Gå til innhold

Nå er Kompletts mobilabonnement blant det billigste du får


Anbefalte innlegg

Jeg tror årsaken til "feilen" er at mobilpriser er et ekstremt vanskelig felt å ha oversikt over, ikke minst fordi "roam like home" ikke er et entydig definert objekt. En prisliste består av så mange elementer at muligheten for å totalforvirre kundene er til stede, og brukes kynisk. For en stakkars journalist betyr dette at kritisk journalistikk blir vanskelig.

 

Jeg er ikke enig, jeg syntes det minste man kan forvente av en journalist innenfor dette feltet er å sjekke opp i om det man skriver faktisk stemmer. Det samme gjelder jo de eksempelvis 5 kronene per Mb som Komplett Mobil vil ta i utlandet ved bruk uten utenlandspakken aktivert, det burde man plukket opp før man trykker det som fremstår mer som en pressemelding enn en artikkel.

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekket opp litt på nettsiden hos komplett, og der gjelder 5kr/MB om du har utenlandspakke aktivert, og bruker data utenfor inkludert data i EU, og opp til 399,- som er makspris. Om du bruker abonnementet uten eu pakka aktivert, gjelder makspriser som er fastsatt av EU, som alle operatører må forholde seg til. Dog det står ikke alternativ pris per MB der, noe som er en glipp av Komplett, og bør endres på snarest.

Lenke til kommentar

"Hittil har Komplett vært den eneste virtuelle operatøren som har tilbudt gjesting i EU og EØS-området inkludert i sine abonnementer. Telenor og Telia tilbyr også dette i sine dyreste abonnementer."

 

Nå skal det sies at Telenor og Telia tilbyr gjesting i EU og EØS på alle abonnementene sine, og ikke bare "de dyreste abonnementer". Hvordan i all verden har dere kommet frem til konklusjonen om at det kun er på de dyreste abonnementene?

 

Klarer ikke bestemme meg om Tek.no er kjøpt og betalt, eller om de rett og slett bare elsker å hakke ned og spre feil info om de store operatørene(spesielt Telenor).

 

Nja, slik jeg forstår setningen du sikter til er det 'roam like home'-opplegg, altså bruk av 'norske datapakker' i hele EU/EØS uten ekstra kostnad. Det er jo ikke snakk om hvorvidt roaming i det hele tatt er tilgjengelig. Tillegget gjelder alle abonnementer telenor selger i dag (så vidt jeg kan se), men det er jo drøssevis av 'utgåtte' abonnementer av varierende alder som mange kunder fortsatt har. Det er tross alt bare 4 måneder siden siste abonnement uten dette ble faset ut, og selv om overgangen er gratis innebærer det noen ulemper; for eksempel lavere datamengde per krone. For samme datamengde er det bare det dyrere alternative(t/ne) som har 'roam like home', og utsagnet kan derfor sees på som korrekt.

 

Forresten: Hvordan fungerer maksprisen på data for abonnementer som er i bruk, men ikke selges lenger?

Endret av Sondre K
Lenke til kommentar

 

"Hittil har Komplett vært den eneste virtuelle operatøren som har tilbudt gjesting i EU og EØS-området inkludert i sine abonnementer. Telenor og Telia tilbyr også dette i sine dyreste abonnementer."

 

Nå skal det sies at Telenor og Telia tilbyr gjesting i EU og EØS på alle abonnementene sine, og ikke bare "de dyreste abonnementer". Hvordan i all verden har dere kommet frem til konklusjonen om at det kun er på de dyreste abonnementene?

 

Klarer ikke bestemme meg om Tek.no er kjøpt og betalt, eller om de rett og slett bare elsker å hakke ned og spre feil info om de store operatørene(spesielt Telenor).

 

Nja, slik jeg forstår setningen du sikter til er det 'roam like home'-opplegg, altså bruk av 'norske datapakker' i hele EU/EØS uten ekstra kostnad. Det er jo ikke snakk om hvorvidt roaming i det hele tatt er tilgjengelig. Tillegget gjelder alle abonnementer telenor selger i dag (så vidt jeg kan se), men det er jo drøssevis av 'utgåtte' abonnementer av varierende alder som mange kunder fortsatt har. Det er tross alt bare 4 måneder siden siste abonnement uten dette ble faset ut, og selv om overgangen er gratis innebærer det noen ulemper; for eksempel lavere datamengde per krone. For samme datamengde er det bare det dyrere alternative(t/ne) som har 'roam like home', og utsagnet kan derfor sees på som korrekt.

 

Forresten: Hvordan fungerer maksprisen på data for abonnementer som er i bruk, men ikke selges lenger?

