Gå til innhold

vil jeg kunne bruke min windows 7 key til windows 10 på nytt etter recovery av pcen?


Ne_On

Anbefalte innlegg

Hei. det begynner og bli en stund siden jeg kjørte inn pcen min på nytt, og jeg kunne tenkt meg og brukt recovery cden som jeg fikk med komplett for og gjøre en fresh install. Dette vil kjøre pcen min tilbake til windows 7. (har oppgradert til windows 10 da det var gratis)
Men spørsmålet mitt er, om jeg nå gjør dette. vil jeg på ny kunne oppgradere til windows 10 gratis? ettersom windows 10 nå ikke skal tilby gratis upgrade. vil min windows 7 key være aktivert for w10? eller blir jeg nødt til og kjøpe det om jeg har lyst til og oppgradere til windows 10 på nytt?
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

W10 har du til evig tid. Det krever aldri noen nøkkel lengre hvis du resetter pcen din. Selv en clean installasjon vil automatisk bli validert og godkjent, så sant det er samme versjon av w10.

Du kan også lage system restore disk i w10 slik at du kan kaste den gamle.

 

Men hvorfor tukler dere hele tiden med å reinstallere windows? Det er helt unødvendig.

Lenke til kommentar

W10 har du til evig tid. Det krever aldri noen nøkkel lengre hvis du resetter pcen din. Selv en clean installasjon vil automatisk bli validert og godkjent, så sant det er samme versjon av w10.

Du kan også lage system restore disk i w10 slik at du kan kaste den gamle.

 

Men hvorfor tukler dere hele tiden med å reinstallere windows? Det er helt unødvendig.

 

Her er du litt på jordet, windows 10 vil ikke reaktivere seg automatisk om du feks, installerer på en ny disk. 

 

Og en formatering i ny og ne er absolutt ikke unødvendig, det er ingenting som er bedre enn å rydde skikkelig i register og filkatalog.

Lenke til kommentar

jeg syns det er greit og kjøre inn på ny, ettersom jeg har et par programmer som skaper feilmeldinger på oppstart osv (som jeg allerede har avinstallert, med tydeligvis ikke alikevel:P) sikkert et par andre ting jeg ikke bruker som forsvinner i samme slengen. så har jeg inntrykk av at ting går litt raskere i windows etter en clean install.

Lenke til kommentar

 

W10 har du til evig tid. Det krever aldri noen nøkkel lengre hvis du resetter pcen din. Selv en clean installasjon vil automatisk bli validert og godkjent, så sant det er samme versjon av w10.

Du kan også lage system restore disk i w10 slik at du kan kaste den gamle.

 

Men hvorfor tukler dere hele tiden med å reinstallere windows? Det er helt unødvendig.

 

Her er du litt på jordet, windows 10 vil ikke reaktivere seg automatisk om du feks, installerer på en ny disk. 

 

Og en formatering i ny og ne er absolutt ikke unødvendig, det er ingenting som er bedre enn å rydde skikkelig i register og filkatalog.

 

W10 reaktiverer seg på en pc som har kjørt w10 selv når du bytter til SSD. Har gjort det flere ganger. W10 aktiverer seg også på w7 pcer den dag idag hvis denne pcen har fått tilbudet om å oppgradere til w10. Dette gjorde jeg senest i forrige uke.

 

Formatering er å slette disken. En nyformatert partisjon har ingenting med Windows register å gjøre. Det fikser du med å resette w10.

En ny windows innstallasjon har flere titalls registerfeil etter første oppstart. CCleaner finner masse feil etter en ny installering.

Endret av rillto
Lenke til kommentar

Svaret er nei, du skal ha fått en ny nøkkel når du oppgraderte, denne må du hente ut og lagre et sted om du skal bruke den til reinstallering i fremtiden.

 

Bare til info, så fikk ingen unike nøkler til Win10 da de oppgraderte. Alle fikk samme nøkkel. Og den vil funke til å få installert Win10, men ikke aktivert om det har skjedd noen endringer i hardware eller lignende. Nå henter Microsoft ut informasjon fra aktiveringsserveren basert på den hardware IDen du hadde da du oppgraderte.

 

Ellers er det også nytt fra 1607 oppdateringen at du kan lagre aktiveringen på Microsoft kontoen din, og så aktivere på nytt etter en ny installasjon.

 

Men ingen får unike nøkler gratis. Da må du kjøpe en kopi i butikken eller hos Microsoft.

Lenke til kommentar

Har installert "fresh" fra USB på ny SSD uten at at jeg trengte noe serial. Bare trykk "i dont have key" eller hva det står...

 

Dette var altså en PC opprinnelig med Win7, oppgradert til Win10 og så re-installert fra scratch (Win 10 USB) med ny SSD.

 

Ingen problem. Altså, så lenge Win10 er aktivert på maskinen din, kan du re-installere i bøtter og spann. Du kan tydeligvis også bytte noe HW - hvor grensen går vet jeg ikke. Jeg testa å installere Win7 på en maskin, oppgraderte denne til Win10. Deretter installerte jeg samme Win7 på en helt anna maskin og oppgraderte denne til Win10. Det gikk fint det (Win10 aktiverte begge ganger) - men jeg hadde selvsagt ikke begge maskinene aktivert/installert samtidig. Så hvis man bytter mye HW, må man kanskje "strafferunda" via gammel lisens. Om dette fungerer nå vet jeg ikke - Det fungerte iallfall for rundt ett år siden elns.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Oppgradering fra windows 7 bruker ikke aktivering med produkt nøkkel som Myhken sier.

Dette er nytt og kalles digital entitlement.

 

Depending on how you got your copy of Windows 10, activation will use either a digital license or a 25-character product key.

 

Digital license (called a digital entitlement in Windows 10 Version 1511) is a method of activation in Windows 10 that doesn't require you to enter a product key.

 

Aktiveringen knyttes altså til pcens "finger print" og er unik.

 

https://support.microsoft.com/en-us/help/12440/windows-10-activation

Lenke til kommentar

Har prøvd litt forskjellig mtp. å installere windows 10 og reinstallere. Erfaringene mine, og det Microsoft sier, er at har du aktivert Windows 10 på en maskin, så kan du formatere og legge inn på Windows 10 på nytt og den vil aktivere. Dette virker om det er Windows 10 som er preinstallert eller om det er Windows 7 som er oppgradert til Windows 10. Så lenge den er aktivert én gang, så aktiverer den om du reinstallerer.

 

Har prøvd et par ganger å ta en gammel pc med "snurredisk" og windows 7, oppgradert til windows 10, og latt den aktivere seg. Så har jeg tatt ut den gamle harddisken, satt inn ny SSD, og installert Windows 10. Den har da aktivert seg med en gang. Jeg har ikke prøvd dette med Microsoft-konto osv, så der har jeg ingen erfaring. Eneste jeg har opplevd er at det er ekstremt mye enklere å forholde seg til og jeg slipper å finne serienumre osv. så lenge jeg vet at Windows 10 har vært på maskinen tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...