Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lyktestolpe og tv-boks på privat tomt


Jaja111

Anbefalte innlegg

Har kjøpt et hus og jeg ser at det står både en lyktestolpe og en tvboks inne på tomten (ca0.5-1m inn), jeg tenkte å sette opp hekk og ønsker selfølgelig å bruke mest mulig av den tomten jeg har kjøpt.. så vil det være mulig å fått noen til å flytte/fjerne dem? Noen som har vært borti lignende før?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slike ting blir normalt plassert i tomte deler for å unngå slike ting som du er oppe i her, enda verre er det når de plutselig havner midt i en innkjørsel e.l. Dette kommer ofte av dette blir plassert ut FØR kommunen har delt/målt opp tomtene skikkelig, og at dette da blir plassert etter planskisser av utbyggings arealene.

 

Dette er det som regel ingen fysiske problemer med å flytte på, problemet ligger i hvem som skal betale for dette. Som oftest ender det med at det er den som vil ha det flyttet som ender opp med regningen, da det fungerer fint som det er for både de som eier TV-skapet og lysmasten......... Såfremt det ikke er en tinglyst plassering som de ikke har fulgt, eller at det rett og slett er feilplassert.

 

 

Selv jobber jeg som energimontør, og vi har mange ganger flyttet både strømmaster, lysmaster, kabelskap for netteier. Enkelte ganger så er det netteieren som må ta regningen for dette, mens andre ganger så er det grunneieren som må ta kostnaden, alt avhengig av hva som er tinglyst og planlagt og om det utført og plassert i henhold til dette.

 

 

EDIT:

 

Bare husk på at om du skulle få flyttet dette, så vil fremdeles kablene bli liggende nede i bakken. Og tv-kabler ligger gjerne veldig ‹‹grunt›› og er fort gjort å kappe med en spade, da de kan ligne på røtter og ikke tåler så mye, og det er kostbart.

Så bestill gravemld, og få peilet hvor kabler ligger FØR du begynner å grave, er du riktig uheldig så kan det også ligge andre strømførende kabler i den samme kabeltraseen (kanskje både høyspent og lavspent), så spør først og grav siden.

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

En har jo også kabler inntil egen bolig, og de går også over egen tomt.........

 

 

Når jeg nevnte dette så tenker jeg på sikkerhet, hjelper ikke hvor tinglyst plasseringer av kabler er, om en kapper en strømførende kabel og får strøm i seg. Det være seg om en slår ned gjerdestolper, hugger seg ned i bakken med et spett eller spade og skader en slik kabel. Er det en lavspenningskabel så er en jo ‹‹heldig›› om en ‹‹bare›› får strøm i seg, i verste tilfelle så kan en jo miste livet om en treffer en høyspent kabel. Da hjelper det lite om hva som er tinglyst eller ikke.......

 

Mange eldre kabelanlegg går i gjennom hager, innenfor tomtedeler pga plasseringer av strømskap/nettstasjoner/strømmaster, de opprinnelige eierene av huset vet nok mest sannsynlig hvor kabler ligger, mens nye eiere som foretar forandringer på egen tomt ikke vet slike ting, og i mange tilfeller da setter i gang med arbeid uten å undersøke hva som ligger i bakken. 

Ødelegger en da kabler så kan det forekomme erstatningskrav på maaange titalls tusener av kroner (eller enda mer), så spør først og grav siden er fremdeles en god regel å forholde seg til. Det verste er jo skade på liv eller eiendom, og dyre regninger gjør det jo heller ikke bedre.

 

Jeg jobber ikke i et nettselskap, jeg jobber for et privat entreprenør selskap på oppdrag for nettselskapene. I slike tilfeller hvor private eiere har skadet kabler, og vi må ut å feilsøke og reparere, så sender vi regningen til nettselskapet. Nettselskapet videresender dette i svært mange tilfeller til den som har gravd, med et påslag av kilekostnader om strømmen har vært borte lenge fra flere kunder.

