Gå til innhold

Statlig støtte til religiøse/livsynsorganisasjoner strir mot nødvendig skille mellom personlig livssyn og den sekulære statens nøytralitet


Anbefalte innlegg

Slike organisasjoner skal og må finansieres av medlemmene. 

Det norske systemet forsøker å praktiserere to motstridende prinsipper samtidig:

 

1.

Den religiøse staten slik som SaudiArabia, Iran, Isis m.fl.

 

2.

Den sekulære staten som er nøytral  og verken religiøs eller antireligiøs.

Og overlater  til organisasjonene å  finansiere seg sjøl, fortrinnsvis med penger fra medlemmene.

De fleste vestlige demokratier er slik organisert, eksempelvis Frankrike og USA.

 

Her er det altså både prinsipielt riktig og praktisk mulig å spare skattyterne for en direkte tvilsom utgiftspost.

 

Fins neppe mange slike utgiftsposter i Statsbudsjettet.

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nææh en ateist som klager på statsstøtte til kirken? Den var ny du..

Get over it! Hjelper fint lite å sitte på et forum å klage. Ta det opp med noen som faktisk har innflytelse, hvis dette er verdens undergang.

Leste du overskriften, det er ikke snakk om bare kirken. Kunne du tenke deg å støtte en haug med organisasjoner som jobber imot viktige verdier for deg?

 

Ellers så har vel han like rett til å klage over statstøtten som du har rett til å klage over hans meninger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nææh en ateist som klager på statsstøtte til kirken? Den var ny du..

 

Det er fristende å svare noe sånt som: "Nææh, en kristen som ikke har noe problem med å la resten av samfunnet betale for at kristne enklere skal kunne fortsette å leve i en vrangforestilling."... Men det skal jeg holde meg for god til. Vi har jo behandlings tilbud for folk med andre psykiske lidelser som også finansieres over skatteseddelen. Det er enklest å se slik på det, så slipper man å ergre seg så mye..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Get over it! Hjelper fint lite å sitte på et forum å klage. Ta det opp med noen som faktisk har innflytelse, hvis dette er verdens undergang.

Er redd det er du som må komme over at det er deg selv som må betale for hobbyen din ganske snart...

 

For endelig ser det ut til å løsne, det går opp for politikerne at hvis de absolutt skal bruke penger på noe så må det bli livssyns nøytrale bygg, som seg hør og bør i et sekulært samfunn. I alt for mange kommuner og kirke sogn er folk innskrenket til dette jødeliket på en staur og den kjærlighets innskrenkende gjengen hans i deres lokaler og på deres premisser i alle av livets eventer og dette har endelig gått opp for stortinget og politikerne (fordi sånne som meg, blandt annet, har presset på med dette for å endre denne fryktelig urettferdige praksisen som er der i dag) og den praksisen vil endres i årene som kommer. For det ENESTE riktige vil selvsagt være å sette opp livssyns åpne bygg som ALLE kan bruke uten å måtte være  avhengige av jukseklubben til jesus på noen måte... og kappe av pengesluket til kristne.... Som i dag er redusert til en sørgelig liten gjeng som snart eier en veldig dyr og kostbar eiendoms masse

 

Så sitt der med nesa i sky du så lenge det varer, men jeg kan love det at jeg skal stå å le så jeg griner når dere kristne må selge kirkene eller leie dem ut fordi dere ikke har penger til å beholde disse ignorant høyborgene. Endelig vil en sort og ullen og utrivelig epoke i landets historie være over og jeg skal gå rundt med hevet hode, for jeg har vært en av de som puttet pistolen i nakke gropen på uvesenet som heter kristendom og avlivet monsteret, for etter at det blir et faktum at man selv må betale for å sitte å mumle i disse byggene og vente på at noe magisk vil skje kommer folk til å melde seg ut i enda større antall enn de gjør i dag... Som rotter fra et synkende skip...

 

For det er bare en rettferdig handling i dette, og det er å kutte ALL støtte til tro og livssyn over hele linja og la dem betale dette selv. 

 

Jeg sitter i styret i lokal laget i HEF (Human etisk forbund) og vi tjener ingenting på det vi gjør. Navnefester, konfirmasjoner, giftemål og begravelser koster litt å gjennomføre, men det er for å betale hva det koster å leie lokaler samt et lite honorar til talere og sangere/kor. Medlemmene eller styret får ikke ei krone og vi prøver hele tiden å gå i null som det heter, altså at vi starter året med null og avslutter med null i "kassa". Enn så lenge koster et medlemsskap 50 ,- i året, men dette vil endres til omtrent 350,- når støtten fra staten bortfaller og er selvsagt noe vi vil klare, da de aller fleste lokallag ikke har noen bygg vi må betale for (Vi sitter ikke å mumler mens vi venter på noe magisk vi...)... Kirken og kristne derimot er helt avhengige av den støtten, da de få som er kristne ikke har sjangs til å betale for de 1600 kirkene vi har her i landet. Noen av de er kulturelle kunstverk så de skal vi selvsagt ta vare på, men mesteparten av disse kirkene er gamle monstre som kan jevnes med jorden og den jevningen gleder jeg meg til, for den vil symbolisere slutten på kristendommen her i landet. Skal til og med flagge jeg da :)

 

Urettferdigheten og forkjørsretten som kristne har nytt godt av i tusen år er endelig over. Så gled deg Sebby, til din tiende... (eller kanskje vi skal si femtiende... Dette blir dyrt for deg og bakkemannskapet til'n jesus....) Så skal vi se om du er så hoverende og bråtøff da... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Get over it! Hjelper fint lite å sitte på et forum å klage. Ta det opp med noen som faktisk har innflytelse, hvis dette er verdens undergang.

Er redd det er du som må komme over at det er deg selv som må betale for hobbyen din ganske snart...

 

Ta en liten titt på denne lista:
 
Og du vil se hvor absurd (utvidet) ordningen er blitt.
 
Hva med de lagede eksemplene "Spiritistisk Seanseklubb",
"Odindyrkerne", "Helvetessekta", "BlackMetal Kjerka"
"Tarotmenigheten"?
 
De er alle relativt fornuftige i sin ufornuft sammenlignet
med de verste eksemplene i den faktiske lista!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nææh en ateist som klager på statsstøtte til kirken? Den var ny du..

 

Get over it! Hjelper fint lite å sitte på et forum å klage. Ta det opp med noen som faktisk har innflytelse, hvis dette er verdens undergang.

