Gå til innhold

Vil forby ladbare hybrider på offentlige ladestasjoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I andre sammenhenger hadde slik oppførsel blitt kalt for rasisme.

 

Men men, elbil religionen har nå ett noget spesielt opphøyet syn på seg og sine.

Kjenner jeg må spy.

 

Det er vell "dere" som hele tiden skal prakke på at folk som kjører elbil tilhører en religion og er slik og slik som driver med rasisme. 

 

Ang saken har jeg litt blandede følelser, klart de må få lade om de trenger det. Det er jo hele poenget, men om de bruker falsk kabel, står hele dagen(batteriet deres er jo så lite så tar jo bare noen timer så er det klart) eller gjør andre ting som forulemper må det jo gi konsekvenser. På samme måte som elbiler ikke kan stå langt over fulladet bil, det skaper problemer. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Haugneland sier at "elbilister har lite behov for å lade på offentlige plasser, fordi de gjør det stort sett hjemme". Vel, det er ikke helt sant. Behovet for å forbeholde plassene til elbiler fremfor hybridbiler er såre enkel: En hybridbil har fossilt drivstoff i tillegg, og kan fint bevege seg til en plass for å fylle på ved behov. Det har ikke vi med elbil. Vi MÅ ha tilgang til ladeplasser. Og da er det ikke greit å se en hybridbil okkupere plasser forbeholdt lading. Men jeg har og sett elbilister parkere på ladeplass uten å lade i det hele tatt. Her må parkeringsetaten i den enkelte kommune bli strengere, og bøtelegge disse også. Som sagt: Man må huske på at de fleste av oss med elbil per i dag har ikke Tesla, som per nå har lang rekkevidde. Dette vil endres de neste årene, men ikke foreløpig. Derfor applauderes eventuelt samme innstrammingstiltak også her på berget.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Haugneland sier at "elbilister har lite behov for å lade på offentlige plasser, fordi de gjør det stort sett hjemme". Vel, det er ikke helt sant. Behovet for å forbeholde plassene til elbiler fremfor hybridbiler er såre enkel: En hybridbil har fossilt drivstoff i tillegg, og kan fint bevege seg til en plass for å fylle på ved behov. Det har ikke vi med elbil. Vi MÅ ha tilgang til ladeplasser. Og da er det ikke greit å se en hybridbil okkupere plasser forbeholdt lading. Men jeg har og sett elbilister parkere på ladeplass uten å lade i det hele tatt. Her må parkeringsetaten i den enkelte kommune bli strengere, og bøtelegge disse også. Som sagt: Man må huske på at de fleste av oss med elbil per i dag har ikke Tesla, som per nå har lang rekkevidde. Dette vil endres de neste årene, men ikke foreløpig. Derfor applauderes eventuelt samme innstrammingstiltak også her på berget.

 

Ja alle bør straffes, jeg har lapper i bilen fra elbilforeningen til de som står på ladeplass uten lading. Det er vell den største smekken de får på pungen om dagen. Bør føre til større konsekvenser. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

I andre sammenhenger hadde slik oppførsel blitt kalt for rasisme.

 

Men men, elbil religionen har nå ett noget spesielt opphøyet syn på seg og sine.

Kjenner jeg må spy.

 

For en tåpelig kommentar du kommer med. Vi er like forskjellig som resten av befolkningen. Så er det noen som må spy, så er det jeg, som leser slike molbokommentarer som det du kommer med. Det er et økende problem om hybridbiler skal okkupere ladeplasser. Grunnen er enkel: Per i dag kjører de fleste av oss som har elbil, biler som har begrenset rekkevidde. En hybridbil har ikke det problemet. Dessuten er det ulike løsninger knyttet til hybridbiler: Blant annet så har Toyota en løsning som innebærer null bruk av kabel. Fordi batteriet lades opp under kjøring. Dette er noe de andre konkurrentene og burde gått inn for, og ikke ha "plug-in" som standard. Så derfor SKAL og MÅ elbiler med rekkevidde på maks. 20 mil få fortrinnet ved tilgang til de offentlige ladeplassene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Haugneland sier at "elbilister har lite behov for å lade på offentlige plasser, fordi de gjør det stort sett hjemme". Vel, det er ikke helt sant. Behovet for å forbeholde plassene til elbiler fremfor hybridbiler er såre enkel: En hybridbil har fossilt drivstoff i tillegg, og kan fint bevege seg til en plass for å fylle på ved behov. Det har ikke vi med elbil. Vi MÅ ha tilgang til ladeplasser. Og da er det ikke greit å se en hybridbil okkupere plasser forbeholdt lading. Men jeg har og sett elbilister parkere på ladeplass uten å lade i det hele tatt. Her må parkeringsetaten i den enkelte kommune bli strengere, og bøtelegge disse også. Som sagt: Man må huske på at de fleste av oss med elbil per i dag har ikke Tesla, som per nå har lang rekkevidde. Dette vil endres de neste årene, men ikke foreløpig. Derfor applauderes eventuelt samme innstrammingstiltak også her på berget.

Du har et poeng, nå kan du si at det er en fordel å lade en hybrid i byen også siden den da vil gå på strøm når du bruker den og vil ikke forurense i byen.

Men det vil bli mange flere ladbare hybrider i fremtiden og er lett å se at de fort kan ta alle plassene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det mye fordekt egeninteresse i hvordan reglene bør utformes ser jeg. Hovedtrekkene er gjerne at så få som mulig utover de som er i en så lik situasjon som en selv skal ha adgang.

