Gå til innhold

Statlig støtte til religiøse/livsynsorganisasjoner strir mot nødvendig skille mellom personlig livssyn og den sekulære statens nøytralitet


Anbefalte innlegg

 

 

 

noe jeg formoder RWS vet, men som jeg ikke tar for selvsagt et lokalstyremedlem som verken kjenner eller klarer å finne ut av kontigenten i sin egen organisasjon vet!) ?

 

Sorry herr besservisser, jeg satt på styremøte sist TIRSDAG og gikk igjennom budsjettet og vet du hva, det var begredelig lesing... Vi har ikke så mye som 1500 kroner å slå i bordet med en gang OM vi får inn alle kursavgifter, noe som ikke er sikkert.. For vi får faktisk ikke en krone av HEF til slike ting, dette må vi på en eller annen måte finne penger for selv.. Vi har ingen lokaler så vi må leie lokaler til navnfester, konfirmasjoner, bryllup og begravelser, (= veldig dyrt for de lokalene som kan huse så menge mennesker), for hverken kommune eller stat betaler for en krone av det...Vi har ingen bedehus betalt av andre vi kan sitte i eller møtes i så vi må møtes i hverandres hus leiligheter når det er styremøter.... Helt greit det, men det skurrer en del når presten hver søndag kan juge om jesus til en kisteklar gjeng i et bygg betalt av alle og har tilhørende menighets senter og store lokaler de er selektive til hvem de leier ut til... med fortjeneste... 

 

Så nei, kristne har fått nok, det er nok nå. Nå må de selvbetale for overtroen sin, som seg så hør og bør... 

 

På tide politikerne verdsetter majorieten og setter opp bygg som alle kan bruke fremfor disse byggene som er fulle av et oppdiktet jødelik... Jesus har aldri fantes, han er en gedigen løgn og det gjør ikke akkurat denne utgiftposten lettere å bære

 

 

Og ja, HEF overlever om den statsstøtten blir borte, det gjør ikke kirkene da de kristne ikke klarer å betale fem milliarder pluss i året for å opprettholde disse byggene (ikke vil de flest det heller, da kirken har blitt alt for homo vennlig..). Nå er det nedfelt i norsk lov at de kristne skal ha kirkene, men det får vi se på når den tiden kommer... Det er folket som har betalt for disse byggene og de som har verdi og kan brukes skal vi alltids klare å ominnrede, etter å ha kaste ut jødeliket og kristen hedensk krimskrams og kjørt det på dynga, der slikt hører hjemme. At en prest eller to har mumlet noe og trodd at disse byggene magisk ble innviet/frelst/eler what ever overtroen kristne måtte tro vil skje med slik mumling kan jeg leve med, det endrer faktisk ikke en dritt, noe overtro aldri har gjort..

 

 

 

Så kristne har ikke nydt godt av fortrinnene kristendom har hatt her i landet...? Si meg, er du høy eller? Her har kirken sopt inn milliarder i åresvis, plyndret og utarmet og det har liksom ikke kristne nytt godt av, med sine prester, kirker, sermonier og alt annet? Hvem er det egentlig denne kirken er for i følge deg? Ateister? Er det de som setter seg i en kirke hver søndag for å bli løyet til? Disse byggen som kun er forbeholdt kristen overtro og koster ikke lite i løpet av et år... Den ignoranse høyborgen vi har her jeg bor er i tillegg flombelyst, for liksom å vise hvor overtroen er størst og hvilken bygning som det er løyet mest i, noen annen grunn finnes ikke for dette enorme sløseriet med fellesskapets penger til denne overtroen som så alt for lenge har hatt bukta og begge endene..

 

Vi klager i dag på innmurte muslimer, men kristne har i det siste århundre murt seg inne i sekter og kulter som er MINST like ille som islam kulten er... Noe de også har mottatt støtte for oppover...  

 

Men nå er det snart slutt. Da skal de få betale selv. 

 

Da kan de dyrke intoleransen og hatet sitt i fred for alt jeg bryr meg, så får vi heller legge dem inn og mure dem inne om de ikke klarer å holde hatet for seg selv... Kristendommen er snart veldig død og det ville vært en hver fornuftig guds vilje om guder hadde fantes, for de har neimen ikke kommet med mye godt de siste to tusen årene..

 

 

 

@RWS:

 

"Så kristne har ikke nydt godt av fortrinnene kristendom har hatt her i landet...? Si meg, er du høy eller? "

Kan du bekrefte - ved et sitat - at dette var min påstand og ikke din stråmann fordi den tok seg så bra ut?

 

"Hvem er det egentlig denne kirken er for i følge deg?"