 

Er ikkje arroganse en synd?

 

Med arroganse mener de oppegående folk som våger og benekte troen deres.

Kristen arroganse er helt ok

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er nok helt uakseptabelt å fortsette og subsidiere religiøse hobby'er. Dette har vært oppe flere ganger i det siste og det virker til å etterhvert være ett bredt politisk flertall for å kutte støtten til alle trossamfunn.

 

Men da det dessverre enda sitter en og annen religiøs rundt om i maktposisjoner i Norge så vil foreløpig slike selvfølgeligheter som nå kun burde være formaliteter, trekke ut. De klamrer seg fast i penga til oss som verken ønsker deres tjenester eller tilstedeværelse.. Patetisk.

Lenke til kommentar

Men da det dessverre enda sitter en og annen religiøs rundt om i maktposisjoner i Norge så vil foreløpig slike selvfølgeligheter som nå kun burde være formaliteter, trekke ut. De klamrer seg fast i penga til oss som verken ønsker deres tjenester eller tilstedeværelse.. Patetisk.

Dessverre sitter det en del troshoder i skolene bortover også... Noe jeg fikk høre på siste foreldremøte, der jeg (igjen) spurte om hva som var alternativet til de som ikke skulle være med på guds "tjeneste" når det nærmet seg jul... "Det var alternativer...", var svada flyktige svaret jeg fikk, så jeg presset på med å si, "Ikke jesus quiz som i fjor altså, der "alternativet" var religiøse og ledende spørsmål om jesus (og kristendom selvsagt...)?" Ehh, nei.... var svaret. Fy pokker for en gjeng disse religions skrullene er! Kristne er de verste!! De tror de kan bruke "tradisjon", en tradisjon som har blitt tvunget på oss i tusen år, til å rettferdiggjøre deres ønske om å hjernevaske barn....

 

Så jeg avsluttet samtalen foran alle foreldrene i klassen med:

 

"Hvis du eller skolen ikke kommer med et ordentlig og redelig svar på hva alternativet blir, og det alternativet skal være noe som IKKE er religiøst eller kristent betinget, så kommer jeg til å holde guttungen hjemme hele den dagen, for nå er nok nok!!" Flere av foreldrene klappet og jeg tilføyde, "Dere viser INGEN respekt for de som ikke tror på kristen overtro og siden det ikke er mulig å få stoppet denne liksom tradisjon praksisen med å dra ungene til kirken i slike "gudstjenester" i håp om å hjernevaske dem så har vi som foreldre som IKKE er interessert i slik hjernevasking av ungene ikke lenger noe annet valg enn å ta dem ut av skolen den dagen!". Nå ble kristen fjolset sint og begynte en lang tirade med at dette ikke var hjernevasking av barn, men jeg stoppet henne og sa, "Guds TJENESTE!". "Gå inn på kirken.no sine sider og les hva de selv legger i ordet "gudstjeneste" er du snill og SÅ kan du komme å fortelle meg at dette ikke gjøres for å forgifte unge barnesinn med dette!". "Nei, det er opplysning!", kom det fra fjolset og en av de andre foreldrene innskøt, "Hvis det er opplysning, hvorfor kan dere ikke legge turen til en moskee, eller til en annen religion, hvorfor er det KUN kirken dere drar til?". Nå kom det en masse svada om at de ikke hadde fått noen tilbud fra moskeer eller annet (noe som er blank løgn, for de har aldri tenkt tanken engang, langt mindre sendt noen forespørsel) OG på toppen av det påsto hun, voksne fjolset, at jul ble feiret fordi jesus ble født da og at julen derfor var en kristen tradisjon!!! 

 

De er pokker meg frekkere enn flatlusa disse kristne fjolsene og foreldre møtet ble en heller heftig affære da flere slang seg på og sa hva de mente om den "kristne jule tradisjonen" og hvor kristen den faktisk er. "Det vet jeg ingenting om!", kom det fra fjolset da flere sa som sant var, at jesus neppe var født i jula og at kristen har hijacket den høytiden, men hun fortsatte, utrolig nok!!, å fastholde at skole gudstjeneste var et riktig valg av skolen og det etter at flere sa at kristendom allerede har 50% av tiden de lærer om religion....

 

Er det rart at slike antikvariske mennesker, fastgrodd i et primitivt tankegods, må bekjempes? Denne jula kommer det så og si ingen fra klassen til guttungen på den såkalte gudstjenesten, såpass fikk jeg til i det minste. For makan til arroganse og idioti skal man lete lenge etter... Som sagt, i fjor var "alternativet" en jesus qiuz laget av det samme kristen fjolset, som guttungen tok med seg hjem og ga til meg lettere hoderystende. At man kan komme på et sånt "alternativ" sier jo litt om det gedigne ønsket om hjernevask av barn hos dette kristen fjolset, spesielt når det er til unger som IKKE besverger seg til kristen overtro. (Der i blandt tre muslimer som også føler det som et klask i trynet fra denne arrogante kristen fjols dama og hennes korstog for å kristen hjernevaske barn). Skikkelig god integrering å prakke religionen på innvandrere, de føler seg nok så godt mottatt ja...)

 

 

Så ja, vi har et langt lerret å farge om vi skal bli kvitt troshoder i bestemmende stillinger i samfunnet vårt. For de gjør alt i deres makt for å ødelegge mennesker med sin egen tro... Til og med barn er de mer enn villige til å ødelegge med gamle myter og løgner...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

<->

 

 

Hehe ja nei man tror det nesten ikke før man selv møter på dem. Må si det er tøft av deg å ta det sånn, det står respekt av det. En ting er jo å sitte trygt foran tastaturet, noe ganske annet er det når du faktisk må opp og slåss for dine sekulære rettigheter og frihet ifra religion, selv her i Norge.

 

Får håpe vi er siste generasjon som må slite med denne idiotskapen rundt om i klasserom og foreldremøter her, helt absurd at man ikke lenger har livssynsundervisning eller andre alternativer til dette greiene. KRLE faget er jo bare ett skalkeskjul for å fortsatt kunne snike inn kristendomsundervisning til alle.

Lenke til kommentar

 

<->

 

 

Hehe ja nei man tror det nesten ikke før man selv møter på dem. Må si det er tøft av deg å ta det sånn, det står respekt av det. En ting er jo å sitte trygt foran tastaturet, noe ganske annet er det når du faktisk må opp og slåss for dine sekulære rettigheter og frihet ifra religion, selv her i Norge.

