Gå til innhold

Den nye Tesla-en er verdens raskeste produksjonsbil


Anbefalte innlegg

 

Jeg snakker om hvermansen. Ikke alle kan legge 1.1 mill på bordet for en elbil, og det inkl. fritak fra moms og avgifter. Elbil gir ingen mening økonomisk med tanke på særnorske avgifter, som før eller senere også kommer til elbiler. Til og med strøm skal avgiftsbelegges, dette har NVE planer om. Vi nordmenn elsker avgifter så hvordan elbilsalget vil gå da er et mysterium. Der vil nok verdensmarkedet bestemme om elbiler blir billigere eller ikke. Norges innvirkning er en dråpe i havet på det totale bilsalget.

Trenger ikke legge halvparten på engang, og snart enda mindre igjen.

Så jeg kan kjøpe en ny P100D til under 500 000 kr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fascinerande at den raskaste masseproduserte bilen i verda er ein 5 (+2)-setar familiebil. Alle andre på topplistene er 2-seters supersportsbilar til mange millionar kroner. Utanom Tesla er det berre to av sportsbilane på lista over bilar som går 0-100 på under 3 sekund som kan fåast med totalt 4 seter.

 

Tida for superbilar på fossilt drivstoff er nok over. Eksosbilar kan ikkje konkurrere med dreiemomentet som røskar ein elbil frå stilleståande til 100 km/t på 2,5 sekund. Framtidas elektriske superbilar kjem til å ha G-drakt som standardutstyr. Det må vere litt flaut å gi full gass ut av lyskrysset i ein Lamborghini til millionar av kroner, og sjå to av ungane i bilen som stod ved sidan av deg vinke frå baksetet i det dei susar lydlaust forbi.

 

 

Tar en Bensinbil med LYD anyday ...

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

0 til 100 km/t på 2,7 sekunder. Man begynner å snakke "relativt merkbare" g belastninger som faktisk gir diverse effekter på kroppen inkludert ballanseorganet i mellomøret... Sier Tesla noe om dette i "bilens bruksanvisning"? Kan en tur innom Legenemda for flygere være en ide for en nybakt AFPer som "liner opp" i akselerasjonsfeltet med en splitter ny Model S P100D og lenge glemte pubertetsvibber i høyrefoten?

Tror det er nakken som får gjennomgå hos de fleste. Satt selv på med en rask bil da jeg brukte krage pga. nakkebrudd. Ikke så smart.  Kjente det godt på kvelden. Har tatt Formula Rosso i Abu Dhabi. Den gjør vel 0-100 km/t på 2,0 sekunder (ikke rollout) og 1,55 G. Gir et godt rush, det.

 

Er dog enig at ekstrem aks. kan by på en del utfordringer, ikke minst med tanke på trafikksikkerhet.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg snakker om hvermansen. Ikke alle kan legge 1.1 mill på bordet for en elbil, og det inkl. fritak fra moms og avgifter. Elbil gir ingen mening økonomisk med tanke på særnorske avgifter, som før eller senere også kommer til elbiler. Til og med strøm skal avgiftsbelegges, dette har NVE planer om. Vi nordmenn elsker avgifter så hvordan elbilsalget vil gå da er et mysterium. Der vil nok verdensmarkedet bestemme om elbiler blir billigere eller ikke. Norges innvirkning er en dråpe i havet på det totale bilsalget.

Trenger ikke legge halvparten på engang, og snart enda mindre igjen.

Så jeg kan kjøpe en ny P100D til under 500 000 kr?

 

 

Nei, men en Tesla. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Tar en Bensinbil med LYD anyday ...

 

 

Moderne biler kommer jo med falsk lyd i dag uansett, kan ordnes i elbil og det :)

 

 

Trenger ikke legge til noe "falsk lyd" i en Turbomata V8'er, elle noen av dagens sportbiler som M3, M5, Audi RS, GTR, Lambo, Ferarri osv osv.. Dog enkelte har ventiler i eksos som kan åpnes så lyden forandres, men fremdeles ingen "falsk lyd"

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

 

 

Da er man halveis. 200Kwh kapasitet og 1000km rekkevidde må være et delmål for elbil-produsentene for å komme på høyde med det som er standard idag.

 

Hvor ofte kjører du 100 mil i strekk uten behov for et 30 minutters stopp (for lading)? Det er merkelig hvilke voldsomme behov enkelte får når det kommer til elbil.

 

For min del vektlegger jeg ikke de 30 ekstra minuttene de 3-4 gangene i året jeg trenger å kjøre over 40 mil i strekk mye. Jeg fokuserer heller på det daglige: Bra vinterbil, blir fort varm i kupé, effekt, plass, utstyr og morsomhet. Der scorer Tesla fullt ut :).

Når jeg kjører harrytur til Sverige i løpet av en helg så kjører jeg Bergen - Karlstad på en og samme dag. Man får kjøpt brukte dieselbiler til en grei pris som greier den strekningen på én tank. Hvilke brukte elbiler til under 50 000 kr kan jeg kjøpe som tar den strekningen på én lading?

