Gå til innhold

Ny dom: Slipper å skru av varmepumpen om natten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig så skaper det litt presedens, og holder søksmål unna rettsaler. Men, fysikkens lover endres ikke for det om en nasjons lover tilpasser seg de forskjellige enkeltsakene.
 
Det må kunne forventes at dersom et apparat, f.eks. at det er feil på det kan ha et unormalt høyt støynivå, så må det også kunne gå an å få medhold. Men, da må vel støynivået være noe høyere enn den presedens som saken skapte?
 
Det billigste hadde vært om begge naboen hadde delt på kostnaden av å bytte ut varmepumpen (uten å gå til sak) med en mer stillegående modell, gjerne av et annet fabrikat, framfor å skulle måtte dele på saksomkostningene. Det høres gjerne litt rart ut at den naboen som plages skal være med å betale. Men, i dette tilfellet så vant jo naboen med utstyret fram.
 
Har kommunelegen vært involvert forut for å starte en søksmålsprosess? Synes artikkelen er litt tynn sånn sett.
 
EDIT:


https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2011-06-24-29/KAPITTEL_3#KAPITTEL_3
 

Kapittel 3. Miljørettet helsevern

§ 8.Virkeområde og forskrifter
 
Miljørettet helsevern omfatter de faktorer i miljøet som til enhver tid direkte eller indirekte kan ha innvirkning på helsen. Disse omfatter blant annet biologiske, kjemiske, fysiske og sosiale miljøfaktorer.
Departementet kan innenfor formålene etter § 1, gi forskrifter om miljørettet helsevern, herunder bestemmelser om innemiljø, luftkvalitet, vann og vannforsyning, støy, omgivelseshygiene, forebygging av ulykker og skader mv. Det kan også gis forskrifter om plikt til å ha internkontrollsystemer og til å føre internkontroll for å sikre at krav fastsatt i eller i medhold av dette kapittel overholdes.


Å spurt kommunlegen til råd, ville sikkert ha vært en gratis affære, som kanskje kunne hjulpet partene til å unngå et søksmål?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Lagmannsretten var uenig. Støygrensen er «viktig og sentral i vurderingen, men ikke nødvendigvis avgjørende» for vurderingen etter naboloven, slo de fast.

Elendig avgjørelse.

 

De burde i tilfelle også omgjøre loven slik at det blir kalt noe annet enn støygrense siden det nå tydeligvis ikke finnes noen grense for støy.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det billigste hadde vært om begge naboen hadde delt på kostnaden av å bytte ut varmepumpen (uten å gå til sak) med en mer stillegående modell,

Jaha, flott. Kjempelogisk.

 

Da installerer jeg den billigste og mest bråkete varmepumpa jeg finner. Så går jeg til naboen og ber denne spleise på en bedre pumpe til meg.

Lenke til kommentar

Som vanlig finner jeg det vanskelig å forstå det norske rettsvesens vurderinger, som framstår som ganske vilkårlige.

 

"Du kan i dag ikke forvente at all støy skal holdes innenfor anbefalte støygrenser. Vi synes det er riktig når lagmannsretten legger til grunn at støynivået er vesentlig lavere inne enn der støyen er høyest"

 

Kan man ikke forvente det? Hvorfor kan man ikke forvente det? Hva blir nå konsensus? Regelverket er ikke gjeldene, så det er umulig å forholde seg til? Og tror retten at de som lager standardene er inkompetente? De vet svært godt at nivået er lavere innendørs, allikevel er grenseverden satt som den er satt.

 

"Lagmannsretten mente imidlertid at det vanskelig kunne være svevning naboene reagerte på, da fenomenet kun oppstår dersom begge kompressorene i varmepumpen går med tilnærmet samme turtall. "

 

Jeg skjønner ikke helt logikken her heller, hvorfor er det usannsynlig at to like kompressorer kjører samme turtall?

 

AtW

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Det billigste hadde vært om begge naboen hadde delt på kostnaden av å bytte ut varmepumpen (uten å gå til sak) med en mer stillegående modell,

Jaha, flott. Kjempelogisk.

 

Da installerer jeg den billigste og mest bråkete varmepumpa jeg finner. Så går jeg til naboen og ber denne spleise på en bedre pumpe til meg.

 

 

Er forsåvidt litt enig i tankerekken du framstiller der. Det ville selvfølgelig blitt misbruk. Men, du ser jo hvor sykt det kan bli når retten får være med å bestemme hva som skal bli utfallet.

 

Det beste ville jo vært om myndighetene kunne pålagt varmepumpeleverandører å levere varmepumper som holder seg innenfor et visst nivå av lav støy. Er det noen slik regel for godkjenning av varmepumper i dag?

 

Artikkelen er også svak på om det har vært blitt brukt et steg før, altså mekling eller bruk av en mekler som konfliktrådet:

 

http://www.advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/prov-mekling-i-nabokonflikter/

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det billigste hadde vært om begge naboen hadde delt på kostnaden av å bytte ut varmepumpen (uten å gå til sak) med en mer stillegående modell,

Jaha, flott. Kjempelogisk.