 

 

 

Dama er komplett idiot og kan selvsagt ikke stå uimotsagt... Greit, jeg skulle sikkert ikke brukt ord som eventyr, overtro eller primitiv overtro, men nok er pokker meg nok når dette fjolset ikke ser at hun drar unger ned i fordumningen isteden for å gi dem verktøy og kunnskap over hvordan de skal tenke... Blir så glødende forbanna på slike, som faktisk ikke eier en skruppel for å fortelle disse skrønene som det blodisgste alvor til unger... Hvor dum er det mulig å bli likosm? Og hvor totalt blind går det an å bli? Det er liksom ingen grenser for det når man er kristen og fanatisk... 

 

Får håpe vi er siste generasjon som må slite med denne idiotskapen rundt om i klasserom og foreldremøter her, helt absurd at man ikke lenger har livssynsundervisning eller andre alternativer til dette greiene. KRLE faget er jo bare ett skalkeskjul for å fortsatt kunne snike inn kristendomsundervisning til alle. 

 

 

Ja, det håper jeg også. Var en stund jeg vegret meg for å stå opp og si kristne midt i mot, men det er noen år siden... Jeg klarer ikke for mitt bare liv å se NOE positivt i gudefantasier og har faktisk dumpet damer på det grunnlaget, før de rakk å dumpe meg fordi de helt sikkert ville funnet meg respektløs på grunn av min disrespekt av religiøs tro, og selvsagt trodd at det var dem jeg ikke respekterte... De kristne ER jo troen sin vettu, det er ihvertfall det det mange av dem tror....

 

"Man kan ikke la være å tro på noe større enn seg selv!", var det ei overtroisk dame som proklamerte og da jeg ikke klarte å stoppe det lattermilde og foraktelige snøftet tok hun det SKIKELIG ille opp. Jeg fikk høre om alle hennes fordommer om de som ikke trodde på jødeliket jesus (tro meg, det er en del tullball de kristne har mantraer om angående de såkalt gudløse...) og jeg fikk høre at jeg trodde på ingenting. Hjalp ikke det spor når jeg smilende sa (jeg ga faan i hele jævla dama på det tidspunktet, for det ville ikke gått når hun var til de grader hjernevasket i denne møkka.....) at jeg tror på mye rart, bare ikke primitive og fordummende gud fantasier.. 

 

Så ja, jeg svarer dem rett frem når de åpner kjeften med religions pisset sitt! Neimen om jeg skal sitte stille og la dem pisse over hele mitt intellekt og min integritet med sine intetsigende steindumme påstander. Når de først åpner kjeften med overtroen sin så kommer ikke jeg til å la det være ubesvart, såpass syntes jeg at jeg skylder alle de som i årtuesner har måttet lide under kristendommens umenneskelighet og urettferdighet...

 

Selv min "kjære" svigermor fikk høre det når kristen hykleriet hennes kom for dagen, akkurat det driter jeg i, Jeg lar de helt i fred så lenge de holder kjeft om religion fordumningen sin, men ytrer de noe religiøst intetsigende piss så får de høre det også, midt i trynet og rett frem, uten omsvøp. Er som sagt forbi det stadiet at jeg syntes jeg må holde kjeft av respekt for slikt piss... 

 

Og jeg er ikke alene her, de yngre er faktisk mye mer direkte og avkrever på toppen av det hele et skikkelig svar av de som kommer med religions piss i håp om å bli respektert og DET syntes jeg er bra! Dette tullet har fått lov til å herje uimotsagt i ALT for lang tid, på tide at vi svarer tenker jeg... 

Lenke til kommentar

 

<->

 

 

Haha å avklare ateisme er utvilsomt det viktigste å få avdekket før enhver date ja, religion er tross alt tidenes festbrems på alle områder ;):D

 

Til og med ei som sa rett ut at hun ikke kunne date meg hvis jeg ikke trodde på'n jesus... 

Hun syntes det ble for mange spørsmål (som hun ikke kunne svare adekvat på) hvis vi ble sammen... 

 

Kan ikke utstå uærlige mennesker, så det "skille" gikk veldig bra :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Get over it! Hjelper fint lite å sitte på et forum å klage. Ta det opp med noen som faktisk har innflytelse, hvis dette er verdens undergang.

Er redd det er du som må komme over at det er deg selv som må betale for hobbyen din ganske snart...

 

For endelig ser det ut til å løsne, det går opp for politikerne at hvis de absolutt skal bruke penger på noe så må det bli livssyns nøytrale bygg, som seg hør og bør i et sekulært samfunn. I alt for mange kommuner og kirke sogn er folk innskrenket til dette jødeliket på en staur og den kjærlighets innskrenkende gjengen hans i deres lokaler og på deres premisser i alle av livets eventer og dette har endelig gått opp for stortinget og politikerne (fordi sånne som meg, blandt annet, har presset på med dette for å endre denne fryktelig urettferdige praksisen som er der i dag) og den praksisen vil endres i årene som kommer. For det ENESTE riktige vil selvsagt være å sette opp livssyns åpne bygg som ALLE kan bruke uten å måtte være  avhengige av jukseklubben til jesus på noen måte... og kappe av pengesluket til kristne.... Som i dag er redusert til en sørgelig liten gjeng som snart eier en veldig dyr og kostbar eiendoms masse

 

Så sitt der med nesa i sky du så lenge det varer, men jeg kan love det at jeg skal stå å le så jeg griner når dere kristne må selge kirkene eller leie dem ut fordi dere ikke har penger til å beholde disse ignorant høyborgene. Endelig vil en sort og ullen og utrivelig epoke i landets historie være over og jeg skal gå rundt med hevet hode, for jeg har vært en av de som puttet pistolen i nakke gropen på uvesenet som heter kristendom og avlivet monsteret, for etter at det blir et faktum at man selv må betale for å sitte å mumle i disse byggene og vente på at noe magisk vil skje kommer folk til å melde seg ut i enda større antall enn de gjør i dag... Som rotter fra et synkende skip...

 

For det er bare en rettferdig handling i dette, og det er å kutte ALL støtte til tro og livssyn over hele linja og la dem betale dette selv. 

