Gå til innhold

Hvordan være sikker på vikeplikt?


Dertzey_Mechanic

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal snart ha oppkjøring, og kan kjøre for det meste. Har bare kjørt noen få timer med far på veier jeg allerede kjennee til og melket masse penger til trafikkskolen jeg går på. Har lært det meste der.

 

Jeg vet at jeg har vikeplikt fra venstre i rundkjøring, vikeplikt fra høyre når det er slutt på forkjørsvei og ikke vikeplikt på forkjørsvei. Og at de som forlater bensinstasjon, privat eiendom, gatetun, parkeringsplass osv... skal vike for meg. Men når jeg kjører, så blir jeg av og til litt usikker når jeg kjører på vei med høyre regel, dersom det ikke er tydelig. Altså hvis det er noen hus i den veien, og det er halv åpent osv... blir litt usikker. Kjørelæreren min sier bare at jeg må lære meg å skille dette. Noen tips til hvordan?

 

Ellers kjører jeg normalt. Plasserer meg riktig i rundkjøringer og blinker meg ut, følger hele veien med skilt, viker for buss når farten er 60 og under.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg skal snart ha oppkjøring, og kan kjøre for det meste. Har bare kjørt noen få timer med far på veier jeg allerede kjennee til og melket masse penger til trafikkskolen jeg går på. Har lært det meste der.

 

Jeg vet at jeg har vikeplikt fra venstre i rundkjøring, vikeplikt fra høyre når det er slutt på forkjørsvei og ikke vikeplikt på forkjørsvei. Og at de som forlater bensinstasjon, privat eiendom, gatetun, parkeringsplass osv... skal vike for meg. Men når jeg kjører, så blir jeg av og til litt usikker når jeg kjører på vei med høyre regel, dersom det ikke er tydelig. Altså hvis det er noen hus i den veien, og det er halv åpent osv... blir litt usikker. Kjørelæreren min sier bare at jeg må lære meg å skille dette. Noen tips til hvordan?

 

Ellers kjører jeg normalt. Plasserer meg riktig i rundkjøringer og blinker meg ut, følger hele veien med skilt, viker for buss når farten er 60 og under.

Er man ikke lokalkjent i området er det alltids vanskelig å vite om veiene som kommer inn er fra det øvrige du har nevnt, det er faktisk nesten helt umulig å vite spessielt om det mye gjerder og hekker som svekker sikten..  Som regel må man faktisk bare anta at man har vikeplikt helt til man ser at er en parkeringsplass eller en kortere blindvei som ett gatetun.. Så husker man det til neste gang..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Det jeg lærte på kjøreskolen, var at alle veier som kom fra høyre, som hadde det typiske hvite skiltet som forteller hvilken vei det er, så gjelder høyreregelen.

Hæ? Hva type skilt er det?

 

Kanskje litt utydelig på dette bildet, men skiltet står der to veier krysser:

 

bkxxc09h.jpeg

 

Man har vikeplikt fra H. så lenge man ikke er på en vei merket med

 

forkjorsvei.jpgups, den ble litt stor. 

(for de svaksynte også)

Endret av Ribo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det bilde jeg postet er en vei uten forkjørsrett. Jeg ville viket når en kryssende vei oppsto (da har den gjerne gateskilt). Jeg ville ikke viket for gårdsplasser fra høyre.

Gårdsplass er vel ikke definert som vei og alle som befinner seg på der og skal ut må vike både til H. og V.

På samme måte som parkeringsplasser.

Endret av Ribo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg lærte på kjøreskolen, var at alle veier som kom fra høyre, som hadde det typiske hvite skiltet som forteller hvilken vei det er, så gjelder høyreregelen.

Hæ? Hva type skilt er det?

Veinavnskilt, faller vel inn under "opplysningsskilt" om du tenker på de forskjellige gruppene skilt..

