Gå til innhold

Derfor tar Chromebook-salget av i USA, men ikke i Norge


Anbefalte innlegg

 

Men si at du f.eks tar Fysikk. Så for oppgaver og det du skal gjøre brukes simuleringsprogram, da dette er lettere enn å gjøre det fysisk. Programmet er 10-20 år gammelt og til Windows. Hva skal Chromebooken gjøre da? Det kommer ikke som web app med det første, og det har ingenting med hva Norge foretrekker, eller at det ikke er mulig å få til.

 

Det er klart det er en del applikasjoner som finnes kun på Windows. Men dersom det kreves tyngre simuleringer så må man ofte ty til servere uansett. Selv kjører jeg simuleringer som går kun på Linux og krever ofte over 128GB RAM.

 

Men det kommer stadig mer programvare for ChromeOS som er rettet i mot utdanningsektoren. Men det er selvsagt på det Amerikanske markedet disse er rettet i mot. ARC (App Runtime for Chrome) er også i stadig forbedring som gjør at man kan kjøre Android apps på Chrome.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

 

 

Selv ser jeg ikke meningen i en Chromebook på privaten da jeg driver med ting som er litt utenfor hva en Chromebook yter.

For øvrig ser jeg at Chromebooks i skolesammenheng er genialt, og skjønner ikke hvorfor kommuner rundt i landet ikke kjører på med Chromebooks til alle elevene.

Chromebook er kanskje greit på studiespess, barneskoler ol., men for alle andre studie veier, går det ikke, på grunn av manglende programmer.

Det stemmer bare delvis i dag (veldig mye som kan gjøres gjennom en webbrowser) og vil stemme enda mindre fremover (virtuelle maskiner vist i webbrowseren med nødvendig programvare tilbudt av utdanningsinstitusjonen tar over).

 

 

Jeg har ikke sett noe av det.

går på Automatisering og bruker mange programmer som kun er til Windows

Lenke til kommentar

 

 

 

Selv ser jeg ikke meningen i en Chromebook på privaten da jeg driver med ting som er litt utenfor hva en Chromebook yter.

For øvrig ser jeg at Chromebooks i skolesammenheng er genialt, og skjønner ikke hvorfor kommuner rundt i landet ikke kjører på med Chromebooks til alle elevene.

Chromebook er kanskje greit på studiespess, barneskoler ol., men for alle andre studie veier, går det ikke, på grunn av manglende programmer.

Det stemmer bare delvis i dag (veldig mye som kan gjøres gjennom en webbrowser) og vil stemme enda mindre fremover (virtuelle maskiner vist i webbrowseren med nødvendig programvare tilbudt av utdanningsinstitusjonen tar over).

 

 

Jeg har ikke sett noe av det.

går på Automatisering og bruker mange programmer som kun er til Windows

 

Selvsagt har du ikke sett noe av det, når norges statlige IT avdelinger stort sett ligger minst 5 år bak på denne typen ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...