Gå til innhold

Intel har sluppet Kaby Lake


Anbefalte innlegg

 

Kaby Lake er en refresh, så det er ikke meningen at den skal være en stor oppgradering fra Skylake.

Det er vel en tick, altså en mindre oppgradering, i motsetning til en tock, en større oppgradering.

Nope. Tick-Tock-modellen er død; Intel gjorde det offisielt for noen måneder tilbake. Hver "tick" er en minking av prosessnoden, mens hver "tock" er en ny mikroarkitektur. Kaby Lake er hverken den ene eller den andre.

 

Om man sitter på en 2700k så er nok Cannonlake en perfekt oppgradering.

 

Ikke helt riktig, nei. Kaby Lake har vist seg å gi samme ytelse som Skylake, da tidlige benchmarks viser at Kaby Lake øker like mye ytelse som klokkehastigheten.

 

Skylake har ~20% bedre IPC enn Sandy Bridge. Gitt at du overklokker CPUen din så mye som overhodet mulig (er helt unødvendig å ha SB på stock), vil Sandy Bridges overlegenhet på dette punktet minke gapet ned til ~15%. Det er altså like stor forskjell i ytelse som å overklokke en gjennomsnits-GPU -- ikke akkurat mye.

 

Og til vanlige forbrukere, som gjerne spiller spill, vil forskjellen i ytelse sannsynligvis være enda mindre (på grunn av at spill er i hovedsak GPU-intensive). Spesielt om de kjører spill i høyere oppløsninger enn 1920x1080.

 

Om du er en SB-eier som ikke liker/kan å overklokke, og du i tillegg ønsker en prosessor med lavere temperatur/strømforbruk (som også gir lavere støynivå), er Kaby Lake med dets relativt høye klokkehastighet ut av boksen, en fin oppgradering. Utover det tilbys det altfor lite nytt til å legge ut ~6000,- for ny CPU, hovedkort og minnebrikker. 

Om man sitter på en 2700k så er nok Cannonlake en perfekt oppgradering.

 

Ikke helt riktig, nei. Kaby Lake har vist seg å gi samme ytelse som Skylake, da tidlige benchmarks viser at Kaby Lake øker like mye ytelse som klokkehastigheten.

 

Skylake har ~20% bedre IPC enn Sandy Bridge. Gitt at du overklokker CPUen din så mye som overhodet mulig (er helt unødvendig å ha SB på stock), vil Sandy Bridges overlegenhet på dette punktet minke gapet ned til ~15%. Det er altså like stor forskjell i ytelse som å overklokke en gjennomsnits-GPU -- ikke akkurat mye.

 

Og til vanlige forbrukere, som gjerne spiller spill, vil forskjellen i ytelse sannsynligvis være enda mindre (på grunn av at spill er i hovedsak GPU-intensive). Spesielt om de kjører spill i høyere oppløsninger enn 1920x1080.

 

Endret av La Menthe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nope. Tick-Tock-modellen er død; Intel gjorde det offisielt for noen måneder tilbake. Hver "tick" er en minking av prosessnoden, mens hver "tock" er en ny mikroarkitektur. Kaby Lake er hverken den ene eller den andre.

Riktig at Tick-Tock er død.

De kaller det nå "Process-Architecture-Optimization"

 

"Process" er ny fabrikkeringsprosess (Broadwell var først med 14nm).

"Architecture" er oppdatert arkitektur (Dette var Skylake).

"Optimization" er optimering av både arkitektur og prosess (Her er Kaby Lake).

 

Neste sykel begynner i slutten av 2017 med 10nmn, hvis ting ikke blir forsinket da...

 

"Process" = Cannonlake (2017)

"Architecture" = Icelake (2018)

"Optimization" = Tigerlake (2019)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En modell som vil dø ut knapt før den har begynt. Det er vel ikke så mye lenger enn 7nm Intel kan gå (også av teknologiske grunner), før kostnadseffektiviteten gjør prosessen uoppfyllende.

 

Dette betyr vel at prisene på Skylake kuttes ytterligere?
Ikke at prisen på i5-6600K er så inmari høy, men hvis jeg først skal ha den kan jeg vel vente en måned eller to og få den betydelig billigere. Eller kan dette ta lang tid?

