Gå til innhold

Elon Musk vil lage hustak av solcellepaneler


Anbefalte innlegg

 

 

Like morsomt hver gang disse musk haterne kommer på banen, det lyser greit igjennom

Helt klart, er også veldig vanskelig å spotte de som er motsatt av dette igjen :)

Slike omtales som "menigheten" internt i Tesla (Norge) :p

Nei de omtales slik av «menigheten» som hater tesla uten særlig grunn. Sannsynligvis er det som nevnt sjalusi. Det er iallefall min tanke om saken.

 

Har faktisk aldri sett andre enn haters omtale menigheten...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir spennede å se hva Musk faktisk kommer til å vise frem. Han pleier jo ha å gjort grundige undersøkelser på forhånd, men her tror jeg nok han er litt for lite presis. Jeg har store vanskeligheter med å forstå hvordan man kan lage hustak av solceller som er tilpasset "alle" typer hus, i mange ulike klima. Byggeskikken i Norge er jo ganske annerledes enn tilsvarende "klimasoner" andre steder i verden. Til hus-trailer kan jeg jo tenke meg at dette kan være en glimrende idè. Og det finnes jo massevis av folk i USA som bor i trailerparks. Men, de er kanskje ikke de mest kjøpesterke...

Lenke til kommentar

 

 

 

Like morsomt hver gang disse musk haterne kommer på banen, det lyser greit igjennom

Helt klart, er også veldig vanskelig å spotte de som er motsatt av dette igjen :)
Slike omtales som "menigheten" internt i Tesla (Norge) :p

Nei de omtales slik av «menigheten» som hater tesla uten særlig grunn. Sannsynligvis er det som nevnt sjalusi. Det er iallefall min tanke om saken.

Har faktisk aldri sett andre enn haters omtale menigheten...

De mest ihuga blir faktisk kalt "menigheten" internt her i Norge. Jeg hørte beskrivelsen første gang fra en som jobber i selskapet.

 

Det er nok heller tilhengerne av Musk folk misliker enn selve mannen. Litt som Apple-fanatikere for fem-seks år siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har faktisk aldri sett andre enn haters omtale menigheten...

Har sett et par som har omtalt det.

Det er vel som regel slik med religiøse menigheter, ingen reklamerer aktivt med at de er medlemmer av Jehovas Vitner, Smits venner, Mormoner osv.

Jeg vet iallefall ikke hvor en blir medlem av denne menigheyen, men siden dere er så oppegående og nevner det konstant så kan dere kanskje utdype?

Lenke til kommentar

Blir spennede å se hva Musk faktisk kommer til å vise frem. Han pleier jo ha å gjort grundige undersøkelser på forhånd, men her tror jeg nok han er litt for lite presis. Jeg har store vanskeligheter med å forstå hvordan man kan lage hustak av solceller som er tilpasset "alle" typer hus, i mange ulike klima. Byggeskikken i Norge er jo ganske annerledes enn tilsvarende "klimasoner" andre steder i verden. Til hus-trailer kan jeg jo tenke meg at dette kan være en glimrende idè. Og det finnes jo massevis av folk i USA som bor i trailerparks. Men, de er kanskje ikke de mest kjøpesterke...

Når det gjelder solceller er det nok kun USA som gjelder for Tesla. Kanskje de etterhvert vil tilby produkter og løsninger i Europa og Asia, men da vil de nok starte med de solrike landene først. Kravene i Norge er nok ikke på radaren i det hele tatt.

 

Det er laget diverse integrerte solcelletak tidligere, men det at de ikke er i utstrakt bruk tilsier at det er et forbedringspotensiale inne i bildet. Kanskje har Solarcity/Tesla kommet på noe lurt.

 

Men det viktigste for Tesla og Solarcity i fremtiden er å bli en aktør som kan dekke alle behovene til en kunde. I dag er det slik at man ofte kjøper solceller ett sted, vekselretter ett annet sted, eventuelle batterier ett tredje sted, og så får man en installatør til å ta jobben. Og har man en elbil man skal ha en ladestasjon til, så kan det være enda en aktør. Altså er det opp til fem aktører inne i bildet, bare for å få installert solceller, batterier og lading for elbil. Det blir litt mange kokker.