 

Jeg sitter i styret i lokal laget i HEF (Human etisk forbund) og vi tjener ingenting på det vi gjør. Navnefester, konfirmasjoner, giftemål og begravelser koster litt å gjennomføre, men det er for å betale hva det koster å leie lokaler samt et lite honorar til talere og sangere/kor. Medlemmene eller styret får ikke ei krone og vi prøver hele tiden å gå i null som det heter, altså at vi starter året med null og avslutter med null i "kassa". Enn så lenge koster et medlemsskap 50 ,- i året, men dette vil endres til omtrent 350,- når støtten fra staten bortfaller og er selvsagt noe vi vil klare, da de aller fleste lokallag ikke har noen bygg vi må betale for (Vi sitter ikke å mumler mens vi venter på noe magisk vi...)... Kirken og kristne derimot er helt avhengige av den støtten, da de få som er kristne ikke har sjangs til å betale for de 1600 kirkene vi har her i landet. Noen av de er kulturelle kunstverk så de skal vi selvsagt ta vare på, men mesteparten av disse kirkene er gamle monstre som kan jevnes med jorden og den jevningen gleder jeg meg til, for den vil symbolisere slutten på kristendommen her i landet. Skal til og med flagge jeg da :)

 

Urettferdigheten og forkjørsretten som kristne har nytt godt av i tusen år er endelig over. Så gled deg Sebby, til din tiende... (eller kanskje vi skal si femtiende... Dette blir dyrt for deg og bakkemannskapet til'n jesus....) Så skal vi se om du er så hoverende og bråtøff da... 

 

 

 

Her viser du tre ting:

1) Din mangel på historiekunnskap

2) At du selv taler i like stor grad for din syke mor når du angriper kristendommen som det du hevder kristne gjør.

2) At du regelrett snakker usant om økonomi, både i kirke og HEF.

 

Da det er 3) som er vesentlig i saken går jeg minimalt inn på 1) og 2)

 

1 - 2)

Manglende historiekunnskap går jeg ikke så dypt i her, for det er ikke vesentlig for tråden, bare presisere en ting: KRISTNE har aldri hatt noen forkjørsrett de "har nytt godt av i tusen år...", derimot har to kirkeorganisasjoner hatt det på norsk jord: Hhv "det romersk-katolske kirkesamfunn" fra ca år 1030 til reformmasjonen og "Den norske kirke" fra reformasjonen til og med mai 2016 med overgangsordninger et års tid til på veien ut. At man ikke klarer å skille begrepet "kristne" fra begrepet "kirkeorganiasjo"n indikerer ikke direkte dyptgående innsyn i verken kristentro eller historiekunnskap - men floskelen "urettferdigheten og forkjørsretten som kristne har nytt godt av i tusen år er endelig over" tar seg jo veldig flott ut i en propagandatale til fordel for HEFs interesser da. I hvert fall så lenge man ikke blir tatt med buksene nede for sin manglende kunnskap og sin lettvinte, feilaktige ordbruk...

 

3)

Du sier at du sitter styret i lokallaget til HEF og at (min kursivering) "...og vi tjener ingenting på det vi gjør." Her kan "vi" språklig sett være både styret og HEF, men siden du i nesten omgang tar opp ting som neppe utføres bare av styret blir det naturlig å anta du mener HEF. Nærmere begrepet "usannhet" kan man knapt kommer, for av HEFs utgifter var (kilde: HEFs eget offentlige regnskap)

  • i 2012: Av de totale utgiftene dekket egenfinansiering (kontingenter/sermoniavgifter) 14,25 % og milde gaver fra stat og kommune 87,79 % slik at man hadde 2,04 % man kunne avsette til dårligere tider.

  • i 2013: Av de totale utgiftene dekket egenfinansiering 12,94 % og mide gaver fra stat og kommune 84,40 % slik at man måtte ta 2,66 % fra det som var avsatt til dårligere tider

  • i 2014: Av de totale utgiftene dekket egenfinansiering 12,31 % og milde gaver fra stat og kommune 82,22 % slik at man måtte ta 5,47 % fra det som var avsatt til dårligere tider.

Stadig mindre del av årets utgifter egenfinansieriert altså og resutat i alt: 1.1.2013 hadde man penger til 186 dager drift basert på utgifttene for 2012, mens 1.1.2015 hadde man penger til 126 dagers drift basert på utgiftene i 2014. Dette til tross for at stat og kommunen dekker 82-88 % av utgiftene!

 

Tall for 2015 er ikke tatt med fordi disse i offsiell form ennå lar ennå vente på seg. (De skulle iflg lov vært ferdige for lengst, men av en eller annen grunn trenger HEF stadig lengre tid på å få dem ferdig. For 2004 klarte de å ha tallene klar til 4 mai 2005, for 2009 til 14 august 2010 og for 2014 til 30. september 2015 - så blir interessant å se hvor langt ut i oktober 2016 det blir for 2015...) En foreløpig uttalelse i mai fra en person som burde kunne uttale seg om saken med en viss faglig tyngde - HEFs økonomisjef Masst - tilsier at forutsatt inntekter og utgifter i balanse skal man ha klart seg med 83 % milde gaver fra stat og kommune i 2015 og altså klart "hele" 17 % selvfinansiering.Time will show...

 

I 2014 hadde HEF videre iflg sine egne opplysninger og sitt eget offisielle regnskap 93 ansatte (hel og deltid) med en gjennomsnittslønn på ca 430000 kr/år inkl alle godtgjørelser. Man har altså en ansatt pr ca 900 medlemmer og lønnskostnadene utgjør ca 500 kr pr medlem. Hvordan tallene i Den Norske Kirke (DNK, altså den "statskirken" somi 2012 sluttet å være statskirke andre steder enn i hodene på dem som VIL "fakta" skal være slik) har jeg ikke fått undersøkt - de interesserer meg heller ikke mer enn for HEF, for verken jeg selv, mor eller far er medlem noen av stedene - men jeg tror ikke forskjellen er sjokkerende stor.

 

Kristen-Norge er imidlertid mye mer enn DNK og personlig tror jeg man etter hvert finner minst like mange kristne utenfor DNK som innenfor (bare min egen vurdering ut fra "sett og erfart" ved å ha en del med kristne miljøer å gjøre noen steder i Norge uten at jeg har gjort noen særlig dype undersøkelser i saken). Hvordan er så tilstanden der sammenlignet med HEF?

 

I kirkeorganiasjoner utenfor DNK finnes det to prinsippholdninger:

  1. Det er OK å føre et medlemsregister etter statens regler og levere det til staten slik at vi får lovbestemt statstøtte.