Og i de aller fleste tilfeller så er slike ting tinglyst, men det står svært sjeldent på skjøtene at en har kabler på sin tomt, det er kun en opplysning om at netteiere, kabeltv selskap, teleselskaper, kommunale vann -og kloakkledningskal skal ha rett til å vedlikeholde/forbedre eller skifte ut det som går over privat grunn. Slik står det også på skjøte jeg har på min eiendom, men med null info om det faktisk ligger noe i bakken her.

 

Kan muligens være ulik praksis i forskjellige kommuner her, det vet jeg ikke noe om.

Jeg vet bare av erfaring at det svært ofte ender opp med kunder som blir svært lei seg når de har ødelagt noe, og ender opp med en stor regning fra nettselskapet eller andre selskap som eier kabler e.l. som ligger i bakken.

 

Så for egen sikkerhet (og lommebok), så mener jeg fremdeles at spør først og grav siden er en meget fornuftig fremgangsmåte, selv om en graver på egen eiendom/tomt.

Lenke til kommentar

Selv om dette ikke er tinglyst så har du vel sett det på visning? Eller i alle fall hatt anledning til å se det. Det ligger jo i dagen.

Nå må du nesten fortelle åssen man skal se nedgravde kabler i hagen når man er på visning. Mener du at man skal ta med spade og grave opp hagen når man er på visning?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Selv om dette ikke er tinglyst så har du vel sett det på visning? Eller i alle fall hatt anledning til å se det. Det ligger jo i dagen.

Nå må du nesten fortelle åssen man skal se nedgravde kabler i hagen når man er på visning. Mener du at man skal ta med spade og grave opp hagen når man er på visning?

 

Jeg svarer trådstarter: 

 

Har kjøpt et hus og jeg ser at det står både en lyktestolpe og en tvboks inne på tomten (ca0.5-1m inn), jeg tenkte å sette opp hekk og ønsker selfølgelig å bruke mest mulig av den tomten jeg har kjøpt.. så vil det være mulig å fått noen til å flytte/fjerne dem? Noen som har vært borti lignende før?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Slike ting blir normalt plassert i tomte deler for å unngå slike ting som du er oppe i her, enda verre er det når de plutselig havner midt i en innkjørsel e.l. Dette kommer ofte av dette blir plassert ut FØR kommunen har delt/målt opp tomtene skikkelig, og at dette da blir plassert etter planskisser av utbyggings arealene.

 

Dette er det som regel ingen fysiske problemer med å flytte på, problemet ligger i hvem som skal betale for dette. Som oftest ender det med at det er den som vil ha det flyttet som ender opp med regningen, da det fungerer fint som det er for både de som eier TV-skapet og lysmasten......... Såfremt det ikke er en tinglyst plassering som de ikke har fulgt, eller at det rett og slett er feilplassert.

 

 

Selv jobber jeg som energimontør, og vi har mange ganger flyttet både strømmaster, lysmaster, kabelskap for netteier. Enkelte ganger så er det netteieren som må ta regningen for dette, mens andre ganger så er det grunneieren som må ta kostnaden, alt avhengig av hva som er tinglyst og planlagt og om det utført og plassert i henhold til dette.

 

 

EDIT:

 

Bare husk på at om du skulle få flyttet dette, så vil fremdeles kablene bli liggende nede i bakken. Og tv-kabler ligger gjerne veldig ‹‹grunt›› og er fort gjort å kappe med en spade, da de kan ligne på røtter og ikke tåler så mye, og det er kostbart.

Så bestill gravemld, og få peilet hvor kabler ligger FØR du begynner å grave, er du riktig uheldig så kan det også ligge andre strømførende kabler i den samme kabeltraseen (kanskje både høyspent og lavspent), så spør først og grav siden.

