Gå til innhold

GUIDE: Skal du ut å fly drone? Dette er reglene som gjelder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Her bommer artikkelforfatter relativt grovt med undertittelen. Man må ikke melde fra til LT hvis man skal ta bilder.

Hvis man flyr RO1 operasjoner må man ha registrert seg hos LT, ha relevant forsikring, lagd operasjonsmanualer og føre flylogg. Utover kommunikasjon med evt grunneier eller berørte i området man skal fly i - så melder man ikke fra til noen. Det høres jo ut som man må søke om å få ta bilder. Det er ikke korrekt.

Jeg er forøvrig veldig i tvil om Bente E. Heggedal er tolket riktig i definisjonn av begrepet "nytte". Jeg er 99% sikker på at det å fly med dronen sin for å ta bilder av et fint sted fortsatt går under rekreasjonsflyging.

Hvis begrepet over er korrekt, så betyr det at enhver Ola og Kari Nordmann med drone må registrere seg som RO1 for å ta et bilde til face og insta - så dette faller totalt på sin egen urimelighet.

Gjør det? Regner med du vet at det ikke er tillat å filme eller ta bilde av andre personer eller eiendommer og legge ut på media uten samtykke. Du har heller ikke lov å ha overvåkingskamera hvis vidvinkelen går utenfor tomtegrensa di. Går derfor ut ifra at et slikt stramt regelverk er til av tilsvarende grunn. Hvis jeg ser en drone over tomta mi så er ikke veien lang inn i våpenskapet .. Neida, gjør jo ikke sånt, men synes alikecel at det er ganske irriterende å få slike inretninger hengendes over hue bare fordi noen synes det er morsomt med den nye leken.

 

Fastmonterte kamera er spesielt regulert i personvernloven. Her er link til hva datatilsynet sier om droner og hva som er lov. Det ser ikke ut til at de har oppdatert artikkelen etter de nye reglene for droner trådte i kraft 1.1.2016 - men den er fortsatt relevant.

 

https://www.datatilsynet.no/Teknologi/Dronar--kva-er-lov/

 

Jeg er helt enig i at det er irriterende dersom noen leker seg med drone, men med en eksplosiv økning i salg av droner så er dessverre sannsynligheten stor for at man har noen i nærheten som enten ikke kjenner til regelverket eller ikke respekterer det. 

Å finne eieren av en nærgående drone i et tettbebygd strøk er heller ikke så lett. Rekkevidden på kontrollsystemene er ganske heftig, 1-2km er helt uproblematisk på vanlige droner hvis man har fri sikt. 

Lenke til kommentar

Jeg forstår hvorfor regelverket ble innført, men det bærer preg av å være en krampetrekning etter en en rekke farlige situasjoner (bl. a ved Tromsø Lufthavn Langnes).

 

Dette regelverket er for bredt og forhindrer bruk av droner i mange små byer rundt om i landet. For å fly min Phantom 3 må jeg langt utenfor det boligområdet jeg bor i pga. lufthavn i nærheten. Det er ikke problem med folkemengder eller biler utenfor min kontroll, bare at det eksisterer en lufthavn.

 

Jeg har også forsøkt å kontakte tårnet for å få tillatelse til å fly, hvor jeg fikk ett klart nei. Ikke fordi rutetrafikken kunne være ett problem men pga. den lokale flyklubben. Jeg har kontaktet dem ved flere anledninger og fått nei hver gang uavhengig av om det var rutetrafikk eller flyklubb som skulle ta av fra lufthavnen. I praksis har droner i min by/område fått flynekt.

Lenke til kommentar

For meg som bor 4km fra Kjeller flyplass(liten flyplass) så betyr dette at jeg kan fly lovlig i nærområdet mitt.

Du kan ikke fly i nærheten av militært område.  Videre må du holde deg 150 meter unna alle andre hus en ditt eget, med mindre eier har gitt tillatelse til at du flyr nærmere.  Pass godt på høyden din, det er MANGE fly i lufta over Lilllestrømområdet, Spesielt mellom rullebanen og Fetsund, samt rullebanen og Olavgård.  Her bør du nok ikke fly i det hele tatt, uansett høyde. Skulle du tenke på å filme Åråsen stadion fra lufta - IKKE gjør det.  Det er også en forbudssone rundt atomreaktoren på Kjeller.  

