Gå til innhold

Derfor tar Chromebook-salget av i USA, men ikke i Norge


Anbefalte innlegg

Hva er forskjellen på dette og Windows laptop egentlig?

 

Bruker man hovedsaklig Chrome til daglig så er den mest synlige forskjellen at Windows-knappen er vekke, og funksjonstaster ser anderledes ut.

 

Man slår den heller ikke av og på, men lukker opp og igjen lokket.

De fleste Chromebook mangler vel også vifter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En Chromebook er basically en datamaskin som bare kjører Chrome, og som ikke lar deg røre operativsystemet på noen måte. Ulempen er at man ikke får kjørt annen programvare enn den som funker på Chrome/Web, fordelen er at man er helt fritatt fra de fleste problemer som oppstår med en datamaskin da det ikke finnes muligheter for at det rotes til (og blir det trøbbel er det bare å nuke alt og starte på nytt, siden alt uansett bor i skya). 

Lenke til kommentar
Gjest member-414199

 

Hva er forskjellen på dette og Windows laptop egentlig?

Bruker man hovedsaklig Chrome til daglig så er den mest synlige forskjellen at Windows-knappen er vekke, og funksjonstaster ser anderledes ut.

 

Man slår den heller ikke av og på, men lukker opp og igjen lokket.

De fleste Chromebook mangler vel også vifter.

hvordan kan en pc funke uten vifte? Blir ikke den overheta?
Lenke til kommentar

 

 

Selv ser jeg ikke meningen i en Chromebook på privaten da jeg driver med ting som er litt utenfor hva en Chromebook yter.

For øvrig ser jeg at Chromebooks i skolesammenheng er genialt, og skjønner ikke hvorfor kommuner rundt i landet ikke kjører på med Chromebooks til alle elevene.

Det er fordi skolevesenet I Norge er fullstendig infisert av Microsoft. Mange skoledistrikter I USA bruker applikasjoner for chromeOS (Google for education https://www.google.com/edu/) Etter min mening er dette en av hovedgrunnene til at de selger mer I USA.

Oppsummert så selger chromebooks i usa fordi skolevesenet er infisert av google

 

 

De hadde et valg. De kunne ha valgt MS. Skoler i USA ser i større grad ut til å velge Google for Education. Artikkelen her får det til å virke som om det er hvilken hjemmePC man kjøper som er utslagsgivende. I USA så aktiveres 30.000 (http://www.educationworld.com/a_news/30000-new-chromebooks-activated-k-12-schools-every-school-day-52637330) Chromebooks hver dag i skolevesenet (fra 2015).

 

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en Acer Chromebook C720 sommeren 2014 og ble i stor grad frelst. Jeg så en maskin med stort potensiale. Dessverre ser ting annerledes ut nå. I mine øyne har nemlig Google forsømt hele Chrome OS. Problemet her er App-utvalget, eller mangel på det. Utvalget i Chrome Web Store er i dag omtrent like dårlig som det var for to år siden. Til tross for at Chrome-apper er multiplattform, ser det ikke ut til at utviklerne lar seg friste, og Google gjør ikke noe for å friste dem heller. Resultatet er et svært dårlig utvalg apper og spill, der de fleste rett og slett bare er en wrapper rundt en nettside, uten noen form for offline support.

 

Google annonserte nylig at Chromebooks skulle få støtte for Android-apper via Google Play Store, og jeg fikk nok en gang opp håpet igjen. Hvis Chrome OS fikk tilgang til alle Android-apps, ville de ha en stor fordel foran Windows. Dessverre har Google valgt at bare et lite utvalg Chromebooks skal få tilgang til Play Store, uten å begrunne dette nærmere. En av maskinene som IKKE skal få støtte for Play store er nettopp min C720, som er knappe to år gammel, og kraftigere enn flere av maskinene som SKAL få Play-støtte.

 

For meg vitner dette om et bevisst spill fra Google for å få folk til å kjøpe nye maskiner, noe jeg ikke er særlig begeistret for. Men OK, jeg har jo fremdeles Chrome-apps. Eller? Nei. For kort tid siden annonserte Google at Chrome-apps ikke lenger blir støttet fra neste år. Med dette setter de altså inn dødsstøtet til alle gamle Chromebooks.

