Gå til innhold

Her skal «supertoget» Hyperloop snart bygges


Anbefalte innlegg

Montro om vognen kunne være utrustet med store flytende nitrogentanker. Også ha utløpet til foran vognen, slippe nitrogen foran vognen for å slukke brann, for å lage en gasspute. Tipper at det gjerne må noe mekanisk brems til før eller siden i tillegg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Her er et kritisk blikk på Hyperloop: 

Jepp. Det er mye god objektiv kritikk til mange av de nærmest umulige utfordringene som stiller til selve rørkonstruksjonen. Videoen tar opp problemet med termisk ekspansjon (ala sol-slynging på jernbane) og det utrolige undertrykket i tunnelen. Implodering av 20mm (t) vegg og 2-3m (D) diameter vil skje eksternt hydrostatisk trykk skje rundt 15 bar overtrykk, ifl Buckling kollaps teori. D/t på ca ~300 er langt utenfor rangen av hva som normalt benyttes for sikring av slike rør også.

 

Uansett hvor fantastiske selve podene blir, syns jeg de bør komme opp med realistiske løsninger på selve tunellen.

 

Kilde: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0951833997000038/pdf?md5=13b8e395604dc66473ed5ca5683ee164&pid=1-s2.0-S0951833997000038-main.pdf

 

http://rennes.ucc.ie/~bill/repository/2012-TWS-55_1-10.pdf

 

 

Nei den er ikke hverken god eller objektiv.

 

Han har ingen peiling og absolutt alle punktene hans er bullshit fra ende til annen.

 

Og røret vil da aldri en gang være i nærheten av 15 bar difftrykk. Totalt vakuum er bare 1 bar differanse fra atmosfæren. Et 2 meters rør med over 20mm vegger har null problemer med atmosfæretrykk mot vakuum. termisk utvidelse er heller ikke noe problem slik han fremstiller det da det er skrevet i white paper for hyperloop at rørene vil kunne bevege seg fritt på pylon'ene så man trenger ikke så mange expansjonsledd.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

 

Nei den er ikke hverken god eller objektiv.

 

Han har ingen peiling og absolutt alle punktene hans er bullshit fra ende til annen.

 

Og røret vil da aldri en gang være i nærheten av 15 bar difftrykk. Totalt vakuum er bare 1 bar differanse fra atmosfæren. Et 2 meters rør med over 20mm vegger har null problemer med atmosfæretrykk mot vakuum. termisk utvidelse er heller ikke noe problem slik han fremstiller det da det er skrevet i white paper for hyperloop at rørene vil kunne bevege seg fritt på pylon'ene så man trenger ikke så mange expansjonsledd.

 

 

Dataene og verdiene han bruker er faktisk hentet fra dokumentasjonen på Hyperloop konseptet som ligger ute akkurat nå, mer detaljer i svaret hans i del 2:

Lenke til kommentar

Dataene og verdiene han bruker er faktisk hentet fra dokumentasjonen på Hyperloop konseptet som ligger ute akkurat nå, mer detaljer i svaret hans i del 2:

<link slettet>

 

Står det virkelig at hele røret skal være i vakuum? Hvor stort trykk tror du det er foran en jetmotor, og det uten rør? Selvfølgelig vil det være lite trykk foran en kompressor som dette. Det er den luften det skal flytes på. Den må bare flyttes i høy hastighet fra foran kjøretøyet ut til dysene som danner luftputer + noe bak vi ljeg tro. Men det må jo komme ny luft inn foran i tunnellen, evt fra naborøret som kjører i motsatt retning.

Lenke til kommentar

 

 

Nei den er ikke hverken god eller objektiv.

 

Han har ingen peiling og absolutt alle punktene hans er bullshit fra ende til annen.

 

Og røret vil da aldri en gang være i nærheten av 15 bar difftrykk. Totalt vakuum er bare 1 bar differanse fra atmosfæren. Et 2 meters rør med over 20mm vegger har null problemer med atmosfæretrykk mot vakuum. termisk utvidelse er heller ikke noe problem slik han fremstiller det da det er skrevet i white paper for hyperloop at rørene vil kunne bevege seg fritt på pylon'ene så man trenger ikke så mange expansjonsledd.