Det bør presiseres her at i Telenor sin portefølje er det bare de abonementene opp til 5gb som har blitt dyrere per megabyte, etter dette er de billigere enn før, og på de største er de faktisk blant de billigste (før fikk man 25gb for 799, hvor man nå får 60gb inkludert fri fart). Det bør også ta til etteretning at fri roaming er lagt til, gratis mms (skulle bare mangle at telenor fulgte etter her men er allikevel en ekstra kostnad). Legger man så til mitt telenor appen med antivirus, min sky med ubegrenset minne til sikkerhetskopiering(koster ofte over 1000 i året å ha 1terrabyte hos konkurrenter), samt kostnaden med å drive fysiske butikker hvor kunder kan komme å få hjelp istedet for å betale 5kroner i minuttet på tøf hos andre leverandører, så begynner abonnementene å gi mye valuta for pengene. Sist men ikke minst er Telenor foreløpig wneste operatør som tilbyr tale over 4g nettet samt at de i disse dager ruller ut tale over wifi som en dekningsboost.

 

Noen trenger ikke alle disse tilleggstjenestene, men da velger du en annen operatør. Men ikke si at Telenor er dyrt, for det handler om hva man betaler for.

 

Hvis du har lysst på ny ps4 og ramler over en pakkepris med 3 nye trippel A spill, en ekstra kontroller, en ladestasjon for 2 kontrollere, playstation move og et års playstation plus abo til 6000 så kan du ikke klage å si det var dyrt fordi du fant en ps4 på finn.no til 3500,-. Pakken du fikk gav mer verdi for pengene enn den på finn, men om du ikke hadde behov for annet enn ps4 og resten vil ligge å støve, så er det jo du som er dust, og ikke butikken som hadde et supert pakketilbud....

 

Med andre ord: Telenor er "dyrere" for en grunn. De prøver ikke å konkurere der. Men de ønsker å tilby noe ekstra for dem som ønsker dette.

 

Jeg må også si meg enig i at det er mye sverting av de store operatørene i media for tiden, og at Tek.no også har vært flinke til å vinkle det litt ensidig. Dere er en tek side som skal gi råd til forbrukere om hva vi trenger, og det er faktisk slik at det er flere millioner mennesker som har behov for mye av det telenor tilbyr. Slutt å heng dere opp i KUN pris og datakvoter. Det er faktisk slik at mobiler har blitt så mye mer, og det er det kun Telenor og til dels Telia (spotify abo, roam like home osv) som har forstått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg har hatt hele familiens abonnementer hos Telia siden 1994. Andre operatører har kanskje vært billigere, i kroner, men når jeg teller opp service, mobilrabatt, tilgjengelighet og annen service, tror jeg det har lønt seg.

Lenke til kommentar

Har tidligere vært entusiastbruker hos Netcom/Telia. 1999-2014, men så ble det stopp. Fikk brått følelsen av at det ble for mye bundles, sånn som Telenor driver på med.

 

Servicen hos Netcom/Telia har jeg dog alltid vært fornøyd med, kan ikke si det samme om Telenor etter 2010 da dem outsourcet kundeservicen sin til ei tønne apekatter.

Lenke til kommentar

 

 

 

Ice.net er vel billigere? Jeg er iallefall knallfornøyd, spesielt etter de tilbød meg 2GB til 149 i måneden.

Hva var grunnen til at du fikk det tilbudet?

 

Vet ikke, hadde 1GB til 99kr, og brukte opp data hver måned, så fikk jeg SMS fra ice.net om tilbud med 2GB til 149. Slo såklart til på det.

 

 

Jeg hadde ice.net tidligere (1GB), men stusset over den merkelige prissetting på 2GB abonnementet...

  • 2GB pr mnd koster 199,-
  • 1GB pr mnd koster 99,- men ved overforbruk kan du bestille ny datapakke på 1GB til kr 79,-
Totalpris for 1GB abb. og 1GB ekstra datapakke er da 99 +79 = 178 kr.

 

Skulle derfor bare mangle at 2GB abbonnementet var priset lavere, f.eks. 149,- hadde vært mer fornuftig!

Jeg mailet dem forrige uke og klaget på dette. Fikk 4gb til 199 i mnd :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Skjønte jeg dette riktig? Hvis du krysse grensa uten å slå på EU-pakka, må du betale fem kroner per mega? For de første er dette klønete, men i tilllegg mener jeg at det er satt et pristak på 52 øre per MB. Ida, kan du sjekke?

å

Ida, følger du med?

Lenke til kommentar

 

Skjønte jeg dette riktig? Hvis du krysse grensa uten å slå på EU-pakka, må du betale fem kroner per mega? For de første er dette klønete, men i tilllegg mener jeg at det er satt et pristak på 52 øre per MB. Ida, kan du sjekke?

å

Ida, følger du med?

Ro ned. Hun er på kontoret og blir sår på knærne. Ikke tid til å sjekke en forumtråd da, for tenk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...