 2012. LF på Bravo, tropp 1.

Lenke til kommentar

Det finnes ofte stillinger som ikke krever sikkerhetsklarering i alle avdelinger. Befalet pleier ofte å ordne at man får byttet stilling slik at man slipper å dimitteres. Hvis det ikke er mulighet til å gi deg en annen stilling så blir du mest sannsynlig dimittert. Jeg tjenestegjorde med en som ikke hadde fått svar om sikkerhetsklarering, noe som gjorde at han måtte flyttes over til velferden. Du har jo fått svar om at du IKKE har blitt klarert, noe som gjør at du ikke kan fortsette i en stilling som krever klarering.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...