  2. Kristne skal ikke innføres i "noe på jorden", derfor blir det ikke OK å føre et medlemsregister etter statens regler og levere det til staten slik at vi får lovbestemt statstøtte.

(Syn her kan argumenteres både for og imot med såvel bibelske som historiske argumenter og jeg har ennå til gode å møte noen som mener dette er avgjørende for kristen/ikke-kristen, så her er kirkeorganisasjoner bare enige om å være uenige uten å bli uvenner på noen måte av den grunn.) Selv er jeg både vokst opp i en forsamling/kirke med syn 2) og tilhørte dette til vi etter jul flyttet utenfor Norge for noen år, men jeg kjenner da godt forsamlinger med syn 1) også. (Rimeligvis, for det er en del flere av dem enn dem med syn 2), sælig etter lovendring i 1981 som setter færre krav til opplysninger innrapportert enn før.)

 

De kirkeorganisasjonenen utenfor DNK som har syn 1) er stort sett med i NKR og rådgiver Nygård kunne i mai fortelle at milde gaver fra stat og kommune i disse kirkeorganisasjonene utgjør mellom 5 % og 20 % av totalutgiftene (i Norge, en del kirkeorganiasjoner er jo regnskapsmessig "norsk fillial av utenlansk foretak") etter år, sted og kirkeorganisasjon - sammenlignet med altså 82-88 % i HEF. I de kirkeorganiasjonene utenfor DNK som har syn 2) utgjør milde gaver fra stat og kommune nødvendigvis rundt 0 % av totalutgiftene siden det ikke er noe medlemsregister å betale støtte på grunnlag av.

 

(For å presisere: Selvfølgelig kan det ltenkes at kommunen tross manglende medlemsregister vil f eks støtte et nytt bygg for å støtte en god sak, akkurat som for byggene til idrettslaget, sanitetsforeningen eller Røde Kors. I praksis er det likevel ikke så veldig aktuelt fordi: 1) Slik støtte får man sjelden uten å levere en søknad. Kirkeorganiasjonene med syn 2) har ofte (ikke alltid) som prinsipp å ikke levere slike søknader til stat/kommune ut fra tanken "dette er vårt bygg og offentlig støtte = offentlig rett til å bestemme, så det ønsker vi ikke". 2) Selv om man skulle bli tilbudt støtte over bordet uten noen søknad er det ikke automatikk i at "det" som eier bygget (tomter og bygg må jo eies av noen eller noe og "de kristne på X som pleier å samles i bygg Y" blir litt for diffust "noe" når eiendom skal tinglyses og info skrives i "grunnboken" for norske eiendommer) vil si ja takk til å ta mot den støtten. Her er synet veldig delt og noen forsamlinger ville si ja takk til alle gode krefter som vil hjelpe når det bygges noe, andre nei takk til enhver støtte fra noen utenfor. (I forsamlingen "min" i Norge regner man at et bygg er et bygg og at verken vinduer, dører, maling eller gulvbelegg er kristent eller finnes i noen spesiell kristen utgave, så det kan da alle som selv vil bidra - uten vilkår - bidra med. Man sier altså ja takk om man blir tilbudt en slik gave vilkårsløst, men man spør aldri noen utenfor etter noe og man sier konsekvent nei takk om noe som helst vilkår settes. Når det gjelder arbeidet i forsamlingen sier man like konsekvent nei takk til all hjelp utenfra, for det er arbeid i regi av "de kristne i lokal forsaming X på geografisk sted Y" og både praktisk utføres og betales da selvsagt også av dem. Når "bygg møter arbeid" - f eks utsmykking med skriftsteder - gjelder som for arbeidet i forsamlingen unntatt om dette gis av en kristen bror/søster som iblant er innom forsamlingen, men av praktiske grunner er del av forsamlling på helt annet (geografisk) sted til daglig. Det den forsamingen gjør er ikke noen "riktig fasit", det er begrunnet valg man har gjort fordi man mener at det er best "alle forhold tatt med i vurderingen" som statsansatte skriver.)

 

Altså:

  • De kirkeorganiasjonene utenfor DNK som har syn 2) merker ingen forskjell om stat/kommune avvikler all støtte. De har betalt for virksomheten ("hobbyen" ) selv i alle år, og oftest en god del mer også i form av overføringer til kristent arbeid i andre land med mindre økonomisk evne - populært kalt "misjonsvirksomhet i U-land"

  • De kirkeorganiasjonene utenfor DNK som har syn 1) merker litt forskjell fordi regningen går fra 80-95 % til 100 % egenfinansiering. Iflg Nygård i NKR var det ingen kirkeorganiasjon som oppfattet dette som noen trussel mot egen eksistens. (En butikk som mister 5-20 % av salget sitt er heller ikke eksistenstruet om den drives på sunne økonomiske prinsipper, men den må selvsagt justere litt på budsjett og planer om dette skjer.) Disse har også betalt en del mer enn norsk drift krever i form av overføringer til kristent arbeid i andre land med mindre økonomisk evne - og jeg kan jo nevne at nå begynner de sterkeste (økonomisk) av disse stedene å forberede overføringer motsatt vei om nødvendig. De første har alt gått fra tanke ti handling i forhold til land som Storbritannia og Frankrike, fordi disse landene er språklig lettere tilgjengelig for dem).

  • Hva som skjer med kristne i kirkeorganiasjonen DNK skal jeg ikke uttale meg for mye om, bare nevne at foreløpig rømmer flere og flere av dem til et liv utenfor DNK. Siden brødrene og søstrene deres der og kirkeorganiasjonene der - uansett syn 1) eller syn 2) - overlever vil også de overleve, enten de nå blir i DNK eller går ut

  • Hva som skjer med andre medlemmer i DNK - alle de som tror at DNK er til for å være et statlig kontor for religiøst interesserte med tilbud om sermonier ihht egen smak når de ønsker dem, naturligvis betalt av staten som alle andre statlige kontorer? Couldn't care less, for det er ikke kristnes problem!

