Gå til innhold

Backup mot NAS


Anbefalte innlegg

Folkens..

 

Vi har en NAS type QTS TS-451 med totalt 10 TB plass i RAID5

 

Det jeg lurer på, er det mulig å sette opp en tjeneste på denne som gjør at vi kan kjøre klient backup av alle arbeidsstasjonene i nettet.  Helst noe automatisert og helst noe som ikke går via fileshare protokollen.  Tenker spesiellt på Ransomware greier som kan kryptere alt den finner, derimblandt en backup på en slik NAS.

 

programvaren må kunne gjøre historisk backup slik at det er mulig å reversjere noen dagers backup.

 

Innspill...:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, sentralisert lagring er i bruk på det som er av viktig bedriftsrelaterte saker, men det er her snakk om å la brukere kunne sette opp egendefinert backup.  Tror jeg fant noe som kan brukes som er laget av QNAP folket....   Men har ikke testet det enda og hvis det viser seg å benytte filesharing så er jeg nok like langt.   Men takker for inspillene,,,

Lenke til kommentar

Ja, sentralisert lagring er i bruk på det som er av viktig bedriftsrelaterte saker, men det er her snakk om å la brukere kunne sette opp egendefinert backup.  Tror jeg fant noe som kan brukes som er laget av QNAP folket....   Men har ikke testet det enda og hvis det viser seg å benytte filesharing så er jeg nok like langt.   Men takker for inspillene,,,

Kan muligens være aktuelt å bruke BitTorrent Sync til dette? Usikker på om QNAP støtter det, men vet det er kurant støtte på Netgear og noen andre produsenter...

Lenke til kommentar

Hva med å stoppe det før du blir utsatt for crypto og lignende?

Finnes flere leverandører som tilbyr slik beskyttelse.

 

Absolutt, og vi er på vei inn i en Trend Antivirus testperiode for å se hvordan det utarter seg.  Men jeg tenker at Windows Defender burde holde så lenge man har nett-vett.  Så vidt jeg vet så er det slik at selskapene som lager antivirus programmer har muligheten til å sitte på sine "oppfinnelser" i 24 timer før de "må" legge det ut på den sentrale antivirus tjenesten som tilgjengelig gjør for andre Antivirus selskaper.  Av den grunn tenker jeg jo at det kanskje ikke spiller den helt store rollen hvem man går for.  Men så klart, blir man fristet av de andre goodisene non-Microsoft antivirus selskaper tilbyr så går man vel for disse.    

 

​Anyway, tanken her var at man forutsetter god nett skikk og i de aller fleste situasjoner vil man komme helskinnet fra de fleste situasjoner, men hvis ting skulle skje så kunne man lett rulle filer tilbake.  Kan jo være andre grunner til at man vil rulle filer tilbake og...

 

Også er det jo litt gøy og da :-D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

De programmene som nevnes her, blir vel stort sett gående via SMB, eller "fileshareprotokollen" som OP refererer til. Alternativt er det vel noen som støtter FTP, hvilket for så vidt NAS-en støtter. Samtidig blir det vel da et spørsmål om inkrementell backup.

 

Ut i fra det jeg forstår her fra OP, er det ikke ønsket at filer skal kopieres/synkes over, men samles i et "arkiv", og videre da helst ikke via SMB.

 

Et spørsmål her kan jo også være om Windows sin egen sikkerhetskopiering kan være aktuelle å bruke? Riktignok vil jo dette, som så mye annet, gå via SMB og ikke et "eget grensesnitt" på NAS-en.

 

Personlig ville jeg vel brukt tjenester via SMB, og så igjen også basert meg på å sikkerhetskopiere hele NAS-en på et vis - f.eks. ut av huset til en skytjeneste.

Endret av c.m.
Lenke til kommentar

Ja. noe av poenget er jo at eventuelle skadesoftware ikke skal nå backup settene. ftp vil jo løse det som du sier men da er det vel et spørsmål om incrementel backup. HAr tidlogere scriptet robocopy og det funker faktisk veldig bra til sånt. DA vil jo scriptet kunne sende credentials til robocopy. ANyway... takker for inlegg

Lenke til kommentar

Kan du bruke den innebygde Qsync versioning control som mottrekk mot kryptovirus? Eller var det den du mente som den innebygde funksjonen som du ikke kunne bruke?

 

Ellers kan du vurdere å bruke noe kraftigere skyts. En enkel W2012 server (1cpu 8Gminne holder) med deduplisering på lagringsdisken(e) vil kunne ta unna store mengder og antall kopier av de samme filene. Du kan sette opp daglig rsync/ftp kopier inn til den, bare sync alt inn til en ny katalog med dagens dato. Er dataene identiske tar de nesten ikke opp plass. W2016 dedupliserer filer under 32K, det gjør ikke W2012 så om du har mye små filer...

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...