Gå til innhold

SNIKTITT: Lekker ny farge og optisk zoom


Anbefalte innlegg

Synes det er flott at de gjør det egentlig, utviklingen må gå videre :) Synd for alle som ikke får brukt sine headset uten en minijack/bluetooth adapter
Hadde Apple bare begynt å bruke USB-C og forholdt seg til en standard.. 

 

Da hadde i sluppet å gå "Bose SoundSport II lightning-edition" og "Bose SoundSport II USB-C-edition". 

"Ååh, du ønsker å kjøpe Bose SoundSport II til sin Samsung S7? Obs, vi har visst kun Bose SoundSport II til lightning-enheter".. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det er flott at de gjør det egentlig, utviklingen må gå videre :) Synd for alle som ikke får brukt sine headset uten en minijack/bluetooth adapter

Hadde Apple bare begynt å bruke USB-C og forholdt seg til en standard.. 

 

Da hadde i sluppet å gå "Bose SoundSport II lightning-edition" og "Bose SoundSport II USB-C-edition". 

 

"Ååh, du ønsker å kjøpe Bose SoundSport II til sin Samsung S7? Obs, vi har visst kun Bose SoundSport II til lightning-enheter".. 

 

Ja, det er vel det du skisserer som menes med "utviklingen går videre"....

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lekker ny farge.....

 

Hvis dette er et av argumentene dere drar frem så lover det ikke godt. Leste artikkelen og det virket som om det var en del annet dere kunne skrevet som gav mer mening. Gleder meg til å se noen skikkelige tester av denne telefonen (PC'en) :)

 

Når det gjelder Apple-menigheten, er det mange som er mer enn villige til å betale tusener fordi telefonen har kommet med en ny farge.

Og nei, det er ikke spøk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Lekker ny farge.....

 

Hvis dette er et av argumentene dere drar frem så lover det ikke godt. Leste artikkelen og det virket som om det var en del annet dere kunne skrevet som gav mer mening. Gleder meg til å se noen skikkelige tester av denne telefonen (PC'en) :)

Når det gjelder Apple-menigheten, er det mange som er mer enn villige til å betale tusener fordi telefonen har kommet med en ny farge.

Og nei, det er ikke spøk.

 

Det er derfor jeg kjøper den. Black ser bare så kul ut, og jeg tror damene vil springe etter meg når jeg drar denne opp av buksa! Once you go black you dont go back!

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Syns det er litt rart at Apple ikke bytter ut lightning med USB-C på iPhone. De gjorde jo det på syltynne mac booken. Og fleste nye Android mobiler bruker nå USB-C. Til og med en del 3in1 laptoper som Asus bruker det nå.

 

Litt dårlig at vi skal ha hodetelefoner i to utgaver der ene er lightning og andre usb-c

Endret av Kistesnekker
Lenke til kommentar

Er nok flere grunner til det. For det første så har ikke Apple for vane å bytte kontakten spesielt ofte, de ønsker jo å holde kompatibilitet med tilbehør fra tredjepart lengst mulig. Mange kritiserte jo Apple for 30-pin kontakten, og mange kritiserte når de gikk over til Lightning. Men ser man på "levetiden" til 30-pin kontakten så er vel ingen produsent i "moderne tid" så har holdt seg til en og samme kontakt over en såpass lang periode som Apple gjorde med 30-pin.

 

Det er ikke spesielt lenge siden de introduserte Lightning, og det å bytte den ut allerede vil nok frustrere mange kunder og brukere så de ser vel ikke helt poenget med det. Det er jo heller ingenting med USB Type-C som gir Apple eller kundene noen teknologiske fordeler fremfor Lightning, annet enn at de går over på en "åpen standard" fremfor å kjøre videre med en propritær løsning.

 

 

En annen "utfordring" med USB Type-C er at den er fysisk større. Som igjen gjør det ulogisk for Apple å bevege seg i den retningen i all den tid rammen osv på disse telefonene blir stadig mindre og tynnere for hver generasjon.

 

De har vel også registrert alle utfordringene som har vært med USB Type-C og bruk av kabler som ikke følger spesifikasjonene som har ført til overspenning, overlading, utslitte batterier osv.. Apple er et selskap som liker å ha stålkontroll i alle ledd, med USB Type-C så mister de fryktelig mye kontroll som de har per i dag med Lightning og sin MFI-sertifisering.

