Gå til innhold

lære å spille gitar


Thlom

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å lære meg å spille gitar, har prøvd før, når jeg var 10-11 år, lillebjørn nilsens lær å spill gitar(?) funket ikke for meg. Nå har jeg veldig lyst å lære meg gitar igjen. en trenger litt start hjelp:

 

1. Hvordan stemmer jeg en gitar?

2. Finnes det noen sider som forklarer hvordan man skal lese tablatur?

3. finnes det en oversikt over akkordene?

 

Jeg tror dette skal få meg igang ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har tenkt å lære meg å spille gitar, har prøvd før, når jeg var 10-11 år, lillebjørn nilsens lær å spill gitar(?) funket ikke for meg. Nå har jeg veldig lyst å lære meg gitar igjen. en trenger litt start hjelp:

 

1. Hvordan stemmer jeg en gitar?

2. Finnes det noen sider som forklarer hvordan man skal lese tablatur?

3. finnes det en oversikt over akkordene?

 

Jeg tror dette skal få meg igang ;)

1. Hvordan stemmer jeg en gitar?

Det enkleste for en nybegynner vil være å kjøpe et apparat som stemmer for deg. Slikt får du kjøpt i en musikkbutikk for noen hundre. Da slipper et lite irritasjonsmoment i startfasen din. Men uansett; Den vanligste måten å stemme på er å samstemme to og to strenger;

 

6E (vil si den tykkeste strengen)

5A (ikke fullt så tjukk..)

4D (osv..

3G (osv..)

2H (osv..)

1E (den tynneste strengen)

 

5 bånd på streng 6E skal være samstemt med åpen streng 5A

5 bånd på streng 5A skal være samstemt med åpen streng 4D

5 bånd på streng 4A skal være samstemt med åpen streng 3G

4 bånd på streng 3G skal være samstemt med åpen streng 2H (OBS!)

5 bånd på streng 2H skal være samstemt med åpen streng 1E

 

Man kan også få "like toner" ved å bruke noe som kalles 'natural harmonics', ved å legge finger'n løst oppå 5 bånd på streng 6E og løst oppå 7 bånd på streng 5A (osv..), men dette behøver du ikke å tenke på enda.

 

Men, du trenger et utgangpunkt; til det trenger du noe som holder en "riktig" tone; et (stemt!) piano, en stemmegaffel, eller lignende.. (litt derfor jeg vil anbefale en stemmer for deg, siden dette er litt vrient i starten).

 

For å høre om to og to stenger er samstemte, skal begge strengene vibrere samtidig, og du vil høre at "frekvensen / vibreringen" vil nære seg "stemt" når du ikke hører noen "differanse".. Prøv deg litt frem

 

 

2. Finnes det noen sider som forklarer hvordan man skal lese tablatur?

Det finnes et par sider i hver notebok som har tabulatorer, som forklarer slikt. Har du hentet på nettet, vil jeg anbefale deg å ikke bruke de som er laget i en teksteditor, men heller laste ned PowerTabs , de er meget mer nøyaktige, og du får en nøyaktig rytme i tillegg..

 

Uansett; du har 6 steker i tabulator som illustrerer de 6 strengene, hvorav den nederste streken er streng 6E. Tallene symboliserer hvilket bånd du skal klemme ned fingrene dine på. Når det gjelder alle de andre 'effekt'-symbolene gidder jeg ikke å remse alle, men du får heller prøve deg frem (..kikke på nettet), men du har ihvertfall grunntanken bak det hele.

 

3. finnes det en oversikt over akkordene?

Det finnes det helt sikkert flere steder, men jeg anbefaler deg å kjøpe deg et lite hefte; selv har jeg en bok som heter akkordfinner'n.. Den er meget bra. Koster en hundrelapp, eller noe..

 

 

Vil anbefale deg å kjøpe ei notebok til et band, eller en artist som du synes er tøft å høre på, og prøve å spille litt av det som står der inni; det hjelper på inspirasjonen å spille ting som du 'digger'! Bøkene koster alt fra 200 til 400 kroner..

 

 

Stå på ! :thumbup:

Lenke til kommentar

Skulle gjerne kunne å spille gitar selv, men foreløbig er det dårlig på den fronten. Uansett fint med den infoen ovenfor. Takk :)

 

Cyberfret er det en bra forklaring (tror jeg) på hvordan man leser tabs pluss pluss. Håper det er til hjelp vertfall.

 

Om du tilfeldigvis skulle være AC/DC fan (eller liker noen av sangene...), er her mange tabs til de :)

Lenke til kommentar

bass gitar er mindre komplisert en gitar, er ikke så vanskelig å lære det heller. hvis du kan en enkel og grei sang, så er det godt hjelpemiddel.

 

denne feks er en enkel sang :

G--------------------------------------------------------

D--------------------------------------------------------

A--------------------------------------------------------

E---3--6--8---3--6--9--8----3--6--8--6--3------------

 

Deep Purple - Smoke on the water

 

E er den øverste strengen

 

personlig så liker jeg bass best, fordi den fyldige og gromme lyden :) GROOVY! :thumbs:

 

edit : MxTabs kan være et godt hjelpemiddel

 

lykke til med den eventuelle bass spillinga :thumbup:

Endret av Jonki
Lenke til kommentar

Bone sitt svar var veldig bra, men jeg får vel også slenge med noen forslag.

