Gå til innhold

Bestått VG2 Elektro, hvilke fag trenger jeg å ta som privatist for å få studiekompetanse?


Shi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for svar.

 

Søkte Y-veien, kom så vidt ikke inn (fortsatt en mikroskopisk sjanse), så da har jeg bestemt meg for å ta fagene, siden det virker som om det er det rette og gjøre. Tar de 100% privatist da. Men er på en måte mer stoked på å gå vanlig vei enn Y-veien, så derfor tror jeg det er det beste. Gidder ikke forkurs da det kanskje begrenser i forhold til å studere i utlandet. Nå som jeg ikke fikk komme inn, gidder jeg ikke å bruke et ekstra år her, men heller se på det som muligheten for å prøve noe nytt.

 

Studere i Berlin kunne for eksempel vært moro. Lån fra lånekassen dekker også bedre bokostnadene (Tyskland har gratis universitet ala det i Norge, også for utenlandske studenter). 7000 (eller hva nå det enn er) gir meg mye mer i Tyskland, og slipper da å jobbe ved siden av. Får leiligheter nede i 2500 - 3000 kroner i Berlin, og gratis kollektivtransport siden man er student. Mat, alkohol og tobakk er også billig. Har bodd her jeg bor litt for lenge tror jeg, må oppleve noe nytt om jeg skal kunne bor her i fremtiden.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Søkte Y-veien, kom så vidt ikke inn (fortsatt en mikroskopisk sjanse), så da har jeg bestemt meg for å ta fagene, siden det virker som om det er det rette og gjøre. Tar de 100% privatist da. Men er på en måte mer stoked på å gå vanlig vei enn Y-veien, så derfor tror jeg det er det beste. Gidder ikke forkurs da det kanskje begrenser i forhold til å studere i utlandet. Nå som jeg ikke fikk komme inn, gidder jeg ikke å bruke et ekstra år her, men heller se på det som muligheten for å prøve noe nytt.

 

Studere i Berlin kunne for eksempel vært moro. Lån fra lånekassen dekker også bedre bokostnadene (Tyskland har gratis universitet ala det i Norge, også for utenlandske studenter). 7000 (eller hva nå det enn er) gir meg mye mer i Tyskland, og slipper da å jobbe ved siden av. Får leiligheter nede i 2500 - 3000 kroner i Berlin, og gratis kollektivtransport siden man er student. Mat, alkohol og tobakk er også billig. Har bodd her jeg bor litt for lenge tror jeg, må oppleve noe nytt om jeg skal kunne bor her i fremtiden.

Ja mulighetene for å dra rett til utlandet er nol begrenset. Ang vanlig vei(s—vei?) Bør du være oppmerksom på at noen fag blir veldig basic. Jeg går y—veien og opplever det til og med der.

Lenke til kommentar

 

 

Har du søkt Y-veien ved andre skoler eller bare én ?

Bare en, pga at jeg ikke ville flytte akkurat nå.

 

 

Kontakt andre skoler om du vill inn i år, det er lokalt opptak så de kan gjøre unntak. 

 

I haugesund er det ledige student hybler også :)

 

Ikke aktuelt med tanke på situasjonen jeg er i. Vil bli boende her i hvert fall et år til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...