 

Da installerer jeg den billigste og mest bråkete varmepumpa jeg finner. Så går jeg til naboen og ber denne spleise på en bedre pumpe til meg.

 

 

Er forsåvidt litt enig i tankerekken du framstiller der. Det ville selvfølgelig blitt misbruk. Men, du ser jo hvor sykt det kan bli når retten får være med å bestemme hva som skal bli utfallet.

 

Det beste ville jo vært om myndighetene kunne pålagt varmepumpeleverandører å levere varmepumper som holder seg innenfor et visst nivå av lav støy. Er det noen slik regel for godkjenning av varmepumper i dag?

 

Artikkelen er også svak på om det har vært blitt brukt et steg før, altså mekling eller bruk av en mekler som konfliktrådet:

 

http://www.advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/prov-mekling-i-nabokonflikter/

 

 

Varmepumper er ikke alltid i samme avstand, noen er innbygd osv, derfor er kravet til støynivå hos naboen, som er det som faktisk teller. Og her har myndighetene satt klare og tydelige krav. Som retten har ignorert.

 

AtW

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Som vanlig finner jeg det vanskelig å forstå det norske rettsvesens vurderinger, som framstår som ganske vilkårlige.

 

"Du kan i dag ikke forvente at all støy skal holdes innenfor anbefalte støygrenser. Vi synes det er riktig når lagmannsretten legger til grunn at støynivået er vesentlig lavere inne enn der støyen er høyest"

 

Kan man ikke forvente det? Hvorfor kan man ikke forvente det? Hva blir nå konsensus? Regelverket er ikke gjeldene, så det er umulig å forholde seg til? Og tror retten at de som lager standardene er inkompetente? De vet svært godt at nivået er lavere innendørs, allikevel er grenseverden satt som den er satt.

 

"Lagmannsretten mente imidlertid at det vanskelig kunne være svevning naboene reagerte på, da fenomenet kun oppstår dersom begge kompressorene i varmepumpen går med tilnærmet samme turtall. "

 

Jeg skjønner ikke helt logikken her heller, hvorfor er det usannsynlig at to like kompressorer kjører samme turtall?

 

AtW

 

 

Jeg skal absolutt ikke framstille meg som om jeg har kompetanse på slike ting. Jeg er nok omtrent i en like svak stilling som de to naboene på kunnskap. Men, jeg tenker:

 

- enig med din framløfting av "vilkårlig"

 

- enig med at en støygrense er en støygrense. Den gjelder også utendørs, selv om det oppholdsrommet som regel ikke strekker seg over hele døgnet.

 

- er enig med analysen om at retten virker å være inkompetent.

 

- om lydinterferens. Altså at bølgetoppene sammenfaller. Her vil nok retten ha delvis rett. Men, det må kunne antas at den lydinterferensen vil oppstå dersom kompressorene ikke er helt synkrone. Noe som nok er "umulig" å få til. Så til tider i et eller annet tidsperspektiv, så må det være et slags interferensintervall som slår inn her. Det tenker jeg ihvertfall. Så jeg er enig med deg der også, at retten tar feil med hensyn på hvor plagsom en slik interferens kan være.

 

- jeg tviler også på at de personene med domsmyndighet i retten har vært på befaring selv for å lytte til støyen. Altså så kan de heller ikke bedømme i hvor stor grad dette kan ta nattesøvnen i fra folk.

 

- en annen ting som retten ikke ser ut til å legge hensyn på, er "offerets" mentale lidelse. For dersom en støykilde gir deg mange nok søvnløse netter så vil det gå ut over helsen.

 

 

Den andre støypåførende naboen kunne kanskje tenkes å måtte være med på å innstallere lydisolerende vinduer hos støyofferet? Samt å dekke ventilasjonskostnader, slik at innemiljøet på soverommet ikke blir uakseptabelt. Alternativet kan være å fjerne støykilden, eller bytte varmepumpemodell.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Varmepumper er ikke alltid i samme avstand, noen er innbygd osv, derfor er kravet til støynivå hos naboen, som er det som faktisk teller. Og her har myndighetene satt klare og tydelige krav. Som retten har ignorert.

 

AtW

 

 

 

Jeg kan være enig med deg i det. Dessverre så vil nok denne saken aldri nå særlig høyere i rettsapparatet, slik at dommen kunne blitt ugyldiggjort av en ny vurdering. Da det nok lønner seg for naboene å starte mekling, jo før jo heller. De har jo allerede fått kjenne på hva det koster å ta saker inn for rettsapparatet.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Varmepumper er ikke alltid i samme avstand, noen er innbygd osv, derfor er kravet til støynivå hos naboen, som er det som faktisk teller. Og her har myndighetene satt klare og tydelige krav. Som retten har ignorert.

 

AtW

 

 

 

Jeg kan være enig med deg i det. Dessverre så vil nok denne saken aldri nå særlig høyere i rettsapparatet, slik at dommen kunne blitt ugyldiggjort av en ny vurdering. Da det nok lønner seg for naboene å starte mekling, jo før jo heller. De har jo allerede fått kjenne på hva det koster å ta saker inn for rettsapparatet.