2Som jeg presiserte har ordet "kirke" minst fire ulike betydninger, så kan du definere "denne kirken" mer presist? Dersom du ikke kan, hvorfor er da spørsmålet ditt av verdi når du ikke engang vet hva du selv spør om?

 

"Vi klager i dag på innmurte muslimer, men kristne (min utheving) har i det siste århundre murt seg inne i sekter og kulter som er MINST like ille som islam kulten er"

Kan du dokumentere - ikke hevde, men håndfast dokumentere - at kristne "har i det siste århundre murt seg inne i sekter og kulter som er MINST like ille som islam kulten er."?

 

Videre:

Kan du avkrefte at din påstand: " Enn så lenge koster et medlemsskap 50 ,- i året, men dette vil endres til omtrent 350,- når støtten fra staten bortfaller... " gjelder et HEF-medlemskap?

 

Kan du avkrefte at HEFs pressesjef Bruun-Pedersen uttalte i mai: "Ordinær medlemsavgift er 350 kroner. Ekstra medlemmer i samme husstand betaler bare 50 kroner. Det samme gjør de som mottar trygd eller av andre grunner har lav inntekt."

 

Kan du avkrefte at at HEF er blant de trossamfunn utenfor DNK med tilsvarende medlemstall som iflg sitt eget regnskap har høyest  offentlig finansiering? 

 

Kan du avkrefte at HEFs regnskap viser en statlig finansiering på 82-88 %, som under?

  • i 2012: Av de totale utgiftene dekket egenfinansiering (kontingenter/sermoniavgifter) 14,25 % og milde gaver fra stat og kommune 87,79 % slik at man hadde 2,04 % man kunne avsette til dårligere tider.

  • i 2013: Av de totale utgiftene dekket egenfinansiering 12,94 % og mide gaver fra stat og kommune 84,40 % slik at man måtte ta 2,66 % fra det som var avsatt til dårligere tider

  • i 2014: Av de totale utgiftene dekket egenfinansiering 12,31 % og milde gaver fra stat og kommune 82,22 % slik at man måtte ta 5,47 % fra det som var avsatt til dårligere tider.

 

Kan du fortelle hvorfor du overhodet ikke har kommentert tallene på 82-88 % finansiering av HEF i 2012-2014 via det offentlige?

 

Når alle disse spørsmålene er besvart skal jeg besvare dine andre spørsmål.

 

 

 

 

Kan du fortelle hvorfor du overhodet ikke har kommentert tallene på 82-88 % finansiering av HEF i 2012-2014 via det offentlige?

 

Fordi jeg ikke satt i styret til HEF i disse årene, så det vet jeg ingenting om, da de er irrelevante. Jeg må forholde meg til regel verket i dag jeg og det ser litt anderledes ut... 

 

Og drit i å besvare spørsmålene du, er ikke så veldig keen på å bli servert løgn jeg...  Er en grunn til at jeg ikke er religiøs skjønner du, ordene som du ikke legger stor vekt på, men som heter ærlighet, er en av de grunnene... 

 

Det du kan svare på er hvorfor du er så i for denne ordningen, når den helt klart ikke er rettferdig... 

 

 

 

"Fordi jeg ikke satt i styret til HEF i disse årene, så det vet jeg ingenting om, da de er irrelevante."

Kan du avkrefte du mener det er irrelevant generelt for et styre i 2016 hvordan en organisasjon ble drevet i 2012-2014 og hvordan det svekket kapitalen i organisasjonen? Hvis ja, hvorfor er de tallene da irrelevante i HEF og hvorfor er HEFs økonomisjef Masst svært opptatt av dem i et innlegg 9.9.16 - ikke veldig lenge siden altså, under tre uker - på HEFs egen nyhetsside? Hvis nei, hvorfor er da HEFs økonomisjef Masst helt unødvendig bekymret for dette?

 

"Jeg må forholde meg til regel verket i dag jeg og det ser litt anderledes ut... "

Javisst: Støtte pr medlem fra det offentige økte på 10 år (2006-2015) fra 600 til 970 kr, altså 61,7 %. Antall offisielle medlemmer økte fra 68900 til 85900, eller 24,7 %. I tillegg har HEF nå også tilsvarende støtte for "barn" (altså personer under 15) fordi de har "skrotet sitt eget prinsipp" (http://www.vl.no/human-etisk-forbund-skroter-eget-prinsipp-tjener-millioner-1.65634, HEF legger veldig vekt på at barn skal ta et selvstendig valg i religiøse spørsmål og vil ha bort 15-årsgrensen, men på spørsmålet om disse barna blir spurt selv "er det ikke naturlig" iflg generalsekretær Mile, det går ut over HEFs økonomi om barnet skulle si nei takk...) Til tross for alt dette drev HEF langt bedre i 2006 enn i 2014 (som sagt er 2015-tall ikke offentliggjort ennå). Videre foreller økonomisjef Masst 9.9.16 - under trek uker siden - om 2500 personer i organiasjon på 85900 - altså 2,91 % av antall medlemmer over 15 - som få en eller annen utbetaling fra HEF. eller over 1 pr 35 medemmer i HEF som får en slik utbetaling? Er det også irrelevant for et styremedlem i HEFs lokalstyre anno 2016?

