Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Brannsikring av hyttegrend


Storøien

Anbefalte innlegg

Vi har en hyttekoloni her, den består av i alt 14 hytter. Kommunen har kommet med pålegg om brannsikring på stedet; det vi skjønner er at den vil være forskjellig for hver enkelt, da det bl a forskjellig avstand mellom hyttene, og forskjellig størrelse på dem, osv. Det vi ikke skjønner, er hvilke bestemmelser som råder for hver enkelt, og vi sitter med det bestemte inntrykk at det gjør heller ikke kommunens folk.

 

Men vi må ut av dette uføret; det må brannsikres, både for den enkeltes sikkerhet og for andres. Er det noen her som har vært borti liknende og som kan komme med råd om hvordan dette bør gjøres? Hvor vi begynner å nøste hen for å få snøballen til å rulle?

 

Vi er klar over at det må et konsulentfirma inn i bildet for å få godkjenning på det når anlegget er ferdig, men vi vil nødig bruke konsulent hele veien da det blir for kostbart.

 

Så hva gjør vi?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det snakk om innvendig sikring?

 

Det òg. Bygningene må sikres, enten med brannmur etter gipsplater, avhengig av hyttas størrelse, avstand til nabohytte, osv slik at en eventuell brann hindres i å spre seg. 

Det må til sjuende og sist et brannvarslingsanlegg til, men dette er antagelig ikke godt nok alene.

Lenke til kommentar

Finnes det et flyfoto/satellittbilde/kart som viser hvordan det ser ut? Jeg har jobbet med brannsikkerhet i en årrekke og synes hele greia høres pussig ut.

Dessuten er det vanligvis brannvesenet som har tilsyn og gir pålegg(gjerne via kommunen, men basert på en faktisk rapport).

Lenke til kommentar

Jeg har ikke tid til å skrive mer nå, men kjapt:

Å bruke gips på et eksisterende bygg er en håpløs oppgave, det må gjøres under bygging hvis det skal bli effektivt.

En innvendig brannmur gir heller ikke mening.

Utvendig er det brannhemmende/-dempende kledning eller overflatebehandlig som er alternativene, i tillegg til utvendig mur selvsagt.

Lenke til kommentar

Finnes det et flyfoto/satellittbilde/kart som viser hvordan det ser ut? Jeg har jobbet med brannsikkerhet i en årrekke og synes hele greia høres pussig ut.

Dessuten er det vanligvis brannvesenet som har tilsyn og gir pålegg(gjerne via kommunen, men basert på en faktisk rapport).

 

Jeg skal høre med kommunen om de har bilder, det tror jeg.

Det er kommunen ved brannsjefen som har kommet med pålegg.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke tid til å skrive mer nå, men kjapt:

Å bruke gips på et eksisterende bygg er en håpløs oppgave, det må gjøres under bygging hvis det skal bli effektivt.

En innvendig brannmur gir heller ikke mening.

Utvendig er det brannhemmende/-dempende kledning eller overflatebehandlig som er alternativene, i tillegg til utvendig mur selvsagt.

 

Gips er håpløst - ja, enig i det.

Det kommunens "byggteknisk" har sagt er at utvendig panel (også kalt bordkledning) tas av, gipsplater legges på, deretter panelet tilbake på plass.

Lenke til kommentar

Dersom problemet er at enkelte av hyttene ligger nærmare kvarandre enn 8 meter slik at det er behov for brannskiller så kan grunnen til at det ikkje er gitt detaljerte pålegg være at det finnes fleire løysningar.

Mellom to byggningar så kan ein i utgangspunktet velge om det eine bygge skal ha full brannvegg på sin yttervegg og det andre bygget skal ha vanlig vegg, eller ein kan også velge at begge bygningane skal utførast med halve brannmotstanden kvar slik at dei totalt sett får den rette brannmotstanden.

 

Dette er f.eks. ein vanlig problemstilling når ein nabo ber om å få bygge f.eks. garasje nærmare tomtegrensa enn 4 meter. Då er det enkelte som tillater dette mot at naboen bygger med full brannmotstand, då vil naboen kunne bygge ei tilsvarande garasje heilt intill tomtegrensa utan å tenke på brannmotstanden.

Eller naboane blir enige om å bygge med halve motstanden, slik at ei eventuell framtidig nabogarasje også må brannsikrast.

Eller at naboen får lov til å bygge ei vanlig garasje utan brannmotstand, men at du då må bygge med full brannmotstand dersom du på eit seinare tidspunkt likevell velger å bygge.

 

 

Så om eg forstår situasjonen rett så har kommunen gitt beskjed om at situasjonen må utbetrast, men at dere står fritt til å velge løysning.

Ei løysning kan være at alle gjer litt utbetringar på sine hytter, men det er også mulig å legge alt i å gjere store endringar på enkelte strategisk utvalgte hytter.

 

Her vil det nok bli aktuelt å bruke konsulent frå fyrste stund. Det er ikkje gitt at det er så veldig avansert å dyrt å fikse opp i dette. Men det vil nok være svært fornuftig at dere får ein konsulent til å vurdere kva tiltak som er mest kostnadseffektive.

Det enklaste er nok sikkert at alle kler ytterveggane på sine hytter med betong og gips, men det blir fort kostbart.

Ein konsulent kan f.eks. foreslå ei teknisk løysning som f.eks. utvendig sprinkling som også vil gi brannmotstand mellom hyttene, men utan at det er nødvendig med nevneverdige ombyggingar anna enn å montere litt rør og dyser på veggane. Største utfordringa med ei slik løysning er nok frostsikring og vannforsyning, men det er slikt som brannkonsulenten kan hjelpe dere med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom problemet er at enkelte av hyttene ligger nærmare kvarandre enn 8 meter slik at det er behov for brannskiller så kan grunnen til at det ikkje er gitt detaljerte pålegg være at det finnes fleire løysningar.

