Gå til innhold

Se ned, leveringsdroner. Her er det selvgående kjøretøyet bransjen ønsker seg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vem blir ansvarig för olyckor där sådana här maskiner är inblandade? Tillverkaren? Användare?

Det kommer att utvecklas en marknad med stulna smårobotar. Inga problem att åka runt i skåpbil och plocka in sådana här och sälja delarna på mindre nogräknade marknader. Med tiden kommer dom kriminella att skaffa atomatiska robot-truckar som kör runt och samlar in levereringsdroner... Trucken kan ha en uppkoppling till finn.no där stöldgodset annonseras ut automatiskt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sikkert mange som synes det vil være gøy å sparke de over ende også.. Du skal være god for å flatpakke en TV oppi en av de der.

 

Jada, sånn som masse folk hele tiden setter ut av spill budbiler med å punktere dekkene. Kommer det til å skje at noen velter den? Sikkert. Men det blir antakelig sjelden, og noen andre vil vippe den opp igjen.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Sikkert mange som synes det vil være gøy å sparke de over ende også.. Du skal være god for å flatpakke en TV oppi en av de der.

 

Jada, sånn som masse folk hele tiden setter ut av spill budbiler med å punktere dekkene. Kommer det til å skje at noen velter den? Sikkert. Men det blir antakelig sjelden, og noen andre vil vippe den opp igjen.

 

AtW

 

 

Kan ikke vente med å sette en slik en i hagen sammen med robotgressklipperen.  :-D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

flyvende leveringsdroner er rene pr stunt... blir aldri en realitet i vår tid... alle som tror det har ikke snøring

Er du villig til å vedde?

 

 

Tror nok det blir en realitet innen få år. Men at det får noen stor utbredelse har jeg mindre tro på, til det er det litt for mange praktiske utfordringer. Jeg ser for meg at enkelte bedrifter med faste leveringer i strøk med trafikkproblemer kan ha nytte av dette, men at du kommer til å få FedEx-pakka di levert på verandaen med drone tror jeg er ganske langt unna.

Lenke til kommentar

 

Sikkert mange som synes det vil være gøy å sparke de over ende også.. Du skal være god for å flatpakke en TV oppi en av de der.

 

Jada, sånn som masse folk hele tiden setter ut av spill budbiler med å punktere dekkene. Kommer det til å skje at noen velter den? Sikkert. Men det blir antakelig sjelden, og noen andre vil vippe den opp igjen.

 

AtW

Sikkert en fordel å ikke kjøre ute med disse kl 22 til kl 04 natt til søndag

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Sikkert mange som synes det vil være gøy å sparke de over ende også.. Du skal være god for å flatpakke en TV oppi en av de der.

 

Jada, sånn som masse folk hele tiden setter ut av spill budbiler med å punktere dekkene. Kommer det til å skje at noen velter den? Sikkert. Men det blir antakelig sjelden, og noen andre vil vippe den opp igjen.

 

AtW

Sikkert en fordel å ikke kjøre ute med disse kl 22 til kl 04 natt til søndag

 

 

LOL. Jeg ser den for meg passere taxi-køa...  :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

flyvende leveringsdroner er rene pr stunt... blir aldri en realitet i vår tid... alle som tror det har ikke snøring

Noe av kritikken mot flyvende leveringsdroner er ineffektiv ressursbruk. Da vil jeg minne om at i dag brukes budbiler på 1 tonn som krever 1 årsverk arbeidskraft til å kjøre ut usle 30-50 pakker om dagen (7,5 time og 10-15 minutter per oppdrag). Pakker som ofte bare er noen få hundre gram. Og de velger ruter som i gjennomsnitt er 1,5 - 3 ganger så lang som luftlinje. Èn flyvende leveringsdrone leverer langt raskere på grunn av kortere vei og det med langt mindre totaltvekt. Både energibruk og arbeidskraft blir kraftig redusert, selv om de flyr.

 

Flatskjermer og vaskemaskiner må nok fortsatt leveres på gamlemåten, men for småpakker er flyvende leveringsdroner genialt.

 

Rullende leveringsdroner vil sikkert fungere bra i snøfrie deler av verden, men her hjemme tviler jeg på det blir noen suksess med det første. Skal man ha noe som takler snø så må man opp i størrelse og kan vi like gjerne kalle de for selvkjørende budbiler.

Lenke til kommentar

Rullende leveringsdroner vil sikkert fungere bra i snøfrie deler av verden, men her hjemme tviler jeg på det blir noen suksess med det første. Skal man ha noe som takler snø så må man opp i størrelse og kan vi like gjerne kalle de for selvkjørende budbiler.

Kan vel bare sette på beltedrift så burde den klare seg ganske bra på snø?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Rullende leveringsdroner vil sikkert fungere bra i snøfrie deler av verden, men her hjemme tviler jeg på det blir noen suksess med det første. Skal man ha noe som takler snø så må man opp i størrelse og kan vi like gjerne kalle de for selvkjørende budbiler.

Kan vel bare sette på beltedrift så burde den klare seg ganske bra på snø?

 

 

Teknisk sett, ja. Men da tror jeg flesteparten av fortau nede i byen må bygges om skal ikke disse provosere fotgjengere kraftig de dagene fortauet er glatte og dårlig brøytet (stort sett alle). Tror jeg fort hadde vipset den ut i gata hvis den ikke hadde rotet seg uti av seg selv...  Blir nok mye påkjørsler.