Finn deg gjerne et annet sted enn Kjeller ...

 

Ta gjerne en titt på dette dokumentet for Kjeller flyplass, det viser de vanligste flyrutene i området.  http://www.kjellerflyplass.no/uploads/enkj_summary_141113.pdf

Endret av Millmax
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forskrift om luftfartøy som ikke har fører om bord mv § 4 definerer modellflyging som flyging hvor formålet er rekreasjon, sport og konkurranse. Dersom formålet ikke er noen av disse tre tingene, så må du være RO1-operatør for å ha lov til å fly. Spørsmålet er da: Hva er rekreasjon? Ingen steder i forskriften eller på Luftfartstilsynets sider er dette definert. De snakker konsekvent om rekreasjon, uten å si noe om hva dette innebærer.

 

Hva er så egentlig definisjonen av rekreasjon? Fra ordboken: Rekreasjon (fra lat.; se rekreere) det å komme til krefter; hvile (I), atspredelse. Så hvis du flyr for atspredelse eller hvile, med andre ord for å ha det gøy, kan det kalles rekreasjon. Bente Heggedal mener imidlertid at all flyging med et annet formål enn selve flygingen ikke er rekreasjon. Dersom denne atspredelsen (flygingen) innebærer å ta bilder, og disse bildene er hovedformålet med flygingen, er det i følge Bente Heggedal ikke rekreasjon. Da  du være RO1-operatør.

 

Jeg tør påstå at et stort antall av de som kjøper seg en drone i dag, gjør dette ikke bare fordi de vil fly dronen, men også for å ta bilder. For moro skyld. Dermed vil veldig mange, i følge Heggedals definisjon av rekreasjon, være lovpålagt å registrere seg som RO1-operatør. Er dette problematisk? Vel, bortsett fra at det vil være et administrativt mareritt for Luftfartstilsynet, innebærer det å være RO1-operatør vesentlig mer enn det som nevnes i denne artikkelen. Fra forskriften:

 

§ 23.Krav til organisasjon

  • Operatøren skal ha ansvarlig leder, operativ leder og teknisk leder. Flere funksjoner kan ivaretas av samme person.
  • Ansvarlig leder har det overordnede ansvaret for virksomheten. Ansvarlig leder må kunne godtgjøre at organisasjonen er tilpasset virksomhetens størrelse og kompleksitet. Ansvarlig leder må være fylt 16 år.
  • Operativ leder skal sikre at operasjoner utføres i henhold til virksomhetens operasjonsmanual.
  • Teknisk leder skal sikre at virksomhetens luftfartøy er luftdyktige.
  • Hvis virksomheten er særlig kompleks må operatøren etablere og vedlikeholde et kvalitetssystem tilpasset driften. Kvalitetssjef skal sikre at virksomhetens systemer for kvalitetssikring er ivaretatt.

§ 24.Operasjonsmanual

Operatøren skal ha en operasjonsmanual tilpasset kompleksiteten i virksomhetens operasjoner. Operasjonsmanualen skal minst inneholde

a)            beskrivelse av virksomhetens oppbygging

b)           beskrivelse av de operasjonstyper som inngår i virksomheten

c)            beskrivelse av vedlikeholdsprosedyrer

d)           oversikt over alle luftfartøy som inngår i virksomheten.

 

§ 25.Loggføring

Det skal føres en logg over flygetid. Loggen skal minimum inneholde informasjon om hvilket luftfartøy som ble benyttet, hvem som utførte flygingen, tidspunkt for flygingen og området flygingen fant sted.

 

§ 26.Vedlikehold

Operatøren skal påse at luftfartøy vedlikeholdes i henhold til produsentens anvisninger.

 

§ 27.Merking av luftfartøy

Alle luftfartøy skal være tydelig merket med operatørens navn og telefonnummer.