Mellom to byggningar så kan ein i utgangspunktet velge om det eine bygge skal ha full brannvegg på sin yttervegg og det andre bygget skal ha vanlig vegg, eller ein kan også velge at begge bygningane skal utførast med halve brannmotstanden kvar slik at dei totalt sett får den rette brannmotstanden.

 

Dette er f.eks. ein vanlig problemstilling når ein nabo ber om å få bygge f.eks. garasje nærmare tomtegrensa enn 4 meter. Då er det enkelte som tillater dette mot at naboen bygger med full brannmotstand, då vil naboen kunne bygge ei tilsvarande garasje heilt intill tomtegrensa utan å tenke på brannmotstanden.

Eller naboane blir enige om å bygge med halve motstanden, slik at ei eventuell framtidig nabogarasje også må brannsikrast.

Eller at naboen får lov til å bygge ei vanlig garasje utan brannmotstand, men at du då må bygge med full brannmotstand dersom du på eit seinare tidspunkt likevell velger å bygge.

 

 

Så om eg forstår situasjonen rett så har kommunen gitt beskjed om at situasjonen må utbetrast, men at dere står fritt til å velge løysning.

Ei løysning kan være at alle gjer litt utbetringar på sine hytter, men det er også mulig å legge alt i å gjere store endringar på enkelte strategisk utvalgte hytter.

 

Her vil det nok bli aktuelt å bruke konsulent frå fyrste stund. Det er ikkje gitt at det er så veldig avansert å dyrt å fikse opp i dette. Men det vil nok være svært fornuftig at dere får ein konsulent til å vurdere kva tiltak som er mest kostnadseffektive.

Det enklaste er nok sikkert at alle kler ytterveggane på sine hytter med betong og gips, men det blir fort kostbart.

Ein konsulent kan f.eks. foreslå ei teknisk løysning som f.eks. utvendig sprinkling som også vil gi brannmotstand mellom hyttene, men utan at det er nødvendig med nevneverdige ombyggingar anna enn å montere litt rør og dyser på veggane. Største utfordringa med ei slik løysning er nok frostsikring og vannforsyning, men det er slikt som brannkonsulenten kan hjelpe dere med.

 

Du har forstått det, akkurat slik er detaljene: diffuse.

Da må vi bare ta det kostnaden dette gir, leie inn konsulent fra første dag.

Lenke til kommentar

Jeg vil også anbefale en brannteknisk konsulent, så slipper dere å starte på et prosjekt som i verste fall blir underkjent.

 

Forslag: Hvis forteller første tallet i postnummeret ditt, og dette er nærheten av meg, kan jeg anbefale en meget dyktig person med flere tiårs erfaring som brannmann og de senere år som innleid konsulent for å utføre brannsyn.

Lenke til kommentar

Jeg vil også anbefale en brannteknisk konsulent, så slipper dere å starte på et prosjekt som i verste fall blir underkjent.

 

Forslag: Hvis forteller første tallet i postnummeret ditt, og dette er nærheten av meg, kan jeg anbefale en meget dyktig person med flere tiårs erfaring som brannmann og de senere år som innleid konsulent for å utføre brannsyn.

 

Det er på Nordmøre.

Lenke til kommentar

 

Jeg vil også anbefale en brannteknisk konsulent, så slipper dere å starte på et prosjekt som i verste fall blir underkjent.

 

Forslag: Hvis forteller første tallet i postnummeret ditt, og dette er nærheten av meg, kan jeg anbefale en meget dyktig person med flere tiårs erfaring som brannmann og de senere år som innleid konsulent for å utføre brannsyn.

 

Det er på Nordmøre.

 

Jeg er på Sunnmøre.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg vil også anbefale en brannteknisk konsulent, så slipper dere å starte på et prosjekt som i verste fall blir underkjent.

 

Forslag: Hvis forteller første tallet i postnummeret ditt, og dette er nærheten av meg, kan jeg anbefale en meget dyktig person med flere tiårs erfaring som brannmann og de senere år som innleid konsulent for å utføre brannsyn.

 

Det er på Nordmøre.

 

Jeg er på Sunnmøre.

 

 

Men få din anbefaling da, pm om du mener dette ikke bør offentliggjøres.

Ellers så finnes det sikkert branntekniske konsulenter i Trondheim.

Lenke til kommentar

Jeg vil også anbefale en brannteknisk konsulent, så slipper dere å starte på et prosjekt som i verste fall blir underkjent.

 

Forslag: Hvis forteller første tallet i postnummeret ditt, og dette er nærheten av meg, kan jeg anbefale en meget dyktig person med flere tiårs erfaring som brannmann og de senere år som innleid konsulent for å utføre brannsyn.

Det er ikke gitt at "din" brannmann har kompetanse, på brannteknisk prosjektering i minst Tiltaksklasse 2, selv om han har kompetanse til ordinært branntilsyn. Her vil det nok også kreves et gjennomsyn av hyttene og plassering, av kompetent person fra godkjent firma.. Ut fra dette kan konsulenten se, hvilke hytter som trenger oppgradering og lage en rapport, med utbedringsforslag for hver enkelt hytte. Løsningene kan være forskjellige, men ofte så er det tiltak som bl.a. utvendig sikring med gips, på utsatte vegger og i gesims/takutstikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...