 

 

USB Type-C, til tross for at den har et langt mer solid konstruksjon enn Micro-USB er fremdeles mer sensitiv enn Lightning av natur. Det sitter fremdeles en relativt sett tynn plate med elektronikk i kontakten som er lettere å skade, sammenlignet med Lightning.

 

 

Det er vel i det hele tatt relativt få argumenter for Apple til å bytte ut Lightning til fordel for USB Type-C. Det eneste som nok føles litt merkelig med Apple sin line-up er jo at de har USB Type-C for lading på nye MacBook og det ryktes vel at de nye MacBook Pro modellene som kommer i Oktober også vil bruke USB Type-C for lading. Spesielt nå som Apple pusher Lightning som ny "standard" for overføring av lyd til hodetelefoner så gir det jo lite mening at de selv ikke tilbyr Lightning på sine egne Mac-produkter.

Lenke til kommentar

Syns det er litt rart at Apple ikke bytter ut lightning med USB-C på iPhone. De gjorde jo det på syltynne mac booken. Og fleste nye Android mobiler bruker nå USB-C. Til og med en del 3in1 laptoper som Asus bruker det nå.

 

Litt dårlig at vi skal ha hodetelefoner i to utgaver der ene er lightning og andre usb-c

 

Med tanke på hvor mye Lightning-tilbehør det er der ute, så er ikke det noe de bare gjør over natten. 

Husker oppstandelsen etter 30-pins connectoren ble byttet ut med Lightning. 

 

Jeg kan dog se for meg USB-C i fremtiden. Rett og slett fordi mer og mer blir trådløst. De fleste høyttalerdocker som hadde 30-pins før, så Lightning, har nå gått over til Bluetooth og AirPlay. Tipper om noen år at vi stort sett kun bruker Lightning/USB-C til lading.

 

Induksjon vil dog ta over en del av ladejobben, men frem til noen finner en work-around for telefoner i metall og induksjon, så blir det kabel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke spesielt lenge siden de introduserte Lightning, og det å bytte den ut allerede vil nok frustrere mange kunder og brukere så de ser vel ikke helt poenget med det. Det er jo heller ingenting med USB Type-C som gir Apple eller kundene noen teknologiske fordeler fremfor Lightning, annet enn at de går over på en "åpen standard" fremfor å kjøre videre med en propritær løsning.

 

Å ha den "åpne løsningen" har jo den ganske store fordelen at da er utstyret kompatibelt med mange enheter. Slipper du å ha forskjellige hodetelefoner til forskjellig utstyr. Hadde det bare vært en slags liten praktisk kontakt som var en langvarig industristandard de kunne ha brukt i tillegg, så hadde de løst dette problemet.......

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Lekker ny farge.....

 

Hvis dette er et av argumentene dere drar frem så lover det ikke godt. Leste artikkelen og det virket som om det var en del annet dere kunne skrevet som gav mer mening. Gleder meg til å se noen skikkelige tester av denne telefonen (PC'en) :)

Når det gjelder Apple-menigheten, er det mange som er mer enn villige til å betale tusener fordi telefonen har kommet med en ny farge.

Og nei, det er ikke spøk.

 

 

 

Her må man jo ta i betraktning at annenhåndsverdien på iPhone er latterlig god da. Så de som eventuelt kjøper ny "bare på grunn av ny farge" gjerne gjør det med akkurat dette i bakhodet. De vet de kan selge sin eksisterende modell for såpass høy sum at mellomlegget ikke blir så alt for ille. Eventuelt at de har en ordning i familien hvor telefoner går på rundtur, så når det kommer til modell så går telefonene nedover i familien som "arv".

 

Annenhåndsverdien faller merkbart så fort man skal selge en iPhone som er mer enn to generasjoner gammel. Så for mange, spesielt de som bruker telefonen en hel del og dermed føler det er forsvarlig å være på oppdaterte og relevante modeller gjerne ønsker å bytte minst annenhvert år da det fort gir mye mening rent økonomisk med tanke på annenhåndsverdien på telefonen de da kan selge på bruktmarkedet.

 

 

For min del så er det en "no brainer" da jeg har såpass gode priser via forhandlerledd at jeg kan selge min gamle og kjøpe den nyeste hvert år og faktisk tjene penger på det.

Lenke til kommentar

Da jeg var yngre rakket jeg ned på alle som ikke hadde samme telefon som meg.

Nå etter å ha kjøpt telefoner i 20 år så vet jeg hvor jeg hører hjemme, det er Apple og IPhone sine toppmodeller.

