Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte eller beholde Volvo V70 ved 120000


Erlend Berge

Anbefalte innlegg

Jeg har en Volvo V70 1.6l diesel 2011 modell. Kjøpt i 2012 for 240000. Denne er nå gått 120000. Service med partikkelfilterskifte står for tur. Har en liten bulk/lakskade på bakdøren som et verksted skulle ha 15-20000 for å fikse. Servicen kommer på ca 20000. Hørte med Volvo hva de regnet med å kunne ta i innbytte, og uten lakkskaden anslo de ca 120000. Clutchen røyk for et år siden, og da måtte de fikse litt på svinghjulet også.

 

Bilen går jo greit, jeg er i en situasjon der jeg er avhengig av bil de neste 2 årene, med mye langkjøring (ukependling Skien-Oslo). Lite småkjøring. Er litt i stuss om jeg bare skal drite i å bytte inn. De gamle volvoene gikk jo mange hundre tusen km...

 

Noen innspill? Er det fare for at svinghjulet blir ødelagt siden de måtte fikse på det i fjor? 

Ellers er jeg jo egentlig fornøyd med bilen.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en Volvo V70 1.6l diesel 2011 modell. Kjøpt i 2012 for 240000. Denne er nå gått 120000. Service med partikkelfilterskifte står for tur. Har en liten bulk/lakskade på bakdøren som et verksted skulle ha 15-20000 for å fikse. Servicen kommer på ca 20000. Hørte med Volvo hva de regnet med å kunne ta i innbytte, og uten lakkskaden anslo de ca 120000. Clutchen røyk for et år siden, og da måtte de fikse litt på svinghjulet også.

 

Bilen går jo greit, jeg er i en situasjon der jeg er avhengig av bil de neste 2 årene, med mye langkjøring (ukependling Skien-Oslo). Lite småkjøring. Er litt i stuss om jeg bare skal drite i å bytte inn. De gamle volvoene gikk jo mange hundre tusen km...

 

Noen innspill? Er det fare for at svinghjulet blir ødelagt siden de måtte fikse på det i fjor? 

Ellers er jeg jo egentlig fornøyd med bilen.

 

20 lapper for service? Hva i alle dager skal de til med? Måtte ut med 15 000 ish på min siste service på en 5 serie, men det var inkludert bremser bak. Allikevel fikk jeg sjokk over prisen! 

Lenke til kommentar

Bytte av reg.reim, partikkelfilter og veske til partikkelfilteret er det som drar opp prisen på de der ved 120k-servicen. Jeg ville nok kanskje vurdert å ta den på noe annet enn merkeverksted hvis du ikke er spesielt happy med dem. Noen tusen å spare.

 

Dette er 1.6-literen fra PSA som er brukt i millioner av biler. De har vist seg å være litt hårsåre når det gjelder oljeskift og oljekvalitet men etter 2009 er de forbedret på det punktet. Forøvrig bør vel Volvoen holde som Volvoer flest (med unntak av forrige gen XC90 ;-)  )

Lenke til kommentar

Volvo av dagens sort er ikke noe spesielt med i hele tatt. Like mye feil, eller mer enn de fleste andre biler.

2.4 diesel motor f.eks, flust av motorhavarier der.

En ting jeg finner litt moro, hvis man driver og leter litt etter bil, ser på forskjellige osv. Så finner man gjerne lister over vanlige feil som går igjen på alle biler. Så ringer man forhandler eller merkeverksted og spør om det og det er vanlig, men svaret er så godt som bestandig; "Nei, det har jeg aldri hørt om!" Snakk om å stikke hodet i sanden og stikke av fra ansvaret, innrømme noen ting kommer de aldri til å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånne priser du får når du er trosfast mot merkeverkstedet ditt. 

http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=164174&CarReference_ID=139&CategoryType_ID=1 Nesten halve prisen. 

Du finner det sikkert til enda lavere pris på nettet. Ingen grunn til at du skal måtte la merkeverkstedet få hele jobben så de kan ta så mye de vil for jobben. Du står og helt fritt til å ta jobben hos et frittstående verksted. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om partikkelfilteret ikke er defekt, hvorfor må det skiftes?

 

Automatisk eller tvungen regenerering for å fjerne alt sotet burde holde.

 

Om ikke, rens med DPF Rinse / Flush gjør susen i de fleste tilfeller. Om ikke det hjelper, da skifter man.

 

God business det, skrive skifte av DPF i serviceintervallene og ha flere på lager.... ;) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...