Gå til innhold

lære å spille gitar


Thlom

Anbefalte innlegg

Olsen:

 

Det viktigste er forståelse har jeg erfart. Du må ta deg tid til å finne ut av hvilke bånd på én streng er lik hvilke bånd på en annen streng. For eksempel kan du ta bånd 7 på den nest mørkeste (A-strengen) og høre at den er lik den mørkeste (E-strengen).

 

Lær deg noter, altså hvilke bånd gir hvilke note, f. eks på E-strengen er det slik:

E, F, Fiss, G, Giss, A, Ass, B, C, Ciss, D, Diss og E.

 

Vit at 12 bånd opp er en oktav lysere, m.m.

 

Lykke til!

Olsen ikke la deg forvirre av dette på det nåværende tidspunkt, men jeg må kverulere litt her. :)

 

Ass er vel Giss? (bA - G#)

 

for å oppklare:

 

[ E F F# G G# A B H C C# D D# ] blir rekka på "norsk",

 

og

 

[ E F F# G G# A bB B C C# D D# ] på "internasjonalt".

 

Dette er noe du bør være klar over, Olsen. Ting du finner på Olga.net, vil følge den nederste rekka, mens norske gitarbøker f.eks. vil følge den øverste.

 

Dette kommer visstnok av tyske komponister, for mange herrens år sida, som slurva når de skulle skrive B, slik at den ligna tildels på en H.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De andre strengene følger det samme systemet ikke sant? Det er ikke noen andre kryss, eller b'er rundt omkring.

De andres strengene følger samme system, men husk at den nest mørkeste begynner på A, fortsetter med Ass, B, C, D, Diss, E (syvende bånd), F, Fiss, G, Giss, A (tolvte bånd)

Lenke til kommentar
Ass er vel Giss? (bA - G#)

Ass = A#,

Giss = G#

 

På E-strengen er Ass 6. bånd, Giss 4. bånd. Hvis du lurer på om Giss er det samme som Ab, så er det riktig. Men Ab heter ikke Ass. Du putter ss-endingen til når du går en halvtone lysere (indikert av en #)

[ E F F# G G# A B H C C# D D# ] blir rekka på "norsk"
Ja, om man vil skrive A# eller Bb går for det samme.

 

b = ned en halvtone, # opp en halvtone, så hvis man skriver F#, er det det samme som Gb.

 

H eller B... Jeg velger å bruke B.

Lenke til kommentar
De andre strengene følger det samme systemet ikke sant? Det er ikke noen andre kryss, eller b'er rundt omkring.

De andres strengene følger samme system, men husk at den nest mørkeste begynner på A, fortsetter med Ass, B, C, D, Diss, E (syvende bånd), F, Fiss, G, Giss, A (tolvte bånd)

Ja, selvfølgelig. Jeg er ikke så noob. Jeg lurte bare på om den rekka er fast - takk for svar. :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjære Olsen.

 

Mange gode tips ovenfor. Og det aller viktigste er å kunne stemme. Jobb MYE med det, for det er noe det tar kanskje flere år å bli skikkelig god på.

 

Å kjøpe en stemmeboks til noen hundrelapper, er noe jeg egentlig ikke anbefaler. De er ofte simple og dårlige, og svært vanskelig for nybegynnere. Har du for eksempel en streng som er helt på tur, vil ikke boksen klare å finne ut hva streng det er engang. Så lær deg å stemme etter gehør.

 

Tips nr to; Vurder å ta noen gitar timer. Trenger ikke gå i flere år, men et par timer kommer til å hjelpe noe sinnsykt. Selv er jeg selvlært, men jeg GIR gitar timer no, og ser hvor utrolig effektivt det er. Det er vanskelig å komme seg videre når man er helt alene.

 

Tips nr tre: Det finnes NOK av tablaturer og chords på nettet, så bare søk, så skal du finne.

 

Stick with the guitar, and you will be rewarded, Jimi Hendrix

Lenke til kommentar
Tips nr to; Vurder å ta noen gitar timer. Trenger ikke gå i flere år, men et par timer kommer til å hjelpe noe sinnsykt. Selv er jeg selvlært, men jeg GIR gitar timer no, og ser hvor utrolig effektivt det er. Det er vanskelig å komme seg videre når man er helt alene

Du kan jo også spille sammen med noen andre, ikke nødvendigvis timer. De gangene jeg har spilt sammen med en som kan mye mer/annet enn meg har jeg lært utrolig mye. Både nye låter, teknikker etc.

Bare å spille sammen med et band eller flere gitarer er drittøft, og du lærer masse.

Lenke til kommentar

last ned powertab her: http://www.power-tab.net/ og sjekk ut http://www.powertabs.net for å finne tabs. Utrolig bra for å lære sanger, fordi du kan høre midi av hvordan det spilles, sette ned farten, få den til å spille av som akkustisk gitar/distorted/overdrive osv. I tillegg er det veldig bra å ha når du skal prøve å skrive sanger selv, så du ikke må gå og huske på alt.

 

Stemmeboks er greit å ha, jeg bruker det selv fordi da får jeg det helt riktig, og det går fortere. I begynnelsen vil jeg anbefale deg å lære de vanligste grepene (D, A, E, Em, G, C osv), og når du kan det noenlunde godt, kan du prøve deg på litt Red Hot Chili Peppers, Nirvana, de lettere metallica sangene (for whom the bell tolls, enter sandman, so what etc.) og selvfølgelig smoke on the water.

