Gå til innhold

Tusenvis av nettbutikker har skadevare som stjeler kredittkortinfo. Også norske på listen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Skadevare stjeler kredittkortinfo hos tusenvis av nettbutikker

Også norske på listen.

https://gitlab.com/gwillem/public-snippets/snippets/28813

 

Finner ingen norske seriøse som jeg finner.

Så de på den listen der bør norske kjøpere forstå det er svindel.

Så syns dere bør sjekke dette. Godt mulig Skattelisten.info

er i samme kategori.

.

Fant en seriøs Norsk side ganske raskt på .no

Si ikke det

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du snakker om 350marked.no og bedreleker.no.

finner du fort ut de antakelig har blitt oversatt med google translate.

så ser slike sider ikke seriøse.

 

Fleste bør google nettstedet hvis man er i tvil å sjekke etter automatisk oversetting før de handler ellers kan de bli svindlet.

Lenke til kommentar

Finner ingen norske seriøse som jeg finner.

Så de på den listen der bør norske kjøpere forstå det er svindel.

 

Man kan da ikke forstå at noe er svindel basert på et domenenavn, med mindre de som kjøpte domenet ønsket å hinte om svindel. På listen der står for eksempel bedreleker.no, som ville vært et helt åkei navn på en lekebutikk. Nå finner jeg ikke noen reell nettbutikk bak domenenavnet, men navnet trenger ikke skjemme. Domainnameshop.com og rightpricetiles.no er kanskje ikke de beste domenenavnene, men jeg ville ikke hatt noe problem med å handle med organisasjonene bak.

 

Man skal være langt mer kritisk dersom nettbutikken ikke har en side med lovpålagt kontaktinfo. Og så bør man være obs på hvilken betalingsløsning det er man er i ferd med å knotte kredittkortinfoen inn i.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis du snakker om 350marked.no og bedreleker.no.

finner du fort ut de antakelig har blitt oversatt med google translate.

så ser slike sider ikke seriøse.

 

Fleste bør google nettstedet hvis man er i tvil å sjekke etter automatisk oversetting før de handler ellers kan de bli svindlet.

 

Du sjekker ikke akkurat nøye, f.eks er culinae.no, klaveness.no, klimabutikken.no og tilboligen.no alle nettsider knyttet opp til selskaper registert i Brønnøysundsregisteret. En av disse omsetter faktisk for flere tiltalls millioner i året og en annen nærmere 15 mill kr. Jeg som har mulighet til å sjekke firmaer litt nærmere, ville ikke oppfattet noen av disse som useriøse.

 

bedreleker.no er også nettsiden til et firma registert i Norge, med norsk eier. Ser også at de faktisk har tatt dette alvorlig, nettsiden er stengt for oppgradering. xlklokker.no har også et norsk selskap som eier. 350marked.no har også et norskegistrert selskap og norske eiere.

 

Realiteten er at svært mange seriøse aktører bruker Magento som nettbutikk, det er faktisk av de mest brukte internasjonalt (om ikke mest brukte).

 

Det er også helt vanlig at Google translate brukes til å oversette "varebeskrivelser" med mere. Det gjøres også hos de mest seriøse aktørene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Artikkelen får Magento til å framstå som useriøs nettbutikkprogramvare.

 

Det er jo litt påfallende at folket bak Magento ikke har tettet hullene før i det siste.

 

Min erfaring er at Magento tetter hull raskt når de får kjennskap til disse. Problemet her er vel heller manglende oppdatering/patching av installasjoner. Det har heller ikke kommet spesielt mange patcher/oppgraderinger i år - ligger på det helt normale.

 

Og useriøse er ikke Magento, men at aktører som leverer tjenester basert på Magento kan være useriøse er nok en realitet. Akkurat som at mange som leverer løsninger basert på Wordpress, Joomla m.fl kan være useriøse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan plukker man seg ut den seriøse Magento-tjenesteleverandøren?

 

Finnes det en review over slike på med den faktoren til grunn?

 

Sjekke på Magento sine sider hvem som er Solutions Partnere. For Solutions Partnere stilles det en del krav, ofte i form om krav til sertifisering på programvaren. I og med at det er kostnader med å være Partner, så må man regne med at de tar dette alvorlig.

 

Man bør også sjekke referanser og antall leveranser. Klart aktører som har levert løsninger av noe omfang jevnt over er bedre.

 

Men så vidt meg bekjent så finnes det ingen "review" over seriøse leverandører. Har heller ikke sett det for andre åpne kildekodesystemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...