Nå er ikke jeg så god i slike ting, men når jeg gikk in på seeiendom.no så kom det hvertfall fram at det var tinglyst. Eller mente du at jeg må finne ut om lyktestolpen/tvboksen er tinglyst?

Vet du hvem jeg må kontakte for å spørre er det strømselskap eller er det kommunen som har med det å gjøre?

 

Også er det vel ikke sånn at man må stå med spade å grave opp boksen selv det gjør vel de som er ansvarlige for stolpen og boksen?

Jeg vil igrunn ikke ha noe problem med å ta regningen av flyttinga såfremt det ikke koster flere titusener, men dersom jeg har loven med meg i at den kan flyttes på selskapenes reging så ønsker jeg jo helst det.:)

Lenke til kommentar

Det jeg mente var at det i enkelte tilfeller kan være planlagt plassert på et sted og tinglyst plassering der, men i praksis så var det en uheldig plassering ute på tomtene/tomtedelene. Slik at det egentlig ikke er plassert i henhold til den tinglyste planskissen for boligfeltet, og er det tilfelle her så vil det være enklere for deg å kunne få dette flyttet, og at du da kanskje kan få dette utført ved at de som eier dette må ta kostnadene med dette.

 

Men i de fleste tilfeller så er det riktig utført i henhold til planer, men så viser det seg at det i noen tilfeller kan bli noen uheldige plasseringer for de som kjøper tomt/hus der i ettertid. Mange flytter jo på huset i forhold til plantegninger (må selvfølgelig få det godkjent av kommunen), og da vil også innkjøringer til tomter bli flyttet, og da kan det i noen tilfeller treffe akkurat der lysmaster, strømskap, tv/teleskap etc er plassert.

 

 

Hvordan det er der du har handlet deg bolig er det jo ikke så lett å svare på for oss andre........

 

 

Lysmastene er det som regel kommunen selv som eier, så fremt det kun er lys i den. Er det en tremast med strømførende ledninger til ditt nabolag, så vil det være nettselskapet som eier den. Bor du ved en fylkes/riksvei, så vil det være Statens vegvesen som eier den.

Ta kontakt med din kommune, så vil de kunne gi et helt konkret svar på hvilken etat som har med dette å gjøre.

Når det gjelder TV-skapet som du nevnte, så er du helt sikker på at det bare er et TV-skap?

For som oftest så er strømskap/tv-skap/teleskap/fiber plassert inntil hverandre for å ikke oppta mer plass enn nødvendig, og det er ikke så ofte at tv-skap blir stående plassert ‹‹alene›› i et byggefelt.......

 

Om du har mulighet til å kunne ta noen bilder av skap og mast, og hvordan det er plassert, så vil det kanskje være litt lettere å gi deg et mer konkret svar på hvilket type skap det er, uten at en kan love det selvfølgelig.

 

 

De som eier dette vil komme på en befaring sammen med deg, og så blir dere enige om hvordan dette kan løses på best mulig måte.

 

Om det skal flyttes så behøver du ikke løfte en finger, spørsmålet ligger som nevnt i hvem som må betale for jobben. Om det er du som ønsker dette flyttet, og det er korrekt plassert så ender som oftest huseier med regningen, er det i utg.pkt feilplassert så skal de som eier dette ta kostnadene med dette. Slik er det i hvert fall i de områdene jeg jobber, men jeg vet jo ikke hvilken praksis de gjennomfører i alle kommuner, tv-selskaper, netteiere etc.....

 

Det jeg mente med graving for din del, var når du skal plante busker/hekk, da må du jo ned på et visst nivå/dybde med plantene, og det var der jeg mente at du må være forsiktig slik at du ikke ødelegger tynne tv/tele/fiberkabler. Så det var også derfor jeg skrev at det lønner seg å ta kontakt med gravemld.tjenesten i din kommune, slik at du kan få peilet hvor kablene ligger i bakken så du slipper å ødelegge dem og ende opp med en kostbar regning for reparasjoner av dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...