Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

PHEV på offentlige parkeringsplasser og ladeplasser


Civilix

Anbefalte innlegg

Hvordan er egentlig reglene rundt dette, tenker da ikke i forhold til parkering hos private(parkeringshus) men når man parkerer på kommunale plasser.

 

Av det jeg har lest virker det som om ingen er enige om hva som er regelverket rundt dette, noen sier at bilen må ha EL-skilt, andre sier det er ok hvis man har i ladekabel, men andre mener at hybrider ikke skal lades.

 

Hva er deres oppfatning av regelverket? (hvis dere kan vise til en kilde er det ekstra bra)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oslo er vel greiest da de har kommunisert dette godt på deres nettside, men nå er det slik at det er hundrevis av andre kommuner her i landet, de kommunene hvor jeg er oftest, Gol, Kongsberg, Notodden og Skien, har ikke noe informasjon på nettsidene sine. For å ikke snakke om alle andre kommuner rundt om kring i landet som jeg er innom i løpet av et år har nok også dårlig beskrevet denne problemstillingen.

 

Er det slik at jeg må kontakte hver enkelt kommune for å få informasjon om dette? Ingen overordna regelverk?

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Oslo er vel greiest da de har kommunisert dette godt på deres nettside, men nå er det slik at det er hundrevis av andre kommuner her i landet, de kommunene hvor jeg er oftest, Gol, Kongsberg, Notodden og Skien, har ikke noe informasjon på nettsidene sine. For å ikke snakke om alle andre kommuner rundt om kring i landet som jeg er innom i løpet av et år har nok også dårlig beskrevet denne problemstillingen.

 

Er det slik at jeg må kontakte hver enkelt kommune for å få informasjon om dette? Ingen overordna regelverk?

 

Sannsynligvis helt riktig konkludert. Dessverre.

Lenke til kommentar

Sakset fra elbilforeningen:

 

Ladbare hybrider

Gratis parkering gjelder ikke for ladbare hybrider (plug-in hybrid), siden de ikke har begrenset rekkevidde. Men ladbare hybrider kan i praksis kjøres som elbil i hverdagen om de lades ofte. Derfor gir noen kommuner, som Oslo og Sandnes, tilgang til ladeplasser for ladbare hybrider. De må fortsatt betale for parkeringen og bruke ladeplassene til lading, ikke bare parkering.

 

Edit: Denne artikkelen er noen måneder gammel, så det kan jo ha vært en utvikling, men generelt er det ingen systematikk på plass. Det tar litt tid før nyvinninger slår ned i kommune-Norge.

Endret av toffo
Lenke til kommentar

Problemet de fleste kommuner ser med ladbare hybrider er vel håndheving/misbruk av ladeplasser som parkeringsplasser. Da er det enklere og ikke minst billigere å ikke forholde seg til det ved ikke å tillate lading.

Dette kommer nok til å endre seg etter hvert som batterikjøring/ladebehov brer seg.

Lenke til kommentar

toffo: langt flere elbiler som parkerer uten å lade enn det er hybrider, kan ikke se at det er ett argument. Løsningen med å kreve at ladekabel står plugget inn gjør det jo enkelt å se om det er misbruk eller ikke.

 

zanta: Å ta betalt for å lade bilen er ikke noe problem, problemet er at man ikke får lov til å lade bilen når den ikke har EL skilter.

 

I Bergen tar de allerede betalt for lading, jeg vet ikke enda hva deres policy er angående PHEV da de bare snakker om elbil på nettsidene.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Ganske sjokkerende at flere kommuner setter komforten til elbil eiere over miljøhensynet, tenker da spesielt større steder som Drammen og Trondheim hvor de har kommunisert at hybridbiler ikke kan lades på offentlige ladeplasser,

 

det handler jo ikke om komfort, det handler om at de gjerne ikke har ett valg men det har PHEV

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

det handler jo ikke om komfort, det handler om at de gjerne ikke har ett valg men det har PHEV

 

Jeg vil definere det som komfort å ikke tenke på forbruk og planlegge kjøreturene...

 

Jeg vil påstå at hvis elbileieren ikke har kjøpt helt feil bil for sitt kjøremønster vil han aldri oppleve å ikke komme seg hjem, og ja, med det mener jeg at hvis du ikke har mulighet for lading hjemme burde du ikke gå for en elbil med mindre du har fast plass for lading på jobben. 

Lenke til kommentar

Dersom det ikkje er gitt anna informasjon så er det ordlyden på skiltinga som avgjer kva som er lov.

Dersom det skilta "parkering for ladbar motorvogn" så er den einaste fornuftige tolkninga at motorvogn skal definerast som i vegtrafikklova, og altså betyr at alle kjøyretøy med motor som også kan ladast har lov til å parkere der.

Det inkluderer då både ladbar-hybrid og enkelte elektriske rullestolar. Pass berre på at vegtrafikklova åpner for at departementet kan omdefinere enkelte typar farkostar til å enten skulle reknast som motorvogn, eller bli unntatt frå definisjonen av motorvogn.

Enkelte motoriserte rullestolar er blant anna ikkje definert som motorvogn fordi personen i stolen skal være rekna som gåande og ikkje kjøyrande.