 

Nope. De fases nok bare ut etterhvert.

 

En 4790K koster enda det samme som 6700K, for å gi deg et eksempel.

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

En modell som vil dø ut knapt før den har begynt. Det er vel ikke så mye lenger enn 7nm Intel kan gå (også av teknologiske grunner), før kostnadseffektiviteten gjør prosessen uoppfyllende.

Ja, det er et godt spørsmål.

Det skjer i alle fall veldig mye forskning på 5nm [1], men som du sier om det vil bli kostnadseffektivt gjenstår å se. Intel var i alle fall positive på IDF i år med et estimat på rundt 2023, men var også klare på at det var utfordringer...

 

[1] http://semiengineering.com/5nm-fab-challenges/

Lenke til kommentar

Er ikke dette veldig bra med tanke på HDMI 2.0 og 10-bit HEVC støtte? såvidt jeg vet er det ikke allverdens av hardware som har 10-bit HEVC muligheten?

Hva med 8k, samt 2.5 Gigabit lan?

Det burde prioriteres før 2020 men antakelig ikke vil skje før den tid.

 

Hadde vært gøy om man kan lage iris pro grafikk så kraftig at 8k film ikke er noe problem.

Å forvente RX 460 ytelse i cpuen tror jeg neppe skjer før 2030.

Lenke til kommentar

 

Er ikke dette veldig bra med tanke på HDMI 2.0 og 10-bit HEVC støtte? såvidt jeg vet er det ikke allverdens av hardware som har 10-bit HEVC muligheten?

Hva med 8k, samt 2.5 Gigabit lan?

Det burde prioriteres før 2020 men antakelig ikke vil skje før den tid.

 

Hadde vært gøy om man kan lage iris pro grafikk så kraftig at 8k film ikke er noe problem.

Å forvente RX 460 ytelse i cpuen tror jeg neppe skjer før 2030.

 

 

Det kommer ikke til å komme 2.5 gbit, man vil hoppe rett til 10 gbit.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det kommer ikke til å komme 2.5 gbit, man vil hoppe rett til 10 gbit.

 

AtW

Jeg håper du har rett men har du kilder på 2.5\5 gigabit standarden er død?

http://www.broadcom.com/blog/network-infrastructure/meet-mgbase-t-new-2-55-gbps-ethernet-standard-eases-bottlenecked-enterprise-wireless-networks/

 

særlig i routere\switcher og nettverkkort i hovedkort?

For SFP+ er vesentilig bedre ja men tror mest bedrifter\privatpersoner med store behov går for den løsningen.

Desverre trenger folk flest ikke raskere en 1 gigabit selv om det er fint å ha raskere ved overføring til SSD\harddisker i raid.

Lenke til kommentar

Liker at det er innebygd HW-aksellerering for video-avspilling.

Ny HTPC inc

Rent teknisk ja, men det er litt uheldig at Intel som nå har mistet konkurransen fra AMD på CP-siden, tar et nytt steg i retning av monopol på grafikksiden også. Fortsetter dette så faller både AMD og Nvidia sine GPUer ut av markedet etter hvert.

Lenke til kommentar

Jeg sitter og vurderer å kjøpe en Intel Nuc med Skylake i dag, men ønsker å ha muligheten for at det skal støtte 10-bit hevc, da det vel er fremtiden? Har forstått at Skylake bare støtter 8-bit HEVC decoding. Vil det være mulig å bare bytte ut CPU`N på nuc`n når Kaby Lake blir tilgjengelig? Også da benytte Displayport til HDMI 2.0 adapter, så er jeg good to go? Er vel bare HDMI 1.4 på Skylake NUC`n i dag.

Lenke til kommentar

NEi, cpuen er loddet fast i hovedkortet, så hele hovedkortet må byttes.

Problemet er NUC ikke bruker IO\shield så er ikke mulig å kun bytte hovedkort heller.

Ganske frusterende det, så er bare å smøre seg med tolmodighet eller leie foreløpig.

 

Min eldre nug i5 5200 har mini displayport men tviler på den støtter 10-bit hevc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...