Gå til innhold

ta på kjølepasta på prossesorer


Asbjørn T.

Anbefalte innlegg

ja, har prøvd slik guiden til overklokking.no er angående smøring med kjølepasta den er å finneher .og jeg vil gjerne sitere dette:"Når den er på plass, skal den fordeles jevnt utover prosessorkjernen. Også her er det en fordel å holde alt reint, men du trenger ikke bruke steril skalpell selv om jeg gjør det :-) " sitat slutt.

 

Da lurer jeg på... hva kan jeg bruke til ¨å jevne pastaen utover med om jeg ikke har steril skalpell :shrug:

Endret av Asbjørn T.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
husk å være forsiktig...bruker du en skarp gjenstand og lager ei ripe i CPU,en på bare 1 mm kan den gå føyka......! jeg klipper ut en plastbit av en tom isboks el...

    det funker bra.........

Litt tåler da CPU'en, jeg pleier alltid å planslipe kjøleren og CPU'en med vannslipepapir som har min. 3000 korning eller gjerne finere enn det og. Bruker et 100% plant underlag som jeg legger slipepapiret på, dette fuktes med litt vann, så sliper jeg delene slik at alle riper blir borte. På selve CPU'en er det et tynt lag med tinn som jeg sliper helt bort slik at det kun er rent kobber igjen. Når slipingen er ferdig skal delene være 100% plane og da er det ikke nødvendig å bruke kjølepasta i det hele tatt.

Lenke til kommentar
husk å være forsiktig...bruker du en skarp gjenstand og lager ei ripe i CPU,en på bare 1 mm kan den gå føyka......! jeg klipper ut en plastbit av en tom isboks el...

     det funker bra.........

Litt tåler da CPU'en, jeg pleier alltid å planslipe kjøleren og CPU'en med vannslipepapir som har min. 3000 korning eller gjerne finere enn det og. Bruker et 100% plant underlag som jeg legger slipepapiret på, dette fuktes med litt vann, så sliper jeg delene slik at alle riper blir borte. På selve CPU'en er det et tynt lag med tinn som jeg sliper helt bort slik at det kun er rent kobber igjen. Når slipingen er ferdig skal delene være 100% plane og da er det ikke nødvendig å bruke kjølepasta i det hele tatt.

Det er en Intel som du sliper ? Ikke sant? :scared: Hvorfor ikke ta bort hele lokket? Der er sikkert dårleg med pasta på core under. Dette er ikke seriøst!

Det det må ikke gjøres på Athlon!

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar
husk å være forsiktig...bruker du en skarp gjenstand og lager ei ripe i CPU,en på bare 1 mm kan den gå føyka......! jeg klipper ut en plastbit av en tom isboks el...

     det funker bra.........

Litt tåler da CPU'en, jeg pleier alltid å planslipe kjøleren og CPU'en med vannslipepapir som har min. 3000 korning eller gjerne finere enn det og. Bruker et 100% plant underlag som jeg legger slipepapiret på, dette fuktes med litt vann, så sliper jeg delene slik at alle riper blir borte. På selve CPU'en er det et tynt lag med tinn som jeg sliper helt bort slik at det kun er rent kobber igjen. Når slipingen er ferdig skal delene være 100% plane og da er det ikke nødvendig å bruke kjølepasta i det hele tatt.

Det er en Intel som du sliper ? Ikke sant? :scared: Hvorfor ikke ta bort hele lokket? Der er sikkert dårleg med pasta på core under. Dette er ikke seriøst!

Det det må ikke gjøres på Athlon!

Det står en guide her om plansliping av prosessorer:

 

http://www.overklokking.no/guides/plansliping/index.html

 

 

Jeg har kun utført dette på Intel sine prosessorer, og da med godt resultat hver gang, men en er selvsagt nødt til å vise forsiktighet og bruke antistatisk utstyr.

Andre jeg har vært i kontakt med har prøvd dette ut på AMD sine prosessorer og hatt gode resultater anng. redusert temperatur.

Lenke til kommentar
Andre jeg har vært i kontakt med har prøvd dette ut på AMD sine prosessorer og hatt gode resultater anng. redusert temperatur.

Tilbake i 233Mhz - tiden ja......

Men jeg har krysslipt en Duron med smergel 100. De har nemlig keramikkhard overflate. Og man må ikke komme dypere enn det pregede stempelet på overflaten. Når dette blir gjort riktig får man en skarp vaffeljern-overflate. Så brukte jeg en bløtglødet kopperkjøler. Dette gjekk lenge med lav temperatur uten kjølepasta.

Det er en selvmotsigelse på ene siden av kjøleren å tilstrebe stor overflate for varmeoverføring, og på den andre side polere den for samme effekt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...