 

Jeg er flere ganger innen android sine toppmodeller gjennom året og ( har alltid 2 sett, jobb og privat) men å konstant bruke disse trådene til misunnelse eller drittpreik fordi du ikke liker Apple har jeg sluttet å forstå

 

At 3,5 mm er borte? Good, her går de i Bluetooth alikevell, den gamle typen høretelefoner ligger rundt og støver ned alikevell

 

Jeg synes Apple har nok en gang gjort en god jobb og jeg har ingen problemer med å betale for det produktet jeg liker best.

Well done Apple

Usikker på fargevalget, men en 7plus 256 i den svart metallic lignede fargen er mest aktuelt PR nå( deksel/case bruker jeg uansett) Jeg behandler tross alt telefonene fint.....

Endret av Andynator
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes det er flott at de gjør det egentlig, utviklingen må gå videre :) Synd for alle som ikke får brukt sine headset uten en minijack/bluetooth adapter

Hadde Apple bare begynt å bruke USB-C og forholdt seg til en standard.. 

 

Da hadde i sluppet å gå "Bose SoundSport II lightning-edition" og "Bose SoundSport II USB-C-edition". 

 

"Ååh, du ønsker å kjøpe Bose SoundSport II til sin Samsung S7? Obs, vi har visst kun Bose SoundSport II til lightning-enheter".. 

 

 

Akkurat Bose er jo et godt eksempel på hvorfor overgang til bruk av digitale kontakter som USB Type-C og Lightning kan være en fordel. Bose sine ørepropper med aktiv støydemping i form av QC20 og snart nye QC30 har en ulempe når de gjør via minijack da de må integrere elektronikken for aktiv støydemping, strøm/batteri til denne osv i selve produktet.

 

På QC20 skjer dette via en relativt stor klump ved minijackkontakten som er ganske så upraktisk. Med bruk av USB Type-C og / eller Lightning så kan de nå faktisk levere en QC20 modell helt uten denne klumpen med batteri osv da de nå kan drives direkte via batteriet på telefonen istedenfor.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det eneste som nok føles litt merkelig med Apple sin line-up er jo at de har USB Type-C for lading på nye MacBook og det ryktes vel at de nye MacBook Pro modellene som kommer i Oktober også vil bruke USB Type-C for lading. Spesielt nå som Apple pusher Lightning som ny "standard" for overføring av lyd til hodetelefoner så gir det jo lite mening at de selv ikke tilbyr Lightning på sine egne Mac-produkter.

Du svarer vel deg selv;

Det er ikke spesielt lenge siden de introduserte Lightning, og det å bytte den ut allerede vil nok frustrere mange kunder og brukere så de ser vel ikke helt poenget med det.

... det er vel ikke så lenge siden de kom med USB-C på sine bærbare heller.

Akkurat Bose er jo et godt eksempel på hvorfor overgang til bruk av digitale kontakter som USB Type-C og Lightning kan være en fordel.

Ulempen med å fjerne minijack er først og fremst at den pluggen er i "alt" annet utstyr. Bortsett fra det er det nesten bare fordeler med å fjerne den. Dumt de går for en løsning som er lisensbelagt og som ikke andre produsenter kommer til å benytte. Lock-in strategier vil ikke få meg som kunde. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

 

Er det noen som kan gi meg ett rasjonelt argument for hvorfor i guds navn de fjerner 3,5mm porten? Jeg ser kun en fordel i forhold til 6s oppsettet; tynnere telefon.

 

Nei, lyden blir ikke automatisk bedre av at den sendes digitalt ut av telefonen, det avhenger helt og holdent på DAC i eventuelle propper/klokker du skal bruke.

 

For å sende Lyd gjennom 3.5mm må den gjøres om til Mono lyd og det krever mer strøm og gir mindre kvalitet enn det som kan teoretisk være mulig i digital lyd. Men vi har jo blåtann? den er ikke like god.

uansett er Apple en av de få leverandørene på telefonmarkedet som har mulig å få bort den gamle 3.5mm teknologien, de satte standaren for smarttelefon i 2007, nu prøver de igjen. om dette er et bra eller dårlig valg vil vi mest sannsynelig se på andre telefon merker fremover eller på neste versjon av iPhone.

Eeehhh. Du er helt på jordet !!!

3,5mm jack finnes både i stereo og monoutgave.

Og når det gjelder lyd og strømforbruk - her kommer fysikk og bevegelsesenergi inn i bildet.

