Gå til innhold

Privat Pilotutdannelse


Peaks

Anbefalte innlegg

Jeg er i dag butikksjef og har generelt sett gjort en grei karriere innen for salg ifht. min alder på 23.

Det har derimot den siste tiden gått opp for meg at jeg skulle utdannet meg til det jeg virkelig ønsket da jeg var yngre, nemlig å bli Kommersiell flyver.

Jeg anså da Pilotyrket som særdeles glamorøst og kun noe de mest skoleflinke elevene kunne bli.

Ting har nå forandret seg betraktelig, jeg har blitt eldre, besitter en lederstilling og generelt sett en langt mer voksen konsentrert person og mer mottagelig for informasjon 

 

I forhold til mine karakterer fra VGS og mulighet for øyeblikket er jeg nødt til å se bort i fra den eneste statlige dekkede pilotutdannelsen i Tromsø, UIT. Da sitter jeg igjen med privatskolene med en dyr prislapp på drøyt 850 000,- enten om jeg gjør det her i Norge eller i USA, blir totalen rimelig lik.

 

La oss si jeg velger Pilot.no sine studier her hjemme i Norge, utdannelsen på denne skolen tar 2 år og meg bekjent er jeg da klar for å kunne søke jobber i både SAS og Norwegian? -Fullstendig klar over at jobbmarkedet kan være kronglete til tider, men guttedrømmen er verdt risikoen.

I tillegg har jeg et kontaktnettverk innad i et av selskapene som muligens kan være til hjelp.

 

Jeg har derimot opparbeidet meg noe gjeld etter som jeg har jobbet etter VGS (Studiespesialisering) - Per i dag har jeg ca. 275 000kr i gjeld, men ingen bolig. Hvor gjelden kommer fra er egentlig ikke relevant, men noe jeg må bli kvitt for å kunne begynne med overnevnte.

 

Jeg har ca. 20 000kr på en sparekonto som er en start til å spise en liten bit av utdannelsen.

Jeg tjener ca. 22 000 netto i mnd. og bor for øyeblikket hos foreldrene mine, slik at gjelden spises opp relativt hurtig og mulighetene for sparing store.

 

La oss nå si at jeg er i 0 og gjeldfri om 2 års tid samt har spart opp en EK på 100 000 totalt.

Jeg er da klar for å ta meg en tur til banken for å søke om et lån til selve utdannelsen, det dekkes kun 320 000,- av lånekassen, hvorav 80 000,- blir til stipend ved fullført utdannelse.

 

Hvor mye vil du tro jeg trenger i EK dersom utdannelse har en kostnad på ca. 900 000,-?

-Jeg kommer til å jobbe hver lørdag ved siden av studiene for å kunne spe på det ellers stramme budsjettet.

 

Hvordan fungerer et slikt lån? Vil jeg ha muligheten til å ha avdragsfrihet frem til endt utdannelse,

altså kun betale rentene på lånet fra banken under studietiden?

 

Hvordan betaler du for lånet, leie av leilighet, mat og andre faste utgifter under utdannelsen?

 

Hvordan er det normalt og gjøre denne prosessen, altså bli kommersiell pilot ved privat utdannelse?

 

Blir jeg fort for gammel for utdannelsen / jobbmarkedet etter endt nedbetaling av lån og skolegang?

 

 

Jeg trenger noen innspill i hvordan dere ville gått frem i prosessen ovenfor, dette er et mål jeg har og jeg har som mål i å nå alle mine mål.

 

 

Setter stor pris på alle nyttige svar som kommer inn.

post-411175-0-52463600-1473803729_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det må da være mye billigere og bedre om du tar opp igjen fag fra VGS? Ja, du vil bruke 1-2 år på å komme inn, men du får også frisket opp "skolearbeid" i samme håndvending.  Det kan være hardt å gå tilbake på skolebenken etter 5-6 års pause. 

 

Piloter tjener forøvrig svært lite som nyutdannet for tiden. Jeg har en kompis som er utdannet pilot i nyere tid, og som jobber med helt andre ting. Han har rett og slett ikke råd til å jobbe som pilot. Skyt meg ikke, men jeg mener han snakket om begynnerlønn godt under 400', samt base i utlandet. 