Jeg hadde 50000 oppspart til å bruke på bil. Tenkte lenge på hvilke bil jeg kunne få til den prisen. Etter mye regning, så kom jeg frem til at jeg hadde råd til å ta opp lån på 250000 hvis jeg kjøpte meg en elbil. Brukte rundt 2500 kr i bensin per måned og pluss alle andre utgifter man får ved å kjøpe bruktbil. Så kom utgiftene tilsammen på rundt 3000 kr i måneden med en bensinbil. Jeg betaler nå 2000 kr i lån og ca 300 kr i strøm.

Så jo, de fleste har råd til å kjøpe en el-bil.

Lenke til kommentar

 

 

 

Da er man halveis. 200Kwh kapasitet og 1000km rekkevidde må være et delmål for elbil-produsentene for å komme på høyde med det som er standard idag.

Hvor ofte kjører du 100 mil i strekk uten behov for et 30 minutters stopp (for lading)? Det er merkelig hvilke voldsomme behov enkelte får når det kommer til elbil.

 

For min del vektlegger jeg ikke de 30 ekstra minuttene de 3-4 gangene i året jeg trenger å kjøre over 40 mil i strekk mye. Jeg fokuserer heller på det daglige: Bra vinterbil, blir fort varm i kupé, effekt, plass, utstyr og morsomhet. Der scorer Tesla fullt ut :).

Når jeg kjører harrytur til Sverige i løpet av en helg så kjører jeg Bergen - Karlstad på en og samme dag. Man får kjøpt brukte dieselbiler til en grei pris som greier den strekningen på én tank. Hvilke brukte elbiler til under 50 000 kr kan jeg kjøpe som tar den strekningen på én lading?

Jeg hadde 50000 oppspart til å bruke på bil. Tenkte lenge på hvilke bil jeg kunne få til den prisen. Etter mye regning, så kom jeg frem til at jeg hadde råd til å ta opp lån på 250000 hvis jeg kjøpte meg en elbil. Brukte rundt 2500 kr i bensin per måned og pluss alle andre utgifter man får ved å kjøpe bruktbil. Så kom utgiftene tilsammen på rundt 3000 kr i måneden med en bensinbil. Jeg betaler nå 2000 kr i lån og ca 300 kr i strøm.

Så jo, de fleste har råd til å kjøpe en el-bil.

 

Det er ikke så dumt nei, enn så lenge elbiler som Leaf er fratatt avgifter og moms og billån er billige.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Tar en Bensinbil med LYD anyday ...

 

 

Moderne biler kommer jo med falsk lyd i dag uansett, kan ordnes i elbil og det :)

 

Det er vel stort sett BMW som driver med slikt, eks. i sine M-biler og i i8. Ganske latterlig, men sånn er det når man går fra en større sugemotor til mindre turbomotorer (eks. turbo R3 + el som i i8).

Lenke til kommentar

Det er vel stort sett BMW som driver med slikt, eks. i sine M-biler og i i8. Ganske latterlig, men sånn er det når man går fra en større sugemotor til mindre turbomotorer (eks. turbo R3 + el som i i8).

Det er såpass latterlig at jeg mistet all respekt for dem da jeg hørte om det. Noen ting gjør man bare ikke om man skal tas seriøst.

Lenke til kommentar

 

 

Det er vel stort sett BMW som driver med slikt, eks. i sine M-biler og i i8. Ganske latterlig, men sånn er det når man går fra en større sugemotor til mindre turbomotorer (eks. turbo R3 + el som i i8).

 

 

Min erfaring er at det er flere enn bare M, men det er nå så. Poenget var uansett at lyd kan fikses om det er så veldig viktig. For min del har jeg fått nok av maskinrom og motorstøy i jobb sammenheng. Det er deilig med enn rolig bil. 

Lenke til kommentar

Fascinerande at den raskaste masseproduserte bilen i verda er ein 5 (+2)-setar familiebil. Alle andre på topplistene er 2-seters supersportsbilar til mange millionar kroner. Utanom Tesla er det berre to av sportsbilane på lista over bilar som går 0-100 på under 3 sekund som kan fåast med totalt 4 seter.

 

Tida for superbilar på fossilt drivstoff er nok over. Eksosbilar kan ikkje konkurrere med dreiemomentet som røskar ein elbil frå stilleståande til 100 km/t på 2,5 sekund. Framtidas elektriske superbilar kjem til å ha G-drakt som standardutstyr. Det må vere litt flaut å gi full gass ut av lyskrysset i ein Lamborghini til millionar av kroner, og sjå to av ungane i bilen som stod ved sidan av deg vinke frå baksetet i det dei susar lydlaust forbi.

Men ta med Teslaen på en bane og se hva som skjer.. Overoppheting innkommende. En Tesla klarer ikke å runde Nürburgring i full blås fordi den overoppheter. Ja, nå er jo kanskje ikke dette så relativt fordi en Tesla hovedsaklig skal kjøres på normale veier, men det er jo litt flaut i mine øyne ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...