Gå til innhold

Ny på lightroom - trenger hjelp


Anbefalte innlegg

Jeg er ganske ny på lightroom, og har gjort en liten feil. Jeg har hatt RAW-bilder på en USB-pinne, som jeg da har importert inn på Lightroom. Jeg har deretter redigert bildene, og tok så ut USB-pinnen. Da kom så klart feilmeldingen om at Lightroom ikke kunne finne bildene som er importert, fordi de er på USB-pinnen. 

 

Hvordan får jeg overført bildene fra USB-pinnen inne på lightroom, slik at jeg slipper å måtte ha USB-pinnen inne i PCen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du importerer til lightroom, som nevnt av Nautica over, så har du også flere valg ang plassering av bildene. Disse valgene er plassert i midten, øverst på skjermen, etter du har trykt import. De jeg bruker er enten "copy" eller "add", der sistnevnte bare legger bildene til i "catalog", uten å flytte/kopiere selve bildefilen.

Lenke til kommentar

Når du importerer bildene for redigering/lagring fra minnepinnen så finner du en knapp nederst til høyre i library - vinduet som det står import på. Da får du en plass på maskinen en mappe som lagrer filene.

Hvis jeg har forstått riktig og gått på de stedene, trykker jeg på import. Jeg får derimot ikke valgt bildene som allerede er imporert, som er de bildene jeg vil ha overført til PCen. Kun nye bilder som ikke allerede er importert.

 

Jeg har altså lastet inn bildene fra minnepinnen slik at de er på Lightroom og redigert bildene som da er der. Jeg får derimot ikke fortsatt å redigere bildene (eller sett på bildene uten at det er crappy kvalitet), med mindre minnepinnen er koblet til PCen. Feilen jeg gjorde var å ikke overføre bildene til PCen fra minnepinnen, før jeg importerte bildene til Lightroom. 

 

Er det da noen måte å overføre bildene fra minnepinnen til PCen, uten å ødelegge det jeg har redigert i bildene, slik at jeg da kan fortsette å redigere dem når de er overført?

 

 

Når du importerer til lightroom, som nevnt av Nautica over, så har du også flere valg ang plassering av bildene. Disse valgene er plassert i midten, øverst på skjermen, etter du har trykt import. De jeg bruker er enten "copy" eller "add", der sistnevnte bare legger bildene til i "catalog", uten å flytte/kopiere selve bildefilen.

Se svaret mitt nå, fikk svaret ditt mens jeg skrev dette. Jeg har ingen mulighet til å velge de bildene jeg allerede har importert, og heller ikke mulighet til å trykke på hverken Move eller Add. 

 

Jeg kan altså ikke adde bilder jeg allerede har imporert til Lightroom.

Endret av M4ds
Lenke til kommentar

I library-mode trykker du på "all photos" eller "previous import" da skal du finne alle bildene som er på maskinen eller siste importerte bilder, hvis du ikke kan bruke respektive bilder derifra kan du markere alle bildene du vil fjerne "holdt inne ctrl. samtidig som du klikker på alle bildene du vil fjerne, når du har fått markert riktige bilder kan du høyreklikke på et av bildene og trykke på "remove photos" da skal du kunne legge bildene inn på nytt.

 

I bunn av bildene i biblioteket i LR "LightRoom" ligger originalen og den får du ikke ødelagt, men sletter du bildet så er justeringen også borte.

 

Er ikke helt sikker på hva du har gjort, men det kan hende du kun har previews "forhåndsvisning" eller "temp" i LR og selve bildet lagret på minnepennen siden de bruker forskjellige mapper, er det tilfelle så er minnepennen biblioteket ditt og du må da overføre disse til maskinen.

Da skal minnepennen ligge til venstre i library-mode>folders>flyttbar disk (L:) eller noe sånt, høyreklikk på den og velg "exsport this folder as a catalog".

 

Her er endel opplæringssider og fremgangsmåter.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på hva du har gjort, men det kan hende du kun har previews "forhåndsvisning" eller "temp" i LR og selve bildet lagret på minnepennen siden de bruker forskjellige mapper, er det tilfelle så er minnepennen biblioteket ditt og du må da overføre disse til maskinen.

Da skal minnepennen ligge til venstre i library-mode>folders>flyttbar disk (L:) eller noe sånt, høyreklikk på den og velg "exsport this folder as a catalog".

 

Her er endel opplæringssider og fremgangsmåter.

 

Jupp, jeg tror det er enklest å merke mappa(i lightroom, venstresiden) du har filene i , og bruke "export as catalog". Etterpå fjerner du bildene fra lightroom (remove), for så å "import catalog" fra stedet der du lagret "catalogen din". Du må ha i minnepennen mens du gjør dette.

Lenke til kommentar

Det blir sikkert litt "smør på flesk" fra min side, men det er viktig å sette opp målmapper før du importerer.

 

På importsiden så har du From (fra) til venstre. Dette vil normalt være minnepenn, minnekort eller tilkoblet kamera. En slik kilde vil normalt bli valgt automatisk når den blir koblet til usb (er min erfaring).

 

Til høyre i bilder så har du To (til) og her har du flere muligheter til å tilpasse de filene som blir importert.

 

Under Destination så velger du disk/mappe der du vil lagre de importerte bildene. Når du først har valgt en mappe så blir den brukt automatisk inntil du endrer dette målet (Jeg mistenker at det med deg har vært minnepinnen som har stått oppført som "til mappe".

Du kan velge om bildene skal lagres i mapper etter dato eller skal inn i en "samlemappe"

 

Under Apply During Import kan du velge presets som gjør at visse endringer blir gjort automatisk under import. Dette kan f.eks. være at du har laget en preset som "retter opp" eventuelle vanlig "feil" som kameraet gjør, eller at du importerer en type motiv som du normalt sett alltid gjør samme redigering med.

 

Hvis du bruker å rename dine filnavn etter at bildefilene er kommet på maskinen, så kan du ordne dette automatisk under File Renaming.

 

Under File Handling så kan du luke ut eventuelle duplikat eller du kan sette opp at bildefilene under import også blir lagret i en backupmappe på maskinen eller på en ekstern enhet (jeg bruker dette slik at alle importerte bilde automatisk blir lagt i en backup på en ekstern disk (NAS i mitt tilfelle)). Den eneste bakdelen med å sette opp en slik ekstra automatisk backup er at det kan gå litt lenger tid når hver fil skal lagres på to forskjellige destinasjoner, men for meg er det verdt å vente denne eventuelle ekstra tiden.

 

Ligthroom kan virke noe innviklet på enkelte områder når man er ny bruker av programmet, men når man får litt erfaring så kan det bli et fantastisk verktøy.

Endret av polljen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...