Lenke til kommentar

Jeg søkte og kom inn på denne skolen for noen år tilbake og endte med å droppe hele greia. Det er rett og slett risikosport, det koster flesk og du er langt i fra å gå til jobb etterpå. Sannsynligvis må en jobbe lenge ved en flyklubb eller med transport i afrika for å få timer, da tjener en spytt og ingenting og har en enorm gjeld. 

 

I tillegg er ikke lønn i SAS/Norwegian så mye å skryte av lengre heller, i tillegg jobber de dårlige tider. 

 

Ang husleie og mat må du dekke selv, evt fra stipendet ditt. Men dette må jo gå til skolepenger osv. 

 

Mitt tips, fokuser på å forbedre karakterer for å komme inn på høgskolen, eller søk deg inn i militæret. Men da må du huske på at du blir værende der lenge.

 

Ang lånet må du jo ha sikkerhet i noe, eller mange lån med veldig høy rente uten sikkerhet. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg tror det har mye å si hvor du tar utdannelsen. Kjente en pilot for noen år tilbake og han anbefalte Oxford Aviation School. Dyre, men etter hans ord var du mer eller mindre garantert jobb. 

 

Men bransjen har endret seg en del de siste årene. Man hører jo historier om utdannede piloter med enorm gjeld som kjører taxi. Siklet lenge på dette yrket selv, men turte aldri satse på det. Vel, jeg satset på en annen drøm jeg hadde i stedet.

 

Anyway, lykke til! :) 

Lenke til kommentar

Du er ikke for gammal, men glem det. Det er "umulig" å få seg flygerjobb uten erfaring. 
Det er ikke uvanlig å gå 2-5 år uten jobb, etter å ha fullført utdannelse (inkludert MCC, JOC, etc). I mellomtiden så må du fornye dine sertifikater (ca 20.000kr/året), hvert år. Og holde all teori kunnskap (og praktiske skills) ved like, i tilfelle du får intervju.
Får du tilbud fra Ryanair eller Norwegian, er du heldig. Da får du lov til å betale 300.000kr for typerating, jobbe grattis halvt år, før du begynner å få "ok" lønn. Men siden du er ansatt i eget firma, som leier ut tjenester til eit anna firma, som i sin tur leier deg videre til NAS/RYR, så har du null rettigheter. Du må selv betale alle skatter, sykepenger til deg selv osv osv.
Men igjen, det er "best case".

Mange reiser til Afrika eller Asia for å fly "for mat" og flytimer. Det er fort gjort å bli værendes der i noen år, uten å få noe jobbtilbud i Europa.
Noen velger å gå til AirBaltic. Da betaler du for typerating (ca 200.000kr med de). Så får du KANSKJE tilbud om å gjøre linetraining (igjen 200.000). Dvs, du betaler 200.000kr for å få jobbe der i 6-8 månad, uten noe lønn, seff. Så får du KANSKJE tilbud om jobb. Det siste er 10% sjanse. 
Du stiller litt sterkere med TR og litt erfaring, men om du ikke får deg eit anna jobb med en gang, så må du bruke masse peng på å fornye TR kvart år.


Sats heller på noe annet. Ta økonom utdannelse. Bli super flink i noe annet, tjenn gode penger og fly for hobby.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Dere som sterkt fraråder dette, vet dere sikkert hva dere snakker om? 

 

Mye tyder på at dere har rett og jeg har hørt lignende ting. Det var delvis derfor jeg droppet det selv (tøffere jobbmarked og skyhøy gjeld). Samtidig snakket jeg nettopp med en ung pilot fra Amerika, som nå driver og konverterer sertifikatet sitt til Europeisk sertifikat. I følge han var det ikke problematisk med jobb i hvert fall.

Lenke til kommentar

Dere som sterkt fraråder dette, vet dere sikkert hva dere snakker om? 

 

Mye tyder på at dere har rett og jeg har hørt lignende ting. Det var delvis derfor jeg droppet det selv (tøffere jobbmarked og skyhøy gjeld). Samtidig snakket jeg nettopp med en ung pilot fra Amerika, som nå driver og konverterer sertifikatet sitt til Europeisk sertifikat. I følge han var det ikke problematisk med jobb i hvert fall.

 

I følge han, men i Norge (norske statsborgere) er det flere som er arbeidsledige. 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Dere som sterkt fraråder dette, vet dere sikkert hva dere snakker om? 

