Gå til innhold

Tross stadig flere el- og hybridbiler: Derfor øker utslippene fra veitrafikken


Anbefalte innlegg

På de siste tre tiår har folks daglige transportbehov økt fra 4 km daglig til 40 km daglig. Man trenger bare ta en titt på kartet for å forstå hvorfor folk bruker privatbilen mye, det er det mest effektive fremkomstmiddelet vi har tilgjengelig og bilen generer milliarder på milliarder i effektivitet og verdiskapning. Skal biltrafikken reduseres ytterligere samtidig som befolkningen øker, vil det bli uhyre dyrt og veldig ineffektivt. Folk burde premieres for å ta ansvar for egen fremkommelighet i stedet for å straffes for de få negative effektene ved privatbilkjøring. CO2 har aldri vært og kommer aldri til å bli et problem for oss, det vil si, hvis det ikke blir for lite av denne naturgassen for det er det vi burde frykte, ikke en knapt målbar økning

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På de siste tre tiår har folks daglige transportbehov økt fra 4 km daglig til 40 km daglig. Man trenger bare ta en titt på kartet for å forstå hvorfor folk bruker privatbilen mye, det er det mest effektive fremkomstmiddelet vi har tilgjengelig og bilen generer milliarder på milliarder i effektivitet og verdiskapning. Skal biltrafikken reduseres ytterligere samtidig som befolkningen øker, vil det bli uhyre dyrt og veldig ineffektivt. Folk burde premieres for å ta ansvar for egen fremkommelighet i stedet for å straffes for de få negative effektene ved privatbilkjøring. CO2 har aldri vært og kommer aldri til å bli et problem for oss, det vil si, hvis det ikke blir for lite av denne naturgassen for det er det vi burde frykte, ikke en knapt målbar økning

 

Har norges geografi endret seg vesentlig de siste tre tiårene? Ellers så er kostnadene av biltrafikk også milliarder på milliarder. Det er i mine øyne liten dekning for at det er uhyre dyrt og lite effektivt å stagge veksten, de byene som stort sett fungerer best og mest effektivt har lite biler, og mye kollektiv.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Slutt å kaste bort offentlige midler på elbiler. Det er mye bedre å bruke pengene på kollektivtrafikken. Gratis buss og bane bør kunne bidra til å redusere biltrafikken betydelig.

 

Det vil vere ei veldig dyr løysing for dei få. Kor mykje av denne langkøyringa trur du skjer i byar med trikk og bane? Alle kan skifte til elbil. Buss er ikkje ei løysing. Ein dieselbuss forureinar meir enn 100 Tesla Model S.

Jup, kollektivtrafikk er tilpasset hovedmengden av de reisende, dette er helt riktig resursbruk siden det gir mest transport for pengene, problemet er alle de som faller utenom siden de ikke reiser en vanlig rute, de kjører bil.

 

Gratis er temmelig bortkastet, dyrt og de som har valget mellom bil eller kollektiv setter vanligvis reisetid og behagelighet over kostnad. Hyppigere avganger mer direkte er mer viktig. Har selv redusert kjøringen til jobben med 50% etter at det går tog hvert 15 minutt fra strømmen, tidligere var det gjerne slik at jeg kjørte om jeg ikke rakk toget for å slippe å vente 25 minutter.

Siden jeg har månedskort er togreisen den dagen gratis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

På de siste tre tiår har folks daglige transportbehov økt fra 4 km daglig til 40 km daglig. Man trenger bare ta en titt på kartet for å forstå hvorfor folk bruker privatbilen mye, det er det mest effektive fremkomstmiddelet vi har tilgjengelig og bilen generer milliarder på milliarder i effektivitet og verdiskapning. Skal biltrafikken reduseres ytterligere samtidig som befolkningen øker, vil det bli uhyre dyrt og veldig ineffektivt. Folk burde premieres for å ta ansvar for egen fremkommelighet i stedet for å straffes for de få negative effektene ved privatbilkjøring. CO2 har aldri vært og kommer aldri til å bli et problem for oss, det vil si, hvis det ikke blir for lite av denne naturgassen for det er det vi burde frykte, ikke en knapt målbar økning

 

Har norges geografi endret seg vesentlig de siste tre tiårene? Ellers så er kostnadene av biltrafikk også milliarder på milliarder. Det er i mine øyne liten dekning for at det er uhyre dyrt og lite effektivt å stagge veksten, de byene som stort sett fungerer best og mest effektivt har lite biler, og mye kollektiv.