 

 

Ja, det er jeg enig i, rettsaker er sjeldent lønnsomme, og utfallet er nærmere bingo enn man skulle tro.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tipper at det sikkert hadde vært billigere for innklager å kjøpe ny varmepumpe til innklagede som er stillere, enn å betale saksomkostninger og advokat for to rettsaker.

 

Det er helt utrolig hva naboer krangler om for tiden...

 

Det hadde det nok vært, folk som ikke har erfaring med rettsystemet tror kanskje at de har en klar sak når regelverket er krystallklart og regelverket er brutt, og de forventer noe annet enn ganske synse-basert og vilkårlig behandling fra rettssystemet.

 

Når det er sagt skjønner jeg ikke helt at dette er en veldig "utrolig" krangel, maskinen var 10 dB over grenseverdien og står på hele natta.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

"Lagmannsretten mente imidlertid at det vanskelig kunne være svevning naboene reagerte på, da fenomenet kun oppstår dersom begge kompressorene i varmepumpen går med tilnærmet samme turtall. "

 

Jeg skjønner ikke helt logikken her heller, hvorfor er det usannsynlig at to like kompressorer kjører samme turtall?

 

 

Ingen av dommerne kan noen gang ha kjørt en PC med to (like) harddisker ....

 

Under like forhold vil to harddisker såvel som to varmepumpekompressorer gå med tilnærmet samme turtall. Fordi det er det de respektive styringssystemene er designet for å gjøre. Men på grunn av små individuelle forskjeller mellom komponenter av samme type, så får man aldri eksakt samme turtall, og dermed kommer denne irriterende lyden. (Det trenger ikke være samme turtall heller; det kan være "overharmoniske" av grunnfrekvensene som interfererer med hverandre.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Tipper at det sikkert hadde vært billigere for innklager å kjøpe ny varmepumpe til innklagede som er stillere, enn å betale saksomkostninger og advokat for to rettsaker.

 

Det er helt utrolig hva naboer krangler om for tiden...

 

Det hadde det nok vært, folk som ikke har erfaring med rettsystemet tror kanskje at de har en klar sak når regelverket er krystallklart og regelverket er brutt, og de forventer noe annet enn ganske synse-basert og vilkårlig behandling fra rettssystemet.

 

Når det er sagt skjønner jeg ikke helt at dette er en veldig "utrolig" krangel, maskinen var 10 dB over grenseverdien og står på hele natta.

 

AtW

 

 

Jeg mener at å gå så langt som å saksøke sin nabo pga en varmepumpe er veldig galt.

Det er hvertfall det som for min del symboliserer hva som er galt med dagens samfunn.

 

Når mennesket en gang klarte, og fortsatt klarer å sove i bygder med festing og skyting hele natten så blir det helt idiotisk å saksøke sin nabo for en varmepumpe. Hvor lite skal man tåle av hverandre? Hvor rause og spandable skal man være overfor sin neste?

 

Hvis grensen for fred nå strekes opp ved varmepumpestøy er det ikke rart at det går galt i samfunnet.

Jeg skulle lett ha lært meg å leve med den lille omtalte støyen for å kunne ha et sunt, fredelig og attpåtil kanskje koselig naboforhold.

 

Huset mitt ligger rett ved en riksvei som det kjører biler og lastebiler på hele natten. Klart det er mindre behagelig enn å ha det helt stille, men livet er ikke langt nok til at jeg ønsker å irritere meg over det. Jeg har også en nabo som holder fest hver helg nesten, og da snakker vi bråk da. Men istedenfor å saksøke han stikker jeg heller innom han med en kanne med kaffe og spør hvordan de hadde det.

 

Mye handler om innstilling og hengivenhet, og jeg kjenner jeg blir kvalm av å lese slike artikler.

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Når mennesket en gang klarte, og fortsatt klarer å sove i bygder med festing og skyting hele natten så blir det helt idiotisk å saksøke sin nabo for en varmepumpe.

 

Hvor i Irak (eller Syria?) er du fra, egentlig?

 

 

 

Du kan seriøst ikke mene det du skrev nå?

 

Har du noen gang hørt om bygdelivet på 1800-tallet i USA? Og hvordan det fortsatt er?

 

Jeg sier ikke at JEG har opplevd dette, men at mennesket har gjort det.

 

Er det mulig...

Lenke til kommentar

Skal bygdelivet i USA den gang eller nå være styrende for hvordan naboer oppfører seg mot hverandre i Bærum i dag?

Er det mulig ...

 

Jeg trakk frem en kontrast som demonstrerer forskjeller på folk, og toleransene deres, for å gjøre et poeng.

Kanskje jeg ikke var tydelig nok i retorikken min.

 

Poenget gikk altså ut på, i tilfelle du ikke forstod det, at jeg syntes det er galt å være så lite rause og imøtekommende at man saksøker sin nabo for varmepumpestøy.

 

Og følgelig klarte du å sammenligne min levesituasjon med Irak og Syria.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...