 

 

Dataene og verdiene han bruker er faktisk hentet fra dokumentasjonen på Hyperloop konseptet som ligger ute akkurat nå, mer detaljer i svaret hans i del 2:

 

 

Nei det er fremdeles kunnskapsløs raving fra denne høy-på-seg-selv YouTuberen.

 

F.eks la oss ta noen få poeng:

  • Ekstremt vakuumtrykk vil kollapse røret.
    • Nei. Over 20 mm med stål er ekstremt overkonstruert for selv totalt vakuum. Ta f.eks en titt på akryl vinduene på en ROV som kun er ratet for 10 meters dybde (og dette er mer trykk enn hva hyperloop utsetes for). Ikke veldig tykt akkurat.
  • Differansevarme fra toppen til bunn av røret vil bukle det.
    • Rart at tynnveggede oljerør som går milevis gjennom ørkenen i dag ikke gjør det da....
  • Ved vakuum lekasje vil ikke vognen kunne stoppe.
    • I dokumentet blir det skrevet om mekaniske nødbremser for å takle nettopp slikt. Og man kan også bruke magnetiske bremser som fungerer etter lenz lov, og brukes på tog som veier MYE mer i dag.
  • Turbinen må spinne umulig fort for å gi nok fremdrift
    • I dokumentet står det klart og tydelig at det meste av fremdriftseffekten kommer fra lineære induksjonemotorer som aksellererer opp vognen, IKKE fra turbinen. Turbinen sørger kun for luftpute til å sveve på, og å syfle unna luften som blir komprimert foran vognen.
  • Skudd fra geværer vil lage katastrofal vekumkollaps
    • Nei, man må ha minst et 12,7 mm gevær for å komme gjennom de tykke stålveggene til røret, og selv da vil man bare lage små hull som sakte vil lekke vakum, ikke noe katastrofal kollaps.
  • Hundrevis av ekspansjonsforseglinger må settes inn.
    • Nei, det står i dokumentet at røret flyter fritt oppå søylene og det trengs dermed ganske få ekspansjonsforseglinger
  • Vakuumtrykket vil kreve molyklærpumper som er umulig store for å pumpes ned til 100 pascal
    • Nei, en helt vanlig billig vakuumpumpe kan pumpe helt ned til 5 pascal. 100 pascal er null problem med ordinære høyvolums vakuumpumper. Dette gjørs på regelmessig basis i industrien over alt.
  • En katastrofal vakuum lekasje vil lage en kjedereaksjon av ulykker i røret.
    • Nei, det står klart og tydelig i dokumentet at ved en slik event vil alle vogner i røret sette på nødbremsene og seksjonen vil isoleres med air locks
  • Man vil ikke komme seg ut av røret ved en ulykke
    • Det står klart og tydelig i dokumentet at det vil være en rekke airlocks langs røret som vil fungere som nødutganger, og hvis kapslen allerede er i fart vil den også fint kunne coaste frem til nærmeste stasjon.
  • Ved strømmbrudd er alle i røret fucked
    • Nei som sagt er det flere nødutganger, det er batteri om bord som kan drive turbinen frem til en endestasjon og det er hjul som kan drive vognen tilbake eller til nærmeste nødutgang hvis den ikke er aksellerert tilstrekkelig opp i hastighet enda.
  • En vaakum svikt vil ødelgge vognen pga overtrykket.
    • Nei den er konstruert som en trykkbeholder så selvsagt tåler den trykkendringer som er mindre eller på samme skala som i vanlig drift....
  • Luft bevger seg i lydens hastighet inn i et rør med vakuum som en vegg med luft
    • Hvor i all verden har denne fyren lært fysikk?
  • Det vil gå like raskt å fly.
    • Dette handler om kapasitet og kostnader ved reise og transport i forhold til fly, ikke om hastighet
  • Ideen er gammel
    • Ja. Hva så? Leonardo Da Vinci hadde tegninger til et helikopter over 400 år før det første helikopteret lettet fra bakken.

