Gå til innhold

Hvorfor stemmer ikke flere på Liberalistene / DLF?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Her er hva jeg anbefaler deg å gjøre. Sett deg i bilen. Kjør frem og tilbake på motorveien i 180km/t. Når politiet stopper deg, fortell dem i klare ord hva du syntes om den kontrakten om fartsregler som du aldri har underskrevet. Og så kjører du bare videre. Om ikke annet så får du demonstrert hvor pill røtne politiet er som presser det på deg enten du vil eller ikke.

Trodde vi fortsatt snakket om denne difuse "samfunnskontrakten". Begynner du å gå tom for argumenter siden du nå forsøker å pensle diskusjonen over på noe helt annet?

 

Vegtrafikkloven gjelder vel kun de som eier en motorvogn OG som har et førerkort. Et førerkort er vel videre noe man ikke får utstedt med mindre man sier seg enig i å følge vegtrafikkloven, altså en slags kontrakt som man gir sitt samtykke til å følge.

 

Men selvsagt, du må bare flytte målposten om du ikke har noe bedre å komme med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trodde vi fortsatt snakket om denne difuse "samfunnskontrakten". Begynner du å gå tom for argumenter siden du nå forsøker å pensle diskusjonen over på noe helt annet?

Ah, ok. Jeg trodde vi snakket om kontrakten som finnes som aldri ble underskrevet. Var ikke det problemet ditt?

 

Vegtrafikkloven gjelder vel kun de som eier en motorvogn OG som har et førerkort.

Og skatt betales bare av de som har inntekt i en størrelsesorden hvor de kan betale skatt.

 

Et førerkort er vel videre noe man ikke får utstedt med mindre man sier seg enig i å følge vegtrafikkloven, altså en slags kontrakt som man gir sitt samtykke til å følge.

Det samtykket har jeg aldri gitt hvertfall. Jeg har hatt skole. Jeg har lært og kjøre. Jeg har vist at jeg kan kjøre og at jeg forstår reglene.

Jeg har aldri samtykket i noe som helst.

 

Men, om det er slik, har du ikke samtykket i å betale skatt når du har tatt deg jobb innen et system med skatt?

 

Men selvsagt, du må bare flytte målposten om du ikke har noe bedre å komme med.

Jeg er ikke enig i at det er nevneverdig forskjell. Sånn bortsett fra at du sikkert syntes det er greit å følge vegtrafikkloven, men du vil ikke følge skatteloven. Man kan ikke like alt man må heller.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ah, ok. Jeg trodde vi snakket om kontrakten som finnes som aldri ble underskrevet. Var ikke det problemet ditt?

Trodde det jeg også, så hvorfor begynte du å snakke om trafikk da?
 
Og skatt betales bare av de som har inntekt i en størrelsesorden hvor de kan betale skatt.
Ja sånn er det i dag, men man kan ikke velge å ikke betale skatt (med mindre man da sier opp jobben og heller går på NAV).
Det samtykket har jeg aldri gitt hvertfall. Jeg har hatt skole. Jeg har lært og kjøre. Jeg har vist at jeg kan kjøre og at jeg forstår reglene.
Jeg har aldri samtykket i noe som helst.
Du skrev vel under på et eller annet papir da du fikk førerkort? Du kunne jo latt være å skrive under dersom du ikke likte tanken på å følge vegtrafikkloven? Eller stod noen der og truet deg med pistol?
 
Men, om det er slik, har du ikke samtykket i å betale skatt når du har tatt deg jobb innen et system med skatt?
Nei, jeg har aldri skrevet under på noe sånt. Det jeg derimot har skrevet under på er en arbeidstakerkontrakt. Hm ja der står det sikkert noe om skatt og slikt. Ja da kan man selvsagt slippe å betale skatt ved å heller gå til NAV. Genialt.
 
Jeg er ikke enig i at det er nevneverdig forskjell. Sånn bortsett fra at du sikkert syntes det er greit å følge vegtrafikkloven, men du vil ikke følge skatteloven. Man kan ikke like alt man må heller.
En samfunnskontrakt har jeg aldri skrevet under på. Vegtrafikkloven sier jeg meg enig i å følge når jeg skriver under på førerkortet. Ganske vesentlig forskjell eller hva? 
Lenke til kommentar

Nei, ingenting mer. Jeg syntes du har eksemplifisert det liberalistiske standpunkt og synsvinkel ypperlig.

Om det skal være noe, så hoppet du helt over det at du skrev "Høyere lønn = høyere produktivitet", som jo ser noe pussig ut gitt at Kina er den enorme eksportøren og produsenten av det meste vi vil ha i vesten. Du påpekte jo selv at "vi" (i vesten?) tjener for mye til å gjøre slikt.

Det ga sikkert mening for deg da du skrev det.

