Gå til innhold

Hvordan lage "uttakspunkter" i kablet hjemmenettverk


Bonk

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg vurderer å legge kabel hjemme fra stedet internett kommer inn i leiligheten til rommet der jeg bruker PC-en. Men når jeg først legger kabel fra den ene enden av leiligheten til den andre, lurer jeg på om jeg også skulle ha lagt inn en eller annen form for uttak underveis (har en bod der det kan være aktuelt å sette opp printer og evt NAS på et seinere tidspunkt for å ha dem ute av veien). Er det noen som kan forklare (gjerne med teskjeer) hva jeg trenger? Jeg har tidligere kun trukket en kabel mellom to endepunkter.

 

På forhånd takk for hjelp!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Takk for svarene :) Hvis jeg ikke vil strekke to kabler (vet ikke om jeg får lagt dem skjult), er det en OK løsning å strekke en kabel til en switch/splitter eller noe i boden og så videre derfra? Vil det gi en mye dårligere forbindelse enn direkte kabel?

Lenke til kommentar

Nei, de fleste tilfeller holder det med en cat6 klarer 10 gigabit ca 50 meter.

Skal du bare bruke den til internett så.

 

Men skal du ha TV på cat6, bredbånd og telefoni ville jeg heller vurdert fiber.

Bruksområdet er å få internett på PC-en i et annet rom (den er i dag koblet på trådløst nettverk) og eventuelt å koble til en NAS og en skriver (som altså vil være på et annet sted enn PC-en, ca midtveis mellom PC-en og der internett kommer inn i huset). TV-en er plassert der internett kommer inn i huset i dag.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Takk for svarene :) Hvis jeg ikke vil strekke to kabler (vet ikke om jeg får lagt dem skjult), er det en OK løsning å strekke en kabel til en switch/splitter eller noe i boden og så videre derfra? Vil det gi en mye dårligere forbindelse enn direkte kabel?

 

Viss det ikkje er altfor långt so går det heilt fint. Men ikkje kjøp den billigste switchen du finn, det må vere noko som taklar 1Gbit på alle kontaktar.

Lenke til kommentar

 

Nei, de fleste tilfeller holder det med en cat6 klarer 10 gigabit ca 50 meter.

Skal du bare bruke den til internett så.

 

Men skal du ha TV på cat6, bredbånd og telefoni ville jeg heller vurdert fiber.

 

Bruksområdet er å få internett på PC-en i et annet rom (den er i dag koblet på trådløst nettverk) og eventuelt å koble til en NAS og en skriver (som altså vil være på et annet sted enn PC-en, ca midtveis mellom PC-en og der internett kommer inn i huset). TV-en er plassert der internett kommer inn i huset i dag.

Kjør på med cat6 kabel, det er mer enn nok til både nas, pc og tv om behovet skulle melde seg :)

Gigabit switch holder også i massevis. Jeg syntes det høres ut som en god løsning å sette opp en switch i boden, da kan du utvide både der og andre steder fra boden senere om du vi det :)

pigmentflekk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...