 

AtW

 

Det kan være transport økonomenes mareritt, folk foretrekker ikke å flytte etter jobben. De har imidlertid en smertegrense for reisetid. Bedre transport enten veier eller kollektiv brukes opp av dette. 

La oss bruke oljefondet, 8 felt motorvei og lyntog eller enda bedre hyperloop mellom alle store byer og ut til området rundt. 

selvkjørende taxier for å løse last mile problemet, i en stor grad folk som kjører og så deponerer bil i pool. 

Alt er selvsagt gratis, du bor i oslo og trives du kjører til oslo S leverer bilen i taxi systemet hopper i hyperloop poden og drar til lillehammer hvor an auto taxi tar deg til jobb, du er veldig missfornøyd siden han som eier bilen røyker og må være grisebonde. 

 

 

Lenke til kommentar

Trygve

Hvor er statistikken på lastebil bruken. Når en kjører Oslo Trondheim så ser man hvor den store forurensningen kommer fra. Det må ha vert en enorm økning i antall lastebiler på veiene de siste 20-25 årene. Denne trenden kan ikke fortsette. Regner med at en lastebil med 30-40 tonn last forurenser for mange personbiler.

 

Denne transporten må i mye større grad over på tog. Har en følelse at disse lastebilene er verstingene i trafikken. Jobb for å FÅ DEM VEKK !!!

Lenke til kommentar

Trygve

Hvor er statistikken på lastebil bruken. Når en kjører Oslo Trondheim så ser man hvor den store forurensningen kommer fra. Det må ha vert en enorm økning i antall lastebiler på veiene de siste 20-25 årene. Denne trenden kan ikke fortsette. Regner med at en lastebil med 30-40 tonn last forurenser for mange personbiler.

 

Denne transporten må i mye større grad over på tog. Har en følelse at disse lastebilene er verstingene i trafikken. Jobb for å FÅ DEM VEKK !!!

 

Er jo en her men hva hjelper det når denne trafikken bare øker.

 

Spesielt tunge kjøretøyer, til varetransport, står for en større andel enn tidligere av drivstofforbruk og utslipp. Utslippene fra tunge dieselkjøretøy økte fra 1.759.000 tonn CO2 i 1990 til 2.995.000 tonn i 2014, ifølge SSB.

Lenke til kommentar

Slutt å kaste bort offentlige midler på elbiler. Det er mye bedre å bruke pengene på kollektivtrafikken. Gratis buss og bane bør kunne bidra til å redusere biltrafikken betydelig.

 

kollektivtrafikk forurenser mer enn om alle kjørte egen bil, så lenge busser går på diesel. hvis de derimot bytter til gass og elbusser, blir det bra.

Lenke til kommentar

 

Slutt å kaste bort offentlige midler på elbiler. Det er mye bedre å bruke pengene på kollektivtrafikken. Gratis buss og bane bør kunne bidra til å redusere biltrafikken betydelig.

kollektivtrafikk forurenser mer enn om alle kjørte egen bil, så lenge busser går på diesel. hvis de derimot bytter til gass og elbusser, blir det bra.

 

 

Gjør det? Basert på hva?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

 

Slutt å kaste bort offentlige midler på elbiler. Det er mye bedre å bruke pengene på kollektivtrafikken. Gratis buss og bane bør kunne bidra til å redusere biltrafikken betydelig.

kollektivtrafikk forurenser mer enn om alle kjørte egen bil, så lenge busser går på diesel. hvis de derimot bytter til gass og elbusser, blir det bra.

 

 

Den påstanden vil jeg gjerne se dokumentasjon på. Takk!

 

TØI - Nye dieselbusser forurenser mindre enn nye diesel personbiler

"En ny dieselbuss eller diesel lastebil slipper kun ut en tredjedel så mye NOx som en ny diesel personbil. Nye avgasskrav og ny teknologi snur opp ned på bildet av hvilke kjøretøyer som forurenser mest i bytrafikken."

VzIXAYG.png

 

Lenke til kommentar

 

 

Slutt å kaste bort offentlige midler på elbiler. Det er mye bedre å bruke pengene på kollektivtrafikken. Gratis buss og bane bør kunne bidra til å redusere biltrafikken betydelig.

kollektivtrafikk forurenser mer enn om alle kjørte egen bil, så lenge busser går på diesel. hvis de derimot bytter til gass og elbusser, blir det bra.

Den påstanden vil jeg gjerne se dokumentasjon på. Takk!

