Gå til innhold

Derfor er forbrenningsmotoren en kompromissmaskin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er den tekniske grunnen til at man ikke har helt fleksible ventilåpninger? Feks en åpning som er styrt magnetisk, eller noe liknende, og som styres elektronisk til å være optimal til enhver tid?

 

AtW

  • Liker 1
Skrevet

Plugin-hybrider der forbrenningsmotoren går konstant på optimal turtall, belastning og blandingsforhold, må jo være den beste løsningen. Produserer forbrenningsmotoren mer energi enn det som trengs kan den slå seg av til den trengs igjen. Burde kunne se 0,3 på mila da selv på speke biler.

  • Liker 2
Skrevet

Hva er den tekniske grunnen til at man ikke har helt fleksible ventilåpninger? Feks en åpning som er styrt magnetisk, eller noe liknende, og som styres elektronisk til å være optimal til enhver tid?

 

AtW

 

Det kommer bla. av kompleksitet, pris, energiforbruk, vekt og kjøleproblemer.

Med det betyr ikke at alle har gitt opp, ikke Freevalve AB i hvert fall:

http://koenigsegg.com/freevalve-technology-unveiled-at-beijing-motor-show-in-qoros-qamfree-concept-car/

  • Liker 2
Skrevet

Etter hva jeg har forstått må drivstoff være i gassform og ha tilgang til luft (oksygen) for å kunne brenne. Hvorfor tilføres drivstoffet motoren fortsatt i flytende form når et enkelt regnestykke tilsier at kun en liten del av drivstoffet rekker å fordampe før blandingen antennes?

Skrevet

Fordi det tar 1000  ganger større volum når det er gass?

 

AtW

 

Det er jeg klar over men mitt poeng er at alt tilsier at kun en liten del av drivstoffet blir brukt slik det er ment, resten går rett igjennom og brennes i katalysatoren og er i realiteten helt bortkastet.

Gjest Slettet-376f9
Skrevet

Drivstoffet blir i svært høy grad forbrent, problemet med en stempelmotor er at 60-70 % av energien forsvinner som varme.

 

Det skjer ingen forbrenning i katalysatoren, her blir HC, CO og NOx omhandlet. Dette skjer gjennom diverse redoks prosesser, men det er ikke snakk om en forbrenning, selv om katalysatoren blir god og varm. Hvis det kommer brennstoff i katalysatoren blir den ødelagt.

Gjest Bruker-245639
Skrevet

Lang lang lang komplisert artikkel. Konklusjon; El-drift er så mye bedre og smartere på alle mulige vis. I dag, i dag er forbrenningsmotorer ikke annet enn unødvendig ingeniør-oani.

Skrevet

Lang lang lang komplisert artikkel. Konklusjon; El-drift er så mye bedre og smartere på alle mulige vis. I dag, i dag er forbrenningsmotorer ikke annet enn unødvendig ingeniør-oani.

 

Vil tro at i den vestlige verden er onani / tilfredstillelse / Fantasi hva vi bruker 90% av våre resurser / lønn på. Av samme årsak kan man utlede hvorfor det oppstår organisatorisk innavls depresjon, eksemplene er mange.

 

Formlen F = ax^2 + bx - c skulle vere kjent for de fleste, og kan nyttes til å gi et asosiativt og brukbart bilde. a leddet blir aktivt når det er tale om konsumentgoder, og viser på sett og vis at det er samfunsøkonomisk rett å inovere i steden for å bare løpe etter kostnader for å øke fortjeneste margin. Men evnen ligger jo hos De som har stemmeberettiget kapital og derav makt, og dei har en form for onanering som er konkuranse om kapital for kapitalens egen del. Litt + 50 for å si det slik

 

En liten snutt om produktutvikling fra 1996: https://youtu.be/TRZAJY23xio

Gjest Slettet-376f9
Skrevet

 

Lang lang lang komplisert artikkel. Konklusjon; El-drift er så mye bedre og smartere på alle mulige vis. I dag, i dag er forbrenningsmotorer ikke annet enn unødvendig ingeniør-oani.