At lønn er en funksjon av produktivitet er ikke akkurat et liberalistisk standpunkt. Det støttes opp av samfunnsøkonomisk teori og empiri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En samfunnskontrakt har jeg aldri skrevet under på. Vegtrafikkloven sier jeg meg enig i å følge når jeg skriver under på førerkortet. Ganske vesentlig forskjell eller hva?

If you say so. Finn gjerne den klausulen du underskrev hvor du sier du skal følge vegtrafikkloven. For du prøver vel ikke å si at man sier seg implisitt enig i noe?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

If you say so. Finn gjerne den klausulen du underskrev hvor du sier du skal følge vegtrafikkloven. For du prøver vel ikke å si at man sier seg implisitt enig i noe?

Står noe greier om vegtrafikkloven i Forskrift om førerkort m.m, så forskriften virker til å ha hjemme i vegtrafikkloven; og når man skriver under på førerkortet så sier man vel seg enig å følge forskriftene? 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Jeg sier at det er uøkonomisk for en kineser uten utdannelse å prøve å jobbe med noe kineseren ikke har utdannelse til. Kineseren velger det som er mest økonomisk gitt omstendighetene.

 

Hvilken utgangspunkt tenkte du jeg burde ta? Hva er det du vil frem til?

Nei, ingenting mer. Jeg syntes du har eksemplifisert det liberalistiske standpunkt og synsvinkel ypperlig.

Om det skal være noe, så hoppet du helt over det at du skrev "Høyere lønn = høyere produktivitet", som jo ser noe pussig ut gitt at Kina er den enorme eksportøren og produsenten av det meste vi vil ha i vesten. Du påpekte jo selv at "vi" (i vesten?) tjener for mye til å gjøre slikt.

Det ga sikkert mening for deg da du skrev det.

Skjønner ikke helt hva du vil frem til. Mulig å fortelle i klartekst hva du bestrider? Endret av Sir
Lenke til kommentar

At lønn er en funksjon av produktivitet er ikke akkurat et liberalistisk standpunkt. Det støttes opp av samfunnsøkonomisk teori og empiri.

Jeg er enig i dette. Men når man i samme post sier at vi tjener for mye til å kunne produsere slik Kina gjør. Burde ikke da denne høye lønnen gjøre at vi kunne produsere skoa av Kina? Både i bokstavlig og overført betydning.

 

Står noe greier om vegtrafikkloven i Forskrift om førerkort m.m, så forskriften virker til å ha hjemme i vegtrafikkloven; og når man skriver under på førerkortet så sier man vel seg enig å følge forskriftene?

Om det får deg til å sove om nettene. At dette er nevneverdig forskjellig fra å betale skatt når du har tatt en jobb - fullt bevisst om at det kommer skattekrav - det ser jeg ikke.

Skrev du under på et papir da du kjøpte bilen også? Tenk etter nå - er det noe du betaler til staten for å eie bil? Noe liberalister har en tendens til å klage mye på?

 

Du legger fryktelig mye vekt på navntrekket ditt, men virker fryktelig selektiv med hvor det har betydning.

 

Skjønner ikke helt hva du vil frem til. Mulig å fortelle i klartekst hva du bestrider?

Se forøvrig svaret til Sheasy. At det er en positiv korrelasjon mellom produktivitet og lønn er på det rene. Jeg tror bare ikke det fullt så enkelt, noe du eksemplifiserte selv syntes jeg.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Om det får deg til å sove om nettene. At dette er nevneverdig forskjellig fra å betale skatt når du har tatt en jobb - fullt bevisst om at det kommer skattekrav - det ser jeg ikke.

Når man er fullt ut komfortabel med dagens system så kan det være litt vanskelig å sette seg inn i andre sine synspunkter. Er det bedre om de med andre synspunkter enn deg selv bare holder kjeft kanskje og heller "innretter seg ette øvrigheta"?
Skrev du under på et papir da du kjøpte bilen også? Tenk etter nå - er det noe du betaler til staten for å eie bil? Noe liberalister har en tendens til å klage mye på?
Jeg måtte skrive under papir for omregristrering, samt at jeg måtte betale en omregistreringsavgift på noen tusen kroner. Ellers så betaler jeg et par tusen i årsavgift hvert år til staten. Skulle helst sluppet begge disse tingene, men hvis man vil kunne kjøre rundt i broom-broom bil så må man gjøre staten til lags på disse punktene.
 
Du legger fryktelig mye vekt på navntrekket ditt, men virker fryktelig selektiv med hvor det har betydning.
Navnetrekket? Mener du aliaset mitt her på diskusjon.no? Er du så tom for argumenter at du nå må begynne å henge deg opp i det?
Lenke til kommentar

Ingen sperregrense overhodet? Jeg tenker at man kan diskutere hvor den bær være, men hvis ethvert parti skal sitte på tinget vil de parlamentariske prosessene blir svært kaotiske og tidkrevende, og de tar allerede lang tid. Man kunne kanskje senket sperregrensen helt ned til 1%, men å ikke ha noen grense overhodet virker uklokt av rent praktiske årsaker.