Endret av toffo
Lenke til kommentar

 

 

Sikkert mange som synes det vil være gøy å sparke de over ende også.. Du skal være god for å flatpakke en TV oppi en av de der.

 

Jada, sånn som masse folk hele tiden setter ut av spill budbiler med å punktere dekkene. Kommer det til å skje at noen velter den? Sikkert. Men det blir antakelig sjelden, og noen andre vil vippe den opp igjen.

 

AtW

Sikkert en fordel å ikke kjøre ute med disse kl 22 til kl 04 natt til søndag

Bytt ut katten med en fyllik.

https://www.youtube.com/watch?v=A0Z79ycisDU

Unger vil også gjøre det samme. Ja den kan bare stoppe så er det ikke gøy mer.

 

Mer et problem er at de må være smarte nok til å vente på grøn man, passe seg for fortau kanter og vanskelige kjøreforhold holde seg godt inntil vei skulder der det ikke er fortau, ikke kjøre inn i andre osv.

Mye av problemene med selvkjørende biler, ja ting går saktere så det er ikke farlig så du slipper belter og bukseseler men den må ha de samme grunnfunksjoene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hvor lang tid tar det før kriminelle stjeler en slik drone, kjører den til et øde sted, åpner den med vinkelsliper og stjeler innholdet? Med litt flaks har du slaktet og partert den lenge før det går noen alarm hos budfirmaet.

 

Kan noen legge ut mål og vekt slik at det er mulig å planlegge hvordan man herper den?

Lenke til kommentar

Hvor lang tid tar det før kriminelle stjeler bagasjen fra rullebåndet, kjører den til et øde sted, åpner den med vinkelsliper og stjeler innholdet? Det høres ut som en noe overdrevet risiko. Det skjer sikkert fra tid til annen, men det er jo ikke noen landeplage akkurat. Litt svinn har vi jo også med postbiler som kjører i elva, postfly som ramler ned, containere som ramler av fraktskip osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rullende leveringsdroner vil sikkert fungere bra i snøfrie deler av verden, men her hjemme tviler jeg på det blir noen suksess med det første. Skal man ha noe som takler snø så må man opp i størrelse og kan vi like gjerne kalle de for selvkjørende budbiler.

 

Det er faktisk deler av landet hvor snø hører til sjeldenhetene, i hvertfall mer enn 2-3 cm og 4-5 dager i strekk. Der vil man kunne bruke dette som en helårsløsning, med unntak for to usammenhengende uker midtvinters, og da er jeg helt sikker på at det ikke vil være verdens undergang å måtte kjøre disse manuelt når det gjelder.

 

Om det så er snødekt halve året, er det nok kostnadsmessig gunstig å levere autonomt om sommeren og bruke sesongbasert arbeidskraft om vinteren. Lønn og personalkostnader er svært drivende for den totale kosten per i dag.

Lenke til kommentar

Hvor lang tid tar det før kriminelle stjeler bagasjen fra rullebåndet, kjører den til et øde sted, åpner den med vinkelsliper og stjeler innholdet? Det høres ut som en noe overdrevet risiko. Det skjer sikkert fra tid til annen, men det er jo ikke noen landeplage akkurat. Litt svinn har vi jo også med postbiler som kjører i elva, postfly som ramler ned, containere som ramler av fraktskip osv.

 

Forskjellen er kanskje at hverken postbiler, postfly eller containere flyr i veien for deg på fortauet?

Men jeg tror heller ikke det blir det største problemet. Jeg tror at konseptet bare funker der det er brede fortau og lysregulerte fotgjengeroverganger over alt - d.v.s. i bysentrum utenom vintertid. Under alle andre forhold vil problemer med kollisjoner med kjøretøy (husk at det er noe knehøyt uforutsigbart som skal over, eller kjøre langs, veien) være den største svinnfaktoren. Og vil kundene akseptere at viktig-posten deres blir fraktet på en måte som er befengt med en viss grad av svinn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvor lang tid tar det før kriminelle stjeler bagasjen fra rullebåndet, kjører den til et øde sted, åpner den med vinkelsliper og stjeler innholdet? Det høres ut som en noe overdrevet risiko. Det skjer sikkert fra tid til annen, men det er jo ikke noen landeplage akkurat. Litt svinn har vi jo også med postbiler som kjører i elva, postfly som ramler ned, containere som ramler av fraktskip osv.

 

Forskjellen er kanskje at hverken postbiler, postfly eller containere flyr i veien for deg på fortauet?

Men jeg tror heller ikke det blir det største problemet. Jeg tror at konseptet bare funker der det er brede fortau og lysregulerte fotgjengeroverganger over alt - d.v.s. i bysentrum utenom vintertid. Under alle andre forhold vil problemer med kollisjoner med kjøretøy (husk at det er noe knehøyt uforutsigbart som skal over, eller kjøre langs, veien) være den største svinnfaktoren. Og vil kundene akseptere at viktig-posten deres blir fraktet på en måte som er befengt med en viss grad av svinn?

 

 

All post har en viss grad med svinn. Sier ikke at denne løsningen er supergod, men folk har veldig god fantasi når det gjelder å kokkelere opp scenarioer for hvorfor ting kan gå galt som er like tilstedet i dag med dagens ordninger.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...