Gå til innhold

Selge eller leie ut leilighet


donmorten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for mange og veldige gode svar. For å oppklare et par spørsmål jeg har sett komme:

1. Det er en 2-roms leilighet

2. Den er verdt litt mer enn hva anslaget mitt var. Hadde megler hos meg i går som ga verdivurdering på 2.850.000 - 3 mill.

 

Jeg er vel inneforstått med at jeg må skatte av et fremtidig salg, og at det er risiko tilknyttet både mtp dårlige leietakere og fall i boligprisene. Men noe smart må jeg jo gjøre meg pengene mine!

Alternativene jeg har vurdert er aksjefond eller å spytte de inn i den nye boligen jeg kjøper. Akkurat nå heller jeg litt mer mot sistnevnte da jeg føler det er en tryggere investering, samtidig som at jeg på den andre siden vet hvor mye boligprisene har økt og antageligvis kommer til å øke i årene som kommer. Men som noen allerede har sagt; plutselig blir sekundærboliger beskattet ytterligere. Eiendomsskatten øker vel også med 1 promille til neste år.

 

Men på den andre siden ville det vært bittert å selge nå dersom boligprisene fortsetter i den samme retningen. Mange snakker om en uunngåelig boligboble, men ser man til andre storbyer i europa er situasjonen slik at prisen på boliger i sentrale strøk er så høye at de fleste må pendle inn for å jobbe.

Lenke til kommentar

Spekulasjon...

 

I tillegg får man kun nyte 50% av investeringen mens man venter på å realisere gevinst.

 

Kjøper man hus får man nyte 100% av investeringen og deretter realisere skattefritt. Dette har også høy verdi (basert på behov selvsagt).

 

 

Skjønner ikke hva du mener med å nyte 100% av investeringen. Med den innsikten OP har gitt i sin økonomi er han ikke i nærheten av å ha råd til å kjøpe et hus sentralt i Oslo uten å leie ut deler av det. 

 

Det er ikke oppe til debatt at det er lurere å finne et hus med utleiedel sentralt i Oslo, hvor man kan leie ut 50%. Problemet er å finne et sted man har lyst til å bo, som har høye nok leieinntekter, og som man får finansiering på. 

 

Vet ikke hvor oppdatert du er på prisene i Oslo, men et hus i Oslo alle andre steder enn Groruddalen / Holmlia koster fort 10 mill. Det lånet er ikke lett å få på vanlige inntekter, selv om man har 1 mill. i egenkapital.

Lenke til kommentar

Takk for mange og veldige gode svar. For å oppklare et par spørsmål jeg har sett komme:

1. Det er en 2-roms leilighet

2. Den er verdt litt mer enn hva anslaget mitt var. Hadde megler hos meg i går som ga verdivurdering på 2.850.000 - 3 mill.

 

 

Som sagt har jeg akkurat leid ut en 54kvm. to-romsleilighet (på Kampen) Jeg tok 13000 i mnd. Fikk 60 seriøse henvendelser med referanser første døgn annonsen var ute. Som betyr at jeg helt sikkert kan ta mer...

 

Leiligheten din går garantert over 3 mill. Så lenge den er >35kvm. Er den over 50, kan du forvente 3.2 - 3.5 innen budrundene er ferdig. (Gratulerer som millionær, ikke verst med tanke på at du bare har bodd ett sted i 2 år. 

 

Jeg vil tippe det er nesten det dobbelte av hva du har fått utbetalt etter skatt i jobben din disse årene? :)

 

Dette er realiteten i eiendomsmarkedet i Oslo. Det er helt villt! Kan det fortsette sånn? Ja, så lenge det ikke bygges høyere og tettere, eller at folk slutter å sentralisere seg på Østlandet så vil det fortsette.

 

Sjekk prisene på sentrale leiligheter i Stockholm og København først. Så kan du sjekke London, New York og Singapore etterpå.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva du mener med å nyte 100% av investeringen. Med den innsikten OP har gitt i sin økonomi er han ikke i nærheten av å ha råd til å kjøpe et hus sentralt i Oslo uten å leie ut deler av det. 

 

Jeg mener dette:

 

Dersom man investerer 7 mill i ett/en hus/leilighet og bor i dette selv så bruker man 100% av objektet i hele investeringsperioden.

 

Dersom man investerer 3,5 mill x 2 på to mindre leiligheter så bruker man kun 50% av objektet selv og leier ut de resterende 50% av investeringsobjektet.

 

Det vil si at den personlig bruksgevinsten er mye høyere fordi man bor i en mye flottere bolig.

 

Poenget mitt er at man må ta hensyn til verdien man tilføyer sin egen levestandard også.

