Gå til innhold

Telt (3 sesongs) til helgetur.


Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som har anbefalinger til et rimelig (2-3k) telt som både er lett og robust for typiske langhelgsturer i skog og mark? Viktig at teltet ikke er for tungt, men har plass til 2-3 personer. Har tittet en del, men usikker på hva som er bra kvalitet og selvfølgelig hva som gir mest for pengene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke så veldig mange som har vanlige telt med lav vekt til den prisen, men det finnes om man bare går litt utenfor de vanlige merkene.
 
Et tips jeg har (men ingen erfaring med selv) er Mountain Hardwear Optic 3.5.

Fordeler: Gode resultater i tester, forholdsvis lett(ca 3 kg), 2 utganger og 2 fortelt(!), veldig høyt under taket, delvis frittstående så vidt jeg kan se (det vil si ikke like avhengig av at du har godt underlag til plugger), veldig sterk duk, god utsikt fra innerteltet.

Ulemper: Regntettheten er på grensen av det som anbefales. 1500mm vannsøyle skal holde greit til det aller meste, men stort sett er telt fra Norske produsenter 2000mm+.

Lenke til kommentar

Jeg har bestillt fra Fjellsport før og de er veldig hyggelige, svarer meget raskt på mail og gir god info. Det virker som om de er ute etter å gjøre kunden fornøyd istedenfor å bare anbefale/ snakke bra om produkter for å tjene penger.

 

Anbefaler deg å sende en mail til dem :)

Lenke til kommentar

Satt med samme problemstilling og fant noe feil med alle nye telt i den prisklassen. Er litt kravstor på vekt, detaljløsninger og plass i fortelt.  ;-). Endte opp med å kjøpe et pent brukt Fjällräven Akka 3 til under 3000,-. Det ser i første omgang ut til å være et glimrende kjøp. 

Lenke til kommentar

Teltet jeg bestilte hos Fjellsport var de usikker på når jeg kunne forvente, så jeg tror jeg skal se meg om etter et annet. Det kan godt være et 2-mannstelt så lenge det ikke blir kjempe trangt for to voksne. Jeg finner mye telt, men vet ikke helt hva jeg bør se etter og eventuelt hva som gir mest for pengene. Setter et tak på ca. 3000,-

Hva tenkes om Bergans Trollhetta 3?

Endret av Paco1
Lenke til kommentar

Teltet jeg bestilte hos Fjellsport var de usikker på når jeg kunne forvente, så jeg tror jeg skal se meg om etter et annet. Det kan godt være et 2-mannstelt så lenge det ikke blir kjempe trangt for to voksne. Jeg finner mye telt, men vet ikke helt hva jeg bør se etter og eventuelt hva som gir mest for pengene. Setter et tak på ca. 3000,-

 

Hva tenkes om Bergans Trollhetta 3?

 

Godt fortelt, lett nok, hårfint plass til 3 i innerteltet, som også er litt kort og lavt i fotenden slik at det er lett å bli liggende inntil teltduken hvis en er lang. Ser også et par kommentarer om at den har lett for å sige sammen mer enn vanlig i regnvær og at kvaliteten kanskje ikke er den aller beste (litt dårlige sømmer, ikke helt 100% passform i forhold til stenger etc). NB har ikke prøvd det selv, har bare lest brukerkommentarer underveis i eget søk etter telt nylig.

Lenke til kommentar

 

Sjekk outlet-delen hos helsport.no. Der får man gode rabatter på telt som f.eks har blitt slått opp en gang i forbindelse med fotografering.

 

http://www.helsport.no/outlet/telt

Har handlet på outlet'en tidligere men hvordan kjøper du ting der nå? Er en nødt til å ringe? Ser ingen pris eller måte å kjøpe på der?

 

 

Det må være en feil. Jeg ser det samme. Det var både priser og bestillingsmulighet sist jeg var innom - for et par-tre dager siden.

Lenke til kommentar

 

 

Sjekk outlet-delen hos helsport.no. Der får man gode rabatter på telt som f.eks har blitt slått opp en gang i forbindelse med fotografering.

 

http://www.helsport.no/outlet/telt

Har handlet på outlet'en tidligere men hvordan kjøper du ting der nå? Er en nødt til å ringe? Ser ingen pris eller måte å kjøpe på der?

 

 

Det må være en feil. Jeg ser det samme. Det var både priser og bestillingsmulighet sist jeg var innom - for et par-tre dager siden.

 

 

Nah, du har kommet inn via en gammel link eller noe. Når jeg går gjennom menyen kommer jeg til en annen side. Den funker:

 

http://www.helsport.no/outlet

Lenke til kommentar

Her er det ett telt. Kjøp 2 om du vil innenfor budsjettet :)

 

Tråd om teltet her

 

Når det gjelder Helsport siden har jeg forsøkt flere ganger over tid uten å få noe pris opp eller alternativ til å bestille. Finnes sikkert en årsak til det, uansett så får jeg ikke sett pris eller kjøpt så da må jeg kjøpe andre steder. Er der og Fjellsport jeg har pleid å handle. Helsport må også ha gode priser for å kunne konkurrere med den faste rabatten på 20% som Fjellsport gir. En ulempe med Helsport er at en kan sitte igjen med høyere vekt enn oppgitt på varen.

 

Vet ikke hvordan det er nå om de har endret måten de opplyser om vekten på. Når samme type telt er er oppgitt til under 5 kg og det bestandig tikker inn på vekten til 5.5 kg mener jeg det blir feil å opplyse om vektavik på +/- 10%.

Da setter en vekten på teltet til 5.5 kg i stedet for å villede slik. Så hvis en bestiller telt der så burden en gå ut i fra den høyeste vekten hele tiden.

Endret av FranSe
Lenke til kommentar

Her er det ett telt. Kjøp 2 om du vil innenfor budsjettet :)

 

Tråd om teltet her

 

Når det gjelder Helsport siden har jeg forsøkt flere ganger over tid uten å få noe pris opp eller alternativ til å bestille. Finnes sikkert en årsak til det, uansett så får jeg ikke sett pris eller kjøpt så da må jeg kjøpe andre steder. Er der og Fjellsport jeg har pleid å handle. Helsport må også ha gode priser for å kunne konkurrere med den faste rabatten på 20% som Fjellsport gir. En ulempe med Helsport er at en kan sitte igjen med høyere vekt enn oppgitt på varen.

 

Vet ikke hvordan det er nå om de har endret måten de opplyser om vekten på. Når samme type telt er er oppgitt til under 5 kg og det bestandig tikker inn på vekten til 5.5 kg mener jeg det blir feil å opplyse om vektavik på +/- 10%.

Da setter en vekten på teltet til 5.5 kg i stedet for å villede slik. Så hvis en bestiller telt der så burden en gå ut i fra den høyeste vekten hele tiden.

 

Helsport: Følger du linken min i forrige innlegg får du både pris og bestillingsmulighet som tidligere. De har åpenbart endret adressen slik at alle som har bokmerke e.l. kommer til en defekt side.

 

Helt enig når det gjelder vekt. For det første synes jeg +/- 10% høres suspekt ut når det gjelder konsekvent kvalitet, for det andre bør de minimum oppgi snittet av produksjonen over en periode.

Kjøpte brukt Fjällräven-telt nylig og det klokket inn på nøyaktig oppgitt vekt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...