 

Imidlertid, så skal du ikke ta det for 100% sikkert; det finnes ingen tydelig måte å skille mellom en privat innkjørsel og en vei som høyreregelen gjelder for. Er det nedsenket kantstein (i stedet for at kantsteinene svinger inn langs sideveien) er det nok helt sikkert en innkjørsel; er det en vei med eget navn (og skilt) er det definitivt en vei, men det kan fortsatt finnes tvilstilfeller innimellom der.

 

Er du i tvil om du har vikeplikt, oppfør deg som du har det, og nevn det for sensor om det er aktuelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vær oppmerksom på at ved både inn- og utkjøring til/fra private utkjørsler, parkeringsplasser, bensinstasjoner og lignende, så har man ikke bare andre biler å ta hensyn til, men også fotgjengere og syklister. Mange har strøket på oppkjøringen fordi de ikke tok tilstrekkelig hensyn til myke trafikkanter. En bilist som heller viker en gang for mye enn en gang for lite for myke trafikkanter er som oftest en generelt trygg bilist.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vær oppmerksom på at ved både inn- og utkjøring til/fra private utkjørsler, parkeringsplasser, bensinstasjoner og lignende, så har man ikke bare andre biler å ta hensyn til, men også fotgjengere og syklister. Mange har strøket på oppkjøringen fordi de ikke tok tilstrekkelig hensyn til myke trafikkanter. En bilist som heller viker en gang for mye enn en gang for lite for myke trafikkanter er som oftest en generelt trygg bilist.

Takk for at du nevnte det. Ja det har du helt rett i, viker alltid for fotgjengere og sykklister.

Lenke til kommentar

 

 

Det jeg lærte på kjøreskolen, var at alle veier som kom fra høyre, som hadde det typiske hvite skiltet som forteller hvilken vei det er, så gjelder høyreregelen.

Hæ? Hva type skilt er det?

Kanskje litt utydelig på dette bildet, men skiltet står der to veier krysser:

 

bkxxc09h.jpeg

Ja det skiltet. Men jeg har måttet vike flere ganger der det skiltet ikke var der, når jeg kjørte med kjørelærer.

Lenke til kommentar

16-7q4ad7f-ctw9zface54exupx43dhwyvs57v68

Stort bildet, men ser du veier med slik merking betyr det at de må vike for biler som kommer høyre/venstre, noen ganger står trekant skiltet lenger vekk fra veien så veimerkingen er gull verdt!

 

Ta med deg far på ukjent området så ber du han ti stille ang kjøringen din (for å få så sensor lignende tilstander som mulig) 

 

Ved småveier/bykjøring så er det somregel ikke forkjørsvei så da må du ta hensyn til veier fra høyre 

Endret av Woltox
Lenke til kommentar

Edit: Svar til BaronSlask (posten under), jeg skal prøve å la være å skrive her i de sene nattetimer. Nei, jeg var ikke heeeeeelt edru nei...

 

Slettet det jeg skrev, for det var bare svada. Å prøve å være morsom når man har tatt seg nedpå litt funker som regel dårlig...

 

Takk for at du ikke siterte, for det jeg skrev var ikke verdig digital trykksverte på diskusjon.no, og jeg skal gi meg selv en ørefik og be meg skjerpe meg.

Endret av Sjulimann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Gratulerer!

 

Angående vikeplikt på veier uten forkjørsrett. Jeg har hatt lappen siden 2008 og syns fremdeles det er vanskelig, spesielt når jeg kjører på ukjente steder. Gateskilt indikerer offentlig vei hvor du får vikeplikt, som er det jeg bruker å se etter. Jeg lærte litt av hvert rundt hvordan disse veiene er utformet også, men har sett nok avvik fra dette til jeg ikke kan stole på det. Det bruker generelt sett å være vikeplikt fra slike veier i nabolag osv.

 

I Stavanger har de begynt med å erstatte slike veier med forkjørsrett og skikkelige vikeplikt skilt. Det liker jeg veldig godt, da dette med vikeplikt kan fort bli en irriterende "synse og tro" lek. Tror jeg ikke har kjørt i noen andre land som har det samme idiotiske systemet.

 

Lykke til med kjøringa, husk at du aldri blir utlært, selv om du kanskje føler deg som verdens beste sjåfør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...