Gå til innhold

Hvorfor stemmer ikke flere på Liberalistene / DLF?


Anbefalte innlegg

Forslag 1: Fjern alt som heter sperregrenser og utjevningsmandater. La en stemme være en stemme.

 

 

Nå er det jo rent formelt ikke sperregrensen som hindrer småpartier å komme inn, det er delingstallet som brukes i Norge for Sainte-Laguës metode ved forholdstallsvalg.

 

Skulle en stemme være en stemme måtte vi sluttet med fylkeslister og istedet latt oppslutning på landsbasis avgjøre. Da ville hvert sete i stortinget være verd ca. 0,59% av stemmene. Siden valgoppslutningen var 78,3% ved forrige stortingsvalg ville det tilsvare snaut 16 000 stemmer. 

 

Det ville selvsagt straffet regionale valglister. Finnmark har bare drøyt 75000 innbyggere, det vil si 1,4% av landets befolkning. En liste som fikk 40% av stemmene i Finnmark ville ikke bli representert, om den ikke stilte i andre fylker.

 

Liberalistene har nå etter eget sigende nådd 1600 medlemmer. Men det er selvsagt oppslutningen utover medlemmenne som avgjør ved valget. Den finnes det ikke noe fasit-tall for.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig i dette. Men når man i samme post sier at vi tjener for mye til å kunne produsere slik Kina gjør. Burde ikke da denne høye lønnen gjøre at vi kunne produsere skoa av Kina? Både i bokstavlig og overført betydning.

Nei, det trenger ikke være tilfelle. Produktivitet er ikke en konkret greie som er overførbar fra bransje til bransje.

 

Nordmenn er mer produktive pga. ting som kapital, humankapital og naturressurser. Det betyr ikke at vi er flinkere arbeidere enn kinesere, og det vil ikke hjelpe oss noe særlig i arbeidskraftsinnsentive bransjer. Få en nordmann som produserer ting verdt 1 000 kr/t i sin daglige jobb til å heller lage klær i en sweatshop, så vil produktiviteten stupe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Helt enig. Rødt pleier å ligge rundt 1% og de er absolutt tilstede i både debatter og aviser. Senest i dag kom Moxnes med et innlegg om sykehjemmet på Manglerud som er blitt mye delt på Facebook. Liberalistene derimot er ikke i nærheten av å ha 1% per i dag, kanskje mye fordi "ingen" har hørt om dem. Der er det en jobb å gjøre og jeg tror nok avisinnlegg er den beste måten å skape litt bevissthet rundt partiet. Det er hvertfall ikke på anonyme diskusjonsfora, selv om det stort sett er der jeg møter liberalister.

Andre ting som kan hjelpe: 
  1. Fullstendig uavhengig presse: dvs bort med alt som heter pressestøtte.
  2. Som Skatteflykting sa: full stopp på all statlig støtte til politiske parti og deres støtteorganisasjoner. 
Dagens system favoriserer de store og etablerte partiene på bekostning av de små, det må det bli slutt på. Det er ikke mye demokratisk å fullstendig overse stemmene til hundretusenvis av velgere.

 

 

Det er en halv-sannhet ihvertfall. Hvem er det du tenker har hundretusenvis av stemmer og blir oversett? Og det er sant at sperregresen favoriserer store parti (dvs, egentlig, ikke små partI), men modifsert Sainte-Laguës er til en liten ulempe for store parti, sånn i sum er det på mange måter de mellomstore som komemr heldigst ut stort sett.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

At lønn er en funksjon av produktivitet er ikke akkurat et liberalistisk standpunkt. Det støttes opp av samfunnsøkonomisk teori og empiri.

Jeg er enig i dette. Men når man i samme post sier at vi tjener for mye til å kunne produsere slik Kina gjør. Burde ikke da denne høye lønnen gjøre at vi kunne produsere skoa av Kina? Både i bokstavlig og overført betydning.

 

Står noe greier om vegtrafikkloven i Forskrift om førerkort m.m, så forskriften virker til å ha hjemme i vegtrafikkloven; og når man skriver under på førerkortet så sier man vel seg enig å følge forskriftene?