 

Er det skilta med "parkering for el-bil" eller liknande så er det rimelig å forstå det som at det er kun bilar med EL eller EK registrering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

det handler jo ikke om komfort, det handler om at de gjerne ikke har ett valg men det har PHEV

 

Jeg vil definere det som komfort å ikke tenke på forbruk og planlegge kjøreturene...

 

Jeg vil påstå at hvis elbileieren ikke har kjøpt helt feil bil for sitt kjøremønster vil han aldri oppleve å ikke komme seg hjem, og ja, med det mener jeg at hvis du ikke har mulighet for lading hjemme burde du ikke gå for en elbil med mindre du har fast plass for lading på jobben. 

 

 

Det er jo en del av planleggingen, altså at de lader der. Hvordan skal de planlegge om de ikke skal få lov å lade ved parkering? Du sier jo i mot deg selv.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ganske sjokkerende at flere kommuner setter komforten til elbil eiere over miljøhensynet, tenker da spesielt større steder som Drammen og Trondheim hvor de har kommunisert at hybridbiler ikke kan lades på offentlige ladeplasser,

 

det handler jo ikke om komfort, det handler om at de gjerne ikke har ett valg men det har PHEV

 

Miljø bør komme først og dermed bør PHEV få tilgang på offentlige ladeplasser. 

Er det ikke derfor folk kjøper EL/PHEV biler? Nettopp kun pga miljø?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

Ganske sjokkerende at flere kommuner setter komforten til elbil eiere over miljøhensynet, tenker da spesielt større steder som Drammen og Trondheim hvor de har kommunisert at hybridbiler ikke kan lades på offentlige ladeplasser,

 

det handler jo ikke om komfort, det handler om at de gjerne ikke har ett valg men det har PHEV

 

Miljø bør komme først og dermed bør PHEV få tilgang på offentlige ladeplasser. 

Er det ikke derfor folk kjøper EL/PHEV biler? Nettopp kun pga miljø?

 

He he, nei :)  Det er pengene som teller når folk velger bil. :w00t:

Lenke til kommentar

Det er jo en del av planleggingen, altså at de lader der. Hvordan skal de planlegge om de ikke skal få lov å lade ved parkering? Du sier jo i mot deg selv.. 

 

Jeg vil påstå at det er dårlig planlegging hvis man regner med å alltid få lade bilen sin med offentlige ladeplasser, selv om man tar PHEV ut av bildet er det bare snakk om tid før det ikke er kapasitet til alle. Om det er en PHEV eller Elbil som står på plasser er likegyldig for han som står der uten plass og hadde planlagt å lade der.

 

Og jeg har ikke sagt at elbiler ikke skal få lov til å lade, bare at de er førstemann til mølla for ladebare(norsk ord?) kjøretøy på disse offentlige ladeplassene.

Lenke til kommentar

 

Det er jo en del av planleggingen, altså at de lader der. Hvordan skal de planlegge om de ikke skal få lov å lade ved parkering? Du sier jo i mot deg selv.. 

 

Jeg vil påstå at det er dårlig planlegging hvis man regner med å alltid få lade bilen sin med offentlige ladeplasser, selv om man tar PHEV ut av bildet er det bare snakk om tid før det ikke er kapasitet til alle. Om det er en PHEV eller Elbil som står på plasser er likegyldig for han som står der uten plass og hadde planlagt å lade der.

 

Og jeg har ikke sagt at elbiler ikke skal få lov til å lade, bare at de er førstemann til mølla for ladebare(norsk ord?) kjøretøy på disse offentlige ladeplassene.

 

 

Jeg er enig i at det er dårlig planlegging, men av og til rekker ikke alt til slik at en faktisk er avhengig av det. Alle oppfordres jo til å lade hjemme eller ved hurtiglading, men av og til må en ha noe strøm og da er det greit at de har muligheten. 

 

som sagt, for en PHEV er det ikke krise om en er tom, for en elbil er det faktisk det. 

 

For min del spiller det ingen rolle, jeg lader hjemme.

Lenke til kommentar

Hele poenget med en hybridbil er vel at du ikke skal måtte lade den i tide og utide. Lad den hjemme.. 

 

Problemet er jo at hybridbilene ofte har så beskjedent batteri at det holder jo bare et lite stykke på veien... Spørsmålet er om skattepengene skal finansiere en haug med ekstra ladeplasser slik at de får kjørt miljøvennlig et stykke hjemover også.

Lenke til kommentar

Er det ikke derfor folk kjøper EL/PHEV biler? Nettopp kun pga miljø?

Bildet av en Kia Soul på denne linken sier vel det meste.

 

http://bergen-bilutleie.no/personbiler/

 

Spar bompenger, drivstoff og parkering. Det står ingenting om å spare miljøet. Bompenger, drivstoff og parkering er drivkraften for å ha elbil blant de fleste jeg kjenner.

 

Hvis PHEV-bileierne absolutt tenker så mye på miljøet burde de ha planlagt bilkjøpet sitt bedre, akkurat som de hevder at eierne av elbiler burde ha planlagt sine kjøreturer bedre.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...