Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Alvorlige mangler i utleiebolig og krav på depositum.


Malvado

Anbefalte innlegg

Etter et noe turbulent leieforhold valgte vi å avslutte dette og sa ifra til utleier om dette, vi hadde da bodd der i 5 år og utleier var klar over at det var en del problemer med leiligheten som vedkommende ikke hadde gjort noe med :

 

1 : Det har vært store fukt og mugg problemer på en innebod , selv med rikelig med lufting og fuktsammler så har dette problemet ikke blitt bedre. Det ble påpekt i 2012 og utleier sa at hun hadde fikset dette med ekstern drenering men følgte dette ikke opp særlig ved å sjekke boden grundig og selv om jeg igjen sa at problemet ikke var blitt bedre ble det aldri gjort noe mer med det. 

 

2 : Utleier greide i år å glemme å stoppe vannkranene ovenfor og resultatet var at det rant kraftig med vann rett gjennom gulvet og ned til oss , sprang opp til utleier og forklarte om problemet og hun stoppet kranene , vi tørket opp grundig nede men det ble ikke gjort noe mer fra utleiers side og det lå trolig en god del vann i taket / veggene ( trepanneler ) og det ble kraftigere lukt / fuktighet. Hadde besøk på det tidspunktet fra min far som var vitne til hvordan det rant igjennom.

 

3 : Utleier har en leiekontrakt med oss hvor det står spesifisert at husleien kan reguleres via endringer i konsumprisindeksen , økningen i løpet av perioden har derimot vært langt høyere og sammenligner man med konsumprisindeksen er dette 500 kroner mer i forhold til 2011 - 2016 (leieperioden) , i skrivende stund tilsvarer dette trolig omtrent 6500 Kroner.

 

4 : Utleier har hatt flere byggeprosjekter på gang , i den siste måneden mens vi var på flyttefot ble en utebod stengt med dør og en del eiendeler som jeg hadde der kunne ikke røres på før noen dager ut i august fordi døren var nymalt.

 

5 : Muntlig har utleier sagt at det ikke var noe problem med at vi flyttet i august og vi trengte ikke å stresse da hun skulle inn og utbredde en del ting som de problemene med fukt på boden , male over leiligheten og gjøre den klar til neste beboer som skal leie fra den 1 september. Siden hun ikke akkurat har vært en person som jeg har tillit for hadde vi flyttet helt ut fra den 1 august og det var kun de tingene i uteboden som ble igjen nettopp pga at den ikke kunne åpnes og noen vaskemidler for rengjøring av gulv , bad og kjøkken. 

 

6 : Den 3 August kommer jeg ( måtte ha med barna pga oppstart i bhg den 8 ) og tar en gjennomgang av leiligheten med henne , når vi åpner døren til inneboden er det klart at hun allerede har tatt seg inn i leiligheten og har begynt å gjøre noe med fuktproblemene som hun har vært klar over lenge ( ba oss lufte leiligheten kraftig når det skulle være visning og spraye med luftfrisker ) , et stort skap er flyttet på i denne inneboden. På dette tidspunktet med tanke på at jeg er ganske sikker på at hun har en plan tilbyr jeg henne nøklene til leiligheten og sier at det gjenstår å vaske på stue og kjøkken ( der hun skal male ) men at de andre rommene som soverom og barnerom er klare og at alle vegger på badet er vasket grundig ned (og skap ).

Hun ønsker ikke å motta nøklene og påpeker at vi har ut August måned , jeg påpeker mugg problemene i boden ( som jeg selvsagt har tatt bilder av noen dager i forveien ) og at det tross alt er noen ting hun skal gjøre for å redegjøre leiligheten til neste leietaker. Påpeker også husleieøkningen som ikke stemmer overens ( denne ble også sendt på epost til min kone ) i forhold til det vi har på leiekontrakten og i forhold til konsumprisindeksen og hun hevder da at hun kunne ta via gjengsleie (selv om dette ikke står i kontrakten hvor det er understreket konsumprisindeks som er krysset av mens gjengsleie ikke er det ).

 

Siden hun er ganske aggresiv / hissig blir barna mine redde og det ene barnet tisser seg ut, noe som gjør at jeg må bare dra derifra og får ikke gjort meg ferdig med å kaste søppel og de få tingene som står i uteboden. Snakker med en nabo som forteller meg at hun faktisk har snakket stygt om oss over tid og hun forundrer seg ikke over dette.

 

Velger derfor å ta kontakt med banken og krever utbetaling av depositumet , i dag har jeg fått svar og hun krever selvsagt leie for denne måneden.

 

Så spørsmålet nå er hvordan tar jeg denne saken videre? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal vell ikkje trenge å foreta deg noke? Dersom utleiger vil ha heile eller delar av depositumet så er det utleigar som må fyrst dokumentere ovanfor banken om at det er reist søksmål om utbetaling av depositumet.

Då må banken sperre beløpet fram til partane blir enige eller det foreligger ein rettskraftig avgjersle om korleis depositumet skal betalast ut.

Lenke til kommentar

Du skal vell ikkje trenge å foreta deg noke? Dersom utleiger vil ha heile eller delar av depositumet så er det utleigar som må fyrst dokumentere ovanfor banken om at det er reist søksmål om utbetaling av depositumet.

Då må banken sperre beløpet fram til partane blir enige eller det foreligger ein rettskraftig avgjersle om korleis depositumet skal betalast ut.

 

Det er nettopp denne biten som jeg lurer på, har jo fått svar fra banken om at hun krever leie for august måned , noe som jeg mener ikke er greit ( hun bruker jo tross alt en del av denne måneden til å ordne opp mugg problemene som var alvorlige med råte i treverk i reholene på boden ) , så hvordan tar jeg dette videre?

Lenke til kommentar

The Avatars svar er litt misvisende. Dersom leietaker krever depositum er hovedregelen at utleier må gå til sak for å sperre for utbetaling, jf. husleieloven § 3-5 sjette ledd. Det gjelder imidlertid et unntak for skyldig husleie, jf. fjerde og femte ledd. Her kan utleier kreve utbetaling med mindre leietaker går til sak.

 

Når utleier har krevd utbetalt skyldig husleie har leietaker derfor en frist på fem uker på å reise sak og dokumentere dette for banken (fristen skal være angitt i bankens varselbrev) for å avverge utbetaling til utleier.

 

Hva du gjør nå varierer litt etter hvor du bor. Siden du bor i Sør-Trøndelag iflg. profilen din er det en klage til Husleietvistutvalget (som har samme status som forliksrådet) som vil være riktig fremgangsmåte. De har en ganske hjelpsom hjemmeside.

 

Det koster 0,2R (205 kr) å klage som leietaker (1R, 1025 kr, å klage som utleier). Etter HTU-forskriften § 18 får man i praksis bare erstattet utgifter til advokat dersom motparten benytter advokat, eller hvis saken var særskilt komplisert. Du bør derfor sjekke eventuell rettshjelpsforsikring i innboforsikringen din hvis det er aktuelt å få profesjonell juridisk bistand til å sette opp klage for deg. Burde ikke være så dyrt, jeg vil anslå toppen to-tre timers arbeid. Men det vil være verdt det å få strukturert og presentert saken skikkelig.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...