 

1. Å stemme gitar synes jeg var et h'elvete da jeg begynte. Måten man gjør det på er jo beskrevet lenger opp. Du kan også kjøpe en tuner, kan være fordel hvis du skulle finne tab's som bruker helt vill tuning. Fettern min har en sånn, jeg blir like frustrert hver gang jeg bruker den - den blir aldri helt fornøyd. Jeg har en mp3 med alle tonene til standard tuning, det fungerer helt genialt bra for meg.

 

2. Ultimateguitar.com har en del bra 'lessons', kanskje også en 'hvordan lese tabs guide'

 

3. Det finnes et program som heter 'chord find', laget av en fra Melhus faktisk. Husker ikke hvor jeg fant den, søk på google eller rundt omkring på alle tabs sidene.

www.olga.net har et 'akkord-arkiv' med sykt mange akkorder. Chord Dictionary Men det er greiere å bruke en bok elns når du begynner, det syntes i hvertfall jeg.

Lenke til kommentar
OG hvis du ikke har råd til stemmeboks kan du finne en renstrøken a i telefonen = summetonen

 

Å? Hmm.. Ikke på min telefon.. Jeg testet; virket som hos meg så lå den ei halvtone nedenfor.. Hvis du tenker, eller har hørt om at Steve Vai eller noe stemmer gitaren sin etter en telefontone, så tror jeg hadde må taste ned en tast først.. Mulig jeg tar feil..

 

Grei regle for å huske navnet på strengene :

En Annen Dag Gikk Han Ensom

 

Den var fin! Jeg har en for 'andre veien';

Etter Han Gikk Doktor Arne Eng

 

:)

Endret av Bone
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle nevne litt det med gitar vs. bass, tror det er veldig individuelt hva du lærer raskest/hva som er enklest for deg. Selv spiller jeg mye bassgitar, gikk på gitarkurs to år tidligere, men fant til slutt ut at det var ikke noe for meg. Har ikke de aller raskeste fingrene, og syns heller at å øve med gitar ble mer pugging og "jobb" enn morsomt. Tviler på at alle har det sånn da, men tenkte jeg allikevel skulle nevne det...

 

Prøvde meg på bass tidligere i år, og har tatt den frem nesten daglig siden. Synes det er mye enklere å lære sanger på bass enn gitar, men det kan komme av at jeg også spiller trommer (har spilt i ca. 12-13 år...), rytmer sitter allerede for å si d sånn...

 

Ble litt avsporing her, men kan nevne det at de årene jeg gikk på gitar kurs var ikke bortkasta med tanke på bass-spillinga. Det er mye som henger sammen, selv om man bruker få grep på bass så er det absolutt ikke noe minus å lære gitar for så å bytte over til bass senere om du vil det...

 

Lykke til med spillinga! Uten musikk ville verden vært en kjedelig plass :yes:

Lenke til kommentar

hvilken tone som er summetonen varierer alt etter hvor i landet man er, har jeg erfart.

 

"cyber"-trikken her i oslo lager visstnok en H når den starter å kjøre, av en elller annen merkelig grunn.

 

Angående tablatur/note-bøker finner man disse relativt billig på www.musicroom.com , og portoen er gratis hvis du kjøper for over 20 pund.

 

på den tidligere nevnte olga.net har de også en akkord-generator, som som regel fungerer fint, men noen ganger slår den seg litt vrang og presterer å regne ut akkorder som er klin umulige å "fingre".

 

Nå nettopp fant jeg forresten også et litt artig program som het for guitar pro. Det kan blant annet gjøre om midi-filer til tabs, men så vidt jeg har erfart (sjekka 2 midi-filer) er den litt svak på "gitar-logikk", men du lærer deg raskt å flytte toner til andre strenger etc.

 

ja og lykke til fra meg og

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er selvlært, men jeg har en helt annen teori om det å utvikle sin egen stil.

 

Jeg tror det ofte kommer av at man begynner å blande sammen stiler av de man kopierer.

 

Og som en utdyping fra mitt forrige innlegg her i tråden: Chordgeneratoren til Olga.net pleier også ofte å regne ut en akkord med en annen karakter, dvs. en med annen omvending. Har med å gjøre at E5 og H4 er samme "toklang" (diade) for eksempel.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Smoke on the water (Gitar)

 

Litt mere Heavy Touch :D

 

(beste lyd med distortion pedal :) )

 

e|----------------------------------------------------------------------------

B|----------------------------------------------------------------------------

G|--0----3----5---------0----3----6----5------------0-----3----5----3---0

D|--0----3----5---------0----3----6----5------------0-----3----5----3---0

A|-----------------------------------------------------------------------------

E|-----------------------------------------------------------------------------

 

Eller:

 

e|------------------------------------------------------------------------------

B|-----------------------------------------------------------------------------

G|-----------------------------------------------------------------------------

D|---2----5----7-----2----5----8-----7------2-----5-----7-----5----2------

A|---0----3----5-----0----3----6-----5------0-----3-----5-----3----0------

E|-----------------------------------------------------------------------------

 

Denne sangen er lett og kan spilles på uendelig mange måter!

Lenke til kommentar

Olsen:

 

Det viktigste er forståelse har jeg erfart. Du må ta deg tid til å finne ut av hvilke bånd på én streng er lik hvilke bånd på en annen streng. For eksempel kan du ta bånd 7 på den nest mørkeste (A-strengen) og høre at den er lik den mørkeste (E-strengen).

 

Lær deg noter, altså hvilke bånd gir hvilke note, f. eks på E-strengen er det slik:

E, F, Fiss, G, Giss, A, Ass, B, C, Ciss, D, Diss og E.

 

Vit at 12 bånd opp er en oktav lysere, m.m.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...