Gå til innhold

TEST: LG OLED65E6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke helt kommentaren din? Klarer ikke TVen 1000 nits, så hjelper det ikke med Dolby Vision? Om noe, heller motsatt? Hvorfor skal Dolby Vision være bedre om TVen ikke har høy nok lysstyrke?

 

AtW

Det finnes flere måte å håndtere mangelende lysstyrke på. Det ene er en cutoff, og det andre er at man dropper graderinger av lysstyrken (dersom jeg har forstått det riktig). 

 

I de anmeldelsene jeg har lest av E6V, så ble HDR gjengitt mye bedre med Dolby Vision enn HDR10. Dette angivelig fordi Dolby Vision har mer kontroll over bildet og TVen. 

 

Altså, det vil jo uansett ikke gjøre at du får 1000nits ut av TVen din, men at HDR med Dolby Vision så mye bedre enn HDR med HDR10 på E6Ven. Hva dette kommer av, er vanskelig å si. Kanskje LGs implementasjon av HDR10 er dårligere enn deres implementasjon av Dolby Vision. Kanskje de bruker forskjellige teknikker for å gjengi HDR på de to teknikkene.

 

Kanskje du forstår mer når du leser disse anmeldelsene: http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1465360043&rss

og http://www.hdtvtest.co.uk/news/oled65e6v-201608104333.htm

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dolby vision har en soc (system on chip) i oled tvn som har alle data om Oleden. So Max lysstyrke ,hvor bred farve spekter mot rec2020

 

Signalet fra Dolby vision enheten ( nå kun netflix) blir justert til å matche specs som tvn klarer. Hdr10 kjører 1000/4000 nits fra fim uansett til Oleden.

 

Klipper på 600/700 nits 2016 Oled og mister lyse detaljer over 600/700 nits.

Min G6 er satt til 610 nits etter HDR kalibrering på HDR 10 og Dolby vision.

Lenke til kommentar

Kom det egentlig fram at dette er den eneste TVen som støtter Dolby Vision? Savner sammenligninger med de øvrige TVene angående angående HDR, Dolby Vision og UHDBD. 

 

Dette er jo TVen som scorer høyest hos bla. flatpanels.dk og hdtvtest.co.uk. Ut ifra testen til tek, så kan det jo nærmest virke som om man har hoppet over å teste alt som er bra med TVen. 

 

Her slipper man haloeffekten på f.eks. stjernehimmel eller sort bakgrunn og tekst f.eks. 

 

Etter å ha gått fra plasma til LCD (LED), så er det jeg har irritert meg mest over, er baklyset. I en periode på rundt 8 år, så var dette noe jeg ikke måtte ta stilling til, da jeg bare kjørte plasma. Baklys, og kødd med baklyset er noe av jeg hater mest og jeg blir påminnet det hver eneste dag når jeg ser på TVen. Aldri et helt jevnt baklys. Alltid forskjellige graderinger pga. ujevnheter i baklyset osv. Hjørner som lyser opp mer enn de skal.

 

Hadde så veldig lyst til å kjøpe meg siste TVen til Panasonic nå for ett par uker siden (da Elkjøp solgte den til 34k), men jeg kunne ikke gjøre det pga. VA-panelet. Dermed utgår også de øvrige toppmodellene i år, bortsett fra nettopp denne og lillebroren B6V. 

 

Loewe sin nye Bild 7-modell støtter vel også Dolby Vision? Og HDR 10 selvsagt.

Lenke til kommentar

Kom det egentlig fram at dette er den eneste TVen som støtter Dolby Vision? Savner sammenligninger med de øvrige TVene angående angående HDR, Dolby Vision og UHDBD. 

 

Dette er jo TVen som scorer høyest hos bla. flatpanels.dk og hdtvtest.co.uk. Ut ifra testen til tek, så kan det jo nærmest virke som om man har hoppet over å teste alt som er bra med TVen. 

 

Her slipper man haloeffekten på f.eks. stjernehimmel eller sort bakgrunn og tekst f.eks. 

 

Etter å ha gått fra plasma til LCD (LED), så er det jeg har irritert meg mest over, er baklyset. I en periode på rundt 8 år, så var dette noe jeg ikke måtte ta stilling til, da jeg bare kjørte plasma. Baklys, og kødd med baklyset er noe av jeg hater mest og jeg blir påminnet det hver eneste dag når jeg ser på TVen. Aldri et helt jevnt baklys. Alltid forskjellige graderinger pga. ujevnheter i baklyset osv. Hjørner som lyser opp mer enn de skal.