 

Mye tyder på at dere har rett og jeg har hørt lignende ting. Det var delvis derfor jeg droppet det selv (tøffere jobbmarked og skyhøy gjeld). Samtidig snakket jeg nettopp med en ung pilot fra Amerika, som nå driver og konverterer sertifikatet sitt til Europeisk sertifikat. I følge han var det ikke problematisk med jobb i hvert fall.

 

I følge han, men i Norge (norske statsborgere) er det flere som er arbeidsledige. 

 

 

Ja, det er vel mulig han prater piss eller ikke vet hva han snakker om. Jeg kjenner han ikke.

Lenke til kommentar

Jeg har nå inntrykk av at de fleste som gikk gjennom på UiT fikk tilbud om jobb, men til svært dårlige betingelser (i forhold til om du bruker 3 år for å bli ingeniør eller en annen tilsvarende "vanskelig" utdanning). Base i utlandet og lange perioder uten fri hjemme. Rett og slett vanskelig å kombinere med et noenlunde normalt familieliv. Det står på UiT sine sider at de ikke har utveksling, samtidig vet jeg at halve kullet tidligere ble sendt til sør-Sverige i lange perioder for å fly. Mulig dette har endret seg i år.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg har nå inntrykk av at de fleste som gikk gjennom på UiT fikk tilbud om jobb, men til svært dårlige betingelser (i forhold til om du bruker 3 år for å bli ingeniør eller en annen tilsvarende "vanskelig" utdanning). Base i utlandet og lange perioder uten fri hjemme. Rett og slett vanskelig å kombinere med et noenlunde normalt familieliv. Det står på UiT sine sider at de ikke har utveksling, samtidig vet jeg at halve kullet tidligere ble sendt til sør-Sverige i lange perioder for å fly. Mulig dette har endret seg i år.

 

Han jeg kjente for noen år tilbake startet med å fly fraktskip i Sudan om jeg husker riktig. I hvert fall en plass i Afrika. Har hatt base på alle mulige plasser i verden. Men han er eventyrer så det holder, så det er slik han liker det. Han startet dog omsider som pilot for et kommersielt selskap etter noen år.

 

Jeg tror at med en slik type jobb så må du være litt eventyrer og være villig til å mobil og bo forskjellige plasser. I hvert fall i begynnelsen. Det er nok ikke jobben man velger om man skal ha familieliv og en veldig forutsigbar hverdag. Men det regner jeg med trådstarter er klar over. :) 

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk av pilotyrket er også det som mange påpeker: Veldig vanskelig å komme innenfor. 

 

En kamerat av meg gikk to år på skole i USA og opparbeidet seg en anselig gjeld (jeg har aldri villet spørre, men tror nok det er godt over millionen). Han fikk riktignok låne mye av foreldrene som også har støttet han mye gjennom disse årene. Han jobbet en periode som instruktør ved skolen han gikk på da han var ferdig for å få så mange flytimer han kunne før han måtte tilbake til Norge. Skal man selv betale for leie av fly for å fylle opp timeantallet bør man ha et par gode lottokuponger inne for det er fryktelig dyrt.

 

Etter at han kom hjem var det 1.5-2 års intens jobbsøking mens han jobbet i en annen jobb (ikke relevant til utdannelsen) og selv med en god bekjent av familien som la inn et godt ord for han i et stort flyselskap tok det i underkant av 2 år før han fikk en flyverjobb. 

 

Jeg mener også å huske at tiden holdt på å renne ut for han for etter viss tid må man fornye sertifikatet/sertifikatene om man ikke "bruker" de i løpet av en viss tid. Dette ville kostet ti- om ikke hundretusener ekstra. Dette var i tillegg til konvertering av sertifikater fra amerikanske til europeiske (husker ikke kostnaden på dette, men det var ikke lommepenger). 