 

Før man kan definere regler bør man definere hva som er målsetningen med å tilby ladestasjoner i offentlig regi.

 

Er det for å muliggjøre bruk av elbiler for de som bor i nærheten og som ikke har egen parkering?

Er det for å tilby de som jobber i nærheten lademulighet slik at de kan utvide rekkevidden sin til å komme seg hjem igjen?

Er det for å redusere totale utslipp?

 

Hva man mener er målsetning vil måtte styre reglene, og for de tre eksemplene ovenfor blir reglene som kommer ut forskjellige.

 

Før man bestemmer seg for målsetningen bør man også tenke seg grundig om på hva konsekvensene blir. Det er ikke sikkert at det er så lurt å styre brukere til mer bruk av bil, selv om det er elbil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her er det mye fordekt egeninteresse i hvordan reglene bør utformes ser jeg. Hovedtrekkene er gjerne at så få som mulig utover de som er i en så lik situasjon som en selv skal ha adgang.

 

Før man kan definere regler bør man definere hva som er målsetningen med å tilby ladestasjoner i offentlig regi.

 

Er det for å muliggjøre bruk av elbiler for de som bor i nærheten og som ikke har egen parkering?

Er det for å tilby de som jobber i nærheten lademulighet slik at de kan utvide rekkevidden sin til å komme seg hjem igjen?

Er det for å redusere totale utslipp?

 

Hva man mener er målsetning vil måtte styre reglene, og for de tre eksemplene ovenfor blir reglene som kommer ut forskjellige.

 

Før man bestemmer seg for målsetningen bør man også tenke seg grundig om på hva konsekvensene blir. Det er ikke sikkert at det er så lurt å styre brukere til mer bruk av bil, selv om det er elbil.

 

Målsetningen er jo så klart å flytte folk vekk fra fossilt og over på el. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når jeg kjøpte EL-bil så fikk jeg utlevert en nøkkel til de offentlige ladestasjoner. Så slik jeg oppfatter det så er er det faktisk slik at det er kun el-biler som kan lade der i dag.

 

Men før du kan si at kun "el-biler" får lade, så forutsetter det at det eksisterer en definisjon på hva en el-bil er for noe. Ladbare hybrider er helt klart en bil med elektrisk fremdrift, og hvis det ikke eksisterer noen annen definisjon så er deres tolkning like god som din. Det var problemet i danmark, at definisjonen mangler. Og jeg blir ikke forbauset om det står likedan til her på berget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Håpløst opplegg.Selvsagt må hybridbilene også få lade, ellers faller jo hele poenget med de bort. Og selve ladekostnaden må være null kroner, bakt inn i parkeringsavgiften som alle betaler slik at det faktisk blir lønnsomt å lade.

 

Jeg ser problemet der det er veldig få ladeplasser, men det må vi bare gjøre noe med. Nye parkeringsplasser og -hus bør få krav om at f.eks minst 50% av plassene har lademulighet. Da forsvinner hele problemstillingen, og med ladekostaden bakt inn i parkeringskostnaden vil nesten alle finne det verdt å plugge inn => mye mer kjøring på strøm fremfor fossilt drivstoff i byene.

 

Forøvrig har jeg selv to elbiler og ingen hybrider, og Elbilforeningen er som nevnt i saken også tilhenger av at hybridene skal få lade.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

er jo bare og innføre max 2 timer på slike parkeringer der en lader, så en ikke har samme bilen stående hele dagen. slike parkeringsur i vinduet, burde vært påbudt i alle land på alle biler. enkelt og effektivt.

 

Dette er en svært dårlig ordning, 2 timer på 13A er ikke brukbart. De har slik ordning i stolavs p hus i Stavanger, der måtte jeg ned å "flytte" på bilen hver tredje time, helt håpløst. En bør få lade så mye en trenger, men ikke oppta plassen når en er ferdig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Målsetningen er jo så klart å flytte folk vekk fra fossilt og over på el. 

 

I så fall er sannsynligvis offentlige ladestasjoner kontraproduktivt, eller ihvertfall mye mindre effektivt enn offentlig støtte til å installere lading på egen parkering eller parkeringsplasser knyttet til arbeidssted.

 

Enkel tilgang til reserverte ladestasjoner for elbiler blir jo et incitament til å skaffe seg elbil fremfor å ikke ha bil i det hele tatt for de som ikke har egen parkeringsplass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Målsetningen er jo så klart å flytte folk vekk fra fossilt og over på el. 

I så fall er sannsynligvis offentlige ladestasjoner kontraproduktivt, eller ihvertfall mye mindre effektivt enn offentlig støtte til å installere lading på egen parkering eller parkeringsplasser knyttet til arbeidssted.

 

Enkel tilgang til reserverte ladestasjoner for elbiler blir jo et incitament til å skaffe seg elbil fremfor å ikke ha bil i det hele tatt for de som ikke har egen parkeringsplass.

 

 

Men det er ikke alle som jobber i byen, og parkeringsplassene er bare åpne deler av døgnet for enkelte personer osv. Klart man må ha offentlige stasjoner hvor personer ferdes og de kan pakere til "alle" døgnets tider. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er offentlig strøm uten betaling så er dette våre skattepenger. Det er ingen grunn til denne subsidieringen. Jeg må også spy...

 

Husk det at du ikke er alene om å betale skatt, og de som kjører elbil har nok ikke noe i mot at deres skattepenger går til dette, på samme måte som du sikkert har noe du ønsker at dine skattepenger skal gå til. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...