Gå til innhold

Induktiv last med relé


Anbefalte innlegg

Hei,

 

På hytta har jeg et enkelt styringssystem basert på et SMS-relé. Dette da det kun er solcellestrøm og tilgjengelig strøm vinterstid er minimal.

 

Skal nå koble om til 24V fra 12V og gjøre om litt på styringen. Jeg har dette SMS-reléet:

GSM TR4-E

 

Planen er, for å minimere strømforbruk, at dette skal styre impulsreléer, har to slike:

Pulsar S

 

Leser jo rundt omkring at man ikke bør styre induktive laster med relé, f.eks. styre et relé med et annet relé. F.eks her:

http://www.yoctopuce.com/EN/article/relay-and-inductive-loads

 

Så er spørsmålet; Er dette noe å bry seg om i en slik installasjon der reléene vil bli operert en gang iblant, eller bør jeg installere noe beskyttelse her?

 

Takk for innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke hva som er galt med å styre induktiv last med relé. Dersom man ikke skal kunne styre en reléspole med et relé så faller jo all tradisjonell automasjon sammen. Det bør stå i databladet på det aktuelle relé hvor stor last av hvilken type (resistiv/induktiv/kapasitiv) man kan kjøre på.

Lenke til kommentar

Takker for innspill. SMS-reléet mitt er oppgitt til maks 5A@240V. Er ikke oppgitt noe mer ift induktiv eller resistiv last etc. Tenker altså å koble dette for å styre Pulsar S-impulsreléet som linket over. Spolen her ser ut til å ligge på rundt 1A.

 

Har bare sett at i mange manualer for nettverksstyrte relékontrollere osv. står dette med beskyttelse for reléene. Legger f.eks. ved utsnitt fra manualen til Controlbyweb X-310

 

Er det da sånn at jeg bør begynne å lodde inn dioder her altså? Eller betyr det bare at jeg kan forvente noe kortere levetid på SMS-reléet om jeg dropper dioder? Ikke så stø på dette..

post-112585-0-75871400-1470078923_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...