  • Så til sist: Hva skjer med HEF selv (= et av de trossamfunn som nå høyst sannsynlig har aller høyest andel offentlig finansiering i dag og i hvert fall fire ganger høyere andel enn noe trossamfunn med kristent fortegn utenfor DNK) og medlemmene der når de oppdager at de skal betale hobbyen sin av egen lommebok uten statsfinansering? Altså skal sørge for å få på bordet en årlig kontigent og/eller andre inntekter på i gjennomsnitt 1500-2000 kr pr medlem 18+ år - OG det de ellers betaler i dag -med dagens aktivitetsnivå og mer om de ønsker økning? Særlig når slike som RWS allerede har prøvd å fortelle dem om at de betaler festen sin selv i dag og de altså oppdager sannheten er en helt annen og at festen koster det mangedobbelte om de fortsatt har tenkt å være med på den?

  •  

RWS tilbyr også mer usannhet: "Enn så lenge koster et medlemsskap 50 ,- i året, men dette vil endres til omtrent 350,- når støtten fra staten bortfaller og er selvsagt noe vi vil klare, da de aller fleste lokallag ikke har noen bygg vi må betale for". Bruun-Petersen (HEF-ansatt med tittel pressesjef) kunne derimot fortelle i mai at HEFs vanlige medlemsavgift pr mai 2016 var 350 kr, men at husstandsmedlemmer, trygdede, studenter etc med minimal inntekt betalte 50 kr - altså noe helt annet enn " Enn så lenge koster et medlemsskap 50 ,- i året" og "omtrent 350,- når støtten fra staten bortfaller". Neida, RWS "når støtten fra staten bortfaller" vil behovet bli 1500-2000 kr i medlemsinntekter og andre inntekter pr år PLUSS det lokallag i dag krever inn til dekning av utgifter fordi sentralkassen ikke betaler dem (forutsatt uendret aktivitetsnivå pr medlem), dette er hoderegning for en gjennomsnittlig begavet tiåring om man tar tak i tre faktaopplysninger kalt "regnskap", "budsjett" og "utskrift av medlemsliste". At et styremedem i lokalavdelingen i en forening feilinformerer om kontingentsatsene i sin egen forening forteller også en av to ting: 1) Styremedlemmet lyver. 2) Styremedlemmet er svært lite opptatt av fakta. Begge deler er generelt mer enn grunn til bekymring - og bekymringsgrunnen blir ikke akkurat mindre når styremedlemmet selv skriver på https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1739521 i innlegg #85: "Det eneste du har rett i er hvor lite folk faktisk interesserer seg for fakta. Det sjokker meg noen ganger hvor utrolig lite folk bruker, eller sjekker, fakta..." Vel, RWS, det sjokkerer meg enda mer at et styremedlem i en lokalavdeling i HEF - og særlig et medlem som gir uttrykk for høy grad av faktakjærlighet offentlig - verken kjenner eller sjekker en faktadetalj som kontingenen i det forbudet vedkommende hvor vedkommende selv ikke bare er medlem, men også har et styreverv!

 

Selvsagt kan HEFs medlemmer godt klare 1500-2000 kr i + det man betaler i dag pr medlem om man vil, for de aller fleste kristne utenfor DNK - de fleste kristne innenfor DNK også antar jeg - bidrar med langt mer enn dette i dag og lever helt fint likevel. Dette er utelukkende spørsmål etter to ting kalt "kjærlighet" og "vilje", men et rimelig spørsmål er hva de vil betale ut fra sin kjærlighet til HEF - særlig når de oppdager at styremedlemmene i HEFs styrer påviselig fører dem bak lyset mht HEFs økonomiske side. Kanskje litt begrenset da hvor mange som har kjærlighet nok til at de vil betale f eks 4000 kr/år for hovedmedlemsskap, 2000 kr/år for subsidiert hovedmedlesskap pga av lav inntekt og 1000 kr/år for husstandsmedlemsskap + kanskje 50 % mer enn i dag for alle sermonier til medlemmer og firedobleing av alle seremonisatser for ikke-medlemmer - alt for å blant annet lønne 93 hel- og deltidsansatte med i gjennomsnitt 430000 kr/år?

 

"Kirken og kristne derimot er helt avhengige av den støtten, da de få som er kristne ikke har sjangs til å betale for de 1600 kirkene vi har her i landet" er også en påstand fra RWS. Nå later ikke RWS til å ha evne og/eller vilje til å få med seg at ordet "kirke" har (i hvert fall) fire betydninger, men siden han omtaler dem i flertall kan vi droppe den ene og da gjenstår "kirkeorganiasjon", "kirkebygg" og "forsamling/meninghet". Ut fra antallet som nevnes er jeg svært i tvil om at det er "kirkeorganiasjon" han tenker på (i så fall er han enda mindre orientert om kirkelig landskap i Norge enn jeg pr nå mistenker ham for å være) og når det gjelder både kirkebygg og forsaming/meninghet må jeg nok gjøre ham oppmerksom på at tallet er klart større enn 1600. Den kirkeorganisasjonen som kalles "Den Norske Kirke" (DNK) har jeg derimot hørt rykter om at med smått og stort har ca 1600 kirkebygg eid av kommunene og stilt til rådighet for dem og siden han også snakker om "noen av de" (kirkene, går frem av sammenhengen) som "kulturelle kunstverk" er det formodentlig disse RWS tenker på uten å klare uttrykke seg presist.

 

Dersom det skulle ha unngått oppmerksomheten til et styremedlem i HEFs lokalstyre opptatt med langt viktigere saker: Vedlikeholdet av de kirkebygg som stilles til rådighet for DNK er altså pt og i overskuelig fremtid en kommunal oppgave og derfor ikke noe som kristne verken trenger sjanse til å betale eller det motsatte. Selvsagt behøver dette ikke fortsette slik i all fremtid av den grunn, men "de få som er kristne" klarer alltid å skaffe seg nødvendig husrom ved behov, akkurat som de få som er HEF-medlemmer gjør det samme. (Kristne har faktisk en del mer praktisk erfaring enn HEF har på dette området, for HEF har aldri vært i en situasjon hvor deres virksomhet har vært forbudt ved lov, men det har kristne - i Norge senest 1940-1945 og man skal ikke veldig langt ut i verden før dette var realitet for kristne til 1980-tallet, litt lengre ute er det realitet også anno 2016.) Kommuner gjør videre stadig sine bygg om til å egne seg for andre formål som passer bedre, og hvorfor skulle dette være mer problematisk for kirkebygg enn andre kommunale bygg dersom man mangler en leietaker til opprinnelig byggformål? Samme med salg. Jeg har da selv sett norske kirkebygg (utenfor DNK) solgt både til bruk som kommunal barnehage (fordi forsamlingen trengte større plass og derfor bygget nytt en km borte), butikk/kontor (fordi forsamlingen ville bygge nytt og mer formålstjenlig en del km nærmere der folk som hører til den mest bor i dag) og kunstgalleri (fordi stedet har gått mye tilbake i folketall, hadde behov for langt mindre lokaler og ikke maktet holde lokalene ordentlig ved like). Dette har gått helt fint, så hvorfor skulle det da plutselig være noen krise for de kristne i DNK om noe lignende skjer der?