 

Kort sagt Phil Mason er en YouTuber som er veldig høy på seg selv, og tror at å gjøre ungdomsskole fysikkdemonstrasjoner som å putte Alkalimetaller i vann gjør han til en stor vitenskapsmann. Han har som jeg har demonstrert ingen aning om hva han prater om, og han har i sin karrière ikke gjort noe som helst betydningsfulle oppdagelser.

Også har han noe slags OCD hvor han henger seg opp i temaer også poster klipp, etter klipp, etter klipp, hvor han gjennbruker sine egne klipp om og om igjen.

I det forrige temaet han hadde påstod han blant annet at en fusjon reaktor ikke er mulig å miniatyrisere. Vel jeg tror nok Locheed Martin sin Skunk works avdeling sine ingeniørr og doktorer har "litt" bedre peiling en Phil her når det er akkurat dette de jobber på:

http://www.lockheedmartin.com/us/products/compact-fusion.html

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Her er et kritisk blikk på Hyperloop: 

Jepp. Det er mye god objektiv kritikk til mange av de nærmest umulige utfordringene som stiller til selve rørkonstruksjonen. Videoen tar opp problemet med termisk ekspansjon (ala sol-slynging på jernbane) og det utrolige undertrykket i tunnelen. Implodering av 20mm (t) vegg og 2-3m (D) diameter vil skje eksternt hydrostatisk trykk skje rundt 15 bar overtrykk, ifl Buckling kollaps teori. D/t på ca ~300 er langt utenfor rangen av hva som normalt benyttes for sikring av slike rør også.

 

Uansett hvor fantastiske selve podene blir, syns jeg de bør komme opp med realistiske løsninger på selve tunellen.

 

Kilde: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0951833997000038/pdf?md5=13b8e395604dc66473ed5ca5683ee164&pid=1-s2.0-S0951833997000038-main.pdf

 

http://rennes.ucc.ie/~bill/repository/2012-TWS-55_1-10.pdf

 

 

Nei den er ikke hverken god eller objektiv.

 

Han har ingen peiling og absolutt alle punktene hans er bullshit fra ende til annen.

 

Og røret vil da aldri en gang være i nærheten av 15 bar difftrykk. Totalt vakuum er bare 1 bar differanse fra atmosfæren. Et 2 meters rør med over 20mm vegger har null problemer med atmosfæretrykk mot vakuum. termisk utvidelse er heller ikke noe problem slik han fremstiller det da det er skrevet i white paper for hyperloop at rørene vil kunne bevege seg fritt på pylon'ene så man trenger ikke så mange expansjonsledd.

 

 

Takk for at du tok meg. Så for øvrig at Thunderf00t har mer preik på feminisme gjennom sin fartstid enn fysikk på hans kanal.. Tok det god fisk at han hadde regnet godt på det. Var litt usikker på rørkalkulasjonen selv siden jeg ikke fant noen D/t forhold i noe paper på nettopp dette, som stort sett lå på 25-50 i D/t. Kritisk overtrykk på 15bar sier jo sitt om marginen så.

Endret av mogie
Lenke til kommentar

Kort sagt Phil Mason er en YouTuber som er veldig høy på seg selv, og tror at å gjøre ungdomsskole fysikkdemonstrasjoner som å putte Alkalimetaller i vann gjør han til en stor vitenskapsmann. Han har som jeg har demonstrert ingen aning om hva han prater om, og han har i sin karrière ikke gjort noe som helst betydningsfulle oppdagelser.

 

YouTube er dessverre proppfullt av slike. Det er sanneleg langt mellom kvar "fakta"-video på YouTube med innhald som faktisk er sant eller er noko anna enn einsidig propaganda bygd opp av tull og vås og manipulasjon. Eg kan jo forstå at folk vil spreie propagandaen sin på denne måten, men eg har aldri forstått meg på folk som tek noko som helst dei finn på YouTube for god fisk. Finn du noko på YouTube, er sjansen størst for at det motsette faktisk er tilfelle.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...