Om det får deg til å sove om nettene. At dette er nevneverdig forskjellig fra å betale skatt når du har tatt en jobb - fullt bevisst om at det kommer skattekrav - det ser jeg ikke.

Skrev du under på et papir da du kjøpte bilen også? Tenk etter nå - er det noe du betaler til staten for å eie bil? Noe liberalister har en tendens til å klage mye på?

 

Du legger fryktelig mye vekt på navntrekket ditt, men virker fryktelig selektiv med hvor det har betydning.

 

Skjønner ikke helt hva du vil frem til. Mulig å fortelle i klartekst hva du bestrider?

Se forøvrig svaret til Sheasy. At det er en positiv korrelasjon mellom produktivitet og lønn er på det rene. Jeg tror bare ikke det fullt så enkelt, noe du eksemplifiserte selv syntes jeg.

Vi produserer skoene av Kina per innbygger. Se f.eks. BNP per innbygger. Men ikke på sko, som jeg har forklart hvorfor tidligere.

Lenke til kommentar

 

Skulle alle de virkelig små grupperingene blitt representert på tinget, så måtte vi hatt mange(!) flere plasser på tinget å fordele. Ellers takk, sier nok jeg. Flere kokker gir gjerne mere søl...

 

Geir :)

Du forutsetter at hver enkelt stortingsrepresentant MÅ ha EN (av 169) stemme ved avstemninger på stortinget.

 

Om derimot hver Stortingsrepresentant hadde representert (pun intended) de som hadde stemt på vedkommende så ville noen representanter hatt mer vekt enn andre i stortingsavstemningen.

 

(Forutsatt at folk ønsker å delegere sin stemme til en representant, og ikke delta direkte i avstemningene på stortinget.).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er en halv-sannhet ihvertfall. Hvem er det du tenker har hundretusenvis av stemmer og blir oversett? Og det er sant at sperregresen favoriserer store parti (dvs, egentlig, ikke små partI), men modifsert Sainte-Laguës er til en liten ulempe for store parti, sånn i sum er det på mange måter de mellomstore som komemr heldigst ut stort sett.

 

AtW

Tja du kan jo sjekke resultatsammendraget fra siste Stortingsvalg. Hvor mange av de som stemte fra MDG og nedover får sin stemme hørte i "demokratiet"? For ikke å glemme sofapartiet som er landets desidert største parti.

Lenke til kommentar

 

... jeg tror nok avisinnlegg er den beste måten å skape litt bevissthet rundt partiet.

Jeg tror DLF i lang tid prøvde å slippe til i diverse aviser, men ble konsekvent avvist i alle media i Norge.

 

Mulig noen fra Liberalistene kan bekrefte om de fortsatt forsøker å slippe til, og om de har hatt mer hell med seg enn DLF?

 

 

Det hjelper ihvertfall ikke på oppslutningen når politikken faktisk blir belyst, slik som vi nå ser med Gary Johnson i den amerikanske valgkampen. Når det i siste Libertarian Town Hall ble penset inn på det ganske omfattende temaet skattepolitikk, så illustrerer man jo for alle hvor grunne og forenklede løsninger man har på tingenes tilstand når svaret på det hele er:

 

"Consumption tax! Because someone that has more money will buy more things, and so he will pay more tax"

 

Violà!

 

Tror heller det ikke er noe salgspitch i seg selv i å vise til at det første du vil gjøre at office, som jo må kunne tolkes bortimot noe av absolutt høyeste pri, er å få lagt ned hele utdanningsdirektoratet !?!

 

 Hehe så det hele ender som en komedie, eneste som skiller denne ifra den vante republikanske er at denne ikke er fullt like svart.

Lenke til kommentar

 

Det hjelper ihvertfall ikke på oppslutningen når politikken faktisk blir belyst, slik som vi nå ser med Gary Johnson i den amerikanske valgkampen. Når det i siste Libertarian Town Hall ble penset inn på det ganske omfattende temaet skattepolitikk, så illustrerer man jo for alle hvor grunne og forenklede løsninger man har på tingenes tilstand når svaret på det hele er:

 

"Consumption tax! Because someone that has more money will buy more things, and so he will pay more tax"

Well, det ser jo ut til å passe med den generelle "Tax the rich" aka Tax someone else.