 

"Så gled deg Sebby, til din tiende... (eller kanskje vi skal si femtiende... Dette blir dyrt for deg og bakkemannskapet til'n jesus...."

RWS, hva tilsier - jfr det jeg skrev ovenfor om HEFs økonomi og andelen av deres egne utgifter som milde gaver fra stat og kommune - at dette ikke blir vel så dyrt for bakkemannskapet til'n Bruun-Pedersen, og hu Mile (hhv HEFs pressesjef og HEFs generasekretær - noe jeg formoder RWS vet, men som jeg ikke tar for selvsagt et lokalstyremedlem som verken kjenner eller klarer å finne ut av kontigenten i sin egen organisasjon vet!) ?

Lenke til kommentar

 

noe jeg formoder RWS vet, men som jeg ikke tar for selvsagt et lokalstyremedlem som verken kjenner eller klarer å finne ut av kontigenten i sin egen organisasjon vet!) ?

 

Sorry herr besservisser, jeg satt på styremøte sist TIRSDAG og gikk igjennom budsjettet og vet du hva, det var begredelig lesing... Vi har ikke så mye som 1500 kroner å slå i bordet med en gang OM vi får inn alle kursavgifter, noe som ikke er sikkert.. For vi får faktisk ikke en krone av HEF til slike ting, dette må vi på en eller annen måte finne penger for selv.. Vi har ingen lokaler så vi må leie lokaler til navnfester, konfirmasjoner, bryllup og begravelser, (= veldig dyrt for de lokalene som kan huse så menge mennesker), for hverken kommune eller stat betaler for en krone av det...Vi har ingen bedehus betalt av andre vi kan sitte i eller møtes i så vi må møtes i hverandres hus leiligheter når det er styremøter.... Helt greit det, men det skurrer en del når presten hver søndag kan juge om jesus til en kisteklar gjeng i et bygg betalt av alle og har tilhørende menighets senter og store lokaler de er selektive til hvem de leier ut til... med fortjeneste... 

 

Så nei, kristne har fått nok, det er nok nå. Nå må de selvbetale for overtroen sin, som seg så hør og bør... 

 

På tide politikerne verdsetter majorieten og setter opp bygg som alle kan bruke fremfor disse byggene som er fulle av et oppdiktet jødelik... Jesus har aldri fantes, han er en gedigen løgn og det gjør ikke akkurat denne utgiftposten lettere å bære

 

 

Og ja, HEF overlever om den statsstøtten blir borte, det gjør ikke kirkene da de kristne ikke klarer å betale fem milliarder pluss i året for å opprettholde disse byggene (ikke vil de flest det heller, da kirken har blitt alt for homo vennlig..). Nå er det nedfelt i norsk lov at de kristne skal ha kirkene, men det får vi se på når den tiden kommer... Det er folket som har betalt for disse byggene og de som har verdi og kan brukes skal vi alltids klare å ominnrede, etter å ha kaste ut jødeliket og kristen hedensk krimskrams og kjørt det på dynga, der slikt hører hjemme. At en prest eller to har mumlet noe og trodd at disse byggene magisk ble innviet/frelst/eler what ever overtroen kristne måtte tro vil skje med slik mumling kan jeg leve med, det endrer faktisk ikke en dritt, noe overtro aldri har gjort..

 

 

 

Så kristne har ikke nydt godt av fortrinnene kristendom har hatt her i landet...? Si meg, er du høy eller? Her har kirken sopt inn milliarder i åresvis, plyndret og utarmet og det har liksom ikke kristne nytt godt av, med sine prester, kirker, sermonier og alt annet? Hvem er det egentlig denne kirken er for i følge deg? Ateister? Er det de som setter seg i en kirke hver søndag for å bli løyet til? Disse byggen som kun er forbeholdt kristen overtro og koster ikke lite i løpet av et år... Den ignoranse høyborgen vi har her jeg bor er i tillegg flombelyst, for liksom å vise hvor overtroen er størst og hvilken bygning som det er løyet mest i, noen annen grunn finnes ikke for dette enorme sløseriet med fellesskapets penger til denne overtroen som så alt for lenge har hatt bukta og begge endene..

 

Vi klager i dag på innmurte muslimer, men kristne har i det siste århundre murt seg inne i sekter og kulter som er MINST like ille som islam kulten er... Noe de også har mottatt støtte for oppover...  

 

Men nå er det snart slutt. Da skal de få betale selv. 

 

Da kan de dyrke intoleransen og hatet sitt i fred for alt jeg bryr meg, så får vi heller legge dem inn og mure dem inne om de ikke klarer å holde hatet for seg selv... Kristendommen er snart veldig død og det ville vært en hver fornuftig guds vilje om guder hadde fantes, for de har neimen ikke kommet med mye godt de siste to tusen årene..

Lenke til kommentar

 

 

noe jeg formoder RWS vet, men som jeg ikke tar for selvsagt et lokalstyremedlem som verken kjenner eller klarer å finne ut av kontigenten i sin egen organisasjon vet!) ?

 

Sorry herr besservisser, jeg satt på styremøte sist TIRSDAG og gikk igjennom budsjettet og vet du hva, det var begredelig lesing... Vi har ikke så mye som 1500 kroner å slå i bordet med en gang OM vi får inn alle kursavgifter, noe som ikke er sikkert.. For vi får faktisk ikke en krone av HEF til slike ting, dette må vi på en eller annen måte finne penger for selv.. Vi har ingen lokaler så vi må leie lokaler til navnfester, konfirmasjoner, bryllup og begravelser, (= veldig dyrt for de lokalene som kan huse så menge mennesker), for hverken kommune eller stat betaler for en krone av det...Vi har ingen bedehus betalt av andre vi kan sitte i eller møtes i så vi må møtes i hverandres hus leiligheter når det er styremøter.... Helt greit det, men det skurrer en del når presten hver søndag kan juge om jesus til en kisteklar gjeng i et bygg betalt av alle og har tilhørende menighets senter og store lokaler de er selektive til hvem de leier ut til... med fortjeneste... 