 

Så nå er jeg rett og slett lei. Chrome OS har enormt potensiale, men verken utviklere eller (kanskje viktigere) Google ser dette potensialet.

 

Så her om dagen fjernet jeg hele Chrome OS og installerte Elementary OS i stedet. Og det fungerer minst like bra og raskt som Chrome OS, men gir meg muligheten til å kjøre "ordentlige" apper. Maskinen har nå fått mer potensiale enn hva Google noen gang ville gi den....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Selv ser jeg ikke meningen i en Chromebook på privaten da jeg driver med ting som er litt utenfor hva en Chromebook yter.

For øvrig ser jeg at Chromebooks i skolesammenheng er genialt, og skjønner ikke hvorfor kommuner rundt i landet ikke kjører på med Chromebooks til alle elevene.

Chromebook er kanskje greit på studiespess, barneskoler ol., men for alle andre studie veier, går det ikke, på grunn av manglende programmer.

Det stemmer bare delvis i dag (veldig mye som kan gjøres gjennom en webbrowser) og vil stemme enda mindre fremover (virtuelle maskiner vist i webbrowseren med nødvendig programvare tilbudt av utdanningsinstitusjonen tar over).

Lenke til kommentar

Hovedgrunn til at de ikke tar av i Norge, er at norske selgere saboterer ved å overprise. Fordi profitt fra chromebooks er marginal mot fremdeles å pushe andre PC'er på kundene, altså Ståle Krapyl-markedstilstanden. Chromebookene tilsalgs i Norge tar jo nå ofte tregangeren over Atlanteren, der veksten i USA skyldes at de er råbillige og koster ikke mer enn en familiemiddag på Mcdonalds. Tips 1: Har du lyst på USA-ferie og chromebook, kjøp over there og spar halve flybilletten. Tips 2: Businessnerder burde parallellimportert chrombooks og massepushet ut like billig som i USA, da blir veksten like stor her.

Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt da er, kan jeg kjøpe en Chromebook, fjerne Chromebook partisjonen og installere Ubuntu/Kubuntu/Deepin på den ?  Noen som har prøvd ?  Android på gnikkebrett kan være irriterende nok om en ikke skal ha noe lignende på en laptop også...

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt da er, kan jeg kjøpe en Chromebook, fjerne Chromebook partisjonen og installere Ubuntu/Kubuntu/Deepin på den ?  Noen som har prøvd ?  Android på gnikkebrett kan være irriterende nok om en ikke skal ha noe lignende på en laptop også...

Se mitt innlegg over. Jeg kjører nå Elementary OS (som er basert på Ubuntu) på min Acer Chromebook C720, og dette fungerer utmerket. Men det var ikke helt problemfritt å få det til. Blant annet var det noen script som måtte til for å få hvilemodus til å fungere, samt noen endringer ang. tastatur-layouten siden Chromebooks har litt annet tastatus-oppsett enn hva man vanligvis finner på en PC. 

 

Merk at installasjon av annet OS enn ChromeOS krever litt inngående kunnskaper mtp. Linux og kommandolinjen. Eneste problemet jeg har opplevd så langt er at sensitiviteten til touchpaden ser ut til å leve litt eget liv innimellom.

 

Ellers vil jeg anbefale deg å søke opp litt informasjon rundt Chromebook-modellen du vil kjøpe og hvordan det er med tanke på andre som har installert Linux. Husk at Chromebook i utgangspunktet ikke er en standard PC-plattform, og at drivere osv. kan være et problem. Blant annet var det lenge ikke mulig å kjøre Windows på Chromebooks da det manglet drivere til tastatur og touchpad (det fungerte selvsagt med eksterne enheter, men det ødelegger jo konseptet litt når det er snakk om en ultraportabel maskin).

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Nå har jo noen laget "superbook", på kickstarter... datamaskiner uten innhold, kun skjerm og batteri, som blir datamaskin når man kobler til mobiltelefon med android-appen "andromium".

Lenke til kommentar

 

Hva er forskjellen på dette og Windows laptop egentlig?

 

Bruker man hovedsaklig Chrome til daglig så er den mest synlige forskjellen at Windows-knappen er vekke, og funksjonstaster ser anderledes ut.

 

Man slår den heller ikke av og på, men lukker opp og igjen lokket.