 

Jeg våger å påstå at Bente Heggedal ikke har tenkt så godt gjennom hva hun egentlig sier her, og at dette er hennes personlig definisjon, ikke Luftfartstilsynets. Det kan virkelig ikke være meningen at nær sagt alle som kjøper en drone skal være RO1-operatører. Det er rett og slett ikke praktisk gjennomførbart. Luftfartstilsynet bør komme med en offisiell definisjon på hva som ligger i begrepet rekreasjon, eventuelt endre forskriften slik at det blir klinkende klart hva som ligger til grunn for å måtte registrere seg som RO1-operatør.

Endret av Smack332
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting man kan håpe kommer ut av dette er litt minimum av folkevett rundt hvor droner sendes opp.  For noen dager siden sendte en løkrull opp DJI drona si over lekeplassen til småbarna i Frognerparken.  Sikkert 100 barn og et par hundre foreldre og andre tilstede.  Der fløy han drona opp til en stor høyde direkte over lekeapparatene.  

Jeg håper vi ser mindre av dette i tiden fremover, enkelte tenker ikke konsekvenser i det hele tatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Forskrift om luftfartøy som ikke har fører om bord mv § 4 definerer modellflyging som flyging hvor formålet er rekreasjon, sport og konkurranse. Dersom formålet ikke er noen av disse tre tingene, så må du være RO1-operatør for å ha lov til å fly. Spørsmålet er da: Hva er rekreasjon? Ingen steder i forskriften eller på Luftfartstilsynets sider er dette definert. De snakker konsekvent om rekreasjon, uten å si noe om hva dette innebærer.

 

Hva er så egentlig definisjonen av rekreasjon? Fra ordboken: Rekreasjon (fra lat.; se rekreere) det å komme til krefter; hvile (I), atspredelse. Så hvis du flyr for atspredelse eller hvile, med andre ord for å ha det gøy, kan det kalles rekreasjon. Bente Heggedal mener imidlertid at all flyging med et annet formål enn selve flygingen ikke er rekreasjon. Dersom denne atspredelsen (flygingen) innebærer å ta bilder, og disse bildene er hovedformålet med flygingen, er det i følge Bente Heggedal ikke rekreasjon. Da  du være RO1-operatør.

 

Jeg tør påstå at et stort antall av de som kjøper seg en drone i dag, gjør dette ikke bare fordi de vil fly dronen, men også for å ta bilder. For moro skyld. Dermed vil veldig mange, i følge Heggedals definisjon av rekreasjon, være lovpålagt å registrere seg som RO1-operatør. Er dette problematisk? Vel, bortsett fra at det vil være et administrativt mareritt for Luftfartstilsynet, innebærer det å være RO1-operatør vesentlig mer enn det som nevnes i denne artikkelen. Fra forskriften:

 

§ 23.Krav til organisasjon

  • Operatøren skal ha ansvarlig leder, operativ leder og teknisk leder. Flere funksjoner kan ivaretas av samme person.
  • Ansvarlig leder har det overordnede ansvaret for virksomheten. Ansvarlig leder må kunne godtgjøre at organisasjonen er tilpasset virksomhetens størrelse og kompleksitet. Ansvarlig leder må være fylt 16 år.
  • Operativ leder skal sikre at operasjoner utføres i henhold til virksomhetens operasjonsmanual.
  • Teknisk leder skal sikre at virksomhetens luftfartøy er luftdyktige.
  • Hvis virksomheten er særlig kompleks må operatøren etablere og vedlikeholde et kvalitetssystem tilpasset driften. Kvalitetssjef skal sikre at virksomhetens systemer for kvalitetssikring er ivaretatt.

§ 24.Operasjonsmanual

Operatøren skal ha en operasjonsmanual tilpasset kompleksiteten i virksomhetens operasjoner. Operasjonsmanualen skal minst inneholde

a)            beskrivelse av virksomhetens oppbygging

b)           beskrivelse av de operasjonstyper som inngår i virksomheten

c)            beskrivelse av vedlikeholdsprosedyrer

d)           oversikt over alle luftfartøy som inngår i virksomheten.