 

Så disse tingene som oss utenfor bransjen ikke sjenker en tanke med nok flytimer, konvertering av sertifikater, fornying osv kan by på store problemer. Med mindre en som er godt kjent med dette fra innsiden dukker innom tråden hadde jeg heller forsøkt meg på å få litt mer presise svar på et flyverforum (om det finnes) da dette er ganske mye mer komplisert og kostbart enn om du lurte på om du skulle tatt en 3-årig sykepleierutdanning ;-)

Lenke til kommentar

Når du sier at du fraskriver Luftfartsfag ved UiT på grunn av dårlige karakterer fra VGS, er det på grunn av at du ikke har fysikk 1 og R1 / S1+S2? Om du ikke har disse fagene, ville jeg anbefalt å ta opp disse fagene og deretter søke UiT. Karaktersnittet spiller, fra jeg vet, en ganske liten del på opptaket. Det er først og fremst hvordan du gjør det på opptakstestene og intervju som bestemmer om du får plass (Jeg søkte luftfartsfag ved UiT og fikk studieplass). Og om du uheldigvis ikke skulle få plass, så skader det ikke å ha fysikk 1+R1, da det ofte er fag som kreves ved mange andre typer utdanninger. 

Endret av spankytank
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Ta det fra en som jobber innen luftfart - hold deg unna. Det er ingen fremtid i dette yrket!

 

Er du pilot?

 

Det var nummeret før jeg stoppet en pilot i dag på Gardermoen for å spørre "på vegne av en kamerat" med tanke på denne tråden, men han så veldig opptatt ut, så jeg droppet det.

Lenke til kommentar

En jeg kjenner er ferdig utdannet pilot, men begynte på ny utdannelse pga arbeidsforholdene. Han jobbet i ca. 2 år før han innså at det ikke var så mye fremtid i bransjen. Det er ikke det at du ikke får jobb, faktisk så er det stor ansettelse hos mange selskaper for øyeblikket, men på helt andre betingelser. 

 

Som det er nevnt ovenfor så blir du ansatt på helt obskure betingelser sammenlignet med hvor mye penger/energi som er brukt på utdannelsen. Hos Norwegian jobber man f.eks på kontrakter der du er ansatt i "eget selskap" og må derfor sørge for pensjon/sykepenger/forsikringer selv. Ryanair hører man også rykter om. Er vel derfor mange slutter etter noen år. Lønnen er også helt i bunnlinjen, faktisk derfor det er mange nyansettelser for å bli kvitt gamlisene som sitter på for gode rettigheter.

 

Er du virkelig motivert for dette, hadde jeg heller forbedret karakterene og fått studieplass i Lund eller på UiT. De skolene har ihvertfall vært en rekrutteringsplattform hos noen av selskapene så de er naturligvis mer annerkjent enn de private. Sparer en grei sum med penger også. Du kan fint kjøpe to utsjekker for mellomlegget.

Lenke til kommentar

Har selv jobbet i flybransjen tidligere og dermed mange bekjente, mitt råd; hold deg unna bransjen eller sats på utdanningen gjennom militæret. Harde opptakskrav og en lang og tøff prosess, men du er "sikret" jobb og har langt bedre rettigheter og vilkår. Du får dog nødvendigvis ikke velge om du blir pilot på fly eller heli, eller hvor du blir stasjonert i landet.

 

De kommersielle selskapene er de verste. Man må ha svindyre forsikringer, dekke mye av utgiftene og du kan nesten glemme å ha et normalt privatliv. Når lønna tikker inn og alle utgifter i forbindelse med yrket ditt er trekt i fra, sitter du igjen med en lønn som er alt annet en "glamorøs". 

 

Men hei, det er jo kult å kunne si at man er pilot på byen...

Endret av Mr. President
Lenke til kommentar

 

Ta det fra en som jobber innen luftfart - hold deg unna. Det er ingen fremtid i dette yrket!

Er du pilot?

 

Det var nummeret før jeg stoppet en pilot i dag på Gardermoen for å spørre "på vegne av en kamerat" med tanke på denne tråden, men han så veldig opptatt ut, så jeg droppet det.

Ikke pilot, jobber på andre siden av radioen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

 

Ta det fra en som jobber innen luftfart - hold deg unna. Det er ingen fremtid i dette yrket!

Er du pilot?

 

Det var nummeret før jeg stoppet en pilot i dag på Gardermoen for å spørre "på vegne av en kamerat" med tanke på denne tråden, men han så veldig opptatt ut, så jeg droppet det.

Ikke pilot, jobber på andre siden av radioen.

 

 

Flygeleder? 

 

Da kjenner du sikkert uansett bransjen. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...