Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Toyota Avensis 2001, starter ikke etter bytte av diesel-filter.


Anbefalte innlegg

Hei, hadde bilen min på verksted i dag. Den startet å dårlig for 1,5 uke siden, og det var tydelig at den ikke fikk nok diesel under kjøring. På verkstedet byttet de dieselfilter, luftfilter, oljefilter+ oljeskift. Slet litt med å starte bilen når jeg hentet den, men den startet etter litt kinning. På veien hjem fra verkstedet gikk den fortsatt dårlig, og varsellampen om at det var noe galt med innsprøytning lyste fortsatt. Stoppet ved første mulighet og skrudde av motoren og startet igjen. Resten av veien hjem gikk bilen som en drøm, hadde normalt drag igjen og varsellampen var slukket. Kjørte derfor en tur på 40 minutter for å se at alt var i orden. Parkerte så bilen og skrudde av motoren. Testet en siste gang å skru på motoren igjen med en gang jeg hadde stoppet, og den startet lett. 

 

Så kommer vendingen i "solskinnshistorien". 2 timer senere skulle jeg på butikken og da startet ikke bilen i det hele tatt. Har prøvd i hele kveld uten å lyktes. Bilen står bare og kinner, men den fyrer aldri opp. Er det så enkelt som at det er luft i systemet fortsatt? Og hvordan blir jeg så kvitt dette? Har tatt av ene slangen til filteret og pumpet manuelt, og det kommer ut diesel når jeg gjør dette. 

 

Jeg skjønner ikke hvorfor den ikke starter nå, når den gikk som en drøm 2 timer tidligere...  og aner ikke hvor jeg skal lete etter eventuelle feil. 

 

Tar i mot alle forslag med stor takk. Er ingen ekspert på bil, men finner fram og får gjort ting med litt instruksjon. 

 

-Henrik

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å mål railtrykket. Starter den om du vrir nøkkelen i posisjon 2 et par ganger først?

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke vet hvordan jeg måler  railtrykket. Bilen starter ikke om jeg vrir nøkkel i poisjon 2 noen ganger først. Den står kun og kinner. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Prøv å mål railtrykket. Starter den om du vrir nøkkelen i posisjon 2 et par ganger først?

Gi gjerne en beskrivelse til trådstarter på hvordan du måler railtrykket. :)

(Det er dårlig med diagnoseutstyr til såpass gamle dieselbiler... og spesielt Toyota).

 

Når en diesel ikke vil starte kald, det lyser ikke varsellampe (MIL/organsje symbol), dieseltilsførsel sjekket OK, da er det glødeplugger som bør sjekkes.

Er de dårlige så starter en diesel *ikke* kald.

 

Edit:

Startgass er fyfy for en diesel, men på en såpass gammel bil er det jo verdt å prøve (funket fint på min gamle Berlingo inntil jeg fikk skiftet glødeplugger)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

 

Prøv å mål railtrykket. Starter den om du vrir nøkkelen i posisjon 2 et par ganger først?

Gi gjerne en beskrivelse til trådstarter på hvordan du måler railtrykket. :)

(Det er dårlig med diagnoseutstyr til såpass gamle dieselbiler... og spesielt Toyota).

 

Når en diesel ikke vil starte kald, det lyser ikke varsellampe (MIL/organsje symbol), dieseltilsførsel sjekket OK, da er det glødeplugger som bør sjekkes.

Er de dårlige så starter en diesel *ikke* kald.

 

Edit:

Startgass er fyfy for en diesel, men på en såpass gammel bil er det jo verdt å prøve (funket fint på min gamle Berlingo inntil jeg fikk skiftet glødeplugger)

 

Takker for svar, glødeplugger er på agendaen i morgen. Så får vi se hva det fører til. Foreløpig ikke fått noen start på bilen. Kommer til å oppdatere etter hvert som  jeg kommer videre i prosessen. 

Lenke til kommentar

Hvis det lyser en lampe som sier at noe er galt så må du få lest ut feilkoder og ta det derifra. Ellers er det ganske håpløst av verkstedet å ikke nevne noe på det.

 

Lyser ingen lampe nå, og hentet bilen på verkstedet. De leste ut feilkoder og sa at alt var i orden når jeg hentet den. Den var som sagt litt tungstartet med en gang, måtte kinne 7-8sek X 2. Men når jeg kjørte den kjentes alt veldig bra ut. Stoppet bevisst 4 ganger på den turen jeg kjørte for å se at den startet lett igjen, noe den gjorde. Det siste jeg gjorde før jeg forlot bilen var å stoppe og starte en siste gang, bare for å være helt sikker. Startet da også uten problem. Så etter den fikk stå 2 timer, så har den altså bestemt seg for å ikke starte igjen. Jeg hører dieselpumpa gå igang når vrir om tenningen og alt høres/kjennes som normalt, uten om at bilen ikke vil starte. 

Lenke til kommentar

 

På veien hjem fra verkstedet gikk den fortsatt dårlig, og varsellampen om at det var noe galt med innsprøytning lyste fortsatt.

 

Hvis det lyser en lampe som varsler feil så skal det være lagret en feilkode. Det er uansett bedre å prøve å få lest ut den enn å rote i blinde.

Lenke til kommentar

 

 

På veien hjem fra verkstedet gikk den fortsatt dårlig, og varsellampen om at det var noe galt med innsprøytning lyste fortsatt.

 

Hvis det lyser en lampe som varsler feil så skal det være lagret en feilkode. Det er uansett bedre å prøve å få lest ut den enn å rote i blinde.

 

Ja, det er sant. Vil feilkoden fortsatt ligge lagret selv om den forsvant så fort jeg skrudde av og på bilen ? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Skal det.

 

Det finnes ett uttall varianter av ECU'er fra ulike leverandører til bilindustrien.

På en såpass gammel modell tviler jeg litt på at feilkoder lagres.

På min 2004 Previa D4D (litt nyere variant både av ECU og motor) så lagres *ikke* feilkodene på f.eks. ABS.

Men på nyere ECU'er/andre modeller fra ulike fabrikanter kan det leses ut *mye* historikk (feilkoder etc).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

På min 2004 Previa D4D (litt nyere variant både av ECU og motor) så lagres *ikke* feilkodene på f.eks. ABS.

Seriøst? Dette overrasker meg faktisk selv om det er en Toyota.

 

 

Ja, seriøst :)

 

Ble litt skuffet selv da jeg skulle sjekke hvorfor ABS-lampa blinket etter at jeg hadde skrudd sammen bilen etter turbobytte.

 

Bruker riktignok ikke originalt Toyota Techstream (har en variant av dette), men Autel sitt interface/software for de fleste japanske biler.

 

Litt off-topic kanskje, men det er samme "problem" for ECU til en Suzuki (GSXS/GSXR) når tenning slås av på for visse feiltyper (avhengig av sensor).

Feilen må leses av "live" for å si det slik.

Lenke til kommentar

Da har omsider fått fikset bilen, og dette etter nesten to uker med frustrasjon og kløing i hodet for min egen del. Hadde bilen på feilsøking og det ble ikke funnet noen verdens ting. Så når alt "logisk" var sjekket, så fant vi altså ut at det var to 2 SCV ventiler til dieselpumpa som var defekt, byttet disse og bilen startet på sekundet igjen. Slik som jeg har forstått er vel dette slitedeler, som bestemte seg for å ta kvelden 40 min etter jeg hadde vært på verksted og fikset de andre tingene. Nå går hvert fall bilen, selv om det ble en litt dyrere service enn det jeg hadde i planene.

Uansett takk for forslag og hjelp av alle som har bidratt. 

 

-Henrik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...