 

Etter Solarcity og Tesla har slått seg sammen, så vil man kunne gå inn i en Tesla-butikk, og kjøpe ladestasjon, vekselretter og batterier produsert av Tesla og installasjon og solceller fra Solarcity. En samtale, og så kommer de og fikser alt det du har lyst på. Her er det greit om man kan tilby både integrerte solcelletak, løse paneler som kan festes på tak, og solceller som kan settes på stativ på bakkeplan nært huset. Og man bør kunne velge mellom leasing (som er det eneste Solarcity tilbyr i dag) og kjøp. Kunden bør ha mest mulig valgfrihet.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Ja, Musk lover jo også at Modell S skal holde 1 million miles...

Gjerne kom med en kilde på at dette er noe han har lovet. Det er en intern målsetning, ikke noe løfte.

 

Kjipt for dere når dere oppdager at alt bare er en bløff. At det ikke finnes en "kø" på 400k Modell 3 kunder, og at Tesla går konkurs med et smell 2 dager etter at Musk har solgt alle aksjene sine.

Sjansen for at dette skulle skje er vel i området 0,0001%. Selskaper som har null problem med å hente inn penger i aksjemarkedet går ikke konkurs. Og skulle Tesla få problemer med å hente inn penger i aksjemarkedet vil man vite det lenge før selskapet skulle gå konkurs.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han er jo flink til å kjøre emisjoner hvertfall, og tok nylig ut et større beløp også i forbindelse med en fusjon.

Han har aldri tatt ut penger av Tesla. Emisjonene er for å finansiere vektsplanene til Tesla.

 

Når det gjelder det påståtte salget av aksjer så skrev jeg dette i en kommentar til en annen artikkel:

 

1. Musk benyttet seg av aksjeopsjoner, og kjøpte 5,5 mill aksjer for 36 mill USD (~3% av verdien). Dette er opsjoner han har tjent opp i begynnelsen av selskapets historie, ved å møte milepeler som å få Model S i produksjon, o.l.

2. Denne gevinsten regnes som inntekt, og for å dekke innteksskatten på ca 596 mill USD solgte han 2,8 mill aksjer. (Dette må betales umiddelbart i USA.)

3. I tillegg til innteksskatten ville han måtte betale kapitalinnteksskatt på ca 184 mill USD (ved neste selsvangivelse), og for å unngå å måtte gjøre dette, så ga han 1,2 mill aksjer til veldedighet.

 

Totalt utifra disse transaksjonene satt han igjen med 1,5 mill flere aksjer i Tesla, og 36 mill USD mindre i kontanter.

 

Jeg syns det er litt utrolig at folk forsøker male Musk som pengegal profittjeger, med bakgrunn i disse transaksjonene, når det i all hovedsak var to juridiske enheter som tjente på disse transaksjonene, og ingen av disse var Elon Musk. Musk eide ca like mye av selskapet før og etter transaksjonene, altså ca 30%. Og de underliggende verdiene i selskapet har jo ikke endret seg.

 

De som tjente på transaksjonene var:

 

1. Skattemyndighetene i USA. De fikk inn ca 594 mill USD eller ca 5 mrd kroner cash kontant. Dette dekker f.eks opp subsidiene (på 7500 USD/bil) de har betalt ut til nesten 80.000 av Teslas kunder, eller nesten alle bilene de har solgt i USA.

2. En eller flere veldedige organisasjoner, som mottok 1,2 mill aksjer til en verdi av ca 250 mill USD eller ca 2 mrd kroner. Hvor mange av kritikerne har gitt 2 mrd kroner til veldedighet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er ikke dette noe nytt konsept for hverken tak eller fasader, men hittil har det enten vært rettet mot industri eller ganske dyre og halvgode løsninger for boliger. Jeg håper og tror Musk lager et gjennomført godt konsept og kan revolusjonere dette markedet, slik han gjorde med elbil.