 

§ 25.Loggføring

Det skal føres en logg over flygetid. Loggen skal minimum inneholde informasjon om hvilket luftfartøy som ble benyttet, hvem som utførte flygingen, tidspunkt for flygingen og området flygingen fant sted.

 

§ 26.Vedlikehold

Operatøren skal påse at luftfartøy vedlikeholdes i henhold til produsentens anvisninger.

 

§ 27.Merking av luftfartøy

Alle luftfartøy skal være tydelig merket med operatørens navn og telefonnummer.

 

Jeg våger å påstå at Bente Heggedal ikke har tenkt så godt gjennom hva hun egentlig sier her, og at dette er hennes personlig definisjon, ikke Luftfartstilsynets. Det kan virkelig ikke være meningen at nær sagt alle som kjøper en drone skal være RO1-operatører. Det er rett og slett ikke praktisk gjennomførbart. Luftfartstilsynet bør komme med en offisiell definisjon på hva som ligger i begrepet rekreasjon, eventuelt endre forskriften slik at det blir klinkende klart hva som ligger til grunn for å måtte registrere seg som RO1-operatør.

 

Du har helt rett. Det er ikke meningen at alle skal være RO1-operatører, så denne tolkningen er helt på viddene og forsterket av artikkelforfatter i formuleringene som er brukt. 

For å drive RO1-operasjoner må man også ha relevant forsikring, 3-4000kr i året, så det er helt klart at flygingen er rekreasjon helt til man tjener (penger) på det man gjør. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For meg som bor 4km fra Kjeller flyplass(liten flyplass) så betyr dette at jeg kan fly lovlig i nærområdet mitt.

Du kan ikke fly i nærheten av militært område.  Videre må du holde deg 150 meter unna alle andre hus en ditt eget, med mindre eier har gitt tillatelse til at du flyr nærmere.  Pass godt på høyden din, det er MANGE fly i lufta over Lilllestrømområdet, Spesielt mellom rullebanen og Fetsund, samt rullebanen og Olavgård.  Her bør du nok ikke fly i det hele tatt, uansett høyde. Skulle du tenke på å filme Åråsen stadion fra lufta - IKKE gjør det.  Det er også en forbudssone rundt atomreaktoren på Kjeller.  

Finn deg gjerne et annet sted enn Kjeller ...

 

Ta gjerne en titt på dette dokumentet for Kjeller flyplass, det viser de vanligste flyrutene i området.  http://www.kjellerflyplass.no/uploads/enkj_summary_141113.pdf

 

"I nærheten av militært område" er et merkelig vagt begrep synes jeg. De burde vært mer presise. 

Jeg er helt enig i at området rundt Kjeller er et utfordrende sted å fly drone.

Forbudssonen rundt atomreaktoren på kjeller finner jeg ingen informasjon om, og hvis du ser på vedlagte snapshot fra Notam så er det heller ikke indikert noe flyforbud nær Kjeller. Har du noen kilde til dette?

 

Den røde sirkelen over Oslo er et generelt flyforbud opp til 3000 fot, mens det store rosa området rundt Gardermoen er "Gardermoen Control Zone" Er du innenfor denne må du ha tillatelse til å fly fra Gardermoen kontrolltårn. Lignende kontrollsoner er etablert rundt alle lufthavner. 

Den brune pinnen over Kjeller er forøvrig bare en markør som identifiserer Kjeller flyplass. 

post-884-0-95053400-1470162983_thumb.jpg

Endret av osandlan
Lenke til kommentar

"Droner kan være både morsomme og nyttige, og med unntak av det amerikanske forsvarets notoriske Predator og lignende drapsmaskiner, kan de også gjøre veldig mye godt for seg."

Hvorfor kan ikke Reaper/Predator gjøre nytte for seg? De er så fullstappet av sensorer og kamerautstyr at de sannsynligvis kan gjøre mye mer nyttige ikke-voldelige ting enn de fleste sivile droner. Bare fordi de også er flinke til å tilintetgjøre ting, betyr det ikke at de er minst like dyktige på andre fronter???