 

TØI - Nye dieselbusser forurenser mindre enn nye diesel personbiler

"En ny dieselbuss eller diesel lastebil slipper kun ut en tredjedel så mye NOx som en ny diesel personbil. Nye avgasskrav og ny teknologi snur opp ned på bildet av hvilke kjøretøyer som forurenser mest i bytrafikken."

VzIXAYG.png

For eksosbilar har du sannsynlegvis rett, men du teiknar ikkje heile biletet. Om køyringa skjer med elbil stiller det seg litt ansleis.

 

Avgassane frå motoren er berre ein del av forureininga. I tillegg kjem produksjon av partiklar gjennom asfaltslitasje, og den aukar med akseltrykket opphøgd i fjerde. Ein Tesla på to tonn med 1 tonn på kvar aksel produserer då 1^4 + 1 ^4 = 2, medan ein buss på 9 tonn med 4 tonn framme og 5 bak, produserer 4^4 + 5^4 = 881.

 

Konklusjonen er at om alle passasjerane i bussen køyrer kvar sin Tesla Model S i staden, vert den totale forureininga mindre enn frå bussen. Uansett kva drivstoff bussen går på.

Lenke til kommentar

 

 

 

Slutt å kaste bort offentlige midler på elbiler. Det er mye bedre å bruke pengene på kollektivtrafikken. Gratis buss og bane bør kunne bidra til å redusere biltrafikken betydelig.

kollektivtrafikk forurenser mer enn om alle kjørte egen bil, så lenge busser går på diesel. hvis de derimot bytter til gass og elbusser, blir det bra.
Den påstanden vil jeg gjerne se dokumentasjon på. Takk!

 

TØI - Nye dieselbusser forurenser mindre enn nye diesel personbiler

"En ny dieselbuss eller diesel lastebil slipper kun ut en tredjedel så mye NOx som en ny diesel personbil. Nye avgasskrav og ny teknologi snur opp ned på bildet av hvilke kjøretøyer som forurenser mest i bytrafikken."

VzIXAYG.png

For eksosbilar har du sannsynlegvis rett, men du teiknar ikkje heile biletet. Om køyringa skjer med elbil stiller det seg litt ansleis.

 

Avgassane frå motoren er berre ein del av forureininga. I tillegg kjem produksjon av partiklar gjennom asfaltslitasje, og den aukar med akseltrykket opphøgd i fjerde. Ein Tesla på to tonn med 1 tonn på kvar aksel produserer då 1^4 + 1 ^4 = 2, medan ein buss på 9 tonn med 4 tonn framme og 5 bak, produserer 4^4 + 5^4 = 881.

 

Konklusjonen er at om alle passasjerane i bussen køyrer kvar sin Tesla Model S i staden, vert den totale forureininga mindre enn frå bussen. Uansett kva drivstoff bussen går på.

 

 

Jeg har spurt deg ganske mange ganger nå Sturle, kan du vise dekning for at dette er overflateslitasje? Såvidt mitt bekjent er det snakk om forsterkningslaget under asfalten, ikke selve overflateslitasjen.

 

Og nei, det er ikke konklusjonen uansett, det er kun konklusjonen om du ser på en liten del av forurensningen.

 

Forøvrig er det et latterlig kunstig regnestykke å sette opp at alle busser går på diesel, og alle biler går på el.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 Den påstanden vil jeg gjerne se dokumentasjon på. Takk!

 

TØI - Nye dieselbusser forurenser mindre enn nye diesel personbiler

"En ny dieselbuss eller diesel lastebil slipper kun ut en tredjedel så mye NOx som en ny diesel personbil. Nye avgasskrav og ny teknologi snur opp ned på bildet av hvilke kjøretøyer som forurenser mest i bytrafikken."

VzIXAYG.png

Nå er jo TØI en ganske troverdig kilde, men det der virker såpass kontra-intuitivt at jeg ikke tar det for god fisk sånn uten videre likevel. Både på grunn av kjøretøyenes størrelse, vekt, motorstørrelse og drivstofforbruk. Men også det relativt store motorvolumet gjør at nitrogen i lufta får mer tid på seg til å reagere med oksygen ved relativt høye temperaturer i og etter sylinderne. Små motorer med høyt turtall og gjennomstrømningshastighet har i teorien store NOx-fordeler fordi gassene får mindre tid på seg til å reagere ved høy temperatur. Jeg mistenker at de har gjort den tabben å sammenligne utslippene fra 1 bil med utslippene per passasjerplass på bussen. Det vil si at man må gange bussens utslipp med antall passasjerplasser for å få utslippet per kjøretøy. Jeg håper vi får klarhet i det enten den ene eller andre veien for jeg så ikke at det sto presisert i artikkelen. En annen potensiell fallgruve er å kjøre samme testsyklus på bussene som på bilene, altså kjøring uten passasjerer og uten de hyppige stoppene de normalt gjør.