 

Hadde så veldig lyst til å kjøpe meg siste TVen til Panasonic nå for ett par uker siden (da Elkjøp solgte den til 34k), men jeg kunne ikke gjøre det pga. VA-panelet. Dermed utgår også de øvrige toppmodellene i år, bortsett fra nettopp denne og lillebroren B6V. 

 

Jeg kjører fortsatt plasma. Greide å få tak i siste Panasonic plasma toppmodell(ZT60) brukt. Veldig fornøyd, klare fordeler mot LED. Om noen år går jeg antakelig over til oled.

Lenke til kommentar

Kom det egentlig fram at dette er den eneste TVen som støtter Dolby Vision? Savner sammenligninger med de øvrige TVene angående angående HDR, Dolby Vision og UHDBD. 

 

Dette er jo TVen som scorer høyest hos bla. flatpanels.dk og hdtvtest.co.uk. Ut ifra testen til tek, så kan det jo nærmest virke som om man har hoppet over å teste alt som er bra med TVen. 

 

Her slipper man haloeffekten på f.eks. stjernehimmel eller sort bakgrunn og tekst f.eks. 

 

Etter å ha gått fra plasma til LCD (LED), så er det jeg har irritert meg mest over, er baklyset. I en periode på rundt 8 år, så var dette noe jeg ikke måtte ta stilling til, da jeg bare kjørte plasma. Baklys, og kødd med baklyset er noe av jeg hater mest og jeg blir påminnet det hver eneste dag når jeg ser på TVen. Aldri et helt jevnt baklys. Alltid forskjellige graderinger pga. ujevnheter i baklyset osv. Hjørner som lyser opp mer enn de skal.

 

Hadde så veldig lyst til å kjøpe meg siste TVen til Panasonic nå for ett par uker siden (da Elkjøp solgte den til 34k), men jeg kunne ikke gjøre det pga. VA-panelet. Dermed utgår også de øvrige toppmodellene i år, bortsett fra nettopp denne og lillebroren B6V.

 

Loewe sin nye Bild 7-modell støtter vel også Dolby Vision? Og HDR 10 selvsagt.

 

Loewe bild 7 får HDR 10 og Dolby vision med en update er ikke HDR out of box

Lenke til kommentar

 

Kom det egentlig fram at dette er den eneste TVen som støtter Dolby Vision? Savner sammenligninger med de øvrige TVene angående angående HDR, Dolby Vision og UHDBD. 

 

Dette er jo TVen som scorer høyest hos bla. flatpanels.dk og hdtvtest.co.uk. Ut ifra testen til tek, så kan det jo nærmest virke som om man har hoppet over å teste alt som er bra med TVen. 

 

Her slipper man haloeffekten på f.eks. stjernehimmel eller sort bakgrunn og tekst f.eks. 

 

Etter å ha gått fra plasma til LCD (LED), så er det jeg har irritert meg mest over, er baklyset. I en periode på rundt 8 år, så var dette noe jeg ikke måtte ta stilling til, da jeg bare kjørte plasma. Baklys, og kødd med baklyset er noe av jeg hater mest og jeg blir påminnet det hver eneste dag når jeg ser på TVen. Aldri et helt jevnt baklys. Alltid forskjellige graderinger pga. ujevnheter i baklyset osv. Hjørner som lyser opp mer enn de skal.

 

Hadde så veldig lyst til å kjøpe meg siste TVen til Panasonic nå for ett par uker siden (da Elkjøp solgte den til 34k), men jeg kunne ikke gjøre det pga. VA-panelet. Dermed utgår også de øvrige toppmodellene i år, bortsett fra nettopp denne og lillebroren B6V.

 

Jeg kjører fortsatt plasma. Greide å få tak i siste Panasonic plasma toppmodell(ZT60) brukt. Veldig fornøyd, klare fordeler mot LED. Om noen år går jeg antakelig over til oled.

Kalibrerings mannen.no lurte på om det var noen feil på sin ZT etter å ha kalibrert min G6... ZTn så utvasket ut mot Oleden min .

Lenke til kommentar

Hva i all verden har gamle pioner og panasonic å stile opp med mot dagens tv'r ?? da tenker jeg alle de tingene en og de lysutfordingene en tv brukes i.  

 

Umm. Masse. Den viktigste delen av bildekvalitet er selvfølgelig konstrasten, så vi start med det.