Lenke til kommentar

En ting man kan håpe kommer ut av dette er litt minimum av folkevett rundt hvor droner sendes opp. For noen dager siden sendte en løkrull opp DJI drona si over lekeplassen til småbarna i Frognerparken. Sikkert 100 barn og et par hundre foreldre og andre tilstede. Der fløy han drona opp til en stor høyde direkte over lekeapparatene.

Jeg håper vi ser mindre av dette i tiden fremover, enkelte tenker ikke konsekvenser i det hele tatt.

Hvordan er muligheten til å skyte ned eller jamme signalene til drone? Et vanlig luftgevær holder vel til lavtflygende droner? Nå er det vel vanskelig å treffe en drone med luftgevær, så jamming er vel greiest. Dette er vel ikke prøvd i norsk rett ennå.

Lenke til kommentar

 

En ting man kan håpe kommer ut av dette er litt minimum av folkevett rundt hvor droner sendes opp. For noen dager siden sendte en løkrull opp DJI drona si over lekeplassen til småbarna i Frognerparken. Sikkert 100 barn og et par hundre foreldre og andre tilstede. Der fløy han drona opp til en stor høyde direkte over lekeapparatene.

Jeg håper vi ser mindre av dette i tiden fremover, enkelte tenker ikke konsekvenser i det hele tatt.

Hvordan er muligheten til å skyte ned eller jamme signalene til drone? Et vanlig luftgevær holder vel til lavtflygende droner? Nå er det vel vanskelig å treffe en drone med luftgevær, så jamming er vel greiest. Dette er vel ikke prøvd i norsk rett ennå.

 

Problemet med å jamme signalene til en drone er at du risikerer å slå ut wifinettet ditt hjemme og smarthuskontrolleren til naboen.... det er veldig mye som skjer på 2.4 og 5GHz ISM bånd nå tildags. Jeg mistenker at det kommer utstyr med en veldig konsentrert "stråle" for å gjøre nettopp dette, men lovlig blir det nok aldri :)

Som droneflyver så burde jeg selvfølgelig ikke si dette høyt - men jamming gjort på en fornuftig måte vil faktisk kunne være effektivt på nærgående droner. De fleste moderne droner har en failsafe som gjør at de ved tap av kontakt med kontroller enten vil bli stående helt i ro - eller så vil de gå opp til sikkerhetshøyde og returnere hjem. 

En løkrull med nytt leketøy vil fort droppe å fly over huset ditt hvis han drona går i failsafe hver gang den passerer ;)

Endret av osandlan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

med unntak av det amerikanske forsvarets notoriske Predator og lignende drapsmaskiner

 

En drone om den er sivil eller militær så er den ikke en drapsmaskin, det er de som styrer dem som avgjør hva en drone skal gjøre og ikke en dronen på selvstendig initiativ.

Blir litt som og kalle et gevær en drapsmaskin siden man kan avlive individer med den.

Lenke til kommentar

 

 

En ting man kan håpe kommer ut av dette er litt minimum av folkevett rundt hvor droner sendes opp. For noen dager siden sendte en løkrull opp DJI drona si over lekeplassen til småbarna i Frognerparken. Sikkert 100 barn og et par hundre foreldre og andre tilstede. Der fløy han drona opp til en stor høyde direkte over lekeapparatene.

Jeg håper vi ser mindre av dette i tiden fremover, enkelte tenker ikke konsekvenser i det hele tatt.

Hvordan er muligheten til å skyte ned eller jamme signalene til drone? Et vanlig luftgevær holder vel til lavtflygende droner? Nå er det vel vanskelig å treffe en drone med luftgevær, så jamming er vel greiest. Dette er vel ikke prøvd i norsk rett ennå.