Energien som skal til for å bevege en membran til passive høytalere er den samme uansett kontakt. En viss besparelse har man på telefonbatteriet hvor signalet sendes digitalt til trådløse hytalere, men energien for å drive membranene er den samme. Dog er det batteriene i headsettet som belastes ekstra.

Lenke til kommentar

 

 

Lekker ny farge.....

 

Hvis dette er et av argumentene dere drar frem så lover det ikke godt. Leste artikkelen og det virket som om det var en del annet dere kunne skrevet som gav mer mening. Gleder meg til å se noen skikkelige tester av denne telefonen (PC'en) :)

Når det gjelder Apple-menigheten, er det mange som er mer enn villige til å betale tusener fordi telefonen har kommet med en ny farge.

Og nei, det er ikke spøk.

 

 

 

Her må man jo ta i betraktning at annenhåndsverdien på iPhone er latterlig god da. Så de som eventuelt kjøper ny "bare på grunn av ny farge" gjerne gjør det med akkurat dette i bakhodet. De vet de kan selge sin eksisterende modell for såpass høy sum at mellomlegget ikke blir så alt for ille. Eventuelt at de har en ordning i familien hvor telefoner går på rundtur, så når det kommer til modell så går telefonene nedover i familien som "arv".

 

Annenhåndsverdien faller merkbart så fort man skal selge en iPhone som er mer enn to generasjoner gammel. Så for mange, spesielt de som bruker telefonen en hel del og dermed føler det er forsvarlig å være på oppdaterte og relevante modeller gjerne ønsker å bytte minst annenhvert år da det fort gir mye mening rent økonomisk med tanke på annenhåndsverdien på telefonen de da kan selge på bruktmarkedet.

 

 

For min del så er det en "no brainer" da jeg har såpass gode priser via forhandlerledd at jeg kan selge min gamle og kjøpe den nyeste hvert år og faktisk tjene penger på det.

 

Er forhandlerledd noe bedrift greier? Hvilken farge/modell/lagring skal du ha da?

Lenke til kommentar

Nei men fordelen med PC-er er jo størrelse. Det ville vel ikke vært vanskelig for Apple å legge til Lightning på Mac-ene itillegg til USB Type-C for eksempel.

 

Det har du rett i. Det er ikke vanskelig å utstyre pc'er eller annet utstyr for den saks skyld med ekstra kontakter, men gjør Apple det? Nei, det handler om tap av penger i form av ekstra salg. Macbook er et flott eksempel på nettopp dette. En USB type C and that's it. Lite brukervennlig.

Lenke til kommentar

 

Er det noen som kan gi meg ett rasjonelt argument for hvorfor i guds navn de fjerner 3,5mm porten? Jeg ser kun en fordel i forhold til 6s oppsettet; tynnere telefon.

 

Nei, lyden blir ikke automatisk bedre av at den sendes digitalt ut av telefonen, det avhenger helt og holdent på DAC i eventuelle propper/klokker du skal bruke.

 

For å sende Lyd gjennom 3.5mm må den gjøres om til Mono lyd og det krever mer strøm og gir mindre kvalitet enn det som kan teoretisk være mulig i digital lyd. Men vi har jo blåtann? den er ikke like god.

uansett er Apple en av de få leverandørene på telefonmarkedet som har mulig å få bort den gamle 3.5mm teknologien, de satte standaren for smarttelefon i 2007, nu prøver de igjen. om dette er et bra eller dårlig valg vil vi mest sannsynelig se på andre telefon merker fremover eller på neste versjon av iPhone.

"For å sende Lyd gjennom 3.5mm må den gjøres om til Mono lyd"

 

Hmmmm. Vet du hva du snakker om?

Lenke til kommentar

@tek journalist :

Hva slags glass er brukt på iPhone 7s Plus? Er det safir eller er det Gorilla som noen rykter skal ha det til?

Vet ikke om du har fått svar, men Apple har brukt Gorilla Glass siden første iPhonen(uten at de har fronta det slik som andre produsenter har da) og var så og si grunnen til at GG ikke gikk konkurs i sin tid.
Lenke til kommentar

Bare husk å lese det med liten skrift:

"iPhone 7 and iPhone 7 Plus are splash, water, and dust resistant and were tested under controlled laboratory conditions with a rating of IP67 under IEC standard 60529. Splash, water, and dust resistance are not permanent conditions and resistance might decrease as a result of normal wear. Do not attempt to charge a wet iPhone; refer to the user guide for cleaning and drying instructions. Liquid damage not covered under warranty."

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...