De fleste Chromebook mangler vel også vifter.

 

 

Av/på-knapp på min maskin (Acer C910). På baksiden er det sprinkler som kunne tyde på vifte, men hører aldri noen lyd. Ellers mangler F-tastene .Som nevnt er maskinen mer anvendbar enn jeg i utgangspunktet trodde, man må bare lete opp mulighetene - men kan ikke garantere den dekker Windows/Mac på alle områder. Finnes altså en nettside som illustrerer bruken.

 

Snakket forresten med en IT-konsulent i en fylkeskommune/jobber i flere fylker. Han sa at at blant "de store datagutta" (min formulering) var det vanlig å bruke OS Chrome.

Endret av GeirHH
Lenke til kommentar

Min fullverdige Mac har heller ingen form for vifte eller annen aktiv kjøling. Funker helt topp det.

Rart

 

Viftene er for å fjerne varmen fra kjøleribbene, hvis de klarer å ta imot og fjerne varmen raskt nok så trengs det ikke vifter.

extrusion-fin.jpg

Hvis den saken tar imot varmen og spytter varmen ut i lufta raskere enn komponenten som skal kjøles produserer varme så trenger man ikke en vifte som hjelper til med å blåse varmen vekk.

Lenke til kommentar

 

Selv ser jeg ikke meningen i en Chromebook på privaten da jeg driver med ting som er litt utenfor hva en Chromebook yter.

For øvrig ser jeg at Chromebooks i skolesammenheng er genialt, og skjønner ikke hvorfor kommuner rundt i landet ikke kjører på med Chromebooks til alle elevene.

Det er fordi skolevesenet I Norge er fullstendig infisert av Microsoft. Mange skoledistrikter I USA bruker applikasjoner for chromeOS (Google for education https://www.google.com/edu/) Etter min mening er dette en av hovedgrunnene til at de selger mer I USA.

 

Problemet er hovedsaklig eldre programmer. Nytt lages oftest på nettet. Programmene er ellers og amerikanske, så ser ikke hva du mener med at Norge er MS infisert.

 

I tillegg så har MS veldig gode tilbud på både Office, som abonnementløsning nå, og for enhver som tar noe IT relatert så har du jo en DreamSpark konto der alt er gratis. Det har ikke Google.

 

Men si at du f.eks tar Fysikk. Så for oppgaver og det du skal gjøre brukes simuleringsprogram, da dette er lettere enn å gjøre det fysisk. Programmet er 10-20 år gammelt og til Windows. Hva skal Chromebooken gjøre da? Det kommer ikke som web app med det første, og det har ingenting med hva Norge foretrekker, eller at det ikke er mulig å få til.

 

Noen studieretninger trenger enkelt og greit Windows/Linux/OSX. Eller flere av disse for samme studium. PCer på universitetene kjører jo og forskjellige OS rundt om på universitetet. Og gjerne med en VM med et annet OS og. Kunne det meste vært gjort med Chromebook? Ja, så lenge det ikke er en tung simulering, slik som de som trenger tunge Excel ark. Da er nettversjon litt for langsom. Problemet er at mange av disse programmene er noe ikke mange bruker, og det er studenter som gjør det. Det blir litt jobb å lage ny nettversjon, og det er ingen inntekt av det. Og da må du rett og slett akseptere det og kjøre et OS som Windows på maskinen.

Lenke til kommentar

 

Min fullverdige Mac har heller ingen form for vifte eller annen aktiv kjøling. Funker helt topp det.

Fullverdige mac'er ligger 2 prosessorgenerasjoner bak konkurrentene - gammel maskinvare er uinteressant

 

Det er bare å finne frem linkene fra apple.no som viser at de alle har 2 år gamle CPUer :)

Lenke til kommentar

 

Min fullverdige Mac har heller ingen form for vifte eller annen aktiv kjøling. Funker helt topp det.

Fullverdige mac'er ligger 2 prosessorgenerasjoner bak konkurrentene - gammel maskinvare er uinteressant
Deg om det. Selv mener jeg store bråkete maskiner med vifte er uinteressant etter å ha blitt vant til livet uten.

 

Strengt tatt mener jeg at ytelse på maskinvare er uinteressant, så vi er jo på et vis enige.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...