 

Problemet med å jamme signalene til en drone er at du risikerer å slå ut wifinettet ditt hjemme og smarthuskontrolleren til naboen.... det er veldig mye som skjer på 2.4 og 5GHz ISM bånd nå tildags. Jeg mistenker at det kommer utstyr med en veldig konsentrert "stråle" for å gjøre nettopp dette, men lovlig blir det nok aldri :)

Som droneflyver så burde jeg selvfølgelig ikke si dette høyt - men jamming gjort på en fornuftig måte vil faktisk kunne være effektivt på nærgående droner. De fleste moderne droner har en failsafe som gjør at de ved tap av kontakt med kontroller enten vil bli stående helt i ro - eller så vil de gå opp til sikkerhetshøyde og returnere hjem. 

En løkrull med nytt leketøy vil fort droppe å fly over huset ditt hvis han drona går i failsafe hver gang den passerer ;)

 

 

Så du tenker at jeg kan snekre meg en egen dronejammer som jeg legger på kryploftet, med strømadapter og batteribackup, så vil eiendommen min få en tilsvarende radius som jammer sender hvor droner ikke kan penetrere terrenget til?

 

I tillegg så får jeg vel bygge meg en forfølgerdrone (hel-auto) som står parat til en hver tid, som kan fotografere rakkerungene på fersk gjerning? Gjerne også med et par vannballonger som lar seg slippe, slik at krigen kan starte.

Endret av G
Lenke til kommentar

Forbudssonen rundt atomreaktoren på kjeller finner jeg ingen informasjon om, og hvis du ser på vedlagte snapshot fra Notam så er det heller ikke indikert noe flyforbud nær Kjeller. Har du noen kilde til dette?

Ja, forbudet er beskrevet i AIP (Aeronautical Information Pulication), det er derfor du ikke finner det på NOTAM.  Du finner det på ippc.no

https://www.ippc.no/norway_aip/current/aip/ad/enkj/EN_AD_2_ENKJ_en.pdf

 

Forbudet er også tegnet inn på landingskartet 

https://www.ippc.no/norway_aip/current/aip/ad/enkj/EN_AD_2_ENKJ_2-1_en.pdf

 

 Samt på Visual Approach Chart

https://www.ippc.no/norway_aip/current/aip/ad/enkj/EN_AD_2_ENKJ_6-1_en.pdf

 

Trenger du dokumentasjon for å la være å fly over en atomreaktor rett ved en flyplass ville jeg anbefale deg å selge dronen din.

Endret av Millmax
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tok kontakt med Luftfartsverket... Siden denne artikkelen er lett misforstått. Uthevelsene er mine. 

 

TL;DR: Nei, du trenger ikke å melde deg som RO1 operatør om du bare vil ha en drone for å leke med.

 

 

Fikk da følgende svar:

 

Hei, Christian.

 

lovdata.no vil du kunne finne regelverk for modellfly og RPAS. Om du skal bruke dronen til noe annet en sport, rekreasjon eller konkurranse må du melde deg inn som RO1 operatør.

 

For å melde inn oppstart av RO1 virksomhet ber vi dere om å fylle ut, signere og sende inn meldingsskjema for RO1 kategori som du kan finn her. Opperasjonsmanual som er utarbeidet i tråd med krav for RO1 kategori finner dere her. Det er også viktig at dere sørger for å ordne en ansvarsforsikring før dere starter virksomhet det er flere bedrifter som tilbyr slik forsikring i dag.

 

Du kan sende inn skjema til oss via e-post til [email protected]

 

 

Med vennlig hilsen
Vitaliy Slettevoll
Flyoperativ inspektør
Allmennflyseksjonen
Operativ avdeling
LUFTFARTSTILSYNET - CAA-N
tlf. +47 40073083 e-post [email protected]

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan man lese her at man ikke får tegnet ansvarsforsikring, uten at man først har blitt RO1 kategori operatør? Eller at man også må ha både RO1-tillatelse samt bruke det i bedriftssammenheng, slik at bedrift også må oppgis, for å kunne få kjøpt ansvarsforsikring?

 

Ansvarsfraskrivelse  :ohmy:

(eller rettere sagt, delvis kompensasjon for det skadeverk du har forvoldet eiendom eller liv - (høyt nok til å dekke erstatninger kan bli dømt til å betale i en norsk rettsak ?))

Endret av G
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...