 

Panasonic ZT60 (3 år gammel): 94,000:1

Panasonic GT60 (3 år gammel, ikke toppmodell engang): 60,000:1

Kuro KRP 500-A (8 år gammel (!)): 38,000:1

Panasonic ST50 (4 år gammel biligmodell): 20,000:1

 

 

så har du de beste LED TVene fra 2016, som er helt ny og moderne:

KS9505 har rundt 7000:1

DX900 cirka 5000:1

Sony ZD9 tror jeg hadde 5-7,000:1

 

DVs.. en 8 år gammel plasma (legendariske Kuro) har 4 ganger bedre kontrast enn de beste LED TVene fra 2016, og en 2013 Panasonic ZT60 har typ 12 ganger så høy kontrast som de beste LED TVene. Rett og slett flaut. Kan du forestille deg hvor bra en 2014 modell Panasonic ZT70 hadde vært? med 4K oppløsning, 1080 linjer av motion resolution (kontra 300 på LED, perfekt innsynsvinkel, sikkert greid 200,000+;1 ANSI kontrast osv...

Lenke til kommentar

Kalibrerings mannen.no lurte på om det var noen feil på sin ZT etter å ha kalibrert min G6... ZTn så utvasket ut mot Oleden min .

 

Njaaa, det er to områder som LG OLED (verdens beste TV) "gruser" Panasonic ZT60 (om vi ser bortifra HDR støtte og 4K oppløsning) nemlig lysstyrke og sortnivå. i et mørkt rom med SDR innhold så holder 100cd/m2 i massevis, men OLEDen som greier 600cd/m2 peak vil ha en klar fordel i HDR innhold (som ZT60 ikke støtter engang), ellers er det dypere sortnivå på OLED, men ZT60 har 0.001cd/m2 sort, som virkelig er så sort som det går ann å være, og vil kun merkes om du har en OLED ved siden av... Er ikke mye forskjell fra 0.001cd/m2 og 0.0001 eller 0.000001cd/m2. På den andre siden så håndterer en ZT60 plasma bevegelser mye bedre, har motion resolution på 1080 linjer (mot LGs 300..), perfekt screen uniformity (enten om det hvit, sort eller grått..), mye bedre "near-black details" og ingen "crush" på ZT60. Fargegjengivelsen gir jeg en liten pluss til LG OLED.

 

Overall vil jeg si de beste TVene noen gang laget for konsummarkedet er:

1. LG G6/C6/E6/B6 OLED

2. LG 2015 OLED

3. Samsung KN9C OLED

4. Panasonic ZT60 Plasma

5. Panasonic VT60 Plasma

6. LG 2014 OLED

7. Pioneer Kuro KRP 500-A Plasma

8. Pioneer Kuro LX5090 Plasma

9. Samsung PNF8500 Plasma

10. Sony ZD9 LED-LCD

Resten av topp20 i tilfeldig rekkefølge: Panasonic GT60, Samsung KS9505, Panasonic Dx900, Panasonic ST60, Philips PUS 9809, Samsung PNE8000, Samsung JS9505, Samsung KS9000, Sony XD94, Panasonic VT50

Lenke til kommentar

 

Kalibrerings mannen.no lurte på om det var noen feil på sin ZT etter å ha kalibrert min G6... ZTn så utvasket ut mot Oleden min .

Njaaa, det er to områder som LG OLED (verdens beste TV) "gruser" Panasonic ZT60 (om vi ser bortifra HDR støtte og 4K oppløsning) nemlig lysstyrke og sortnivå. i et mørkt rom med SDR innhold så holder 100cd/m2 i massevis, men OLEDen som greier 600cd/m2 peak vil ha en klar fordel i HDR innhold (som ZT60 ikke støtter engang), ellers er det dypere sortnivå på OLED, men ZT60 har 0.001cd/m2 sort, som virkelig er så sort som det går ann å være, og vil kun merkes om du har en OLED ved siden av... Er ikke mye forskjell fra 0.001cd/m2 og 0.0001 eller 0.000001cd/m2. På den andre siden så håndterer en ZT60 plasma bevegelser mye bedre, har motion resolution på 1080 linjer (mot LGs 300..), perfekt screen uniformity (enten om det hvit, sort eller grått..), mye bedre "near-black details" og ingen "crush" på ZT60. Fargegjengivelsen gir jeg en liten pluss til LG OLED.