 

Så nei, kristne har fått nok, det er nok nå. Nå må de selvbetale for overtroen sin, som seg så hør og bør... 

 

På tide politikerne verdsetter majorieten og setter opp bygg som alle kan bruke fremfor disse byggene som er fulle av et oppdiktet jødelik... Jesus har aldri fantes, han er en gedigen løgn og det gjør ikke akkurat denne utgiftposten lettere å bære

 

 

Og ja, HEF overlever om den statsstøtten blir borte, det gjør ikke kirkene da de kristne ikke klarer å betale fem milliarder pluss i året for å opprettholde disse byggene (ikke vil de flest det heller, da kirken har blitt alt for homo vennlig..). Nå er det nedfelt i norsk lov at de kristne skal ha kirkene, men det får vi se på når den tiden kommer... Det er folket som har betalt for disse byggene og de som har verdi og kan brukes skal vi alltids klare å ominnrede, etter å ha kaste ut jødeliket og kristen hedensk krimskrams og kjørt det på dynga, der slikt hører hjemme. At en prest eller to har mumlet noe og trodd at disse byggene magisk ble innviet/frelst/eler what ever overtroen kristne måtte tro vil skje med slik mumling kan jeg leve med, det endrer faktisk ikke en dritt, noe overtro aldri har gjort..

 

 

 

Så kristne har ikke nydt godt av fortrinnene kristendom har hatt her i landet...? Si meg, er du høy eller? Her har kirken sopt inn milliarder i åresvis, plyndret og utarmet og det har liksom ikke kristne nytt godt av, med sine prester, kirker, sermonier og alt annet? Hvem er det egentlig denne kirken er for i følge deg? Ateister? Er det de som setter seg i en kirke hver søndag for å bli løyet til? Disse byggen som kun er forbeholdt kristen overtro og koster ikke lite i løpet av et år... Den ignoranse høyborgen vi har her jeg bor er i tillegg flombelyst, for liksom å vise hvor overtroen er størst og hvilken bygning som det er løyet mest i, noen annen grunn finnes ikke for dette enorme sløseriet med fellesskapets penger til denne overtroen som så alt for lenge har hatt bukta og begge endene..

 

Vi klager i dag på innmurte muslimer, men kristne har i det siste århundre murt seg inne i sekter og kulter som er MINST like ille som islam kulten er... Noe de også har mottatt støtte for oppover...  

 

Men nå er det snart slutt. Da skal de få betale selv. 

 

Da kan de dyrke intoleransen og hatet sitt i fred for alt jeg bryr meg, så får vi heller legge dem inn og mure dem inne om de ikke klarer å holde hatet for seg selv... Kristendommen er snart veldig død og det ville vært en hver fornuftig guds vilje om guder hadde fantes, for de har neimen ikke kommet med mye godt de siste to tusen årene..

 

 

 

@RWS:

 

"Så kristne har ikke nydt godt av fortrinnene kristendom har hatt her i landet...? Si meg, er du høy eller? "

Kan du bekrefte - ved et sitat - at dette var min påstand og ikke din stråmann fordi den tok seg så bra ut?

 

"Hvem er det egentlig denne kirken er for i følge deg?"

2Som jeg presiserte har ordet "kirke" minst fire ulike betydninger, så kan du definere "denne kirken" mer presist? Dersom du ikke kan, hvorfor er da spørsmålet ditt av verdi når du ikke engang vet hva du selv spør om?

 

"Vi klager i dag på innmurte muslimer, men kristne (min utheving) har i det siste århundre murt seg inne i sekter og kulter som er MINST like ille som islam kulten er"

Kan du dokumentere - ikke hevde, men håndfast dokumentere - at kristne "har i det siste århundre murt seg inne i sekter og kulter som er MINST like ille som islam kulten er."?

 

Videre:

Kan du avkrefte at din påstand: " Enn så lenge koster et medlemsskap 50 ,- i året, men dette vil endres til omtrent 350,- når støtten fra staten bortfaller... " gjelder et HEF-medlemskap?

 

Kan du avkrefte at HEFs pressesjef Bruun-Pedersen uttalte i mai: "Ordinær medlemsavgift er 350 kroner. Ekstra medlemmer i samme husstand betaler bare 50 kroner. Det samme gjør de som mottar trygd eller av andre grunner har lav inntekt."

 

Kan du avkrefte at at HEF er blant de trossamfunn utenfor DNK med tilsvarende medlemstall som iflg sitt eget regnskap har høyest  offentlig finansiering? 

 

Kan du avkrefte at HEFs regnskap viser en statlig finansiering på 82-88 %, som under?

  • i 2012: Av de totale utgiftene dekket egenfinansiering (kontingenter/sermoniavgifter) 14,25 % og milde gaver fra stat og kommune 87,79 % slik at man hadde 2,04 % man kunne avsette til dårligere tider.

  • i 2013: Av de totale utgiftene dekket egenfinansiering 12,94 % og mide gaver fra stat og kommune 84,40 % slik at man måtte ta 2,66 % fra det som var avsatt til dårligere tider

  • i 2014: Av de totale utgiftene dekket egenfinansiering 12,31 % og milde gaver fra stat og kommune 82,22 % slik at man måtte ta 5,47 % fra det som var avsatt til dårligere tider.

 

Kan du fortelle hvorfor du overhodet ikke har kommentert tallene på 82-88 % finansiering av HEF i 2012-2014 via det offentlige?

 

Når alle disse spørsmålene er besvart skal jeg besvare dine andre spørsmål.

Endret av flink_gutt
Lenke til kommentar
Kan du fortelle hvorfor du overhodet ikke har kommentert tallene på 82-88 % finansiering av HEF i 2012-2014 via det offentlige?

 

Fordi jeg ikke satt i styret til HEF i disse årene, så det vet jeg ingenting om, da de er irrelevante. Jeg må forholde meg til regel verket i dag jeg og det ser litt anderledes ut... 

 

Og drit i å besvare spørsmålene du, er ikke så veldig keen på å bli servert løgn jeg...  Er en grunn til at jeg ikke er religiøs skjønner du, ordene som du ikke legger stor vekt på, men som heter ærlighet, er en av de grunnene... 

 

Det du kan svare på er hvorfor du er så i for denne ordningen, når den helt klart ikke er rettferdig... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...