 

Og drit i å besvare spørsmålene du, er ikke så veldig keen på å bli servert løgn jeg.

Kan du avkrefte jeg skal oppfatte det som at du har misjonsvirksomhet og overhodet ikke verken diskusjon eller fakta som din agenda? Hvis nei kan du sitere og dokumentere en løgn i mine tidligere innlegg i tråden (jeg gjør oppmerksom på at en påstand om løgn udokumentert vil være å anse som en RWS-forestiling og et benektende svar på spørsmålet)? Dersom du ikke kan, hvorfor skal jeg da tro at det er en ærlig persons begrunnelse for oppfordringen til " drit i å besvare spørsmålene du"?

 

Er en grunn til at jeg ikke er religiøs skjønner du, ordene som du ikke legger stor vekt på, men som heter ærlighet, er en av de grunnene...

Var det ment å forstås som skranglende småsingel i en oppblåst RWS-tønne? Dersom det ikke var ment å forstås slik slik, hvordan forklarer du din vektlegging av ærlighet med at du snakker usant om noe så elementært og lett kontrollerbart som HEFs kontingenter og HEFs behov for offentig støtte: Jeg siterer økonomisjef Masst i HEF (en kilde du vanskellig kan trekke i tvil om ærlighet betyr noe som helst mer enn støvet under stortåen din!), understrekningenen er mine: "Den norske kirke er om mulig enda mer avhengig av offentlige tilskudd enn oss, men vi kommer på en god andreplass (av det loven definerer som trussamfunn", min kommentar). Sammenligner vi oss for eksempel med de kristne frikirkene, så har de en mye høyere egenfinansiering .... Samtidig går andelen egenfinansiering jevnt nedover. " Vi kan ta styreleder Hedalen i HEF også: Reporterens (Fri Tanke, HEFs eget "menighetsblad") spørsmål lyder: "Vil dette holde hvis staten kutter all støtte? Hva vil du gjøre som styreleder hvis du får vite at det ikke blir et øre til tro og livssyn i kommende statsbudsjett". Hedalen bruker først tid på å forklare hvilken utopi det er at endringer som dette skjer utover natten, så legger han til: "Men hvis dette skulle skje måtte vi selvsagt tilpasse oss situasjonen. Vi møtte øke inntektene kraftig, og gjennomføre en brutal nedskalering av organisasjonen. Dersom du trenger kilder for nyhetene, så værsågod: https://fritanke.no/nyheter/okonomisjefen-tar-oppgjor-med-tungrodd-og-velfodd-hef/19.10239 og http://fritanke.no/nyheter/la-medlemmene-i-statskirken-betale-selv/19.10241.

 

I innlegg #17 stilte jeg et spørsmål til din kommentar: "Så gled deg Sebby, til din tiende... (eller kanskje vi skal si femtiende... Dette blir dyrt for deg og bakkemannskapet til'n jesus....", nemlig (min understrekning nå):

"RWS, hva tilsier - jfr det jeg skrev ovenfor om HEFs økonomi og andelen av deres egne utgifter som milde gaver fra stat og kommune - at dette ikke blir vel så dyrt for bakkemannskapet til'n Bruun-Pedersen, og hu Mile?" Det er kanskje utelukkende din kjærlighet til ærlighet som har forhindret deg i å besvare det spørsmålet?

 

Jeg går videre når alle disse spørsmålene er besvart - og igjen presis besvart og ikke "snakket rundt for å avlede oppmerksomheten" eller "snakket om noe annet for å avlede oppmerksomheten". Inntil da er min påstand at du verken har ønske om, evne til eller vilje til en diskusjon om dette emnet fordi du ikke kan forklare den totale mangel på ærlighet som ligger i påstander som "Jeg sitter i styret i lokal laget i HEF (Human etisk forbund) og vi tjener ingenting på det vi gjør", "Medlemmene eller styret får ikke ei krone,... " og " Enn så lenge koster et medlemsskap 50 ,- i året, men dette vil endres til omtrent 350,- når støtten fra staten bortfaller og er selvsagt noe vi vil klare, da de aller fleste lokallag ikke har noen bygg vi må betale for."

I så fall: LITT av en ærlighet? Er dette HEFs forståelse av begrpet "ærlighet", eller bare RWS'?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...