Gå til innhold

Tabulator eller mellomrom? Det avhenger av programmeringsspråket, viser reelle tall


Anbefalte innlegg

Skal lage en editor/system som konverterer 2 mellomrom til tabs jeg, så er ikke mellomrom svaret lengre!

 

Eneste grunn til at mellomrom er løsningen er vel fordi tab har varierende lengde på forskjellige systemer. Med mindre du jobber i Python så har vel det faktisk ingeting å si rent praktisk eller.

Samtidig så benyttes 2, 4 og 8 mellomrom som innrykk avhengig av kodestil, språk og system, og disse har naturligvis også forskjellig lengde. Så da er du like langt da også...

 

At tab har varierende lengde er jo hele poenget, da kan hver enkelt velge hvor mange space en tab skal være i editoren. Når jeg bruker diff\merge vertikalt bruker jeg tab = 2 space for å få plass til mer kode. Slipper også regler for hvor mange space innrykk skal være, innrykk er tab:-) Men det er vel pga. at folk blander tab og space at tab ble bannlyst, det kunne vel like gjerne vært motsatt: på kildekodeserveren vår har jeg laget ett pre-commit script som nekter insjekk av kodelinjer som starter med space:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bryr meg ærlig talt ikke om hva folk bruker, så lenge det er konsist på tvers av egen kode og prosjektet. Jeg har derimot litt problemer med å forstå hvorfor mellomrom er foretrukket. Jeg finner det nokså slitsomt å drive å sikte inn riktig antall mellomrom når jeg heller kan bruke 1-3 tabs som indentation der det alltid blir konsist. Vim vil selvsagt konvertere dette til spaces for meg, uten at det gjør noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kan nesten virke på meg som det er editorene som er kilden til uenigheten, og det vil isåfall bare føye seg inn rekken med uenigheter som editor-preferansene medfører.

 

Hvis samme koden skal redigeres i to forskjellige verktøy som har forskjellige preferanser, vil det bli problemer med dette - også. Nok en grunn til å ikke innføre Bring-your-own-editor policy i utviklingsavdelinger.

Lenke til kommentar

Jeg finner det nokså slitsomt å drive å sikte inn riktig antall mellomrom når jeg heller kan bruke 1-3 tabs som indentation der det alltid blir konsist. Vim vil selvsagt konvertere dette til spaces for meg, uten at det gjør noe.

 

Øh, da bruker du jo ikke tabs, men spaces, eller mer korrekt det som kalles for soft-tab.

 

Så å si alle utviklere trykker nok på tab knappen for å indentere kode, forskjellen ligger jo nettopp i hvilke tegn editoren dytter ut, enten \t eller et par fire \s i stedet osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Øh, da bruker du jo ikke tabs, men spaces, eller mer korrekt det som kalles for soft-tab.

Så å si alle utviklere trykker nok på tab knappen for å indentere kode, forskjellen ligger jo nettopp i hvilke tegn editoren dytter ut, enten \t eller et par fire \s i stedet osv.

 

 

Poenget mitt ligger jo i at jeg trykker på tabulator-knappen og ikke mellomrom. Skal man diskutere på det planet så jo hele tabs vs. spaces debatten irrelevant.

 

Det at editoren min endrer tabs til spaces synes jeg er utelukkende positivt, men det å trykke på mellomrom-tasten synes jeg er slitsomt.

Lenke til kommentar

Foretrekker tabs da jeg synes det er enklere. Det at det kan se forskjellig ut for forskjellige anser jeg som fordel. Da kan man selv i den editoren man bruker definere størrelsen tab. På den måten kan alle få den innrykkstørelsen man selv ønsker. Med mellomrom blir man jo tvunget til å bruke det samme.

Lenke til kommentar

Litt gøy at c++-utviklere som navngir filene sine med .cpp-ending bruker vesentlig mer tabs enn de som bruke .cc-suffiks. :)

 

Brukere av forskjellige verktøy får forskjellige utfordringer og forskjellige vaner. Jeg antar at navngivningen til dels følger verktøyene;

 

 

"Today, outside of the Unix world, it's mostly .cpp"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...