 

En annen ting er at disse målingene ikke tar hensyn til at bussenes kjøremønster i gjennomsnitt er lengre for hver passasjer enn raskeste rute den samme passasjeren ville valgt om han kjørte bil i stedet for. Der passasjerene ville valgt hver sine effektive ruter fra A-B så snirkler bussene seg "omveier" for å kjøre innom flere boligfelt og steder. Bussene må nødvendigvis også stoppe og aksellerere igjen for hver gang noen andre i gruppen av ~20 personer skal av eller på. Noen ganger må man også bytte buss for å komme seg fra A til B. Basert på kjøreruter jeg selv har tatt med bybusser vil jeg anslå at jeg ville kjørt i gjennomsnitt omtrent halvparten så mange km med bil. Og selvsagt stoppet helt opp langt færre ganger. Med de hyppige stoppene har bybussene altså et mer kølignende kjøremønster enn biler.

 

Eller sagt på en annen måte: Hvis jeg hadde brukt x liter drivstoff den mest effektive ruten fra A til B med bil, så vil jeg anslå at jeg ville brukt 2-3 ganger mer drivstoff, i gjennomsnitt, om jeg heller hadde fulgt etter bussen inklusive alle stopp, plasser å bytte buss osv i stedet for å svinge strake veien ut på motorveien og følge den til avkjøringen som er nærmest B. Om vinteren er også kupévarme et poeng. Bybussene bytter ut den varme lufta i kupeen med kald for hver ca 500 meter. Det setter høye krav til effekt i varmeapparatene, som normalt er dieseldrevne. Så mine kjappe anslag er at du kan bruke en faktor 3 på antall kilometer for å få sammenlignbare tall.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

 

 

Slutt å kaste bort offentlige midler på elbiler. Det er mye bedre å bruke pengene på kollektivtrafikken. Gratis buss og bane bør kunne bidra til å redusere biltrafikken betydelig.

kollektivtrafikk forurenser mer enn om alle kjørte egen bil, så lenge busser går på diesel. hvis de derimot bytter til gass og elbusser, blir det bra.

Den påstanden vil jeg gjerne se dokumentasjon på. Takk!

 

TØI - Nye dieselbusser forurenser mindre enn nye diesel personbiler

"En ny dieselbuss eller diesel lastebil slipper kun ut en tredjedel så mye NOx som en ny diesel personbil. Nye avgasskrav og ny teknologi snur opp ned på bildet av hvilke kjøretøyer som forurenser mest i bytrafikken."

VzIXAYG.png

For eksosbilar har du sannsynlegvis rett, men du teiknar ikkje heile biletet. Om køyringa skjer med elbil stiller det seg litt ansleis.

 

Avgassane frå motoren er berre ein del av forureininga. I tillegg kjem produksjon av partiklar gjennom asfaltslitasje, og den aukar med akseltrykket opphøgd i fjerde. Ein Tesla på to tonn med 1 tonn på kvar aksel produserer då 1^4 + 1 ^4 = 2, medan ein buss på 9 tonn med 4 tonn framme og 5 bak, produserer 4^4 + 5^4 = 881.

 

Konklusjonen er at om alle passasjerane i bussen køyrer kvar sin Tesla Model S i staden, vert den totale forureininga mindre enn frå bussen. Uansett kva drivstoff bussen går på.

Så. Hvordan forklarer du da hans påstand om at "hvis de derimot bytter til gass og elbusser, blir det bra"?

Dessuten tar jeg gjerne dokumentasjon på din påstand om en buss har 440 ganger så høyt partikkelutslipp som en Tesla, grunnet høyere vekt.

Lenke til kommentar

 

 Den påstanden vil jeg gjerne se dokumentasjon på. Takk!

 

TØI - Nye dieselbusser forurenser mindre enn nye diesel personbiler

"En ny dieselbuss eller diesel lastebil slipper kun ut en tredjedel så mye NOx som en ny diesel personbil. Nye avgasskrav og ny teknologi snur opp ned på bildet av hvilke kjøretøyer som forurenser mest i bytrafikken."