 

Ellers ser vel Libertarianerne ut til å få større oppsluttning enn noensinne i USA, så det å si at det ikke er positivt å få mer mediaomtale er vanskelig å se riktigheten av.

 

DLF var vel "i teorien" for å avskaffe all beskattning, så det er jo en annen posisjon en overnevnte, Liberalistene står muligens for samme.

 

Tror heller det ikke er noe salgspitch i seg selv i å vise til at det første du vil gjøre at office, som jo må kunne tolkes bortimot noe av absolutt høyeste pri, er å få lagt ned hele utdanningsdirektoratet !?!

"Over there"er synet på "kunnskaps"-ministeriet noe mer negativt enn i Norge Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er en halv-sannhet ihvertfall. Hvem er det du tenker har hundretusenvis av stemmer og blir oversett? Og det er sant at sperregresen favoriserer store parti (dvs, egentlig, ikke små partI), men modifsert Sainte-Laguës er til en liten ulempe for store parti, sånn i sum er det på mange måter de mellomstore som komemr heldigst ut stort sett.

 

AtW

Tja du kan jo sjekke resultatsammendraget fra siste Stortingsvalg. Hvor mange av de som stemte fra MDG og nedover får sin stemme hørte i "demokratiet"? For ikke å glemme sofapartiet som er landets desidert største parti.

 

 

Det er ikke engang 100 000 som har stemt "under" MDG, sofa-folket har ikke stemt, så det er ikke stemmer som blir oversett.

 

AtW

Lenke til kommentar

..., sofa-folket har ikke stemt, så det er ikke stemmer som blir oversett.

 

AtW

Sofafolket er kun en mer ekstrem vesjon av de som stemmer blankt, og deres stemme (ikke stemmeseddel) teller akkurat like mye, dvs ingenting.

 

Stemme over ser ut til å bety betyr "mening" noe som var relativt åpenbart.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

..., sofa-folket har ikke stemt, så det er ikke stemmer som blir oversett.

 

AtW

Sofafolket er kun en mer ekstrem vesjon av de som stemmer blankt, og deres stemme (ikke stemmeseddel) teller akkurat like mye, dvs ingenting.

 

Stemme over ser ut til å bety betyr "mening" noe som var relativt åpenbart.

 

 

Nei, det er ikke åpenbart i det hele tatt, når man sier "hundretusenvis av STEMMER" er oversett, og viser til valgstemmer for å underbygge det. 

 

AtW

Lenke til kommentar

Ellers ser vel Libertarianerne ut til å få større oppsluttning enn noensinne i USA, så det å si at det ikke er positivt å få mer mediaomtale er vanskelig å se riktigheten av.

 

 

Johnson ligger på 7,8% på gjennomsnittmålingene nå, og har vært helt oppe i 8,9. Det ville gjort Libertarianerne til 4. største parti i Norge...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke åpenbart i det hele tatt, når man sier "hundretusenvis av STEMMER" er oversett, og viser til valgstemmer for å underbygge det. 

 

AtW

Vel det fremsto som åpenbart for meg, dog selvsagt mulig at jeg har misforstått Grimnir, og at hans intensjon med uttrykket samenfaller med det du har svart på.

 

Overlater til Grimnir å avklare hva han mente med sine ord.

Lenke til kommentar

 

Ellers ser vel Libertarianerne ut til å få større oppsluttning enn noensinne i USA, så det å si at det ikke er positivt å få mer mediaomtale er vanskelig å se riktigheten av.

 

 

Johnson ligger på 7,8% på gjennomsnittmålingene nå, og har vært helt oppe i 8,9. Det ville gjort Libertarianerne til 4. største parti i Norge...

