Gå til innhold

Hvordan være sikker på vikeplikt?


Dertzey_Mechanic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gratulerer!

 

Angående vikeplikt på veier uten forkjørsrett. Jeg har hatt lappen siden 2008 og syns fremdeles det er vanskelig, spesielt når jeg kjører på ukjente steder. Gateskilt indikerer offentlig vei hvor du får vikeplikt, som er det jeg bruker å se etter. Jeg lærte litt av hvert rundt hvordan disse veiene er utformet også, men har sett nok avvik fra dette til jeg ikke kan stole på det. Det bruker generelt sett å være vikeplikt fra slike veier i nabolag osv.

 

I Stavanger har de begynt med å erstatte slike veier med forkjørsrett og skikkelige vikeplikt skilt. Det liker jeg veldig godt, da dette med vikeplikt kan fort bli en irriterende "synse og tro" lek. Tror jeg ikke har kjørt i noen andre land som har det samme idiotiske systemet.

 

Lykke til med kjøringa, husk at du aldri blir utlært, selv om du kanskje føler deg som verdens beste sjåfør.

Tusen takk! :D Ja er helt enig med deg at man blir aldri utlært. Jeg regner med at jeg blir bedre etter hvert med å skille på høyreregelen. Jeg har også som vane å se om det er gateskilt der. Jeg opplevde i dag at det var mange som bare kjørte når de egentlig skulle stoppe for meg (siden de hadde vikeplikt for meg fra høyre), så jeg vet også at andre kan slite med det.

 

Ja, jeg er heldig som for kjøre i Stavanger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...