Gå til innhold

Jeg fant denne babyfuglen på bakken før kattene i nabolaget gjorde det!


Anbefalte innlegg

Det er vann i foret allerede (da man bløtgjør kattematen) men jeg tilbyr han litt vann også fra en bitteliten sprøyte, og det virket som om han drakk litt av det tidligere. Skal nok holde dere oppdatert, så kan vi lære sammen, hahha.

 

Edit: angående vann så er det en ekstremt dårlig idé å la den ha en Skål liggende eller noe sånt, uansett hvor grunn den er så er visst faren høy for at ungen kan drukne ved ett uhell.

 

Du har jo et kjæledyr nå..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nope. Prøver å begrense kontakt. Har kun kontakt når jeg forer'n, og da prøver jeg også å begrense kontakt så jeg gir han bare mat og så tørker jeg nebbet hans litt med en q-tip (jeg gjør dette fordi hvis mat sitter igjen så er det fare for bakterieinfeksjon) Er fryktelig søt, men denne fuglen skal ikke være ett kjæledyr, den skal være fri som fuglen :)

Lenke til kommentar

Noe fantastisk skjedde nettopp :D Foret han og syntes at han var veldig aktiv sammenlignet med i går og visstnok rakk jeg å filme at han setter seg på fingeren min, sitter der i 2-3 min og vasker seg, så titter han seg rundt og FLØY ett lite stykke :D Så han er ikke så ung som jeg først fryktet,når de begynner å lære seg å fly så kan de være levedyktige på egenhånd 2 uker senere (det var det jeg leste når jeg googlet som en gal i går, vennligst rett meg om jeg tar feil), men jeg tenker at nå som han virker så frisk og rask så kan det hende fuglemamma vil ha han tilbake, så skal ta han med i ett kattebur han ikke kommer seg ut av og sette han der jeg fant han. Skal prøve å sitte der med han ett par timer om dagen ukene fremover. Sjangsene er jo store for at redet ikke er langt unna. Herregud så glad jeg er :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe fantastisk skjedde nettopp :D Foret han og syntes at han var veldig aktiv sammenlignet med i går og visstnok rakk jeg å filme at han setter seg på fingeren min, sitter der i 2-3 min og vasker seg, så titter han seg rundt og FLØY ett lite stykke :D Så han er ikke så ung som jeg først fryktet,når de begynner å lære seg å fly så kan de være levedyktige på egenhånd 2 uker senere (det var det jeg leste når jeg googlet som en gal i går, vennligst rett meg om jeg tar feil), men jeg tenker at nå som han virker så frisk og rask så kan det hende fuglemamma vil ha han tilbake, så skal ta han med i ett kattebur han ikke kommer seg ut av og sette han der jeg fant han. Skal prøve å sitte der med han ett par timer om dagen ukene fremover. Sjangsene er jo store for at redet ikke er langt unna. Herregud så glad jeg er :D

Film her :D

Lenke til kommentar

 

Noe fantastisk skjedde nettopp :D Foret han og syntes at han var veldig aktiv sammenlignet med i går og visstnok rakk jeg å filme at han setter seg på fingeren min, sitter der i 2-3 min og vasker seg, så titter han seg rundt og FLØY ett lite stykke :D Så han er ikke så ung som jeg først fryktet,når de begynner å lære seg å fly så kan de være levedyktige på egenhånd 2 uker senere (det var det jeg leste når jeg googlet som en gal i går, vennligst rett meg om jeg tar feil), men jeg tenker at nå som han virker så frisk og rask så kan det hende fuglemamma vil ha han tilbake, så skal ta han med i ett kattebur han ikke kommer seg ut av og sette han der jeg fant han. Skal prøve å sitte der med han ett par timer om dagen ukene fremover. Sjangsene er jo store for at redet ikke er langt unna. Herregud så glad jeg er :D

Film her :D

 

 

Hvordan gjør jeg det enkelt og greit? Har ikke dropbox ellernoe sånt. Går det ann å legge ut på noe sted som imgur?

Lenke til kommentar

Noe fantastisk skjedde nettopp :D Foret han og syntes at han var veldig aktiv sammenlignet med i går og visstnok rakk jeg å filme at han setter seg på fingeren min, sitter der i 2-3 min og vasker seg, så titter han seg rundt og FLØY ett lite stykke :D Så han er ikke så ung som jeg først fryktet,når de begynner å lære seg å fly så kan de være levedyktige på egenhånd 2 uker senere (det var det jeg leste når jeg googlet som en gal i går, vennligst rett meg om jeg tar feil), men jeg tenker at nå som han virker så frisk og rask så kan det hende fuglemamma vil ha han tilbake, så skal ta han med i ett kattebur han ikke kommer seg ut av og sette han der jeg fant han. Skal prøve å sitte der med han ett par timer om dagen ukene fremover. Sjangsene er jo store for at redet ikke er langt unna. Herregud så glad jeg er :D

Trodde jeg var i hundetråden de par første linjene, lol.

