Gå til innhold

- Ligner det som skjedde da samfunnet gikk fra hest til motorkjøretøy


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samferdselsminister Solvik-Olsen snakker, snakker, snakker, snakker, snakker, snakker, snakker og snakker. Men gjør lite.

Han lovet at Bispeveien (FV35) skulle utredes og forberedes som beredsskapsvei, men det blir visst med snakket som vanlig.

FV 35 ble ødelagt av økt trafikk da et av amatørbyggverkene, en av Skjeggestadbruene, på E 18 i Vestfold datt ned.

Nå er det så store slitespor/hjulspor i veien at det kan arrangeres kajakk-konkurranse når det regner.

Det ENESTE som ble gjort i forbindelse med at Bispeveien måtte brukes som omkjøringsvei etter at E 18 måtte stenge pga KLØNETE OG AMATØRMESSIGE veibyggere er;

Forsterket belysning i fotgjengerfelt på Revetal...

 

Fantastisk Solvik-Olsen, du er en bløffmaker.

Men det er dessverre ikke overraskende, du er tross alt i frp.

Lenke til kommentar

Når bilene blir selvkjørende trenger ikke Vegvesenet å legge inn ekstra svinger på veien for å hindre at sjåførene sovner.

Da kan vi kanskje få veier som går rett frem?

 

Hvordan er det å kjøre med moderne selvkjørende biler på Vestlandsveier, blir passasjerene lett bilsyke?

Jeg merker at om veiene svinger mye så bør man skru av cruisekontrollen på gamle biler for å gjøre kjøringen mer behagelig for passasjerene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når bilene blir selvkjørende trenger ikke Vegvesenet å legge inn ekstra svinger på veien for å hindre at sjåførene sovner.

Da kan vi kanskje få veier som går rett frem?

 

Hvordan er det å kjøre med moderne selvkjørende biler på Vestlandsveier, blir passasjerene lett bilsyke?

Jeg merker at om veiene svinger mye så bør man skru av cruisekontrollen på gamle biler for å gjøre kjøringen mer behagelig for passasjerene.

 

Jeg kjører min model S på vestlandsveier, en skal jo ikke bruke den på veldig svingete veier og slikt men det hender jeg har den på om det ikke er for mye og det går helt fint, forskjellen ligger nok i at den bremser ned før svingen og ikke kjører i 80 rundt hele kurven slik som "gamle" CC systemer gjør. Hadde den ikke redusert farten hadde jeg nok aldri brukt det til slik kjøring. Slik var det forøvrig i starten når V7.0 kom. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Samferdselsminister Solvik-Olsen snakker, snakker, snakker, snakker, snakker, snakker, snakker og snakker. Men gjør lite.

Han lovet at Bispeveien (FV35) skulle utredes og forberedes som beredsskapsvei, men det blir visst med snakket som vanlig.

FV 35 ble ødelagt av økt trafikk da et av amatørbyggverkene, en av Skjeggestadbruene, på E 18 i Vestfold datt ned.

Nå er det så store slitespor/hjulspor i veien at det kan arrangeres kajakk-konkurranse når det regner.

Det ENESTE som ble gjort i forbindelse med at Bispeveien måtte brukes som omkjøringsvei etter at E 18 måtte stenge pga KLØNETE OG AMATØRMESSIGE veibyggere er;

Forsterket belysning i fotgjengerfelt på Revetal...

 

Fantastisk Solvik-Olsen, du er en bløffmaker.

Men det er dessverre ikke overraskende, du er tross alt i frp.

 

Er det veibyggerene sin skyld at en grunneier setter i gang et ras?

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For en som har jobbet med veimerking i snart 30 år er dette virkelig spennende. Selvkjørende kjøretøy må ha styringssignaler. Elektronisk fra GPS og telefonsystemer, og optisk fra blant annet veimerking. Utfordringen er at til nå har alle styrings signaler vært visuelle gjennom menneskets øyer. Nå blir det visuelle analysert gjennom video og på skjerm. Her vil det bli brukt IR blant annet for å detektere mennesker å dyr i og utenfor kjørebanen. Dette er en utfordring for veimerke-bransjen som til nå har jobbet med synlige effekter. Nå må merkingen også legge inn effekter i det usynlige området. Dette blir spennende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For en som har jobbet med veimerking i snart 30 år er dette virkelig spennende. Selvkjørende kjøretøy må ha styringssignaler. Elektronisk fra GPS og telefonsystemer, og optisk fra blant annet veimerking. Utfordringen er at til nå har alle styrings signaler vært visuelle gjennom menneskets øyer. Nå blir det visuelle analysert gjennom video og på skjerm. Her vil det bli brukt IR blant annet for å detektere mennesker å dyr i og utenfor kjørebanen. Dette er en utfordring for veimerke-bransjen som til nå har jobbet med synlige effekter. Nå må merkingen også legge inn effekter i det usynlige området. Dette blir spennende.