Overall vil jeg si de beste TVene noen gang laget for konsummarkedet er:

1. LG G6/C6/E6/B6 OLED

2. LG 2015 OLED

3. Samsung KN9C OLED

4. Panasonic ZT60 Plasma

5. Panasonic VT60 Plasma

6. LG 2014 OLED

7. Pioneer Kuro KRP 500-A Plasma

8. Pioneer Kuro LX5090 Plasma

9. Samsung PNF8500 Plasma

10. Sony ZD9 LED-LCD

Resten av topp20 i tilfeldig rekkefølge: Panasonic GT60, Samsung KS9505, Panasonic Dx900, Panasonic ST60, Philips PUS 9809, Samsung PNE8000, Samsung JS9505, Samsung KS9000, Sony XD94, Panasonic VT50

Tror du kan fjerne nummer 2 på listen .... har du sett 2015 oleds out of black ?

Lenke til kommentar

 

 

Kalibrerings mannen.no lurte på om det var noen feil på sin ZT etter å ha kalibrert min G6... ZTn så utvasket ut mot Oleden min .

Njaaa, det er to områder som LG OLED (verdens beste TV) "gruser" Panasonic ZT60 (om vi ser bortifra HDR støtte og 4K oppløsning) nemlig lysstyrke og sortnivå. i et mørkt rom med SDR innhold så holder 100cd/m2 i massevis, men OLEDen som greier 600cd/m2 peak vil ha en klar fordel i HDR innhold (som ZT60 ikke støtter engang), ellers er det dypere sortnivå på OLED, men ZT60 har 0.001cd/m2 sort, som virkelig er så sort som det går ann å være, og vil kun merkes om du har en OLED ved siden av... Er ikke mye forskjell fra 0.001cd/m2 og 0.0001 eller 0.000001cd/m2. På den andre siden så håndterer en ZT60 plasma bevegelser mye bedre, har motion resolution på 1080 linjer (mot LGs 300..), perfekt screen uniformity (enten om det hvit, sort eller grått..), mye bedre "near-black details" og ingen "crush" på ZT60. Fargegjengivelsen gir jeg en liten pluss til LG OLED.

Overall vil jeg si de beste TVene noen gang laget for konsummarkedet er:

1. LG G6/C6/E6/B6 OLED

2. LG 2015 OLED

3. Samsung KN9C OLED

4. Panasonic ZT60 Plasma

5. Panasonic VT60 Plasma

6. LG 2014 OLED

7. Pioneer Kuro KRP 500-A Plasma

8. Pioneer Kuro LX5090 Plasma

9. Samsung PNF8500 Plasma

10. Sony ZD9 LED-LCD

Resten av topp20 i tilfeldig rekkefølge: Panasonic GT60, Samsung KS9505, Panasonic Dx900, Panasonic ST60, Philips PUS 9809, Samsung PNE8000, Samsung JS9505, Samsung KS9000, Sony XD94, Panasonic VT50

Tror du kan fjerne nummer 2 på listen .... har du sett 2015 oleds out of black ?

 

 

Ja whops, jeg glemte selvfølgelig Panasonic sin helt fantastiske CZ950 OLED TV, som gruser LG sine 2015 OLED.

 

Tror topplisten min blir;

 

1. LG 2016 OLED (B6-G6 har så og si lik bildetkvalitet alle sammen)

2. Panasonic CZ950 OLED

3. Samsung KN9C fra 2013 OLED

4. LG 2015 OLED 

5. Panasonic ZT60 plasma.. osv.

 

LG er egentlig en skikkelig dritt produsent. Alle LCD tvene deres har stortsett vært ræva i alle år, plasma skjermene var helt ok men LANGT bak Pioneer, Panasonic og Samsung sine... 

 

Samsung sin KN9C fra 2013 syns jeg var bedre enn LG sine 2013, 2014 OG 2015 modeller, mens Panasonic sin CZ950 (basert på LG panel..) syns jeg var milevis forran LG sine 2015 OLED, but et bittelite hakk bak G6 og de andre 2016 LG OLED.

 

Gleder meg til den dagen Philips, Sony, Panasonic og Samsung produserer OLED for godt, men sine egne paneler!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser 4k OLEDene begynner å nærme seg smertegrensen min. Ca 20k hos expert nå (annonsert), elkjøp mfl har prismatchet. Tenker dere prisene vil gå noe særlig mer ned? Vente til black friday eller blir ikke prisene stort lavere enn dette? Evt når er slippet på neste modellserie av LG OLEDer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...