 

Geir :)

 

 

Han må vel ha femten prosent for å kunne stille i presidentdebatten, så de har ett par mnd på seg for å doble oppslutningen sin. Dette er jo avgjørende for å ha noe som helst sjanse på presidentvervet og jeg håper for all del det åpnes for ett tredje alternativ her noe som må sies å være naturlig ettersom favorable ratingen til både Trump og Clinton kan sammenliknes med Vidar Kleppe sin her i gamle nord.. Nå som Sanders skittent nok ble fintet ut over sidelinja av demokratene, så er det ingen andre enn libertarianere som kan gi folket ett alternativ til de millioner av velgere som viser sin misnøye til både demokratene og republikanernes sine kandidater.

 

Om verden og Amerika blir noe bedre sted med Libertarians enkle løsninger tviler jeg på, men så lenge det tross alt er millioner av dem så burde de bli hørt på den store scenen. Det beste med det hele er vel at nedslagsfeltet er potensielle republikanske velgere som da heller vil se mot Johnson enn Trump, mens det vil være en naturlig mindre velgerflukt ifra demokratene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er ikke engang 100 000 som har stemt "under" MDG, sofa-folket har ikke stemt, så det er ikke stemmer som blir oversett.

 

AtW

Nå mente jeg samlet sett da. I valget i 2013 så var det 805 965 som stemte sofapartiet, 12874 som stemte blankt, 3255 stemmer ble forkastet. I tillegg var det 8 partier under stemmegrensen med en total oppslutning på 5,1 prosent, noe som vel tilsvarer 100 00 stemmer.

 

Så det er snakk om ganske mange mennesker som ikke er med på å "styre landet" i det store og det hele.

Lenke til kommentar

Når man er fullt ut komfortabel med dagens system så kan det være litt vanskelig å sette seg inn i andre sine synspunkter. Er det bedre om de med andre synspunkter enn deg selv bare holder kjeft kanskje og heller "innretter seg ette øvrigheta"?

Hvordan dette følger noe av det jeg skrev ser jeg ikke i det hele tatt. Men jeg har diskutert med deg før, og ser hvor det går når du begynner å snakke om personen du diskuterer med.

 

Jeg måtte skrive under papir for omregristrering, samt at jeg måtte betale en omregistreringsavgift på noen tusen kroner. Ellers så betaler jeg et par tusen i årsavgift hvert år til staten. Skulle helst sluppet begge disse tingene, men hvis man vil kunne kjøre rundt i broom-broom bil så må man gjøre staten til lags på disse punktene.

Men at du har underskrevet et papir gir ingen blankofullmakt til de som "eier" papiret til å inkludere det de føler er passende selv om det ikke står der.

Du underskrev vel for å si deg enig i at du og biltilsynet har fullført deres forpliktelser overfor hverandre i prosessen som innebærer at du skal få lov til å kjøre bil på offentlig vei.

Det er ikke det navnetrekket som sier at du kan straffes av veitrafikkloven. Eller sier du at dersom du ikke underskriver så gjelder ikke veitrafikkloven deg? 30-sone gjelder bare de med førerkort? Eller er kanskje 30-sone noe du tvinges til, men som ikke er nevneverdig i veien for deg (eller du ser nytten av det) og dermed godtar du det?

 

Navnetrekket? Mener du aliaset mitt her på diskusjon.no? Er du så tom for argumenter at du nå må begynne å henge deg opp i det?

:)

Du pusher viktigheten og lovmessigheten av din underskrift (ja, en underskrift er et navnetrekk) i post etter post, og når jeg peker på at du kanskje kan være litt inkonsekvent så går du til forumalias? Good one.

Lenke til kommentar

Helt enig. Rødt pleier å ligge rundt 1% og de er absolutt tilstede i både debatter og aviser. Senest i dag kom Moxnes med et innlegg om sykehjemmet på Manglerud som er blitt mye delt på Facebook. Liberalistene derimot er ikke i nærheten av å ha 1% per i dag, kanskje mye fordi "ingen" har hørt om dem. Der er det en jobb å gjøre og jeg tror nok avisinnlegg er den beste måten å skape litt bevissthet rundt partiet. Det er hvertfall ikke på anonyme diskusjonsfora, selv om det stort sett er der jeg møter liberalister.

Dette spurte om for lenge siden, og svaret dems var at de satset på FB i begynnelsen. Og det synes vel, gjør det ikke? Er de noe annet sted i det hele tatt?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...