VzIXAYG.png

Nå er jo TØI en ganske troverdig kilde, men det der virker såpass kontra-intuitivt at jeg ikke tar det for god fisk sånn uten videre likevel. Både på grunn av kjøretøyenes størrelse, vekt, motorstørrelse og drivstofforbruk. Men også det relativt store motorvolumet gjør at nitrogen i lufta får mer tid på seg til å reagere med oksygen ved relativt høye temperaturer i og etter sylinderne. Små motorer med høyt turtall og gjennomstrømningshastighet har i teorien store NOx-fordeler fordi gassene får mindre tid på seg til å reagere ved høy temperatur.

 

En annen ting er at disse målingene ikke tar hensyn til at bussenes kjøremønster i gjennomsnitt er lengre for hver passasjer enn raskeste rute den samme passasjeren ville valgt om han kjørte bil i stedet for. Der passasjerene ville valgt hver sine effektive ruter fra A-B så snirkler bussene seg "omveier" for å kjøre innom flere boligfelt og steder. Bussene må nødvendigvis også stoppe og aksellerere igjen for hver gang noen andre i gruppen av ~20 personer skal av eller på. Noen ganger må man også bytte buss for å komme seg fra A til B. Basert på kjøreruter jeg selv har tatt med bybusser vil jeg anslå at jeg ville kjørt i gjennomsnitt omtrent halvparten så mange km med bil. Og selvsagt stoppet helt opp langt færre ganger. Eller sagt på en annen måte: Hvis jeg hadde brukt x liter drivstoff den mest effektive ruten fra A til B med bil, så vil jeg anslå at jeg ville brukt 2-3 ganger mer drivstoff, i gjennomsnitt, om jeg heller hadde fulgt etter bussen inklusive alle stopp. Om vinteren er også kupévarme et poeng. Bybussene bytter ut den varme lufta i kupeen med kald for hver ca 500 meter. Det setter høye krav til effekt i varmeapparatene, som normalt er dieseldrevne. Så mine kjappe anslag er at du kan bruke en faktor 3 på antall kilometer for å få sammenlignbare tall.

 

 

Årsaken er bedre filtreringsteknologi på busser. Og begge tallene er målinger med "typisk bykjøremønster".

 

Men la oss si det er tredobbel så mye da, da er utslippet av NOx konkret det samme som en personbil, og en buss har i snitt langt flere passasjerer enn en bil.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gassen NOx kan ikke filtreres, så jeg antar du mener katalyseres. Altså at bussene angivelig har mye større katalysatorer per liter avgass enn personbiler, altså mye mer enn 5-6 ganger større katalysatorer hvis vi regner 5-6 ganger høyere drivstofforbruk per km.

 

Ellers så mistenkte jeg nettopp at det ikke var typisk kjøremønster og ikke utslipp per kjøretøy men per passasjerplass (eller seteplass). Får dessverre ikke tid til å lese hele rapporten i kveld for å finne ut om det stemmer, men skal ta en titt på det når jeg får tid.

Lenke til kommentar

 

 Den påstanden vil jeg gjerne se dokumentasjon på. Takk!

 

TØI - Nye dieselbusser forurenser mindre enn nye diesel personbiler

"En ny dieselbuss eller diesel lastebil slipper kun ut en tredjedel så mye NOx som en ny diesel personbil. Nye avgasskrav og ny teknologi snur opp ned på bildet av hvilke kjøretøyer som forurenser mest i bytrafikken."

VzIXAYG.png

Nå er jo TØI en ganske troverdig kilde, men det der virker såpass kontra-intuitivt at jeg ikke tar det for god fisk sånn uten videre likevel. Både på grunn av kjøretøyenes størrelse, vekt, motorstørrelse og drivstofforbruk. Men også det relativt store motorvolumet gjør at nitrogen i lufta får mer tid på seg til å reagere med oksygen ved relativt høye temperaturer i og etter sylinderne. Små motorer med høyt turtall og gjennomstrømningshastighet har i teorien store NOx-fordeler fordi gassene får mindre tid på seg til å reagere ved høy temperatur. Jeg mistenker at de har gjort den tabben å sammenligne utslippene fra 1 bil med utslippene per passasjerplass på bussen. Det vil si at man må gange bussens utslipp med antall passasjerplasser for å få utslippet per kjøretøy. Jeg håper vi får klarhet i det enten den ene eller andre veien for jeg så ikke at det sto presisert i artikkelen. En annen potensiell fallgruve er å kjøre samme testsyklus på bussene som på bilene, altså kjøring uten passasjerer og uten de hyppige stoppene de normalt gjør.