 

Jeg er enig i at mindre parti må få mer eksponering i mediene, men dette er også mye opp til partiene selv. Omtrent hvem som helst kan få et innlegg på trykk i de landsdekkende avisene nå, og det er ingenting som stopper ivrige liberalister fra å delta med sitt perspektiv i de offentlige debattene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ingen sperregrense overhodet? Jeg tenker at man kan diskutere hvor den bær være, men hvis ethvert parti skal sitte på tinget vil de parlamentariske prosessene blir svært kaotiske og tidkrevende, og de tar allerede lang tid. Man kunne kanskje senket sperregrensen helt ned til 1%, men å ikke ha noen grense overhodet virker uklokt av rent praktiske årsaker.

Nei ingen sperregrense overhodet. Sperregrensen gjør at stemmene til titusenvis av mennesker ikke blir hørt, noe som vel ikke kan sies å være spesielt demokratisk. Men ja: senking av sperrengrensen til 1% vil være en bra begynnelse.

 

At det blir mer debatt og "kaos" i det parlamentariske prosessene ser ikke jeg på som noe negativt, det at mennesker får lov til å være uenige med hverandre og løse uenigheter uten å måtte ty til vold er en fin ting med ethvert demokrati. 

 

Jeg er enig i at mindre parti må få mer eksponering i mediene, men dette er også mye opp til partiene selv. Omtrent hvem som helst kan få et innlegg på trykk i de landsdekkende avisene nå, og det er ingenting som stopper ivrige liberalister fra å delta med sitt perspektiv i de offentlige debattene.

 

Dersom mindre parti, som for eksempel liberalistene, ikke blir invitert til partidebatter og slik; da er det jo litt vanskelig å få frem meningene sine selv om de ønsker det aldri så mye. :)

Lenke til kommentar

Partidebatter? Man kan ikke gå rett fra å være et mikroparti til å være på TV. Men det man kan gjøre er å begynne i det små med avisinnlegg som skaper debatt. Mtp hvor glade avisene er i innlegg som provoserer leserne så tror jeg ikke det hadde vært problem å få liberalistiske standpunkt på trykk, kanskje spesielt ikke i f.eks. Nettavisen. Hvis dette skaper nok oppmerksomhet kan man i neste omgang ble invitert til å delta på debatter på radio og TV.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Partidebatter? Man kan ikke gå rett fra å være et mikroparti til å være på TV. Men det man kan gjøre er å begynne i det små med avisinnlegg som skaper debatt. Mtp hvor glade avisene er i innlegg som provoserer leserne så tror jeg ikke det hadde vært problem å få liberalistiske standpunkt på trykk, kanskje spesielt ikke i f.eks. Nettavisen. Hvis dette skaper nok oppmerksomhet kan man i neste omgang ble invitert til å delta på debatter på radio og TV.

Ja hvorfor ikke? Dersom parti som har en oppslutning på for eksempel 2%, hvorfor skal ikke de kunne være med på en partidebatt? Det er tross alt 80 000 mennesker det er snakk om, og de fortjener vel også å bli hørt?

Lenke til kommentar

Helt enig. Rødt pleier å ligge rundt 1% og de er absolutt tilstede i både debatter og aviser. Senest i dag kom Moxnes med et innlegg om sykehjemmet på Manglerud som er blitt mye delt på Facebook. Liberalistene derimot er ikke i nærheten av å ha 1% per i dag, kanskje mye fordi "ingen" har hørt om dem. Der er det en jobb å gjøre og jeg tror nok avisinnlegg er den beste måten å skape litt bevissthet rundt partiet. Det er hvertfall ikke på anonyme diskusjonsfora, selv om det stort sett er der jeg møter liberalister.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Helt enig. Rødt pleier å ligge rundt 1% og de er absolutt tilstede i både debatter og aviser. Senest i dag kom Moxnes med et innlegg om sykehjemmet på Manglerud som er blitt mye delt på Facebook. Liberalistene derimot er ikke i nærheten av å ha 1% per i dag, kanskje mye fordi "ingen" har hørt om dem. Der er det en jobb å gjøre og jeg tror nok avisinnlegg er den beste måten å skape litt bevissthet rundt partiet. Det er hvertfall ikke på anonyme diskusjonsfora, selv om det stort sett er der jeg møter liberalister.

Andre ting som kan hjelpe: 
  1. Fullstendig uavhengig presse: dvs bort med alt som heter pressestøtte.
  2. Som Skatteflykting sa: full stopp på all statlig støtte til politiske parti og deres støtteorganisasjoner. 
Dagens system favoriserer de store og etablerte partiene på bekostning av de små, det må det bli slutt på. Det er ikke mye demokratisk å fullstendig overse stemmene til hundretusenvis av velgere.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...