 

Håper det blir en slags profilerte takplater der man kan velge å bare ha solceller på den delen av profilen som peker mot sør og billige dummy-plater mot nord. Det bør også bli lett å tilpasse til ulike takformer og hindringer som piper, takstige etc.

 

Håper også det kommer en "vinterpakke" med selvgående snøbørste og avriming.

 

Dersom solcellene blir billige nok, behøver du ikke "dummy-plater" mot nord! Til og med disse panelene vil produsere litt strøm, selv om de ligger i skyggen! Blir omtrent som at de sørvente platene produserer litt strom også på gråværsdager...

Snø og rim er ikke noe problem i det hele tatt. Jeg har luftet løsningen i debattsidene på TU siden 2007....

Lenke til kommentar

En ting er sikkert, emisjonen og kjøpet av Solar City er ikke utelukkende positivt for TSLA aksjonærer.

http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-06-21/tesla-announces-offer-to-acquire-rooftop-solar-company-solarcity

De tar på seg veldig mye gjeld ved å slå sammen to selskaper som går med tildels store underskudd og har gjort det lenge. Var det 13 kvartaler på rad TSLA hadde gått med dundrende underskudd?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er en strålende ide.

 

Klarer de å lage et tak som ser ut som glasserte takstein, hadde det vært perfekt. Da tror jeg de har oppskrift til å trykke penger.

Er prisen grei nok, og det ser OK ut, og har en OK innfesting, så klarer jeg meg med flatt også.

 

Har hatt det samme solcellepanelet på hytta siden tidlig på 80-tallet. Det fungerer fortsatt bra. Aluminiumsramma rundt ser litt ullen ut pga pulverlakken er slitt - men det leverer fortsatt nok energi.

 

Jeg har vannbåren varme i huset, og bygger tilbygg med vannbåren varme. Klarer de å lage solvarmeanlegg som kan plasserer på siden av solcellene, og som ser likt ut, så har de skutt gullfugler. Eller kombinere oppvarming av vann i (under) cellene.

Arealet av take(ne) vil trolig dekke veeldig mye av vårt strømforbruk. Må selvsagt ha en batteribank som kan lagre strøm midlertidig.

Når jeg bygde var det krav om at jeg måtte ha pipe. Det er fort 30-40 000kr spart å slippe den. Har ikke behov for noe slik, da jeg har avtrekksvarmepumpe. Så koster jo taket en del tusen. Klarer de å lage et tak til ca 100 000kr, så hadde jeg vært en kunde.

Ville helst hatt de i store plater ala vanlige takplater, hvis vekten er OK. Synes ikke : http://www.tu.no/artikler/na-kan-du-fa-solceller-pa-taket-uten-at-det-synes/222253

til til Sun-Net er noe videre. Bedre enn flate trolig, men skulle vært i større moduler. Vannvarming og strøm i samme plata. Raske å koble sammen, og være mulig å kutte i lengde/bredde - eller få korte/smale moduler.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Hvis du legger tak av solcellepaneler gifter du deg med produsenten. Det betyr at hvis solcellepanelet blir ødelagt må du ha et nytt som er identisk. Veldig kjedelig dersom produsenten er konkurs, da må du skifte hele taket.

Hvis du legger tak av takstein gifter du deg med produsenten. Det betyr at hvis en takstein blir ødelagt må du ha et nytt som er identisk. Veldig kjedelig dersom produsenten er konkurs, da må du skifte hele taket.

 

Hvis du legger tak av profilerte takplater gifter du deg med produsenten. Det betyr at hvis en plate blir ødelagt må du ha et nytt som er identisk. Veldig kjedelig dersom produsenten er konkurs, da må du skifte hele taket.

 

PS. Det er ganske normalt å kjøpe noen ekstra takstein/takplater og stue bakerst i garasjen eller lengst under verandaen sånn i tilfelle. Ser ikke hvorfor det skulle være noe vanskeligere med solceller.

Har noen steiner liggende etter takbytte, om noen skulle bli ødelagt. Solcellepaneler koster litt mer, så det vil bli dyrt å ha et lager av de liggende :-) Men takstein med solceller er jo heller ikke nytt. Det får man allerede :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...