 

En annen ting er at disse målingene ikke tar hensyn til at bussenes kjøremønster i gjennomsnitt er lengre for hver passasjer enn raskeste rute den samme passasjeren ville valgt om han kjørte bil i stedet for. Der passasjerene ville valgt hver sine effektive ruter fra A-B så snirkler bussene seg "omveier" for å kjøre innom flere boligfelt og steder. Bussene må nødvendigvis også stoppe og aksellerere igjen for hver gang noen andre i gruppen av ~20 personer skal av eller på. Noen ganger må man også bytte buss for å komme seg fra A til B. Basert på kjøreruter jeg selv har tatt med bybusser vil jeg anslå at jeg ville kjørt i gjennomsnitt omtrent halvparten så mange km med bil. Og selvsagt stoppet helt opp langt færre ganger. Med de hyppige stoppene har bybussene altså et mer kølignende kjøremønster enn biler.

 

Eller sagt på en annen måte: Hvis jeg hadde brukt x liter drivstoff den mest effektive ruten fra A til B med bil, så vil jeg anslå at jeg ville brukt 2-3 ganger mer drivstoff, i gjennomsnitt, om jeg heller hadde fulgt etter bussen inklusive alle stopp, plasser å bytte buss osv i stedet for å svinge strake veien ut på motorveien og følge den til avkjøringen som er nærmest B. Om vinteren er også kupévarme et poeng. Bybussene bytter ut den varme lufta i kupeen med kald for hver ca 500 meter. Det setter høye krav til effekt i varmeapparatene, som normalt er dieseldrevne. Så mine kjappe anslag er at du kan bruke en faktor 3 på antall kilometer for å få sammenlignbare tall.

 

 

Så du betviler TØI uten å ha lest rapporten, eller i det minste sammendraget, linket til og omtalt i artikkelen?

Det står sort på hvitt at det er «En ny dieselbuss eller diesel lastebil slipper kun ut en tredjedel så mye NOx som en ny diesel personbil», og at «Alle kjøretøyene er testet i avgasslaboratorium under forhold som i størst mulig grad skal tilsvare faktisk bruk av kjøretøyet

 

Selv om vi sier tallene for bussen er 3 ganger så høye, da er de tilsvarende som for en perosnbil. Bussen tar opptil 145 reisende mens bilen tar opptil 5 - for begge er snittet dog en del lavere.

 

Lenke til kommentar

 

 

 

kollektivtrafikk forurenser mer enn om alle kjørte egen bil, så lenge busser går på diesel. hvis de derimot bytter til gass og elbusser, blir det bra.

 

Den påstanden vil jeg gjerne se dokumentasjon på. Takk!

 

TØI - Nye dieselbusser forurenser mindre enn nye diesel personbiler

"En ny dieselbuss eller diesel lastebil slipper kun ut en tredjedel så mye NOx som en ny diesel personbil. Nye avgasskrav og ny teknologi snur opp ned på bildet av hvilke kjøretøyer som forurenser mest i bytrafikken."

[...]

For eksosbilar har du sannsynlegvis rett, men du teiknar ikkje heile biletet. Om køyringa skjer med elbil stiller det seg litt ansleis.

 

Avgassane frå motoren er berre ein del av forureininga. I tillegg kjem produksjon av partiklar gjennom asfaltslitasje, og den aukar med akseltrykket opphøgd i fjerde. Ein Tesla på to tonn med 1 tonn på kvar aksel produserer då 1^4 + 1 ^4 = 2, medan ein buss på 9 tonn med 4 tonn framme og 5 bak, produserer 4^4 + 5^4 = 881.

 

Konklusjonen er at om alle passasjerane i bussen køyrer kvar sin Tesla Model S i staden, vert den totale forureininga mindre enn frå bussen. Uansett kva drivstoff bussen går på.

Så. Hvordan forklarer du da hans påstand om at "hvis de derimot bytter til gass og elbusser, blir det bra"?

Påstanden er feil.

 

Dessuten tar jeg gjerne dokumentasjon på din påstand om en buss har 440 ganger så høyt partikkelutslipp som en Tesla, grunnet høyere vekt.

 

http://wiki.pavementinteractive.org/index.php?title=ESAL#Generalized_Fourth_Power_Law
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...