 

Fortsatt er en forbrenningsmotor det mest kostnadseffektive i ekstremt mange tilfeller.

Det du sier bekrefter bare at du ikke evner å se en sak fra flere sider, synd at du er så trangsynt.

Det minner meg om fanatismen man ser fra en del elbileiere faktisk. Fanatisme og fanboyisme er sjelden bra, for noen egentlig.

Teknisk sett er jeg enig med deg, men det blir bare dumt når du kaller folk for trangsynte og fanatiske.
Skrevet (endret)

 

Lang lang lang komplisert artikkel. Konklusjon; El-drift er så mye bedre og smartere på alle mulige vis. I dag, i dag er forbrenningsmotorer ikke annet enn unødvendig ingeniør-oani.

Fortsatt er en forbrenningsmotor det mest kostnadseffektive i ekstremt mange tilfeller.

Det du sier bekrefter bare at du ikke evner å se en sak fra flere sider, synd at du er så trangsynt.

Det minner meg om fanatismen man ser fra en del elbileiere faktisk. Fanatisme og fanboyisme er sjelden bra, for noen egentlig.

Fanatikerne er vel stort sett naturvernere (Bellona,MDG) og noen i Tesla-menigheten. Endret av tlwrtpmc
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Gammeldags mekanisk dritt. Det eneste som er et kompromiss med forbrenningsmotoren er kompromisset mellom å ødelegge miljøet og forbruke alle verdens oljeresurser.

 

Voldsomt bråkete er de også, og ekle å ha i lokalmiljøet. Gammeldags herk fra dampmaskinens tidsalder.

Endret av zeebra
  • Liker 6
Skrevet (endret)

Ja nå som Elbilene endelig har like god rekkevidde og kan lades fra tomt batteri til fullt på like kort tid som diesel- og bensinbiler kan fylles så er det ingen unnskyldning lengre!

Endret av sedsberg
  • Liker 2
Skrevet

Ja nå som Elbilene endelig har like god rekkevidde og kan lades fra tomt batteri til fullt på like kort tid som diesel- og bensinbiler kan fylles så er det ingen unnskyldning lengre!

Sant. Det er nå elbiler på markedet som kan fullades på 3-4 minutter.
  • Liker 1
Skrevet (endret)

 "Derfor kan trykket komme opp i 2500 bar."

 

Uffda, trist for de som er redd for Hydrogentankens 700 bar.

 

Men ellers skulle man tro at det beste( - om man fortsatt vil holde på  den ekstremt forurensende og resurskrevende olje-produksjonen/letingen for transportbruk); å ha  mindre sentraler/stasjoner der man produserte elektrisk energi av fossilbrennstoff. Med optimal forbrenning, utnyttelse av varmen, og så god rensing som mulig.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Skrevet

 

Ja nå som Elbilene endelig har like god rekkevidde og kan lades fra tomt batteri til fullt på like kort tid som diesel- og bensinbiler kan fylles så er det ingen unnskyldning lengre!

Sant. Det er nå elbiler på markedet som kan fullades på 3-4 minutter.

 

Det hadde vært flott. Har du link?   ( Går dette utover batteri-levetiden?)

Skrevet

 

Ja nå som Elbilene endelig har like god rekkevidde og kan lades fra tomt batteri til fullt på like kort tid som diesel- og bensinbiler kan fylles så er det ingen unnskyldning lengre!

Sant. Det er nå elbiler på markedet som kan fullades på 3-4 minutter.

 

 

Er det? Hvor kan jeg gjøre dette, og med hvilken bil?

 

AtW

Skrevet

 "Derfor kan trykket komme opp i 2500 bar."

 

Uffda, trist for de som er redd for Hydrogentankens 700 bar.

 

Jada, det finnes folk som ikke skjønner konsekvensene trykktankfeil med en komprimerbar gass under trykk sammenliknet med konsekvensene en ikke-komprimerbar væske.

  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...