 

Husk at øving gjør mester. Det er veldig sant med gitar, det tar tid å bli god, det skjer ikke over natta

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Og forresten: Lær deg tabulatorer, besøk http://olga.net - The On-Line Guitar Archive

1556913[/snapback]

 

Kan du forklare f.eks denne?-

 

Dette skal v're en G,

 

E----3--------------------------------

H----3--------------------------------

G----4--------------------------------

D----5--------------------------------

A----5--------------------------------

E----3--------------------------------

 

Jeg ser ikke noe likhet mellom denne saken og G- grepet..

Lenke til kommentar
Og forresten: Lær deg tabulatorer, besøk http://olga.net - The On-Line Guitar Archive

1556913[/snapback]

 

Kan du forklare f.eks denne?-

 

Dette skal v're en G,

 

E----3--------------------------------

H----3--------------------------------

G----4--------------------------------

D----5--------------------------------

A----5--------------------------------

E----3--------------------------------

 

Jeg ser ikke noe likhet mellom denne saken og G- grepet..

5212921[/snapback]

 

 

Det der min venn er "Bar E" grepet" Og det klinger ca likt som en G.

Lenke til kommentar

Flytter du den opp sånn får du en A:

 

E----5--------------------------------

H----5--------------------------------

G----6--------------------------------

D----7--------------------------------

A----7--------------------------------

E----5--------------------------------

 

Dette grepet kan brukes over alt på halsen.

 

Justerer du litt får du et vakkert grep (la alle strengene ringe):

 

E----0----------- <- Dette er den lyseste strengen

H----0--------------------------------

G----6--------------------------------

D----7--------------------------------

A----7--------------------------------

E----5--------------------------------

Lenke til kommentar

Trikset for å skjønne bare er å vite at den strengen som har grunntonen avgjør hvilken akkord du spiller. Akkorden E-dur på åpene strenger har grunntone på E-strengen. Altså, det er en e-akkord. Men hvis du løfter den e-akkorden et bånd opp(en halv tone) og slenger på pekefinger i 1-bånd, så vil E-strengen spille en F-tone. Altså, nå blir akkorden en F-dur akkord. Når alle tonene blir hevet like mye, så er det fortsatt samme akkordtype (dur i dette tilfelle), men i en annen toneart. Kansjke lettere å skjønne hvis jeg tegner opp en tablatur:

 

 

Her har du en E-dur akkord.

E: 0

H: 0

G: 1

D: 2

A: 2

E: 0

 

hvis man løfter alle tonene et bånd opp (en halv tone) så får man samme akkorden, men i en annen tone. Så F-dur vil se slik ut:

 

E: 1

H: 1

G: 2

D: 4

A: 4

E: 1

 

Nå ser du at grunntonen (tonen på E-strengen) har endret seg en halvtone fra E til F. Alle de andre strengene har også endret seg en halvtone. Derfor har du nå fått akkorden F.

 

Man kan få alle dur akkordene ved å bare flytte den samme fingerposisjonen rundt mellom de 12 første båndene. Rekkefølgen på akkordene oppover blir da slik:

 

E-F-F#-G-G#-A-A#-H-C-C#-D-D#-E

 

Så G-dur vil da bli seende slik ut:

 

E: 3

H: 3

G: 4

D: 5

A: 5

E: 3

 

Forklarte jeg det bra nok?

 

Kan også nevne at det er akkuratt det samme med alle akkorder. A-dur er også mye brukt til å flytte rundt på denne måten. A-dur med åpene strenger har basstone på A-strengen.

Lenke til kommentar

Skjønte deler av det, sånn som E- en.

 

Sånn som denne du viste-

 

E: 3

H: 3

G: 4

D: 5

A: 5

E: 3

 

Jeg fatter hele greia med at EHGDAE er strengene fra den lyseste til den mørkeste.

Men om man skal holde inne den lyseste strengen i bånd 3, H i bånd 3, G i bånd 4, D i bånd 5, A i bånd 5, og E i bånd 3..

Jeg har kun fem fingre på hver hånd.

Lenke til kommentar
Skjønte deler av det, sånn som E- en.

 

Sånn som denne du viste-

 

E: 3

H: 3

G: 4

D: 5

A: 5

E: 3

 

Jeg fatter hele greia med at EHGDAE er strengene fra den lyseste til den mørkeste.

Men om man skal holde inne den lyseste strengen i bånd 3, H i bånd 3, G i bånd 4, D i bånd 5, A i bånd 5, og E i bånd 3..

Jeg har kun fem fingre på hver hånd.

5213839[/snapback]

 

Det er et barrégrep der du bruker pekefingeren til å dekke over alle seks strenger i 3. bånd. Så tar du en E slik du ville tatt den i en "åpen" akkord, men nå med lange-, ringe- og lillefinger. To bilder som viser hvordan:

 

 

root_57.jpgcolumnist369c.jpg<- må si meg imponert!

 

 

Dette kan være vanskelig for nybegynnere, som vil slite med å få alle strengene til å klinge skikkelig. Men med litt øving løser du det problemet :thumbup: .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...