 

Dersom ikke dette var et gyldig poeng kunne man kjøpt to leiligheter, leid ut begge og selv bodd under et søppelspann på gata.

Lenke til kommentar

Jeg ville uansett være litt forsiktig med å sluke disse type råd som bzzlink kommer med.

 

Det er veldig partisk og tar ikke hensyn til alternativer og hvilke fordeler disse gir.

 

Dersom man setter seg ned med kalkulator finner man fort ut at forskjellen blir ikke så ekstremt stor som det bzzlink får det til å høres ut som.

Lenke til kommentar

Jeg mener dette:

 

Dersom man investerer 7 mill i ett/en hus/leilighet og bor i dette selv så bruker man 100% av objektet i hele investeringsperioden.

jeg forklarer en gang til: OP kan ikke kjøpe en bolig til 7mill uten å leie ut en stor andel av den. Hvordan mener du at man da nyter en mye større andel?

Lenke til kommentar

Jeg ville uansett være litt forsiktig med å sluke disse type råd som bzzlink kommer med.

 

Det er veldig partisk og tar ikke hensyn til alternativer og hvilke fordeler disse gir.

 

Dersom man setter seg ned med kalkulator finner man fort ut at forskjellen blir ikke så ekstremt stor som det bzzlink får det til å høres ut som.

OP har tjent (urealisert) ca. 800000 etter skatt, på 2 år.

Vet ikke hva slags kalkulator du har men vil gjerne se den, og tar gjerne i mot råd på investeringer som er smartere

Lenke til kommentar

Ikke heng deg opp i tallene... Det spiller da ingen rolle om TS splitter 7 millioner i to eller 5 millioner i to. Argumentet er det samme uansett.

 

For å mate deg med teskje:

 

Forutsett at TS har 5 millioner å kjøpe for. Det gir ham to valg.

1) Sitt på to leiligheter. Lei ut en. Bo i den andre. Halvparten av investeringen er skattepliktig. Halvparten av investeringen kan brukes av TS.

 

2) Kjøp en leilighet til 5 millioner. Hele investeringen er skattefri. TS kan bruke hele investeringen i stedet for halvparten.

 

Uansett hvilke beløper vi snakker om så er eksempelet det samme. Så lenge beløpet er høyt nok til å kjøpe to leiligheter (noe det i dette tilfellet er).

Endret av Strato
Lenke til kommentar

 

Jeg er vel inneforstått med at jeg må skatte av et fremtidig salg

..Du kan jo i teorien flytte tilbake ett år før salg, mens du leier ut din nye bolig, selge den første skattefritt også flytte tilbake til det nye. Det vil være litt knot og stress, men kan du spare 250k i skatt er det kanskje noe å vurdere?

Lenke til kommentar

 

 

Jeg er vel inneforstått med at jeg må skatte av et fremtidig salg

..Du kan jo i teorien flytte tilbake ett år før salg, mens du leier ut din nye bolig, selge den første skattefritt også flytte tilbake til det nye. Det vil være litt knot og stress, men kan du spare 250k i skatt er det kanskje noe å vurdere?

 

Eventuelt bare selge den nye boligen og flytte tilbake i den gamle :)

 

Det blir knotete og stress uansett ja...

Lenke til kommentar

Ikke heng deg opp i tallene... Det spiller da ingen rolle om TS splitter 7 millioner i to eller 5 millioner i to. Argumentet er det samme uansett.

 

For å mate deg med teskje:

 

Forutsett at TS har 5 millioner å kjøpe for. Det gir ham to valg.

1) Sitt på to leiligheter. Lei ut en. Bo i den andre. Halvparten av investeringen er skattepliktig. Halvparten av investeringen kan brukes av TS.

 

2) Kjøp en leilighet til 5 millioner. Hele investeringen er skattefri. TS kan bruke hele investeringen i stedet for halvparten.

 

Uansett hvilke beløper vi snakker om så er eksempelet det samme. Så lenge beløpet er høyt nok til å kjøpe to leiligheter (noe det i dette tilfellet er).

 

 

Men hva med de månedlige utgiftene ved å kjøpe noe til 5 mill og ikke leie ut?

Nå var det jo også å doble investeringen i boligmarkedet eller ikke vi snakket om. Altså skal han kjøpe noe for å leie ut eller ikke. Det du snakker om er å kjøpe en bolig som er dyrere og gir mer i månedlige utgifter enn OP synes er komfortabelt. Hvordan kan det være lurt? Man skal jo leve også. 

 

"Ikke heng deg opp i tallene"

Du mener ikke bry seg om hva man har råd til og ikke, og hva man kan få i lån mener du? Hva er vitsen med å diskutere det?

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...