 

Veimerking er nok det minste problemet, etter hva jeg forstår er ikke google sitt testområde i California merket på en annen måte enn resten. Men en kan nok gjøre en del ting for å forbedre bilens evne til å lese veien. Utfordringen ligger nok mest i å tolke omgivelsene over veien. 

Lenke til kommentar

Hvordan er det å kjøre med moderne selvkjørende biler på Vestlandsveier, blir passasjerene lett bilsyke?

Jeg merker at om veiene svinger mye så bør man skru av cruisekontrollen på gamle biler for å gjøre kjøringen mer behagelig for passasjerene.

 

Hvordan er det å sitte på med buss på svingete veier?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Halse vil ta fra oss vår individuelle frihet til å resie hvor og når vi vil. Benderius trenger å lese seg opp på utviklingen i datakraft og big data.

 

Jeg er mer på linje med Musk når det kommer til autonome kjøretøy.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Samferdselsminister Solvik-Olsen snakker, snakker, snakker, snakker, snakker, snakker, snakker og snakker. Men gjør lite.

Han lovet at Bispeveien (FV35) skulle utredes og forberedes som beredsskapsvei, men det blir visst med snakket som vanlig.

FV 35 ble ødelagt av økt trafikk da et av amatørbyggverkene, en av Skjeggestadbruene, på E 18 i Vestfold datt ned.

Nå er det så store slitespor/hjulspor i veien at det kan arrangeres kajakk-konkurranse når det regner.

Det ENESTE som ble gjort i forbindelse med at Bispeveien måtte brukes som omkjøringsvei etter at E 18 måtte stenge pga KLØNETE OG AMATØRMESSIGE veibyggere er;

Forsterket belysning i fotgjengerfelt på Revetal...

 

Fantastisk Solvik-Olsen, du er en bløffmaker.

Men det er dessverre ikke overraskende, du er tross alt i frp.

Hvor er knappen for å stemme ned?

 

Uansett, veien du beskriver må du krangle med fylkespolitikerne med, ikke samferdselsministeren. Det hjelper lite hva Solvik-Olsen gjør når fylkespolitikerne ikke gjør sin jobb.

 

Ellers så er resten av innlegget ditt stort sett vås som beviser at du aldri har lest en veimelding i ditt liv. Forresten artig at du kjefter på Solvik-Olsen for noe de RødGrønne hadde ansvaret for å få bygget...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

Det holder at du sier at du ikke liker Frp. Vi har aldri hatt en bedre samferdselsminister enn SO!

 

 

På hvilke grunnlag sier du det? Jeg sier hverken nei eller ja, men jeg har ikke akkurat sett noen store handlinger som runger ja. Men han er på ballen, men virker ikke som om så mye skjer.

 

Hvis du vil se hva som skjer så må du lese alle planprogram. Spesielt er endringen tydelige om du har lest planprogram siden før Solvik-Olsen startet i jobben. Det er vesens forskjeller i formuleringene der en tidligere søkte å bygge under standarden, mens det nå konsekvent legges opp til å bygge på og over valgt standard.

 

Videre så skar Solvik-Olsen og krevde utredning av 4 felt på E39, der en tidligere hadde brukt flere år bare på å diskutere om en skulle planlegge for to felt, to og tre felt, eller (gisp!) fire felt.

 

I de berømmelige brompengediskusjonene så har Solvik-Olsen aktivt jobbet for å redusere antall bomselskap. Han har fått avsluttet flere bomstasjoner før tiden. han har sørget for å få redusert utgiftene på eksisterende og nye bomstasjoner.

 

Fremdriften i alle prosjekt som er startet i Solvik-Olsen sin periode ligger alle fremfor skjema. Når brå endringer (ras o.l.) har skjedd så har han fått bevilget penger til opprydding og sikring i et tempo ingen før han har klart. Det han dessverre sliter med er opposisjonen og Venstre som er direkte infrastrukturfiendtlige, sånn at vi ikke får penger til E16 mellom Bergen og Voss med det første, han må slåss for å stanse treneringen av store E-vei prosjekter over hele landet, da mest slåssing mot Ap og SP ordførere.

 

For å få med seg alt dette så krever det at en leser planprogram, stortingsmeldinger og fandens oldemor av dokumenter. For en ting er sikkert, norske medier og opposisjonen kjører digre svertekampanjer (som når en kjenner detaljene i prosessene og vedtakene virkelig provoserer) uten at de heldigvis gjør skade så langt. Konkret eksempel er det faktum at Solvik-Oslen er ute PÅ veiene, og kjører mye SELV. Ene og alene for å kjenne på kroppen hvordan ting står til og for å snakke med private, politikere og næringsliv om hvordan deres hverdag ser ut. Hvilken annen minister, i hvilket som helst departement, har noen sinne vært ute og kjent så direkte på kroppen de utfordringer som ministeren er ansvarlig for?

Endret av Bruker-245639
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Og jeg som trodde at den norske stat helst ville tilbake til hest og kjerre.

AP, SP, SV, MDG og V vil i alle fall dit. KrF har hodet for langt inne i tungetale til å følge med på det ene og det andre viset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...