Lenke til kommentar

 

 

Noe fantastisk skjedde nettopp :D Foret han og syntes at han var veldig aktiv sammenlignet med i går og visstnok rakk jeg å filme at han setter seg på fingeren min, sitter der i 2-3 min og vasker seg, så titter han seg rundt og FLØY ett lite stykke :D Så han er ikke så ung som jeg først fryktet,når de begynner å lære seg å fly så kan de være levedyktige på egenhånd 2 uker senere (det var det jeg leste når jeg googlet som en gal i går, vennligst rett meg om jeg tar feil), men jeg tenker at nå som han virker så frisk og rask så kan det hende fuglemamma vil ha han tilbake, så skal ta han med i ett kattebur han ikke kommer seg ut av og sette han der jeg fant han. Skal prøve å sitte der med han ett par timer om dagen ukene fremover. Sjangsene er jo store for at redet ikke er langt unna. Herregud så glad jeg er :D

Film her :D

 

 

Hvordan gjør jeg det enkelt og greit? Har ikke dropbox ellernoe sånt. Går det ann å legge ut på noe sted som imgur?

 

Youtube BuffyAnneSummers. :) 

Lenke til kommentar

Så da har jeg lært mye mer og ungen har blitt mye, mye sterkere og overrasker meg hver eneste dag.  Det er så å si bekreftet at det er en ung, kvinnelig bokfink. Jeg aner ikke om den var under utvikling da jeg fant den, eller om den var utsultet og utslitt når jeg fant den, men nå hopper hun rundt og virker som om hun danser og synger i vei hele tiden vi forer, og fortsetter å småsynge mens hun titter seg rundt, flyr bittelitt noen ganger eller bare rett og slett sovner igjen. Bokfinken er en sangfugl, og det som er interessant er at de har ''dialekter'' i de forskjellige familiene og stedene de bor, fuglene lærer seg syngingen etter klekking av faren deres (som synger mye mer komplekse låter enn jentene i parringstiden), så sjangsen for at moren kjenner igjen babyen er veldig høy. Babyen vil ikke klare seg på egenhånd hvis den ikke kan spise selv, noe denne ikke kan. Har prøvd å gi henne frø og bløt kattemat ved føttene hennes, men hun ser fremdeles opp og gaper, så hun må fortsatt fores ned i gapet (laget en bitteliten ''skje'' med q-tips, rev av bomullen og teipet 3 stk sammen, perfekt størrelse så hun ikke kan kveles på den men hun kan fremdeles få den i munnen). Jeg er sikker på at det er en hun da jentene er typisk hvite under, med grå fjærdrakt (hun begynner å bli lysere og lysere på magen for hver dag som går, er interessant). Er sikker på at det er en bokfink pga merkene på vingene hennes, og hun ser identisk ut til en baby bokfink. Bokfinken lever i gjennomsnitt 3 år pga rovdyr, men den eldste ble over 15 år gammel (!!!!). De er veldig intelligente og klarer seg faktisk bra i fangeskap, så da er planen som følger: prøve å få kontakt med moren eller faren, går ikke det så skal jeg sette henne fri på egenhånd så snart hun kan fly og spise selv, og det siste alternativet, hvis alt annet feiler, er å finne henne ett flott sted å bo helst med profesjonelle som er villige til å ha henne resten av livet, hvis hun ikke kan returneres til naturen så vil jeg at hun skal ha det så bra som mulig.

Jeg er KJEMPEGLAD for at jeg ikke hørte på det du sa Skurupu, ellers ville hun mest sannsynlig vært død nå. Leste om folk som hadde puttet tilbake bokfinkunger som ble tatt av en katt det neste sekund. Det kommer ikke til å skje med denne.

 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fant denne babyfuglen på bakken før kattene i nabolaget gjorde det!

 

btfjMqV.jpg

 

Tar gjerne imot forslag på hvordan jeg skal ta vare på karen. Det å drepe den er IKKE ett valg. Den skal få bli mer voksen og så settes fri.

 

Flott at du plukket den opp. Jeg tenker på katter. Ta godt vare på den. Den var søt <3. Du kan spørre i en dyreforretning hva du skal gjøre. 

 

Jeg har hatt en papegøye fra den var baby. Den matet vi med sprøyte til å begynne med. Men det var en papegøye men det var jo en fugl det og ;). Jeg anbefaler deg å høre med dyreforretningen, eventuellt søk på nettet om hva du kan gjøre. Vet ikke om det er info å finne noe plass. Men fuglen må jo ha mat.. og drikke.. 

Endret av Sportylady
Lenke til kommentar

Den hadde begynt å fly og en person som står meg nær lot vinduet stå oppe, og fuglen fløy ut. Prøvde å se etter henne ute men fant ingenting. Hun fløy jo så jeg velger å tro på at hun tok vingene fatt og er nå fri som fuglen. Lykke til, baby fugl, måtte dine neste eventyr være like awesome som det var å bli litt kjent med deg <3 :)

Nå ser jeg at historien har endret seg. Leste ikke nedover. Håper på at babyfuglen får det bra! Og at den finner hjem igjen <3. Flott at det fins mennesker som deg som bryr seg om dyr. Dyr er liv det og. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...