Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Brannsikring av hyttegrend


Storøien

Anbefalte innlegg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ellers så finnes det sikkert branntekniske konsulenter i Trondheim.

 

Dere vil ikke spare noe, ved tips herifra. Et godkjent firma, må likevel gjennomgå hele området (med hytter), deretter ta for seg hver hytte. De vil utarbeide en Brannteknisk rapport, med endringsforslag, der det er nødvendig! Tviler på om dette gjelder alle hyttene.

 

Du har sikkert flere firmaer i ditt område, som har Sentral godkjenning for branntekninsk prosjektering, i Tiltaksklasse 2. Du kan selv sjekke her:  https://sgregister.dibk.no/search?utf8=%E2%9C%93&q=&apply_filter=1&county%5B%5D=14&functions=17&subject_areas=121&development_classes%5B%5D=2&commit=S%C3%B8k

 

Legg inn ditt fylke, så videre til Funksjon: Prosjekterende og på Fagområde: Brannkonsept. Så kan du kontakte noe av de firmaene.

Trolig må dere også ha et godkjent firma, for "utførelse", for å gjøre endringene. (Eller for å kontrollere og godkjenne utførelsen, hvis noen er snille).

 

Synes egentilg hele saken virker litt undelig. Men da jeg ikke har jobbet med dette på noen år og ikke er oppdattert, overlater jeg det til den branntekniske konsulenten.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke tid til å skrive mer nå, men kjapt:

Å bruke gips på et eksisterende bygg er en håpløs oppgave, det må gjøres under bygging hvis det skal bli effektivt.

 

Dette er tull. Innvendig brannsikring, hemmer og forsinker en brann, fra å brenne ned et bygg, deretter for å spre seg til nabobygg. Utvendig brannsikring, skal motstå brann fra nabobygg, ikke fra eget bygg! Dette er to forskjellige ting.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

 

Jeg vil også anbefale en brannteknisk konsulent, så slipper dere å starte på et prosjekt som i verste fall blir underkjent.

 

Forslag: Hvis forteller første tallet i postnummeret ditt, og dette er nærheten av meg, kan jeg anbefale en meget dyktig person med flere tiårs erfaring som brannmann og de senere år som innleid konsulent for å utføre brannsyn.

Det er ikke gitt at "din" brannmann har kompetanse, på brannteknisk prosjektering i minst Tiltaksklasse 2, selv om han har kompetanse til ordinært branntilsyn. Her vil det nok også kreves et gjennomsyn av hyttene og plassering, av kompetent person fra godkjent firma.. Ut fra dette kan konsulenten se, hvilke hytter som trenger oppgradering og lage en rapport, med utbedringsforslag for hver enkelt hytte. Løsningene kan være forskjellige, men ofte så er det tiltak som bl.a. utvendig sikring med gips, på utsatte vegger og i gesims/takutstikk.

 

 

Hva "min brannmann" er godkjent for eller ikke skal jeg ikke argumentere for her. Det er heller ikke relevant for andre enn TS. Spørsmålet i denne saken går vel mer på om han(les firmaet han driver) har ledig kapasitet, og om prosjektet ligger så nært at det er interessant. Jeg antar nemlig at en synfaring ville være fornuftig.

Lenke til kommentar

 

Jeg har ikke tid til å skrive mer nå, men kjapt:

Å bruke gips på et eksisterende bygg er en håpløs oppgave, det må gjøres under bygging hvis det skal bli effektivt.

 

Dette er tull. Innvendig brannsikring, hemmer og forsinker en brann, fra å brenne ned et bygg, deretter for å spre seg til nabobygg. Utvendig brannsikring, skal motstå brann fra nabobygg, ikke fra eget bygg! Dette er to forskjellige ting.

 

 

Rettelse, her burde jeg brukt "vanskelig oppgave" og "bør gjøres under bygging". 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ellers så finnes det sikkert branntekniske konsulenter i Trondheim.

 

Dere vil ikke spare noe, ved tips herifra. Et godkjent firma, må likevel gjennomgå hele området (med hytter), deretter ta for seg hver hytte. De vil utarbeide en Brannteknisk rapport, med endringsforslag, der det er nødvendig! Tviler på om dette gjelder alle hyttene.

 

Du har sikkert flere firmaer i ditt område, som har Sentral godkjenning for branntekninsk prosjektering, i Tiltaksklasse 2. Du kan selv sjekke her:  https://sgregister.dibk.no/search?utf8=%E2%9C%93&q=&apply_filter=1&county%5B%5D=14&functions=17&subject_areas=121&development_classes%5B%5D=2&commit=S%C3%B8k

 

Legg inn ditt fylke, så videre til Funksjon: Prosjekterende og på Fagområde: Brannkonsept. Så kan du kontakte noe av de firmaene.

Trolig må dere også ha et godkjent firma, for "utførelse", for å gjøre endringene. (Eller for å kontrollere og godkjenne utførelsen, hvis noen er snille).

 

Synes egentilg hele saken virker litt undelig. Men da jeg ikke har jobbet med dette på noen år og ikke er oppdattert, overlater jeg det til den branntekniske konsulenten.

 

 

Dette er forhold vi alt har oversikt over.

Lenke til kommentar

Men få din anbefaling da, pm om du mener dette ikke bør offentliggjøres.

Ellers så finnes det sikkert branntekniske konsulenter i Trondheim.

 

 

Da har jeg snakket med vedkommende, men hans firma er fullt opptatt med prosjekter lokalt, og har ikke kapasitet til å utvide området de jobber i. Jeg kan også bekrefte at de har den nødvendig kompetanse og godkjenninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...